• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Regenwaterput vullen

Reefer

Nieuw Lid
Lid geworden
26 jun 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
14
Punten
8
Onze betonnen regenwaterput van 10.000l is reeds geleverd op de werf. Nu komen ze over 2 weken de diepteboringen doen voor de geothermische warmtepomp. Ik zat met het idee om de put te vullen met water, aangezien een standpijp niet mogelijk is bij ons en de regenwaterput van de buren slechts 5000l bevat. Voor de boring zouden ze zo’n 15-20.000l nodig hebben.

De vraag is dus: zal die betonnen put die 10.000l ook bovengronds kunnen dragen of is dit enkel bemeten voor ondergronds (met tegendruk van de omliggende grond)?
 

Amadeo

Actief Lid
Lid geworden
26 jun 2022
Berichten
118
Waarderingsscore
80
Punten
28
Mogelijks wel, maar ik zou dat niet durven. die regenput is daarvoor net iets te duur. Kan je niet vragen aan de mannen van de boring dat ze water meebrengen? ze komen dit nog wel tegen!
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Niet elke betonnen put wordt hetzelfde gemaakt. Vraag dat na bij de producent?
 

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Berichten
535
Waarderingsscore
151
Punten
43
Hoe zou je die put dan zullen? Met water van de buren? Kan je niet gewoon dat water vragen als ze de boring doen?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik zou het niet riskeren, een oneffenheid in de ondergrond en je put kan barsten.

Boer uit de buurt vragen om een kar water ter plaatse te brengen?
 

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
350
Waarderingsscore
240
Punten
43
Inderdaad, opvullen is van de regenput is common practice als je wat afgelegen woont. Hier werd met de kraan de regenwaterput tegengehouden terwijl de boer een 5K liter in water in de put dumpte (was nat weer, hoge grondwaterstand).
Dus als die nog vrij staat zou ik het niet riskeren. Eventueel tijdelijk de put afdekken of er gewicht op leggen (pallet stenen, ...).
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
1 . Een betonput die niet in de grond zit (aangevuld) zeker niet vullen met water.
2. Waarom is een standpijp niet mogelijk ?
3 Boer met kar of reinigingsdienst met citernewagen
4. Zeggen dat ze zelf voor hun watervoorziening moeten instaan (meestal hebben die firma's wel een standpijp, maar gebruiken die niet uit gemakzucht ) 1664024440377.png
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan