• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

renovatie eiken trap

Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
236
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben voor de zoveelste keer aan de trap begonnen; al eerdere pogingen gedaan maar nooit met een goed resutaat! Ik hoop dat jullie mij de gouden tips kunnen geven!

De trap is open langs één zijde en zit in de muur gewerkt aan de andere zijde. het betreft een eiken trap van een dikke veertig jaar oud en de eiken treden en stoottreden zijn op beton gelegd (vermoed ik) Er doen zich meerdere problemen voor:



1° de treden komen steeds weer los te liggen, als je op bepaalde treden loopt beweegt een deel van de trap mee(stoottreden dus ook)2 jaar geleden heeft een schrijnwerker alle treden (niet de stoottreden) vastgevezen; 2 gaten in elke trede geboord en daarin een fameuze schroef gedraaid, eikenstopjes in de gaten gestopt, en klaar. Dit heeft een poos geholpen maar nu liggen er weer een paar treden los, nog niet zo erg als voorheen...

2° dit heeft als gevolg dat de bezetting van de muur waarin de trap verwerkt is steeds weer afbrokkelt, er zijn al fameuze gaten ontstaan op die manier...hoe moeten we dat opvullen, plamuren heeft weinig zin; valt er telkens weer uit

3°ik krijg de trap niet mooi blank; als ik hem schuur met amoniak is hij te grijs, als ik ontweringswater gebruik is hij heel mooi blank maar dat middel moet dan weer afgespoeld worden met water met als gevolg dat de trap weer zwart uitslaat...

Zou ik de kleur kunnen verbeteren door na ammoniak eens verdunde javel te gebruiken ?





Bedankt!
 
Lid geworden
18 aug 2006
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
dag Hilde,



op je eerste twee vragen kan ik geen antwoord geven, maar voor je laatste probleem weet ik misschien wel een oplossing.

wij hebben een lot oude eiken balken die we aan het opkuisen zijn, ze zijn geboend en we willen ze ook graag weer blank.

daarvoor doen we het volgende:

emmer warm water met daarin een goeie klot bruine zeep en een halve kilo bijtende soda (je koopt daarvoor ontstopper in korrel vb S-express, hebben ze in de supermarkt) en wat waspoeder en daarmee schuren we de balken af (wel handschoenen aandoen, want het is een bijtend goedje).

daarna overvloedig afspoelen met water en afdrogen.

dan wachten (een dagje) tot alles weer droog is. bij mijn balken geeft dit in elk geval een mooi resultaat
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
236
Waarderingsscore
0
Punten
0
bedankt voor je tip Marta, maar het probleem is dat ik niet met water durf naspoelen omdat het hout dan weer zwart uitslaat....Het gekke is, er zit geen vernis, verf of boenwas op onze trap maar de kleur van het hout is niet fris.

Ik heb intussen eens gezocht naar vakmannen die houtrenovaties doen en ben van plan bij hen een offerte te laten maken.



Zijn er misschien verbouwers die een vakman kennen die hier goed in is?
 
Lid geworden
11 apr 2006
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een eiken trap behandelen met amoniak geeft altijd een donkere kleur.

Meubelmakers en restaurateurs gebruiken het om eik een verouderde look te geven. De amoniak reageert op het looizuur dat in eik aanwezig is. Geen amoniak meer gebruiken dus...

Wat in de meubelmakerij wel gebruikt wordt om te bleken is waterstofperoxide. Dit is een zeer geconcentreerde vorm van zuurstofwater. Let wel op hiermee want dit is een zeer bijtend spul!

Nadien de gebruikte borstels en vodden in een emmer water gooien vanwege het gevaar voor zelfontbranding. Nadien lichtjes opschuren en afwerken naar wens.
 
Lid geworden
24 mrt 2006
Berichten
236
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de tip, Jokke!

Met heel veel doorzetting - girlpower!- heb ik de trap blank gekregen! Een van deze dagen komen ze de losse treden vastleggen en dan kan ik aan de afwerking beginnen!

Op mijn zoektocht kwam ik ook CERUSEREN tegen: is ceruseren ook een geschikte mogelijkheid om de eiken trap wat lichter te laten ogen, of, want daar zoek ik ook nog naar een oplossing: blankgeschuurde beuken keukenstoelen wit te kleuren zonder het hout helemaal onder te stoppen?



De uitleg op Livios is gebaseerd op basis van white spiritproducten , kan ceruseren ook op Waterbasis want wij verkiezen de afwerking ook met watergedragen vernis te doen.(Trae Lyx)
 
Lid geworden
11 apr 2006
Berichten
77
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ceruseren op eik is een mogelijkheid. Op beuk is het minder aan te raden.



Ceruseren bestaat erin de nerven van het hout open te maken door er met een stalen borstel op te wrijven en op te vullen met een produkt (cerusé dus...). Dit heeft alleen een mooi effect bij houtsoorten met een grovere nerf zoals eik. Beuk daarentegen heeft een fijnere nerf en wordt dus weinig of nooit geceruseerd.



Als je hout wil kleuren en toch de tekening van het hout wil blijven zien moet je eens in het assortiment van woodcare duiken.

Olieproducten voor binnen en buitengebruik.

kijk eens op www.triptrap.be
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan