• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Reglementering aanbouw bijbouw

Zoddac

Nieuw Lid
Lid geworden
14 mei 2010
Berichten
97
Waarderingsscore
7
Punten
8
Hallo,


Gelden die maxima van 40m2 voor losstaande gebouwen en aanbouw apart? Dus max 2x 40m2?

Wanneer wordt een bijgebouw aanbouw? Moet het verankerd zijn in de hoofdwoning? Of volstaat het dat het de hoofdwoning raakt?

Zijn er minimale onderlinge afstanden te respecteren tussen hoofdgebouw/aanbouw en losstaande gebouwen?

Groeten,
Marc
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Bijgebouw en aanbouw zijn apart..
Aanbouw, staat eigenlijk heel duidelijk in de info in jou link.
Veranda tegen de woning, is een aanbouw. Totaal ander de 40m2 en voldaan aan andere voorwaarden, dan is het een melding.
Als je de gevel open maakt, is het een uitbreiding en heb je een architect nodig, ook bij melding, en zal je moeten voldoen aan EPB.
 

Zoddac

Nieuw Lid
Lid geworden
14 mei 2010
Berichten
97
Waarderingsscore
7
Punten
8
Ik vind het toch niet zo heel duidelijk in bepaalde situaties.

Wat met een vrijstaande constructie op 1cm van de woning of van een bestaande aanbouw? Da's dan geen aanbouw? Dan kan ik 40m2 aanbouw zetten en dan daar op 1cm vanaf nog eens 40m2 vrijstaand?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ga naar uw gemeente en vraag daar info. Zoals je kan zien kunnen die strengere regels opleggen.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Gelden die maxima van 40m2 voor losstaande gebouwen en aanbouw apart? Dus max 2x 40m2?
Idd. aparte "tellers".
Wanneer wordt een bijgebouw aanbouw? Moet het verankerd zijn in de hoofdwoning? Of volstaat het dat het de hoofdwoning raakt
Zijn er minimale onderlinge afstanden te respecteren tussen hoofdgebouw/aanbouw en losstaande gebouwen?
Alles op minder dan 1 m is een "aanbouw"... (op basis van een juridische uitspraak dacht ik die ooit zelfs hier op bouwinfo ter sprake is gekomen... ik probeer het even terug te vinden).

Voor losstaande bijgebouwen kan het zijn dat er in uw verkavelingsvoorschriften (of andere bouwvoorschriften, bijv. gemeentelijke verordening) wel minimale afstanden zijn opgegeven.

Waar je ook nog mee kan spelen, is een verplaatsbare constructie... als die niet zichtbaar is vanaf de openbare weg doe je daarmee wat je wil...
 
Laatst bewerkt:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Alles op minder dan 1 m is een "aanbouw"... (op basis van een juridische uitspraak dacht ik die ooit zelfs hier op bouwinfo ter sprake is gekomen... ik probeer het even terug te vinden).
Ik vind het niet meer terug... (had het graag zelf ook geweten).
 

Zoddac

Nieuw Lid
Lid geworden
14 mei 2010
Berichten
97
Waarderingsscore
7
Punten
8
Alles op minder dan 1 m is een "aanbouw"... (op basis van een juridische uitspraak dacht ik die ooit zelfs hier op bouwinfo ter sprake is gekomen... ik probeer het even terug te vinden).
Ik vind het niet meer terug... (had het graag zelf ook geweten).
Als ik er nog iets van tegenkom, laat ik het weten ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Keon

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik ben eens gaan kijken in de wetgeving ivm vrijstelling van architect, in artikel 1/1, 3° laat men toch uitschijnen dat een "aanbouw" inhoudt dat de uitbreiding fysiek verbonden is met het hoofdvolume:

Als aan een bestaand gebouw wordt aangebouwd, dan mogen de bouwwerken noch de oplossing van een constructieprobleem met zich meebrengen, noch de stabiliteit van de aanpalende gebouwen wijzigen;

Als er geen regels zijn die een minimum afstand opleggen voor de losstaande bijgebouwen dan lijkt het mij dat er toch geen minimale afstand nodig is... fysiek gescheiden is dan voldoende.
Als het extra volume dan constructief geheel op zichzelf staat, is het een "bijgebouw".
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan