Renovatie appartement, budget?

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik overweeg een aankoop van een appartement voor tweede verblijf.
Het appartement is op een toplocatie gelegen maar er is wel wat werk aan.
Voor ik een bod uitbreng zou ik een renovatie budget willen bepalen.
Ik weet dat zoiets moeilijk is via een forum maar wil toch eens jullie advies.
Wat moet er zeker gebeuren,
- 50m2 nieuwe vloertegels op betonplaat (nu ligt er laminaat en vinyl)
- nieuw keukentje idem zoals op de foto (is genomen in eenzelfde appartement die al gerenoveerd is)
- elektrische installatie is afgekeurd en verouderd dus - twee slaapkamers 4 stopcontacten plus twee lichtschakelaars, keuken 3 stopcontacten plus aansluiting oven, keramisch vuur, koelkast en vaatwas, woonkamer en inkomhal 6 stopcontacten plus drie schakelaars(badkamer is nieuw inclusief stopcontacten en schakelaars) - zekeringen en kabels
Eventueel ook nog aan te pakken,
- alles is in visgraten glasvezelbehang, ik dacht er renovatievlies over te kleven maar vrees dat het motief nog zichtbaar zal zijn dus waarschijnlijk uitpleisteren. Het is netjes behangen zonder blazen dus gewoon schilderen kan ook maar ik vind het gewoon lelijk.

Keuken die gemaakt moet worden, graag richtprijs met composiet werkblad en spatwand maar zonder toestellen.
20220129_121243.jpg
Hoe realistisch ben ik als ik hiervoor een budget reken van 20k?

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.429
Punten
113
Zoiets is niet moeilijk via een forum, net gemakkelijk. Het moeilijke is dat u niet correct beschrijft (of misschien niet eens weet) welke werken allemaal nodig zijn, in welke omstandigheden,wie ze gaat uitvoeren, en welk uitvoeringsniveau u wenst. Dat maakt een schatting onnauwkeurig
Schatten wat iets kost is heel eenvoudig als je de werken opsplitst per 'werk' en daar rekening houdt met wie de werken uitvoert (aannemer of zelf) en welk uitvoeringsniveau je wil.

Ik doe een poging.

Wat moet er zeker gebeuren,
- 50m2 nieuwe vloertegels op betonplaat (nu ligt er laminaat en vinyl)
Uitbreken laminaat en vinyl. Zelf? Aannemer?
is dat gelijmd? wie reinigt of nivelleert de ondervloer?
Aanvoer/afvoer bouwmateriaal. is dat via een kleine personenlift in een blok van 100 appartementen in het centrum van brussel of een klein appartementje op den boerenbuiten van 6 stuks waar alles op gelijkvloers is of 1 verdiep met een goede trap omhoog te dragen is?

Vermoedelijk geen vloerverwarming? Budget tegels van 30 euro/m2 of van 100 euro/m2.
Overal nieuwe plinten nodig waarschijnlijk? Stenen? Houten?
De deuren en chambrannes gaan waarschijnlijk ook overal bijgewerkt moeten worden aangezien je met standaardtegels hoger gaat uitkomen dan met je huidige vloerbedekking? Of ga je voor een hele dunne tegel?

- nieuw keukentje idem zoals op de foto (is genomen in eenzelfde appartement die al gerenoveerd is)
Keuken die gemaakt moet worden, graag richtprijs met composiet werkblad en spatwand maar zonder toestellen.
Dat lijkt mij een maatwerk keuken, (is dat een apothekerskast die ingewerkt is in de muur?) dus wordt al snel duur. Zo een kast in laten werken met afwerking van muur bij kost alleen al makkelijk 1000 euro. Is dat ook nodig?
Een vergelijkbare witte keukenkast die kwalitatief evenzeer voldoet bvb van ikea of hubo zal net iets minder maatwerk zijn zonder eigen ingrepen, maar het resultaat lijkt me vergelijkbaar. Misschien 4 tot 8 keer zo goedkoop als maatwerk laten installeren.
Is die afvoer van dampkap al voorzien in jou appartement? is dat moeilijk om te voorzien? of ga je dan voor recirculatie?

- elektrische installatie is afgekeurd en verouderd dus - twee slaapkamers 4 stopcontacten plus twee lichtschakelaars, keuken 3 stopcontacten plus aansluiting oven, keramisch vuur, koelkast en vaatwas, woonkamer en inkomhal 6 stopcontacten plus drie schakelaars(badkamer is nieuw inclusief stopcontacten en schakelaars) - zekeringen en kabels
Eventueel ook nog aan te pakken,

Weinig zinnig over te zeggen als je geen verdere info of wensen geeft
- alles is in visgraten glasvezelbehang, ik dacht er renovatievlies over te kleven maar vrees dat het motief nog zichtbaar zal zijn dus waarschijnlijk uitpleisteren. Het is netjes behangen zonder blazen dus gewoon schilderen kan ook maar ik vind het gewoon lelijk.
renovatievlies erover kleven gaat niet helpen. Voor verhuur zou ik grote delen gewoon verven en ze de rest zelf laten doen. Alles opnieuw laten 'uitbezetten' kost wel een mooie duit. Misschien is dat wel nodig als je alle renovaties uitvoert.

Kortom
tegels : 50m2 * 150 euro (all in - uitbraak - afvoer - tegels - plaatsen - voegen - plinten) : 7500 euro (geen aanpassing deuren of dergelijke)
keuken : maatwerk zonder toestellen : 6000 euro, composiet 1500 euro, goedkoop - zelf : 2000 euro, composiet 1500 euro
elektriciteit : keuringsgewijs in orde brengen? lets say 1500 euro. Volledig vernieuwen 8000 euro
behang/schilderwerk : alles laten doen, zonder in detail te gaan : 10 000 euro.

Dat zegt dus eigenlijk niets hé. Ik heb precies tijd te veel :unsure::D:D

V

Verwijderd lid 310860

Guest
Met 20K officieel werk kan je ongeveer rekenen op tegelwerken, een basis keuken en uw elektriciteitswerken.

Schilder en behang werken denk ik niet binnen uw budget

tenzij u alles zelf doet, dan denk ik dat je zelfs met minder dan 10k toekomt

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
272
Punten
83
Even contact nemen met de eigenaars van dat appartement dat al vernieuwd is?
Dan heb je al een idee.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Dank voor de reacties.
Laminaat ligt los op de vloer en ook de vinyl is makkelijk te verwijderen.
Afvoer bouwafval kan eventueel via de lift.
Appartementengebouw bestaat uit 8 verdiepingen met één appartement per verdieping, het appartement is op het zevende. Ligt aan de kust op 50m van het strand in een winkelstraat.
De vloer nivelleren en betegelen kan ik zelf.
Plinten in hout.
Eerste offerte voor de keuken kwam op 8k inclusief toestellen, composiet, plaatsing en inbouw kast. Alles maatwerk.
Offerte elektriciteit om de nodige werken te doen voor het conform maken van de installatie kwam op 2k. Dan blijven oudbollig ogende schakelaars en stopcontacten wel.
Behangen en schilderen kan ik ook zelf. Het glasvezelbehang met visgraten motief is wel netjes en strak aangebracht. Als er geen nieuwe kabels in de muur moeten dan laat ik het zo. Als ik nieuwe schakelaars edm wil dan moeten de kabels waarschijnlijk vervangen worden en moet alles uitgepleisterd worden.
Bijkomende vraag, als ik dan toch een nieuwe vloer leg vervang ik dan niet beter de leidingen van de verwarming? Het gebouw is van 1974 en gezien het gietijzeren radiatoren zijn waarschijnlijk nog de originele leidingen. Het enige dat ik weet is dat er een nieuwe gaswandketel van Junkers geplaatst is toen de badkamer volledig vernieuwd werd vorig jaar.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
Een laminaat vloertje en wat vinyl zal wel geen probleem zijn.
Ik kan alles in kleine stukken doen en in pakjes naar beneden doen.
Slechtste geval een verhuislift om alles naar beneden te doen.
Ik zie mij geen stortkoker en container huren hiervoor.

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
111
Punten
43
Maar mag dat ook van de mede eigenaars? is heel vaak verboden.
En niet alleen van de mede-eigenaars. Bijna elke lift voor personenvervoer heeft als regel dat deze niet mag dienen om goederen te verhuizen. Natuurlijk gebeurt dat in de praktijk dagdagelijks, maar als je dan ook nog lastige mede-eigenaars hebt, is het gemakkelijk om een stok te vinden.

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waarderingsscore
2
Punten
18
En niet alleen van de mede-eigenaars. Bijna elke lift voor personenvervoer heeft als regel dat deze niet mag dienen om goederen te verhuizen. Natuurlijk gebeurt dat in de praktijk dagdagelijks, maar als je dan ook nog lastige mede-eigenaars hebt, is het gemakkelijk om een stok te vinden.
Daar heb je gelijk in maar mensen praten met mensen en in het slechtste geval huur ik een stortkoker.
We willen niet direct starten met een burenruzie ?

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Waarderingsscore
111
Punten
43
Daar heb je gelijk in maar mensen praten met mensen en in het slechtste geval huur ik een stortkoker.
We willen niet direct starten met een burenruzie ?
Gelukkig zijn er nog mensen die dat inderdaad doen ;)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan