Regenwaterpomp in of buiten de regenwaterput ???

• Tags elektriciteit regenwater regenwaterpomp wateraansluiting waterbeheer
  • Lid geworden
    12 mei 2010
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Hallo allen. Ik heb een regenwaterpomp van Grundfos (type SB3-45 AW) in mijn regenwaterput van 10000L zitten.
    Het regenwater komt in mijn garage binnen, waar een Grundfos drukregelaar staat.
    Deze pomp is nu nog geen 2,5jaar oud en begint nu reeds verlies te geven naar de aarding.
    Alles reeds (apart) uitgemeten (Megger) (ook (voedings)bekabeling etc.) en het is effectief de pomp die "lekkage" naar de aarding geeft. Het merk Grundfos staat nochtans hoog aangeschreven en is niet goedkoop. Daarom vind ik 2,5jaar toch maar schamel.
    Ik hoor nu berichten dat een pomp IN de put op termijn tóch steeds voor problemen zorgt.... Sommigen hoorden zelfs al verhalen die er problemen mee hadden nog vóór de elektriciteitskeuring ! Ik moet nu dus mijn pomp vervangen en zit met vele vragen zoals : 1) ga ik terug een type kiezen die IN mijn put zit of niet ? Als ik voor een type BUITEN mijn put kies en de nieuwe in mijn garage zou plaatsen, kan ik dan de huidige stuw-leiding van 2,5cm diameter gebruiken als aanzuigleiding of is die te dun ? 2) als ik terug eentje IN mijn put steek, neem ik dan weer een Grundfos, omwille van zijn "goede naam/faam" ??? Of neem ik een goedkopere ? Want ze gaat tóch weer stuk .... 3) Welke merken / types raden jullie aan ? Heb ik gewoon brute pech met mijn Grundfos ? Alle info en raad is welkom, waarvoor dank.

Het rare is bovendien dat - als ik de pomp uit mijn put haal en ze laat draaien in een bassin met water - ze gewoon blijft draaien. Dat zou kunnen komen omdat de waterdruk rondom de pomp veel kleiner is in een bassin tov op de bodem vd waterput ? Je ziet dus met het blote oog NIETS aan die pomp. Is zoals een nieuwe. En toch lijkt er wat vocht in te komen als ze draait in de waterput .... :cry:

Laatst bewerkt:
    wat spaties en alinea's voor onze lezers, zo leest het net dat ietsje vlotter
    Ik heb een regenwaterpomp van Grundfos (type SB3-45 AW) in mijn regenwaterput van 10000L zitten. Water komt in mijn garage binnen, waar een Grundfos drukregelaar staat. Deze pomp is nu nog geen 2,5jaar oud en begint nu reeds verlies te geven naar de aarding.
    Alles reeds (apart) uitgemeten (Megger) (ook (voedings)bekabeling etc.) en het is effectief de pomp die "lekkage" naar de aarding geeft.
    Het merk Grundfos staat nochtans hoog aangeschreven en is niet goedkoop.
    Daarom vind ik 2,5jaar toch maar schamel.
    Ik hoor nu berichten dat een pomp IN de put op termijn tóch steeds voor problemen zorgt.... Sommigen hoorden zelfs al verhalen die er problemen mee hadden nog vóór de elektriciteitskeuring !
    Ik moet nu dus mijn pomp vervangen en zit met vele vragen zoals :
    1) ga ik terug een type kiezen die IN mijn put zit of niet ? Als ik voor een type BUITEN mijn put kies en de nieuwe in mijn garage zou plaatsen, kan ik dan de huidige stuw-leiding van 2,5cm diameter gebruiken als aanzuigleiding of is die te dun ?
    2) als ik terug eentje IN mijn put steek, neem ik dan weer een Grundfos, omwille van zijn "goede naam/faam" ??? Of neem ik een goedkopere ? Want ze gaat tóch weer stuk ....
    3) Welke merken / types raden jullie aan ? Heb ik gewoon brute pech met mijn Grundfos ? Alle info en raad is welkom, waarvoor dank.

1) Die stuwleiding van 2,5cm diameter kan je gebruiken als aanzuigleiding.
    2) Geen idee. Zowel bij goedkope als dure merken kan je pech hebben, of eens een hele goede of slechte treffen.
    3) Waarschijnlijk gewoon pech.

Hier bij ons zit er ook eentje in de put. Geen idee welk merk, 8 jaar geleden huis gekocht bij SOD, en nog nooit in de put gekeken, want nog nooit een probleem gehad.
    Het klopt wel dat je iets vaker problemen zal hebben met een pomp in de put, dan eentje buiten de put.
    Kan je eens niet bij de leverancier waar je de pomp gekocht hebt van je tak gaan maken? Soms kunnen leveranciers of aannemers meer gedaan krijgen bij de producenten/leveranciers dan puur de minimum garantie.

Zoals Caroto aangeeft kan je bij de 'betere' merken gewoon eens pech hebben met een exemplaar.
    En ja, de juiste mensen kunnen wat meer verkrijgen bij de fabrikant.

Wettelijk gaat de garantie trouwens verder dan die twee jaar, een toestel is volgens de wet geacht toch een redelijke termijn mee te gaan, maar dat via de rechtbank gaan afdwingen is niet evident.

Nu, wat ook wel kan is een coulanceregeling waarbij je een (grote) korting krijgt bij de aankoop van een nieuw toestel.
    Ik heb dat zo bij mijn diepvriezer gekregen, ik weet niet meer van buiten hou oud die was, maar alleszins meer dan de standaard garantieperiode.

Betreffende de plaats van de pomp: velen hier willen absoluut totaal niks horen van die pomp (letterlijk :)) en willen die daarom in de put, maar persoonlijk vind ik het net een groot voordeel als je ze (lichtjes) kan horen.
    Het zal uiteraard ook afhangen van je huisindeling, bij mij staat ze in de kelder, op rubbertjes.
    In de living kan ik ze alleen horen wanneer het volledig stil is, maar als ze draait en ik passeer in de gang hoor ik ze wel.
    En dat is al enkele keren van pas gekomen.

Een paar jaar terug sloeg ze af en toe aan en bleek het aflaatsysteem van het buitenkraantje een verdroogde rubber te hebben.
    Dit druppelde in de kelder op een houten rek en gelukkig had ik dit vroeg opgemerkt door het regelmatig horen aanslaan van de pomp.
    Ook als de vlotter van het wc eens blijft hangen of ik vergeet het buitenkraantje waar de tuinslang aanhangt (en die typisch wat druppelt) weet ik dat vlug door het geluid van de pomp.
    En reparatie/vervanging is toch handiger wanneer de pomp in huis staat.

Zou toch ook eens via installateur horen of er niets kan geregeld worden.

Bij mij staat de nieuwe pomp ook ik de put.
    Ervoor in huis maar maakte een hels lawaai doorheen het huis.
    Hing wel gewoon via beugel (zonder rubbers) aan de muur.
    Was het Grundfos type dat automatisch overschakelde op leidingwater.

Staat bij ons ook al 9 jaar in de put zonder problemen.
    Dus als die over x jaar kapot gaat, wordt hij vervangen door nieuwe pomp in de put.

Wij gaan deze in onze garage plaatsen. Advies over een pomp die op vandaag interessant is, mag altijd gedeeld worden.

gerelateerd vraagje, een aanzuigleiding en een stuwleiding, is dat hetzelfde materiaal maar gewoon een andere diameter?
    Insteek is dat ik mijn pomp bij voorkeur in de put wil, maar bij te veel vodden zou ik ze dan alsnog kunnen verhuizen.

Ik vroeg me dan ook af of het nuttig is een iets dikkere (diameter) stuwleiding te steken dan noodzakelijk?

Ik heb dezelfde pomp, zit al 10 jaar in de put en werkt nog altijd perfect

ik ga binnenkort ook een nieuwe pomp plaatsen, aangezien ik 2 nieuwe regenwaterputten heb gezet.

Ik ga een Grundfos SCALA2 3-45 in de garage te plaatsen.
    Zou een goede en een stille pomp zijn, 47dB wordt er opgegeven.

• Leuk
    Waarderingen: LL23
    gerelateerd vraagje, een aanzuigleiding en een stuwleiding, is dat hetzelfde materiaal maar gewoon een andere diameter?
    Insteek is dat ik mijn pomp bij voorkeur in de put wil, maar bij te veel vodden zou ik ze dan alsnog kunnen verhuizen.

Ik vroeg me dan ook af of het nuttig is een iets dikkere (diameter) stuwleiding te steken dan noodzakelijk?
    Even mijn vraag beantwoorden Zo'n persleiding is blijkbaar gewoon een Socarex van 1". Dat is al een hel genoeg om binnen te krijgen dus grotere diameter is zeker niet nodig! Je sluit de socarex niet rechtstreeks aan op je pomp. Daar komt best nog iets tussen (stijve buis of versterkte spiraaldarm) zodat je het boven in de put kan afkoppelen. Zo'n stijve buis is dan ook handig om de pomp uit de put te heffen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan