Regenwaterput (1962) vergroten/uitbouwen.

• Tags beton metselwerk regenwaterput riolering water
  • Lid geworden
    19 nov 2024
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Goedemiddag,

Aan mijn woning uit 1962 -die het einde van een renovatie nadert zit een oude regenwaterput (betonnen ronde put +- D140 x H120). Deze ligt onder het originele terras (silex uiteraard). Ik ben dit terras nu aan het her aanleggen, waarbij de put en zijn verbindingen bloot liggen.

De huidige put staat in verbinding met een pompje in de garage, en wordt veelvuldig gebruikt om de tuin te sproeien of de wagen te wassen etc.

Ik heb leidingen klaar getrokken vanuit de woning om eventueel toilet/wasmachine aan te sluiten binnenin.

Graag zou ik ook van de gelegenheid gebruik maken om de put flink uit te breiden, zodat het de moeite is om er ook een toilet op aan te sluiten.
    Omdat er veel grondwater staat -en ik redelijk dicht bij de garage en het huis kom (50cm tot 1m afstand van funderingen) wil ik graag een put op maat metsen. Die ook niet te diep zit (max 1m) Plastic modellen zijn vaak erg diep, én groot.

Concreet zou ik een "bak" metsen aan de huidige waterput. Zie afbeelding in bijlage.

Hier heb ik de volgende vragen over :

- Ik giet eerst een betonplaat op de bodem van de put, vervolgens mets ik met snelbouwsteen een "bak/put". Afwerken doe ik met waterdicht cement (putzuna?)
    Volstaat dit naar scheuren en werken van de put?

- Moet ik de put een stuk groter maken dan de gemetselde bak die erin komt, (om de zijkanten op te vullen met stabilisé?) Of is dit enkel nodig bij plastic putten.

- Aansluiting zou gebeuren doormiddel van "opgieten" met beton. Is dit correct uit te voeren, met in het achterhoofd te nemen dat de put nog kan zakken, en de verbinding met de oude put kan "breken"?

- Lijkt dit alles jullie een correcte werkwijze ? :)

Put_Soo_1.png

Scherm­afbeelding 2024-11-19 om 16.08.24.png

Dank voor de reacties!

Ik zou graag onder het open gegraven deel van het terras blijven. De hele tuin staat er wel leuk bij, en zie dit niet zitten om deze om te ploegen. Er lopen ook redelijk wat leidingen door de tuin naar de garage, (klein tuintje hoor) Zou bijzonder groot meerwerk met zich meevragen :) Zie fotootje onder : IMG_4021.JPG

Eerlijk? Ik zou er niet aan beginnen.

Heel veel werk, met een kleine maar reële kans dat het breekt/lek slaat.
    Met als doel beetje stadswater uit te sparen?
    Als je het als leuk hobbyproject ziet mag je gerust doen uiteraard, maar ga er niet vanuit dat je daar ooit iets van financieel rendement uit haalt. Stadswater is veel te goedkoop daarvoor.

Hoe noemt men dat .. 'a Recipe for Disaster' :)

Nee, serieus, dat zou ik echt niet doen hoor.
    De bestaande put heeft wapening in de beton om te vermijden dat die naar buiten uit elkaar scheurt.
    En die zou jij doorslijpen.

Als je meer volume wilt, een put ernaast, en verbinden met een hevel.
    Daarbij kan gerust de ene bodem dieper liggen dan de andere, zie #7 bij volgend topic:

Hevelwerking

Goed, dank voor jullie info! Dit klinkt allemaal redelijk duidelijk... Die verbinding maken ga ik als volgt dus niet doen :)

Gezien de hoge grondwaterstand -en de geringe plaats - zou ik wel nog steeds overwegen een put te metsen (voor het grootste rendement).
    Platte putten zijn erg duur, (1500 tot 2000 euro) - en moeilijk te puzzelen in de beschikbare ruimte. Ik leg dit terras maar één keer open natuurlijk ? :) Betonsteen met putzuna OK? of ook kans op lekkage?

Persé voor het geld doe ik het niet, maar wil er ook niet aan inleggen natuurlijk. Stadswater lijkt me niet goedkoper te worden de komende jaren, en opvang is altijd goed.

Betonplaat van 20 met net in, muren van 20 dik metsen en binnen kant bezetten met goede mortel, eventueel buitenkant ook, maar hoe doe je de bovenkant toe?

Persé voor het geld doe ik het niet, maar wil er ook niet aan inleggen natuurlijk. Stadswater lijkt me niet goedkoper te worden de komende jaren, en opvang is altijd goed.
    "Opvang is altijd goed"?
    Ik denk dat je bedoelt infiltratie is altijd goed. Sinds ik gestopt ben met mijn tuin te sproeien loopt mijn 10m³ regenput 3/4 van het jaar over, enkel na lange droge periode zou het peil al eens durven zakken. Dus mijn put helpt niet veel om meer water te bufferen.

Het is niet dat ik per se tegen regenwaterputten ben.
    Elke nieuwbouw moet dat zetten, top verplichting, en dan ben ik volledig voorstander om dan gelijk wat groter te gaan dan minimum vereiste, meerprijs is miniem.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan