• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Regenwormen op terras

Sceppi

Lid
Lid geworden
22 mei 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
6
Punten
18
Ik heb veel last van regenwormen op mijn terras. Allemaal nuttige beestjes, dat wel, maar ze maken mijn terras zo vuil als iets. Als het heeft geregend kruipen ze met grote aantallen op mijn terras. Daarna drogen ze op, sterven ze, en blijven ze plakken aan de tegels.


20230331_124211.jpg

Ik heb tussen het terras en de tuin geen regenwater goot. Zou dit kunnen helpen?
bv zoals dit type: https://www.aco.be/fileadmin/_processed_/e/2/csm_aco_euroline_antraciet_afvoergoot-8_4e09b989db.jpg
Ik zou denken dat ze er dan daar niet mee erover kunnen. Of kunnen die kleine rakkers toch nog over die ijzeren staafjes kruipen?
Iemand ervaring mee?

Als alternatief dacht ik aan zo een dun afvoer gootje, maar dat wordt precies niet aangelegd tussen terras en tuin, maar eerder tussen 2 verharde oppervlakten.
https://www.hilfra.be/cache/upload/...oten-en-putten.jpg/1200x900-smart-fill-85.jpg
Bovendien vrees ik dat ze daar nog wel gaan over geraken...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
zoek eerst vanwaar ze komen.
kan goed zijn dat de ondergrond van je tegels ( stabilisé of chape ) rot is en dat ze via de voegen of uitzetting naar boven komen.
Die goten helpen niks tegen regenwormen. Integendeel wordt een broeinest voor die beestjes : bladafval verteerd tot humus en dan permanent vochtiger dan omgeving, schaduwrijk en geen mol die aan je kan komen... wat wil je nog meer als regenworm ?
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
Ik volg… hebben wij ook op onze beton. Er is een niveauverschil van 25cm en ze kruipen nog omhoog tegen de betonboord zo op onze terrassen dus zo een watergootje zal geen oplossing zijn.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Ik volg ook, heb hetzelfde probleem :) En het is zeker geen probleem van de voegen, stablisé of chape?
Had net als TS ook aan het denken geweest aan een goot maar het bedzelfde vrees dat het niet gaat helpen.

Ik las op een Nederlands forum dat de grond te goed is :)
Enige dat zou helpen is een kiezelpad tussen terras en tuin van minimaal 1 meter.

Ben is benieuwd of hier iemand een beter idee heeft.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik krijg een hartaanval.
Wormen wijzen op vruchtbare en een goede humusrijke grond , daarvoor steken we soms wormen en enten we die ergens anders.
Wormen is een BASISvoedsel voor vogels, egels en muizen. Maar ook vossen en katten lusten deze .
Wormen zorgen er ook voor dat je drainerend vermogen van je bodem sterk verbeterd.

Een van de rede waarom die regenworm naar boven komt is dus dat hun gangen onder water lopen.
Nu een regenworm legt geen 3 metre af om uit de grond te komen om op jouw terras te wachten tot hij terug kan naar zijn ondergelopen gang.
Als er regenwormen op je terras liggen ( en niet 1 want die kan gebracht zijn door een of ander dier ) maar veel, dan is je terrasfundering slecht uitgevoerd.
Meestal is het zo dat de diepte van uitgraving niet voldoende was en zit er dus nog veel organisch materiaal onder die tegels.
Als dan de voegen nog rotslecht zijn?

Moet je niet verder zoeken.

Getoond produkt is voor Nederland.
Zover ik weet zijn er geen produkten in Belgie toegelaten.
Trouwens het toelatingsnummer voor dit produkt MOET vermeld staan op de website en is hier niet het geval
 

ALG

Actief Lid
Lid geworden
30 jun 2014
Berichten
170
Waarderingsscore
82
Punten
28
Awel na langdurige periodes van regen kruipen ze bij ons door de ontwateringsgaten in het schuifraam naar binnen.
Ik vind dan wel eens een opgedroogd regenwormpje op de parket.

Voor het schuifraam hebben we een grindpad van 120 cm...

Ik vind het niet erg.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Hier komen ze de berging binnen, ze kruipen de dorpel omhoog en kruipen dan naar binnen onder de deur.
Ik vind het ook niet erg.
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Een van de rede waarom die regenworm naar boven komt is dus dat hun gangen onder water lopen.
Nu een regenworm legt geen 3 metre af om uit de grond te komen om op jouw terras te wachten tot hij terug kan naar zijn ondergelopen gang.
Als er regenwormen op je terras liggen ( en niet 1 want die kan gebracht zijn door een of ander dier ) maar veel, dan is je terrasfundering slecht uitgevoerd.
Meestal is het zo dat de diepte van uitgraving niet voldoende was en zit er dus nog veel organisch materiaal onder die tegels.
Als dan de voegen nog rotslecht zijn?

Moet je niet verder zoeken.

Het terras is in elk geval goed gelegd met een correcte fundering en alle voegen intact.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
ik heb niet gezegd dat dit de enigste oorzaak is, er zijn er meerdere
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Tis nat geweest afgelopen maanden, en al een sjans want we gingen weer water tekort hebben.
Zodra het wat droger en warmer wordt verdwijnen die wormen van je terras.
1x goed schuren binnen een paar weken en alles is weg.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Hebben hier gisteren hetzelfde 'probleem' ontdekt. 10-tallen opgedroogde regenwormen die op het terras liggen. De hond vindt het blijkbaar een lekkere snack...
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
bizar.

Mijn ouders (nieuwbouw 2021) met een wel degelijk goed aangelegd terras hebben dit opmerkelijk fenomeen ook vastgesteld. Als het hard regend kruipen massa's wormen op hun terras.
Toevallig heb ik het dit jaar ook al af en toe voor.

Raar fenomeen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Vogels hier slaan toe alvorens die ver kunnen kruipen. Ook in het gras komen die de engerlingen eruit pikken
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18
Ideaal voor de lokale vogelpopulatie! Altijd genoeg eten in de buurt... :)
Wij zitten met een bos achteraan, dus laat die wormen maar komen.
Hoe meer vogelen, hoe beter... ;-)
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan