• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renovatie dak + inrichting zolder

Lid geworden
25 nov 2014
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ben van plan om binnen enkele maanden mijn dak te renoveren en het zolder gedeelte in te richten.

Na heel het forum al vele keren door te lezen, ben ik al heel wat wijzer geworden en ben ik met die info op zoek gegaan naar een dakwerker.

Ik heb al verschillende dakwerkers laten komen, maar velen hebben hun eigen kijk op het project en lijken niet mee te gaan met mijn ideeën of manier van aanpak, isolatie, .... Ik ben er zo goed als zeker van dat ik nu iemand heb gevonden dat meedenkt met mij, maar er zijn nog enkele kleine vraagjes dat ik hier graag stel.

Even een situatieschets van de huidige toestand. Het betreft een huis van 1982 waar het gootwerk zijn beste tijd heeft gehad en het dak en zolder nooit woonklaar zijn gemaakt. Het dak is opgebouwd uit gordingen, kepers, panlatten en pannen (geen deftig onderdak dus). De gordingen overspannen 23m waartussen 4 steunmuren en 1 groot spant staan. De dimensies van de gordingen zijn 7/18, terwijl op plan 8/23 stond. Eigenlijk wat ondergedimensioneerd, wat je dus op dit moment ook lichtjes ziet door een kleine doorbuiging van de gordingen op verschillende plaatsen(zie fotos). HOH van de gordingen zijn 115-120cm en de overbrugging tussen de steunmuren varieren van 3,05 tot 3,95m. De dakhelling is 40°
 

doorbuiging_gordingen.jpg

 

doorbuiging_gordingen_2.jpg

Aangezien ik van plan ben het dak te voorzien van onderdak (celit 4D 22mm - zelf plaatsen) + (celullose 29-30cm) zal er toch wel wat gewicht bijkomen op het dak. Tel daar nog eens het extra gewicht van de tengellatten bij, binnenafwerking en dakramen (weet niet of dit even zwaar of zwaarder gaat zijn dan de huidige pannen), maar dan kom je toch al tot wat extra gewicht waar rekening mee gehouden moet worden.

Mijn idee was dan ook om de gordingen aan te pakken en het dak opnieuw uit te lijnen en te verstevigen. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, maar wat mij voorgesteld is door de dakwerker is extra gedrenkte epicea balken van 38*225 (14€ lm) of 75*225 (22€ lm) tegen de bestaande gordingen te plaatsen. Aangezien het een groot dakoppervlak is (300m²) en ik 184 lm verstevigingsbalken nodig zou hebben, loopt het verschil in prijs tussen de 2 voorgestelde balktypes al gauw op tot 1472€ excl btw. Is de meerprijs te verantwoorden voor de 75*225 balken of is 38*225 voldoende stevig? Ik heb in eerste instantie al gevraagd of de mogelijkheid er is om voor douglas geimpregneerd hout te gaan, aangezien dit toch al meteen steviger zou zijn, en wat daar dan de prijzen van zijn, maar het antwoord daarop heb ik nog niet.

Het bestaande spant wordt eveneens aangepakt, omdat deze nu veel te laag hangt (1,80m). Deze wordt vervangen en daarbij omhoog getrokken (2,20m) en er worden 1 of 2 steunmuren (nog niet 100% over uit) uitgebroken en vervangen door spanten. De spanten worden uitgevoerd in eiken balken met spantbeen van 13*25, trekker van 10*20 en kreupele stijl van 10*17, om zo ook een robuust karakter te creeeren  dat mee opgenomen kan worden in het interieur.

Een voorstelling van de de nieuwe spant (volgens plan van de dakwerker) had ik al snel eens proberen te visualiseren:
voorstelling_nieuwe_spant_tov_bestaande_spant.jpg



Daarnaast zit ik nog met de vraag ivm lichtinval. De vloerplaat oppervlakte is 23*9m, uiteindelijk zal er nog +- 23*5m effectief zichtbaar/bruikbaar zijn na isolatie en onbenutte ruimte ivm te lage gedeeltes. Dus daar zou het ook handig zijn om wat input te krijgen ivm lichtinval. Eerste gedacht was om aan weerszeiden van het dak (zuidwest en noordoost) telkens 5 nordag dakramen te plaatsen van 1*1m. Maar daar zie ik 2 grote nadelen: budget en warmtedoorslag aan zuidwest kant. Positief is natuurlijk wel veel lichtinval, want ik weet niet wat het zou geven qua lichtinval om enkel dakramen te plaatsen aan de noordoost kant om zo de warmte in de zomer toch buiten te houden. Als iemand hier wat eigen ervaringen ivm soortgelijke situaties kan meedelen dan zou dat heel mooi zijn.

In bijlage ook nog een schets van een idee wat het zou kunnen worden (waar ik nog niet 100% over uit ben). Aan beide zijkanten opstaande muurtjes dat inbouwkasten moeten voorstellen. Aan de ene kant van het huis een grote open ruimte van +- 11m lang waar dan 2 spanten zouden staan (staan niet op de tekening). Daar achter dan de huidige steunmuren met een voorstelling van een indeling met tussen wanden van gyproc, waarbij de steunmuur openingen tov de huidige situatie opgeschoven zijn zodat er een soort van gang gecreeerd wordt aan de rechterzijde van de zolder.
indeling_zolder.png


Om even samen te vatten. De vragen dat ik nog heb zijn:

 * Dakwerker voert volgende werken uit:
      - uitvlakken + verstevigen gordingen
      - vervangen huidige spant + uitbreken 1 of 2 steunmuren en vervangen door spant
   Ik ga zelf het onderdak plaatsen, waardoor de binnenconstructie al voltooid moet zijn. Ik zou denken dat het makkelijker werkt als de goot al vervangen is om erna de Celit hierop af te stemmen? of toch eerst Celit leggen en dan de goot daarop afstemmen? De goot gaat ook hoger komen te liggen aangezien celit (22mm) + tengellat (24mm) de pannen hoger doet liggen als ze nu zijn.

 *  keuze versteviging gordingen: 38*225 of 75*225 rekening houdend met alle factoren + meerprijs
 *  ideeën/ervaringen lichtinval + warmtedoorslag, aantal dakramen nordag 1*1m
 *  extra ervaringen, raad, puntjes om op te letten, ... altijd welkom

 

Grts
 

Bijlagen

  • doorbuiging_gordingen.jpg
    doorbuiging_gordingen.jpg
    143,9 KB · Weergaven: 7
  • doorbuiging_gordingen_2.jpg
    doorbuiging_gordingen_2.jpg
    343,1 KB · Weergaven: 8
  • voorstelling_nieuwe_spant_tov_bestaande_spant.jpg
    voorstelling_nieuwe_spant_tov_bestaande_spant.jpg
    347 KB · Weergaven: 5
  • indeling_zolder.png
    indeling_zolder.png
    358 KB · Weergaven: 6
zou je de berekening niet door een stabiliteitsingenieur laten doen ?
 
ik ben hier ook bezig met mijn dak  zelf aan het vernieuwen, zelf heb ik al het ene dak waarvan de dakconstruktie nog goed was een nieuw onderdak, muuplaten, dakoversteken, goten en   dakkapel geplaatst.

 

naast mijn huis is er een kleiner dak  die volledig vervangen moet worden en dit dak wil ik even groot maken als dat ander dak. Zo zou ik ook zoals bij jouw de topgevels en binnenmuren willen weg doen en vervangen door trekkers.

ik heb hier nog wat fotos van de 2 trekkers hoe ik ze gemaakt heb, ik heb alles gecopieerd van een trekker die er al stond

 
 

Bijlagen

  • img_20161120_171842-min.jpg
    img_20161120_171842-min.jpg
    1.010,5 KB · Weergaven: 5
  • img_20161212_152337-min.jpg
    img_20161212_152337-min.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 5
  • img_20161212_183242-min.jpg
    img_20161212_183242-min.jpg
    793,2 KB · Weergaven: 5
  • img_20161118_211229-min.jpg
    img_20161118_211229-min.jpg
    891,2 KB · Weergaven: 5
  • 20180810_172043-min.jpg
    20180810_172043-min.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 5
  • 20180814_175055-min.jpg
    20180814_175055-min.jpg
    859,2 KB · Weergaven: 5
  • 20180810_172130-min.jpg
    20180810_172130-min.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 5
of mss toch eens met een architec, ing bureau, stabil.berkenaar spreken?? :)

doe het zelf is mooi maar een beetje gokken qua diktes en afstanden draagkrachten, stabiliteit,....  kan nefast zijn

o en mag eigenlijk ook niet (klopt hé mario??), je mag geen stabiliteitswerken uitvoeren (wel de werken maar niet de berekening) zonder een deskundige en je moet al wat weten/kennen om een dak in hout te berekenen 
 
Vooraleer ik bij verschillende dakwerkers ben gaan horen ben ik eerst bij een stabiliteits ingenieur te rade gegaan ivm alle mogelijkheden en om eens te kijken of mijn idee stabiliteits gewijs wel  mogelijk was. Zijn antwoord was dat alles mogelijk was, maw groen licht om een dakwerker te zoeken die dit kan realiseren.

 

Er werd toen zelfs nog niet eens gepraat over het uitdikken van de gordingen, dus het uitdikken ervan kan volgens mij alleen maar voordeliger zijn dan de huidige situatie.

 

Mijn vraag ivm het uitdikken van de gordingen is vooral of het prijsverschil tussen de 38 en 75 zoveel meerwaarde heeft aangezien de hoogte (225) van de balk toch het meeste invloed heeft op eventuele doorbuiging? Gewoon ook eens horen wat de meningen hieromtrent zijn, aangezien er veel mensen op dit forum dit soort werken al eens hebben (laten) uitvoeren en daar dan ook de nodige info van dakwerkers en stabilteits ingenieurs meegekregen hebben. Uitendlijke ga ik nog altijd bij langs bij een stabiliteitsingenieur maar liefst ben ik hier zo goed als mogelijk op voorbereid en wil daarom dan ook zoveel mogelijk info vanuit verschillende hoeken opdoen.

 

Ondertussen heb ik ook nog extra prijzen van de dakwerker gekregen ivm douglas balken en de meerprijs van impregneren tov drenken. En zelfs daarnaast ook nog eens een extra voorstel ivm kerto lvl s balken, wat ook nog eens vele voordelen zou hebben bovenop de voordelen van douglas hout volgens de dakwerker.

 

Kerto lvl s balken van 36*240 zijn even duur als 75*225 douglas geimpregneerd, en zouden qua stevigheid en sterkte hetzelfde zijn, waarbij de kerto balken dan wel kaarsrecht zouden zijn, wat het makkelijker maakt om achteraf af te werken? Daar komt dan ook nog een serieuze meerprijs (1000€) bij tov de gedrenkte epicea  75*225. En tov de gedrenkte epicea van 38*225 is de kostprijs het dubbele (5100 ipv 2500 ). Moet daar zelf nog eens wat meer info rond zoeken om de juiste keuze te maken.
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan