Remautomaat + extra differentieelschakelaar nodig?

• Tags elektriciteitsbord thuisbatterij zonnepanelen
  • Rubberducky

Nieuw Lid
    Lid geworden
    22 mei 2023
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    8
    Vraagje voor elektriciens / keurders / kenners.

Bijgevoegd is mijn eendraadschema (voor.png) van de huidige situatie. Ik ga nu een Marstek Venus E v3.0 toevoegen op een aparte kring.
    De batterij kan ontladen op zowel 800W als 2.5kW. De kast is bekabeld met 10mm2.

Uit mijn vorig topic heb ik geleerd dat ik een remautomaat zal nodig hebben met de nieuwe batterij, omdat er anders 40A + 16A (zonnepanelen) + 11A (2.5kW batterij) = 67A door de kast kan lopen. Hier wil ik even een nieuw topic aanmaken om meer in detail te gaan op de nieuwe aansluiting.

Ik heb een tekening toegevoegd (na.png) met een remautomaat.

Vraag 1
    Is dit de correcte manier om de zonnepanelen + batterij aan te sluiten op de kast?

Vraag 2
    Dient er nog een differentieelschakelaar toegevoegd te worden tussen de producenten (PV / batterij) en de rest van de kast? Of is dit niet nodig? Als dit nodig is: 1 diff in totaal voor alle producenten samen? Of 1 diff per producent? Mag / moet die 30mA / 300mA / een andere waarde hebben?

Alvast bedankt!

Bijlagen

• voor.png
      voor.png
      938,9 KB · Weergaven: 9
    • na.png
      na.png
      886,2 KB · Weergaven: 9
    Laatst bewerkt:
    Een nieuw stopcontact hoort achter een 30mA diff volgens de laatste regels.

En wat zou je in de praktijk aanraden hier? 30mA diff gedeeld voor PV en batterij? Gewoon een 30mA diff vlak achter de 300mA hoofddiff zodat alles achter 30mA zit nu?

En wat zou je in de praktijk aanraden hier? 30mA diff gedeeld voor PV en batterij? Gewoon een 30mA diff vlak achter de 300mA hoofddiff zodat alles achter 30mA zit nu?
    Er zijn meerdere opties mogelijk, persoonlijk zou ik de omvormers achter een 100mA diff zetten en de batterij achter een 30mA, maar als de omvormers al langer achter die 30mA diff zitten en dit geen problemen geeft kun je ook beide achter een extra 30mA diff zetten.
    En dan natuurlijk een rem-automaat voorzien.

@janus wago, ik zal het inderdaad hier vragen voor de duidelijkheid:

Gegeven dat ik van mijn huidige situatie naar die in de bijgeleverde foto ga, zal dit gekeurd kunnen worden?
    Volgens de laatste versie van het AREI moeten stopcontacten achter een 30mA diff zitten.
    Zal er bij deze aanpassing enkel naar de uitbreiding gekeken worden, of naar de gehele kast?

Bijlagen

• na.png
      na.png
      891,7 KB · Weergaven: 0
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan