Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

regenwaterpomp doet diff springen

• Tags elektriciteit regenwaterpomp regenwaterput Sanitair toilet water
  • osdorp

Lid
    Lid geworden
    8 jan 2008
    Waarderingsscore
    3
    Punten
    18
    hi, na stevige regenbui moet er sediment opgewoeld zijn in regenput want pomp heeft zwart water opgetrokken. Pomp doet nu na 5 a 6 seconden de differentieel springen. Pomp zit in de put dus moeilijk om even pomp zelf na te kijken maar ik vermoed dat die teveel piekstroom vraagt doordat er nog wat vuil inzit. Zit nu op een C20 automaat. Put zelf wordt binnen een week leeggetrokken en schoongemaakt maar pomp zou ik snellen in orde willen hebben want toiletten zitten op regenwater. Zou een D20 automaat hier helpen?

Als je differentieel springt heb je eigenlijk verlies, dringt er vermoedelijk wat vocht in de pomp of is de motor defect (waardoor door het elektrisch verlies gegenereerd wordt)
    En dan gaat het vervangen van een C20 automaat naar een D20 automaat niets uitmaken.

Ik begrijp niet goed hoe je tot de conclusie komt dat de pompt teveel piekstroom vraagt doordat er vuil in zit.
    Hoe heb je dat vastgesteld ?

Je zegt dat de differentieel springt en wil de zekeringautomaat vervangen?

ik denk dat je best een nieuwe regenwaterpomp koopt en plaatst bij het uitkuisen van de put

in het verleden ook al paar keer voor gehad - steeds tijdens of net na een plensbui. Dan ging diff er ook uit als pomp vuil water binnentrok maar pomp herstartte dan wel vlot. Af en toe gaat pomp nu even aan maar dan slaat diff weer uit. pomp is nog maar 10 jaar oud. Of is dat al een leeftijd waarom die dingen aan vervanging toe zijn? Is een grundfos

Of is dat al een leeftijd waarom die dingen aan vervanging toe zijn? Is een grundfos
    Die pomp werkt hoogstwaarschijnlijk perfect, alleen zit daar vocht in. Als je die er uithaalt, en op een of ander manier droog en terug waterdicht krijgt werkt die weer. Soms zit het probleem in de kabel zelf of vlotterschakelaar

Behalve de pomp kan er ook nog een fout zitten in de bekabeling die bij overvloedige regen nat wordt .

Auto’s worden gemiddeld 15 jaar oud voor ze naar de sloop gaan.. Die pomp heeft het zwaarder denk ik, 24/7 in het water. Ik weet niet hoe duur ze zijn, maar als het een paar 100 euro is dan heb je over 10 jaar er ruim profijt van gehad. Bij 300 euro is dat 2,5 euro de maand. Er zit een lekstroom in iig en die kan je gaan proberen te herstellen, open maken en seals fixen. Ik zou 300 euro in een nieuwe steken, of wat het bedrag ook is. Dan ben je er van af voor weer 10 jaar. Maar dat is ook afhankelijk van je situatie, en persoonlijke mening, en motivatie om dingen te herstellen.

Misschien ook checken dat de pomp niet direct op de bodem zit maar iets er boven hangt? Dan heb je minder kans dat opbouwend residu tot in de pomp komt. Heb je wel iets minder opslag capaciteit.

Laatst bewerkt:
    Ik denk ook dat het wat toeval is (onder voorbehoud) dat het vuil water is.
    Te hoge piekstroom zoals je zegt = automaat gaat springen door overstroom , wat hier bij u niet het geval is....

Levensduur van een pomp 10jaar ?
    Je moet er wat geluk mee hebben, de ene heeft pech en heeft na 5jaar al myserie , de andere houdt het 20jaar uit ....

ok merci voor de feedback :-)
    ga installateur op interventie vragen om te kijken wat er moet gebeuren

Loopt uw voeding van uw pomp samen door de regenbuis naar de put ( ja dat gebeurt)?
    Of is het aparte buis?

In beide gevallen, maar zeker in het eerste: kans bestaat dat uw elektriciteitskabel vochtig staat. Ja zelf een rubberen kan na verloop van tijd mini scheurtjes krijgen waardoor water kan binnen dringen. Capillair kan dat vocht zich verplaatsen.

Laatst zelfde gezien bij een opvoerpomp in pompput in kelder. Was wel ook zeepwater etc. Dus iets agressiever voor het rubber.

Zelfde probleem ook al gezien bij netwerkkabel voor in de grond (camerabewaking). Zat ook in wachthuis, maar was water in gekomen. Vocht zat in de kabel en kwam capillair tot aan de POE poort. *knets*

kans bestaat dat uw elektriciteitskabel vochtig staat. Ja zelf een rubberen kan na verloop van tijd mini scheurtjes krijgen waardoor water kan binnen dringen. Capillair kan dat vocht zich verplaatsen.
    Dit is ook de reden waarom XVB kabel ondergronds, zelfs in een buis niet toegelaten is tenzij de buis afwaterend geplaatst is.

Terug
Bovenaan