• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Renovatie - cv ketel vernieuwen - welk type?

Lid geworden
20 jun 2016
Waarderingsscore
12
Punten
18
Beste,

Begin volgend jaar zouden we starten met de verbouwingen van ons huis (huis dateert van 1986). Bij deze verbouwing willen we zoveel mogelijk inzetten op isolatie en efficiënte verwarming. Isoleren van vloer en dak staan alleszins op de agenda. Spauwmuren isoleren zal niet haalbaar zijn wegens te weinig vrije ruimte.

Op dit moment hebben we een PV installatie liggen dat ongeveer ons volledig elektrisch verbruik dekt, nl. 5.800 kWh/jaar. Grootste verbruikers zijn een elektrische boiler (1 grote en 1 kleine in de keuken), halogeenlampen,... 
Sowieso zal voor alle nieuwe verlichting voor LED lampen gekozen worden.

De CV installatie bestaat uit een nog (perfect) werkende mazoutketel van 1986, er wordt gebruikt gemaakt van radiatoren en convectoren.
Vloerverwarming plaatsen zal niet gebeuren wegens te weinig plaats & de omvang van de werken. 
We hebben een gasleiding lopen langs de baan. Vloeroppervlak van het huis (boven + onder) is ongeveer 250m². Het huis is volledig onderkelderd. 

Keuze gaat nu tussen een cv ketel op gas, mazout, pelletkachel of combinatie van 1 van bovenstaande met een zonneboiler. Een zonneboiler lijkt me interessant, al lijkt na wat opzoekingswerk de ROI eerder op 20 jaar te liggen, wat me toch enorm lang lijkt.. Er is alleszins plaats voldoende op het dak. 
Onze PV installatie blijft liggen, dus als verlichting LED wordt en warm water ook niet meer elektrisch zal opgewarmd worden zullen we een overschot aan opgewekte elektriciteit hebben. 

We zijn een gezin met 4 personen.

Zijn er bepaalde tips dat jullie kunnen meegeven om de keuze in het maken van een nieuwe cv installatie makkelijker te maken? Zijn er extra vragen van jullie kant om een correcter antwoord te kunnen bieden.
Eventueel extra tips om het huis nog energiezuiniger te maken naast vloer- en dakisolatie? 

Bedankt,

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.432
Punten
113
Zo hoog verbruik elektriciteit 

waarom geen warmtepomp

heb jeeen goede warmteverliesberekening? Welk vermogen heb je nodig?

waarom laat je stookolieketel niet staan als deze goed werkt?

Lid geworden
20 jun 2016
Waarderingsscore
12
Punten
18
We hebben inderdaad een vrij hoog verbruik, grootste afnemers lijken mij de elektrische boilers, verlichting, waterbed, een paar oude toestellen (frigo, diepvries), elektrisch vuur, oven dat vaak gebruikt wordt,... Dit willen we ook zoveel mogelijk reduceren bij de verbouwing.

Een warmteverliesberekening is nog niet gebeurd. Moeten we eens werk van maken.

De stookolieketel zouden we inderdaad kunnen laten staan tot deze het effectief begeeft. 
Is het dan de beste optie om tijdelijk de huidige elektrische boilers ook te behouden? 

Ik sta wat weigerachtig t.o.v. een warmtepomp omdat wat familieleden en vrienden er hebben en toch een hoger elektrisch verbruik hebben dan eerst gedacht. Het lijkt me dan gunstiger om zo goed mogelijk te isoleren en voor een ander type cv ketel te gaan? Ik dacht dat een warmtepomp ook vooral efficiënt was i.c.m. vloerverwarming?

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan