Hey,
Wij gaan volgend jaar starten met onze nieuwbouw en zijn aan het kijken naar verwarmingsinstallaties.
Even wat extra info:
Nu komt uiteraard dan de vraag waar deze post eigenlijk bedoelt is.
Zijn hier mensen die L/W of G/W warmtepompen hebben en weten hoeveel hun rendement is (SCOP/SPF), omdat ze al in bezit zijn van een warmtepomp. Zou tof zijn dat je deze eens even kunt melden. Dan ga ik ook een beter zicht hebben hoeveel het is in praktijk ipv iets theoretisch.
Wij gaan volgend jaar starten met onze nieuwbouw en zijn aan het kijken naar verwarmingsinstallaties.
Even wat extra info:
Momenteel wonen wij sinds 2019 in mijn nieuwbouw (waar we met een gascondensatieketel zitten) en is de woning ook voorzien met screens die ik slim aanstuur met domotica. In de zomer tijdens een hitte golf kan het na een paar dagen richting de 26°C gaan binnen (is de max), anders doen we meestal s'avonds de ramen open en laten we het trekken zodat we zo de temperatuur onder controleren kunnen houden.
Deze keer willen we toch wel graag iets van koeling voorzien, zodat we tijdens hitte golfen de temperatuur stabiel kunnen houden en tijdens warme periodes niet zo vaak ramen moeten openen (vaak storende als je niet thuis bent alsook als je gaat slapen).
De nieuwe woning dat we gaan bouwen gaat qua grootte wat gelijk zijn als de huidige. We zitten nu met een gasverbruik van 9.000kwh per jaar voor verwarming + warm water. Er ligt +/- 190m² aan vloerverwarming. De volgende woning wordt wel een open bebouwing. Dus ik reken nu dat we ongeveer zo'n 10.000kwh per jaar gaan verbruiken.
Dus de opties dat we wilde bekijken zijn.
-Gasketel + airco (Airco is zware overkill voor de koeling dat wij nodig gaan hebben, maar lijkt me de enige oplossing icm gasketel.)
-L/W warmtepomp + actieve koeling
-G/W warmtepomp + passieve koeling
We zijn momenteel nog maar langs 1 installateur geweest, bij andere hebben we al wel een afspraak.
Als we de eerste offertes bekijken lijkt ons op eerste zicht L/W warmtepomp + actieve koeling het meest interessants naar kostprijs toe. Maar zou ook graag alles eens naar verbruik toe berekenen.
Nu komt uiteraard dan de vraag waar deze post eigenlijk bedoelt is.
Zijn hier mensen die L/W of G/W warmtepompen hebben en weten hoeveel hun rendement is (SCOP/SPF), omdat ze al in bezit zijn van een warmtepomp. Zou tof zijn dat je deze eens even kunt melden. Dan ga ik ook een beter zicht hebben hoeveel het is in praktijk ipv iets theoretisch.
Laatst bewerkt: