• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Rendement warmtepompen in praktijk

Bimmer

Actief Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Waarderingsscore
39
Punten
28
Hey,

Wij gaan volgend jaar starten met onze nieuwbouw en zijn aan het kijken naar verwarmingsinstallaties.

Even wat extra info:
Momenteel wonen wij sinds 2019 in mijn nieuwbouw (waar we met een gascondensatieketel zitten) en is de woning ook voorzien met screens die ik slim aanstuur met domotica. In de zomer tijdens een hitte golf kan het na een paar dagen richting de 26°C gaan binnen (is de max), anders doen we meestal s'avonds de ramen open en laten we het trekken zodat we zo de temperatuur onder controleren kunnen houden.
Deze keer willen we toch wel graag iets van koeling voorzien, zodat we tijdens hitte golfen de temperatuur stabiel kunnen houden en tijdens warme periodes niet zo vaak ramen moeten openen (vaak storende als je niet thuis bent alsook als je gaat slapen).

De nieuwe woning dat we gaan bouwen gaat qua grootte wat gelijk zijn als de huidige. We zitten nu met een gasverbruik van 9.000kwh per jaar voor verwarming + warm water. Er ligt +/- 190m² aan vloerverwarming. De volgende woning wordt wel een open bebouwing. Dus ik reken nu dat we ongeveer zo'n 10.000kwh per jaar gaan verbruiken.

Dus de opties dat we wilde bekijken zijn.
-Gasketel + airco (Airco is zware overkill voor de koeling dat wij nodig gaan hebben, maar lijkt me de enige oplossing icm gasketel.)
-L/W warmtepomp + actieve koeling
-G/W warmtepomp + passieve koeling

We zijn momenteel nog maar langs 1 installateur geweest, bij andere hebben we al wel een afspraak.

Als we de eerste offertes bekijken lijkt ons op eerste zicht L/W warmtepomp + actieve koeling het meest interessants naar kostprijs toe. Maar zou ook graag alles eens naar verbruik toe berekenen.

Nu komt uiteraard dan de vraag waar deze post eigenlijk bedoelt is. :)
Zijn hier mensen die L/W of G/W warmtepompen hebben en weten hoeveel hun rendement is (SCOP/SPF), omdat ze al in bezit zijn van een warmtepomp. Zou tof zijn dat je deze eens even kunt melden. Dan ga ik ook een beter zicht hebben hoeveel het is in praktijk ipv iets theoretisch.

Laatst bewerkt:
Ik ben al bij iemand geweest om te gaan kijken naar zijn G/W warmtepomp Viessmann. Deze is geplaatst in 2018.

Als we in de instellingen gingen zien, zagen we het volgende.
-SPF verwarmen = 5,2
-SPF warm water = 3,5
-SPF totaal = 4,5

Omdat ik soms wel eens te horen kreeg dat L/W een SPF heeft van 3,8, vond ik dat wel serieus tegenslagen dat een G/W maar op 4,5 komt. Als ik naar de offertes ga kijken zit je toch met een zware extra investering voor een verschil in rendement van maar 0,6.

Als ik dit vertaal naar mijn 10.000kwh komt dit neer op
G/W = 10.000 / 4,5 = 2.222kwh
L/W = 10.000 / 3,8 = 2.631kwh
Verschil van 409kwh of 409kwh x 28cent = €114 per jaar

De meerwaarde van een G/W zit 'm niet in de iets hogere COP bij zuiver verwarmen/SWW. Voor mij zit de meerwaarde in de koelfunctie.
- passieve koeling heeft een enorm hoge COP (grootte-orde 40)
- bij passieve en actieve koeling heb je een regeneratie van de bodem tijdens de zomer, waardoor de COP hoger ligt in de komende winter. De SPF op verwarmen en SWW ligt daardoor hoger. 's zomers ligt de COP op SWW ook hoger bij koeling doordat je eigenlijk warmte uit de woning naar het sanitairWW trekt (via een klein omwegje langs de bodemsonde)

Voor de laatste claims heb ik zelf helaas nog niet voldoende data. Hier is de woning ontworpen zodat de koelvraag gelijk is aan de vraag naar verwarming+SWW (met SWW>verwarming hier). De bodemsonde zou dus niet systematisch mogen opwarmen of afkoelen over de jaren heen.

De meerwaarde van een G/W zit 'm niet in de iets hogere COP bij zuiver verwarmen/SWW. Voor mij zit de meerwaarde in de koelfunctie.
- passieve koeling heeft een enorm hoge COP (grootte-orde 40)
- bij passieve en actieve koeling heb je een regeneratie van de bodem tijdens de zomer, waardoor de COP hoger ligt in de komende winter. De SPF op verwarmen en SWW ligt daardoor hoger. 's zomers ligt de COP op SWW ook hoger bij koeling doordat je eigenlijk warmte uit de woning naar het sanitairWW trekt (via een klein omwegje langs de bodemsonde)

Voor de laatste claims heb ik zelf helaas nog niet voldoende data. Hier is de woning ontworpen zodat de koelvraag gelijk is aan de vraag naar verwarming+SWW (met SWW>verwarming hier). De bodemsonde zou dus niet systematisch mogen opwarmen of afkoelen over de jaren heen.
Dit hebben we ook bekeken bij de installateur.

G/W warmtepomp had een verbruik van 0,12kwh, omdat er meer enkel een pompje moest draaien. Dan had je een koelvermogen van 12kw.
L/W warmtepomp was de EER A35/W18 = 4,1.

Dus daar zit inderdaad een enorm verschil in.

De reden waarom ik daar minder naar kijk is de volgende.
Ik heb nu ook zonnepanelen en kijk nu al een tijdje naar het verbruik/opbrengst. Je ziet goed dat wanneer mijn woning energie vraagt om op te warmen, de momenten zijn wanneer mijn zonnepanelen niets opbrengen of onvoldoende opbrengen.
Als ik kijk naar de momenten wanneer mijn woning koeling nodig heeft, dat zijn de momenten dat mijn zonnepanelen goed opbrengen en met veel overproductie zit.

Veel van het vermogen dat de L/W warmtepomp zou vragen voor koeling, zou ik zelf kunnen voorzien via mijn zonnepanelen en niet via het net. Waardoor de verbruik kost voor koeling serieus zal dalen.

Ik ben vooral geïnteresseerd in SCOP SPF, omdat ik veel van het net zal moeten halen voor verwarming/warm water. Wanneer de zonnepanelen terug wat deftig beginnen op te wekken, zal ik dan denk ik wel in staat zijn om sanitair warm water op te warmen met de overproductie.

Laatst bewerkt:
Ik ga zeker niet bij hoog en bij laag beweren dat G/W beter zou zijn dan L/W. Die COP's van L/W zijn echt niet slecht en het verschil in investeringskost is er echt wel. Hier heb ik de G/W ook zelf geïnstalleerd een L/W zou ik niet zelf kunnen installeren, en dan was het prijsverschil al heel wat kleiner. Ik heb zelf ook een geotechnische achtergrond, en dan vind je een G/W gewoon leuk speelgoed :)

Misschien wel nog 1 argument pro G/W: de terugleververgoedingen voor elektriciteit zijn echt wel gestegen. Je krijgt nu tot 14,5ct/kWh. Die elektriciteit uit PV is 's zomers niet meer zo gratis.

Ik ga zeker niet bij hoog en bij laag beweren dat G/W beter zou zijn dan L/W. Die COP's van L/W zijn echt niet slecht en het verschil in investeringskost is er echt wel. Hier heb ik de G/W ook zelf geïnstalleerd een L/W zou ik niet zelf kunnen installeren, en dan was het prijsverschil al heel wat kleiner. Ik heb zelf ook een geotechnische achtergrond, en dan vind je een G/W gewoon leuk speelgoed :)

Misschien wel nog 1 argument pro G/W: de terugleververgoedingen voor elektriciteit zijn echt wel gestegen. Je krijgt nu tot 14,5ct/kWh. Die elektriciteit uit PV is 's zomers niet meer zo gratis.
De prijs van teruglevering is inderdaad mooi gestegen, dat komt omdat de energie meer waard is op de markt = minder aanbod. Wilt dus ook zeggen dat je meer betaald voor energie.
Ik krijg nu zo'n 4c/kwh terug. Maar ik betaal dan ook aan energieprijs 4,5 c/kwh
Als ik nu een simulatie doe om een contract af te sluiten betaal ik bij de goedkoopste 15,43 c/kwh aan energieprijs. Logisch dat je dan nu ook meer terug krijgt.

Als je dan specifiek naar koeling gaat kijken, heb je een punt. Want je gaat dan minder verbruik met een G/W waardoor je meer kan terugleveren.
En dan is het de vraag hoe lang blijven deze prijzen? Kans is zeer groot in de zomer wanneer u zonnepanelen veel opbrengen en je begint de injecteren. Dat de prijzen terug in mekaar laat zakken (in de zomer is er nu eenmaal veel meer energie aanbod, wat de energieprijs ga doen dalen). Dus dan ga je niet meer zoveel terug krijgen vaan u injectie.

Ik ben zeker van overtuigt dat een G/W warmtepomp beter is dan een L/W warmtepomp. Ik zou deze ook liever plaatsen.
Maar nu kijk ik vooral naar het financieel plaatje en probeer ik te zien dat de meerprijs dat ik betaal bij G/W wel degelijk eruit kan krijgen.

Laatst bewerkt:
Je krijgt nu tot 14,5ct/kWh. Die elektriciteit uit PV is 's zomers niet meer zo gratis.
even kort offtopic: waar krijg jij dat?
De meeste contracten die gebaseerd zijn op de BELPEX zitten nu hoog. (zie V-test van de VREG)
1634212346896.png

Maar tot het voorjaar blijf ik nog even bij Ecopower. Daar is de afnamekost nu laag. Als het zonnetje weer begint te schijnen zoek ik iemand die me meer geeft voor m'n stroom.

Ik ben al bij iemand geweest om te gaan kijken naar zijn G/W warmtepomp Viessmann. Deze is geplaatst in 2018.

Als we in de instellingen gingen zien, zagen we het volgende.
-SPF verwarmen = 5,2
-SPF warm water = 3,5
-SPF totaal = 4,5
Ik heb sinds begin dit jaar een G/W van Viessmann en heb voor verwarming voorlopig iets van 5,4 en warm water 3,7; dus is in dezelfde lijn.

Ik heb ook heel lang getwijfeld tussen l/w en geothermie, na lang wikken en wegen uiteindelijk gekozen voor een l/w wp, maar heb er weken/maanden van wakker gelegen ?

Voornaamste redenen dat ik koos voor l/w:
- het verschil kwa verbruik op jaarbasis is niet heel groot (scop)
- ik heb daarnaast ook gekozen voor zonnecollectoren, wat maakt dat mijn SCOP met deze combinatie veel beter is dan geothermie. Desondanks was de combinatie l/w wp + collectoren samen zelfs goedkoper dan de geothermische wp
- Had ook een beter gevoel bij een l/w wp omdat dit minder ingrijpend is voor de omgeving (geen diepteboringen), bij geothermie bouw je in feite een koelkast in de grond
- Wat als na enkele jaren problemen zijn met de bron... weet niet of het vaak gebeurd dat de bron uitput
- Ook het gegeven dat een geothermische "definitief" is vanwege de leidingen die meer dan 100m diep de grond in zouden gaan vond ik niet prettig. Dit zou betekenen dat wanneer deze wp versleten is we waarschijnlijk automatisch een nieuwe geothermische wp zouden moeten nemen, ook al zijn er dan betere opties.

Ik ben zeker niet tegen geothermie, want op een bepaald moment waren we zelfs zeker van deze keuze, maar na alles toch nog eens op een rijtje te zetten toch voor l/w + collectoren gegaan vanwege bovenstaande argumenten

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan