Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Regenwaterpomp problemen, ten einde raad

• Tags regenwaterpomp
  • Ludovic50

Nieuw Lid
    Lid geworden
    12 okt 2015
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    We hebben al een heel eind problemen met onze regenwaterpomp. Ondertussen zo goed als alles vervangen en we blijven problemen hebben. Ik hoop dat iemand van jullie nog een idee heeft, want ik weet het niet meer...

We hebben een klassieke Vlaamse betonnen regenwaterput. In ons huis een Leader pomp.
    Op een bepaald moment horen we de pomp proberen en proberen en hij slaat uiteindelijk uit. Regenput niet leeg, slang zit mooi onder water. Na opgieten kan hij soms een beetje druk opbouwen, maar zodra er een verbruiker is zakt de druk volledig weg en geeft de pomp het uiteindelijk op.

We veronderstelden dat de pomp zijn beste tijd gehad heeft na 10 jaar en bestellen een nieuwe Esybox Mini 3. Aangezien de aansluitingen van de Esybox op andere plaats zitten, vervangen we het grootste deel van de leidingen tussen de aanzuigbuis en de pomp, en maken van de gelegenheid gebruik om er een aanzuigfilter (Leader) tussen te steken.
    Met de nieuwe pomp merken we echter een zeer gelijkaardig probleem: de pomp gaat naar max vermogen zodra er een kleine verbruiker is, soms zelfs in droogloopbeveiliging.
    Ok, misschien is de terugslagklep of het filtertje in de put verstopt. Beide vervangen door nieuwe exemplaren.
    Het probleem blijft...

Ik heb nu de carridge uit de Leader filter voor de pomp gehaald, en daarmee komen we voorlopig niet meer in droogloopbeveiliging.
    We hebben nu wel water, maar van het minste verbruik gaat de Esybox naar 6000 a 7000 (max) rpm, om de druk naar 2.4 bar te krijgen. Soms lukt het dan weer goed, aan zo'n 3500 rpm, om dan een minuut later weer de grootste moeite te hebben, met hetzelfde verbruik.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Wat is het hoogteverschil tussen:
    1) wateroppervlak in de put
    2) positie van de pomp
    ?

Je spreekt van leidingen tussen aanzuigbuis en pomp. Wat mogen we ons daarbj voorstellen? Foto?

Filter weg --> probleem minder erg...

Mijn conclusie: de combinatie van statische (aanzuighoogte) en dynamische (leiding- en filterweerstamd) wordt te hoog bij verbruik en je krijgt cavitatie.

Aanzuigtraject optimaliseren dus.

Hierbij een foto.

Ok, interessant van de filter. Aangezien het letterlijk een "aanzuigfilter" noemt, ging ik er van uit dat dit mocht 😅

De filter staat 200cm van de grond, water zo'n 2m diep, dus totaal zo'n 400cm a 450cm. Pomp kan tot 8m oppompen.

Bijlagen

• IMG20260821075515.jpg
      IMG20260821075515.jpg
      161,4 KB · Weergaven: 50
    Die kraan kan superhandig zijn om de rest van de leiding af te sluiten zodat je niet te veel opnieuw moet opgieten...

Ik zie wel op 2 plaatsen inknikking in die flexibel.

En het traject met een bocht omhoog en een bocht omlaag dicteert dat daar luchtbellen in gaan blijven staan tijdens het opgieten.
    Zet bij die overgang van scocarex naar flexibel, een extra 90graden kniestuk naar rechts toe. Dan is dat bochtenwerk in die flexen niet nodig en kan je "louter stijgend" naar je pomp verlopen zodat er geen luchtbellen ontstaan bij het opgieten.

De reden dat ik naar rechts ga is vooral omdat ik aan die kant plaats heb voor de filter. Als ik de filter er van tussenuit haal, kan ik waarschijnlijk een stuk "rechter" werken door de pomp te draaien naar de andere kant, dan is het gewoon recht omhoog en een knie voor de pomp.

De reden waarom ik met flexibels werk is omdat ik heel weinig ken van sanitair, en buizen op maat zagen en spannen lijkt me net iets moeilijker om correct te doen dan een flexibel aansluiten.

Ik heb nu ook wel een druppel water gezien bij de aansluiting aan de scocarex. Als daar water uitkomt, komt daar waarschijnlijk ook lucht naar binnen. Ik weet weer wat gedaan dit weekend :)

Los van wat DiscoStu zegt over bocht omhoog bocht omlaag en luchtbellen, wat Janus en Stefan en Vitruvio zeggen over géén filter vóór de pomp en het lek dat jij net gevonden hebt, moet je weten dat zo'n flexibel bestaat uit een rubber darmpje met dat gevlochten metaal rond als mechanische bescherming.
    Er zijn dan ook nog kwaliteiten in, bij de goedkope is die rubber heel dun, bij de duurdere wat dikker.
    Die rubber darm kan worden dichtgezogen.
    En DiscoStu heeft ook die twee knikken gezien in het metaal omhulsel van de flexibels.

Daarom dat als je echt een flexibel wil gebruiken in een aanzuigleiding, deze specifiek moet gemaakt zijn om de onderdruk te kunnen weerstaan.

Hier ging er dat ook over:
    Aanzuigleiding

Ok, interessant van de filter. Aangezien het letterlijk een "aanzuigfilter" noemt, ging ik er van uit dat dit mocht 😅
    Filters zet je achter de pomp. Enige filter die je voor de pomp - op je aanzuiging zelf - zet is een voorfilter.
    Maar het is een voorfilter... Het is deze: https://www.leader-pumps.com/pompen/accessoires-toebehoren/leader-voorfilter-5-cpl
    Het staat letterlijk beschreven als een filter om te plaatsen voor een zelfaanzuigende pomp.

Los van wat DiscoStu zegt over bocht omhoog bocht omlaag en luchtbellen, wat Janus en Stefan en Vitruvio zeggen over géén filter vóór de pomp en het lek dat jij net gevonden hebt, moet je weten dat zo'n flexibel bestaat uit een rubber darmpje met dat gevlochten metaal rond als mechanische bescherming.
    Er zijn dan ook nog kwaliteiten in, bij de goedkope is die rubber heel dun, bij de duurdere wat dikker.
    Die rubber darm kan worden dichtgezogen.
    En DiscoStu heeft ook die twee knikken gezien in het metaal omhulsel van de flexibels.

Daarom dat als je echt een flexibel wil gebruiken in een aanzuigleiding, deze specifiek moet gemaakt zijn om de onderdruk te kunnen weerstaan.

Hier ging er dat ook over:
    Aanzuigleiding
    gewoon een vakman laten komen en een vast leiding laten plaatsen

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Een voorfilter in het aanzuigtraject hoeft op zich niet persé een probleem te zijn en moeten we daarom nog niet direct verketteren.

Maar het feit is dat op basis wat jij omschrijft deze wel lijkt te contribueren aan het probleem waardoor het tot uiting komt.
    De voorfilter heeft impact op drukval wanneer er water stroomt, dus impact op de dynamische druk.
    Jij beschrijft dat je het probleem vooral merkt als je een een tappunt openzet en er dus wat vloeit, dus wanneer de dynamische drukval toeneemt.
    Je stelt ook dat het precies iets beter gaat wanneer je de voorfilter wegneemt (je mitigeert op dat moment het probleem met de dynamische druk).

Ik zou dus ook het aanzuigtraject verbeteren. Louter stijgend naar de pomp toe, heel belangrijk. Liefst vaste degelijke leiding zonder flexibels. Alles in voldoende diameter van leiding.
    Ik vind de kraan wél interessant.
    Voorfilterbehuizing zou je kunnen laten zitten, maar de cartridge eruit halen om drukval te verbeteren. Dan kan je later nog altijd kiezen tussen "met of zonder" voorfilter eens dat het probleem volledig opgelost is.

Een druppel vocht zou ook doot condens kunnen komen en wijst niet perse op een lek, maar gezien de overige info zou ik het geheel toch wel sowieso degelijker maken.

Als je de flexible er af haalt moet je ook eens kijken naar de binnen diameter, ik denk dat je er van schrikt hoe weinig dat is. Veel beter is een vaste leiding.

Heb ook een vaste leiding (koper) laten plaatsen. Enkel 1 kleine flexibel van een 20cm zit er nog tussen maar die staat loodrecht. Loodgieter zij dat dit niet hoefde vervangen te worden.

Heb ook een vaste leiding (koper) laten plaatsen. Enkel 1 kleine flexibel van een 20cm zit er nog tussen maar die staat loodrecht. Loodgieter zij dat dit niet hoefde vervangen te worden.
    Dan heb je geen goede loodgieter .

Tip om een schrijfwijze te onthouden . Dit lees je als : hij is overspannen en zei is ook niet juuuust . :)

Bijlagen

De reden waarom ik met flexibels werk is omdat ik heel weinig ken van sanitair, en buizen op maat zagen en spannen lijkt me net iets moeilijker om correct te doen dan een flexibel aansluiten.
    Louter ter informatie ... flexibels hebben een beperktere levensduur dan vaste leidingen.
    In jouw geval blijven zijn ze goed zichtbaar en makkelijk te vervangen, maar weet dat ze een beperkte levernsduur hebben (10-15 jaar).

Dan heb je geen goede loodgieter .

Tip om een schrijfwijze te onthouden . Dit lees je als : hij is overspannen en zei is ook niet juuuust . :)
    Tja, wat is een goede loodgieter.
    Heb er 2 en leveren proper werk.

Dat valt mee hoor, hier zelf ook gedaan. Ik heb flexibels om wat moeilijke hoeken te overbruggen, en ik vond het meer gedoe om die goed dichtend aan te sluiten dan de alpex knelkoppelingen. Alpex kan je ook in rechte stukken kopen, dat helpt ook al wat.

Wij werken met Rehau, das een plezier. Geen plooiveer enzo nodig.

Als de pomp niet zuigt zit er meestal ergens een luchtlek of is inderdaad de slang dichtgetrokken. Pas nog 2 uur liggen kloten bij de opstart van een pomp. Pomp al warm en na nog een laatste keer getest te hebben, vooraleer ik ze wilde laten afkoelen, hoorde ik een lichte "zis" klank aan de sonarex koppeling. 2 slagjes bij gedraaid (ik had ze al goed gedraaid maar dacht ik stop, ken soms mijn eigen krachten niet) nog 1 keer geprobeerd en daar kwam het water.

De kleinste fit kan zorgen voor dit probleem.

Verder volg ik iedereen met de flexibels...

Terug
Bovenaan