• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

regenrecuperatiesysteem voor rijhuis

Lid geworden
18 feb 2012
Berichten
17
Waarderingsscore
2
Punten
3
Goeieavond,

Graag had ik even gepeild naar jullie ervaringen, opmerkingen of goede raad!

WIj hebben een rijwoning in het stadscentrum van Mechelen gekocht. We zijn bezig met een renovatie, en één van de zaken die we graag zouden voorzien is een regenwaterput. Dit is niet zo evident: het perceel is 4.2m breed, en de tuin is enkel toegankelijk door het huis.

Daarom was ik aan het kijken in het gamma van smalle/ondiepe PE regenwatertanks, aangezien deze meevallen in gewicht en ook door de voordeur kunnen passeren. Ik zou graag de regenwatertank voorzien onder het terras. De klinkers liggen in een zandbed, dus dat is nog het gemakkelijkste deel.
Eerst wil ik de positie van de huidige leidingen bepalen (regenafvoer, gemengde afvoer, afvoer van een kleine buitenlavabo).
1. Om te beginnen: ik zou graag een tankinhoud van 3000 liter realiseren. Ik weet dat dit aan de lage kant is, maar ik zou hierop graag wasmachine, één toilet en tuinkraantje op aansluiten (klein tuintje, 40m², dus beperkte hoeveelheid water vereist daarvoor). Om in periodes van droogte alsnog het toilet door te spoelen, zou ik met een automatisch omschakelsysteem werken, zoals dit: https://www.dabpumps.be/nl/node/1914 De eerste vraag is: is het doenbaar om hier een toilet op aan te sluiten of is 3000 liter echt te weinig en moet ik de ambitie wat terugschroeven en enkel gebruiken voor de tuin, de auto en de planten?
2. Die 3000 liter bestaat wel in de vorm van één enkele tank, maar die krijg ik niet door de voordeur en is ook redelijk zwaar in het manipuleren. Daarom zou ik opteren voor 2 aaneengeschakelde reservoirs van 1500 liter, zoals hier: https://www.tankkopen.be/regenwater...ige-regenput-in-kunststof-van-1500-liter.html . Onderaan de pagina wordt een verbindingsset gesuggereerd. Dit bestaat eigenlijk uit een klokboor en 2 dichtingen. Wat zou jullie advies zijn? Zijn er belangrijke nadelen aan dergelijke setup? Levert zo'n verbinding (ondergronds) geen gevaar op lekken?
3. Aangezien we in een rijwoning zitten met beperkte breedte, heb ik niet meteen een ruimte waar ik de pomp eenvoudig kan plaatsen op het gelijkvloers. Een optie zou zijn om een iets duurdere pomp te kopen die in de put zelf wordt geplaatst, maar ik ben onzeker of dit ook werkt voor dergelijke ondiepe putten van 1.5m diep. Heeft iemand ervaring met dergelijke ondiepe putten en pompen in de put zelf?
4. Indien ik de pomp buiten de put zou plaatsen, weet ik dat de pomp idealiter zo dicht mogelijk bij de regenput komt te staan. Praktisch is dit niet mogelijk bij ons. Wat wel zou kunnen, is dat ik een volledig omschakelsysteem (zie link in puntje #1) plaats in mijn technische ruimte op de eerste verdieping (+/- 4.2m hoog). De pomp moet dan wel enkele meters hoogte aanzuigen. Is dit realistisch, of kan een pomp dit niet overbruggen met behoud van voldoende output debiet voor een toilet/wasmachine? De technische fiche suggereert van wel, maar mogelijk zijn er andere ervaringen? De technische ruimte bevindt zich op het eerste, maar wel aan tuinzijde. Ik zou dan moeten voorzien over de gevel: aanzuigleiding pomp/ON/OFF-schakelaar vlotter/ voedingsleiding voor tuinkraantje (dat moet denk ik ook 'achter' het omschakelsysteem staan?).
5. Als ik dergelijk systeem gebruik, zal ik wellicht nog wel wat praktisch bruikbaar volume verliezen: de aanzuig moet zich minstens 15-20cm boven de bodem bevinden, en de schakelaar voor het omschakelsysteem dient zich nog eens 15-20cm te bevinden boven het aanzuigpunt. De tank is maar 1.48m hoog, dus dan is het praktisch bruikbaar volume maar 2200-2300 liter.Of maak ik een denkfout?
6. Hebben jullie enig advies betreffende de keuze voor een omschakelsysteem versus een bijvulsysteem, rekening houdende met de beperkte tankinhoud zoals hierboven beschreven?

Alvast bedankt voor ideeën en suggesties!
 
Goeieavond,

Graag had ik even gepeild naar jullie ervaringen, opmerkingen of goede raad!

WIj hebben een rijwoning in het stadscentrum van Mechelen gekocht. We zijn bezig met een renovatie, en één van de zaken die we graag zouden voorzien is een regenwaterput. Dit is niet zo evident: het perceel is 4.2m breed, en de tuin is enkel toegankelijk door het huis.
Proficiat
Daarom was ik aan het kijken in het gamma van smalle/ondiepe PE regenwatertanks, aangezien deze meevallen in gewicht en ook door de voordeur kunnen passeren. Ik zou graag de regenwatertank voorzien onder het terras. De klinkers liggen in een zandbed, dus dat is nog het gemakkelijkste deel.
Eerst wil ik de positie van de huidige leidingen bepalen (regenafvoer, gemengde afvoer, afvoer van een kleine buitenlavabo).
teken dit zeker uit .
1. Om te beginnen: ik zou graag een tankinhoud van 3000 liter realiseren. Ik weet dat dit aan de lage kant is, maar ik zou hierop graag wasmachine, één toilet en tuinkraantje op aansluiten (klein tuintje, 40m², dus beperkte hoeveelheid water vereist daarvoor). Om in periodes van droogte alsnog het toilet door te spoelen, zou ik met een automatisch omschakelsysteem werken, zoals dit: https://www.dabpumps.be/nl/node/1914 De eerste vraag is: is het doenbaar om hier een toilet op aan te sluiten of is 3000 liter echt te weinig en moet ik de ambitie wat terugschroeven en enkel gebruiken voor de tuin, de auto en de planten?
Euh, je vertrekt van de verkeerde basis. De tankinhoud wordt NIET bepaald wat jij wil hebben maar wordt bepaalt hoeveel vierkante meter ondoordringbare grondoppervlak je hebt. Gangbaar is het om 25 liter per vierkante meter te tellen. Dus je dak is al 120 m² ?
2. Die 3000 liter bestaat wel in de vorm van één enkele tank, maar die krijg ik niet door de voordeur en is ook redelijk zwaar in het manipuleren. Daarom zou ik opteren voor 2 aaneengeschakelde reservoirs van 1500 liter, zoals hier: https://www.tankkopen.be/regenwater...ige-regenput-in-kunststof-van-1500-liter.html . Onderaan de pagina wordt een verbindingsset gesuggereerd. Dit bestaat eigenlijk uit een klokboor en 2 dichtingen. Wat zou jullie advies zijn? Zijn er belangrijke nadelen aan dergelijke setup? Levert zo'n verbinding (ondergronds) geen gevaar op lekken?
Nooit vanonder verbinden !!!
Kans op lekken door verzakkingen van een van de 2 putten is zo goed als zeker .
Werk met een hevel systeem . Is hier wel op BI te vinden hoe en wat en waar op te letten.
Kijk eens bij : Snel een kwalitatief goede watertank | Tankgigant in België [Gratis offerte]
3. Aangezien we in een rijwoning zitten met beperkte breedte, heb ik niet meteen een ruimte waar ik de pomp eenvoudig kan plaatsen op het gelijkvloers. Een optie zou zijn om een iets duurdere pomp te kopen die in de put zelf wordt geplaatst, maar ik ben onzeker of dit ook werkt voor dergelijke ondiepe putten van 1.5m diep. Heeft iemand ervaring met dergelijke ondiepe putten en pompen in de put zelf?
Waarom zou dat niet werken ? Die pompen voor in een grote regenput van 10.000 liter is geen andere hoor.
4. Indien ik de pomp buiten de put zou plaatsen, weet ik dat de pomp idealiter zo dicht mogelijk bij de regenput komt te staan. Praktisch is dit niet mogelijk bij ons. Wat wel zou kunnen, is dat ik een volledig omschakelsysteem (zie link in puntje #1) plaats in mijn technische ruimte op de eerste verdieping (+/- 4.2m hoog). De pomp moet dan wel enkele meters hoogte aanzuigen. Is dit realistisch, of kan een pomp dit niet overbruggen met behoud van voldoende output debiet voor een toilet/wasmachine? De technische fiche suggereert van wel, maar mogelijk zijn er andere ervaringen? De technische ruimte bevindt zich op het eerste, maar wel aan tuinzijde. Ik zou dan moeten voorzien over de gevel: aanzuigleiding pomp/ON/OFF-schakelaar vlotter/ voedingsleiding voor tuinkraantje (dat moet denk ik ook 'achter' het omschakelsysteem staan?).
Maak anders je pompput naast je tank .
5. Als ik dergelijk systeem gebruik, zal ik wellicht nog wel wat praktisch bruikbaar volume verliezen: de aanzuig moet zich minstens 15-20cm boven de bodem bevinden, en de schakelaar voor het omschakelsysteem dient zich nog eens 15-20cm te bevinden boven het aanzuigpunt. De tank is maar 1.48m hoog, dus dan is het praktisch bruikbaar volume maar 2200-2300 liter.Of maak ik een denkfout?
6. Hebben jullie enig advies betreffende de keuze voor een omschakelsysteem versus een bijvulsysteem, rekening houdende met de beperkte tankinhoud zoals hierboven beschreven?

Alvast bedankt voor ideeën en suggesties!
Bepaal eerst wat je juist nodig hebt
waar en welke tank je kunt plaatsen en dit in functie van het buffer dat je moet voorzien in functie van verharde oppervlakte.
Bereken de waterbehoefte van de verschillende onderdelen: wasmachiene, tuinkraan, wc en stem daar je tank op af.
Bepaal welke afstand je leidingen moet hebben
Kijk welke pomp voldoet aan de dagdagelijkse behoefte.
 
  • Leuk
Waarderingen: IPIT
De vraag is hier. Waarom? Het uitgeven van 5000 of 8000 euro is heel goed voor de economie, maar voor je eigen rendabiliteit een ramp. Ecologisch? De positieve impact hiervan is zo enorm laag dat je beter met de helft van het uitgespaarde geld een goed doel steunt, al dan niet ecologisch. Dat gaat die impact veel groter maken. Productie van materiaal en stroom dat je extra gaat verbruiken, kan zelfs heel goed negatief uitdraaien, ecologisch gezien.
 
@lukanar : bedankt voor de uitgebreide reactie! De bedoeling is inderdaad om dit goed uit te tekenen zodat de aansluithoogtes e.d. kunnen gecontroleerd worden.

  1. Dat klopt, ik weet dat je je moet baseren op het dakoppervlakte. Die is bij ons eveneens aan de kleine kant (35m²), maar ik had anders gerekend: 700mm/m²/jaar x 0.8 x0.9 x 35m²= 17640 liter opvangbaar jaarlijks. Dit is de aanvoerzijde. Aan de verbruikszijde had ik dan 40liter (één toilet) x 365 = 14600 liter verbruik. Dus ik ging er inderdaad vanuit dat het aan de krappe kant was, maar wel dat het doenbaar zou zijn. Op basis van jouw 25liter/m² dak kom ik amper op 875 liter nuttige tankinhoud. Dat is bijna te stom om te steken. Hier https://www.habitos.be/nl/bouwen-verbouwen/hoe-de-grootte-van-de-regenwaterput-bepalen-9363 las ik een maximumwaarde van 50l/m² dak. Dat is natuurlijk nog steeds maar 1750 liter nuttig volume.
  2. Dat onderaan verbinden niet zo ideaal was, vreesde ik inderdaad ook al... Goede tip i.v.m. de hevel.
  3. Zo'n pomp in de put is tot wel 60cm hoog, terwijl de totale reservoirhoogte max 1.5m is bij die kleine tanks (in sommige gevallen zelfs 0.8m). Ik vroeg me af of die pomp dan goed functioneert als ze 'half onder en half boven water' staat. Op zich werkt de aanzuiging natuurlijk ook gewoon met aanzuigdarm + vlotter. Da's geen probleem dus, mooi!
  4. Dat is meer werk + dan staat de pomp niet echt vorstvrij, moet er gelet worden op afvoer van eventueel regenwater uit de pompput,... Dus indien mogelijk zou het wel handiger zijn als ze gewoon in de technische ruimte kan belanden, waar ook de boiler, omvormer pv,... staat.
  5. Het is me in ieder geval al duidelijk dat zonder omschakel/bijvulsysteem de put te weinig volume heeft voor een continue aangesloten wc.
@Caroto @Mario_ Het betreft grotendeels een principiële keuze, omdat het mijn ogen uitsteekt om in de zomer planten met leidingwater te wateren en het toilet met drinkbaar water door te spoelen. Ik hoef er economisch dus niet 'aan uit te geraken', maar het moet natuurlijk wel redelijk blijven. Aan die 5000 euro kwam ik in ieder geval niet, als ik het werk zelf wil doen. Ruwwweg: 1500 EUR voor de tank, 1000 EUR voor het omschakelsysteem/pomp, en nog enkele honderden euro's voor filters, enkele meters buis,.... Ik had gerekend op 3500 EUR ongeveer.

Er bestaat natuurlijk nog steeds de optie om een kleinere tank van 1500 liter te plaatsen met een eenvoudige tuinpomp en dan kan ik op zijn minst de planten water geven, de ramen en auto al wassen. Maar op zijn minst wilde ik alle opties toch even overwegen om te zien of het niet mogelijk was om toch dat ene toilet aan te sluiten (dat vlakbij die technische ruimte zit -> weinig extra leidingwerk + technische ruimte zijn we sowieso aan het renoveren).
 
1. Deze berekening klopt langs geen kanten
in regenperiode loopt je put over, daar hou jij geen rekening mee
rekenen met gemiddelden werkt hier niet
40 liter toilet? Hoe kom je daarbij?
 
Uit overtuiging, is mooi. En regenwater gebruiken voor wc etc ipv rechtstreeks naar riool, is zeker goed. Maar eigenlijk zou er veel meer regenwater de grond in moeten.....
 
zot idee ?
maak van je hele tuintje een ecologische vijver,
mét drijvend terras en waterplanten.
al je regenwater kan dan in de vijver, je kan pootje baden én de bio diversiteit voor de hele buurt zal stijgen.

zal wel wat meer kosten, maar dan heb je er ook wat aan.

ps : wc kan je ook vervangen door een compost toilet, kan je weer gebruiken voor die planten.

kringloop gesloten lijkt me ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: IPIT
1. Deze berekening klopt langs geen kanten
in regenperiode loopt je put over, daar hou jij geen rekening mee
rekenen met gemiddelden werkt hier niet
40 liter toilet? Hoe kom je daarbij?
Nee, het is inderdaad kort door de bocht. Maar heel onrealistisch is het - denk ik - niet. Ik heb even op basis van de neerslag in 2020 de virtuele stand geplot.
1610407057230.png
Op basis van dagelijkse neerslag-data te Woensdrecht (ik woon daar niet, maar daar vond ik de dagelijke neerslag van).
Toegepast:
- initieel gevuld op 3000 L
- 20% verlies op het dak (35m²), 10% verlies in filter.
- dagelijkse verbruik: 30 liter (anders kwam ik negatief). Dit zou overeenkomen met 7-8 spoelbeurten met een waterbesparend toilet. We hebben twee toiletten: één in de badkamer op verdieping +2 en één op verdieping +11 (naast de technische ruimte). Dit laatste toilet wordt overdag gebruikt en zou ik dus relatief eenvoudig kunnen aansluiten.

Uit de grafiek blijkt inderdaad dat in een droog jaar zoals dat hierboven het dakoppervlakte onvoldoende is, maar overlopen zou hij niet echt doen. Ik weet dat dit wel wenselijk is bij betonnen putten, wellicht ook bij PE putten?

Uit overtuiging, is mooi. En regenwater gebruiken voor wc etc ipv rechtstreeks naar riool, is zeker goed. Maar eigenlijk zou er veel meer regenwater de grond in moeten.....
Dat klopt natuurlijk ook. We wonen in het stadscentrum en hebben slechts 40m² tuin. Buiten het terras onverhard uiteraard.
zot idee ?
maak van je hele tuintje een ecologische vijver,
mét drijvend terras en waterplanten.
al je regenwater kan dan in de vijver, je kan pootje baden én de bio diversiteit voor de hele buurt zal stijgen.

zal wel wat meer kosten, maar dan heb je er ook wat aan.

ps : wc kan je ook vervangen door een compost toilet, kan je weer gebruiken voor die planten.

kringloop gesloten lijkt me ;-)

Dat is een zot (maar leuk) idee. Er staan wel een heleboel planten (laag, middelhoog, hoog) dus zou een hele karwei worden. Wie weet ooit :D
 
Je onderschat je regenwaterverbruik vrees ik. Wij schassen er toch zo'n 70m³ per jaar door (wel 3 kinderen + planten tuin). Een put van 3m³ is zo leeg. Mijn put van 10m³ valt jaarlijks net even droog en is aangesloten op een dak van 83m².
Jouw put zal heel vaak droog staan - ik vermoed zeker meer dan 50% van de tijd. En daarom is die investering echt niet rendabel. Ik volg je dat het niet financieel rendabel moet zijn, maar er zijn betere investeringen te doen.
Ik zou de regenpijp aan de achterzijde aansluiten op een bovengronds regenwaterreservoir en dit gebruiken voor de stadstuin. Dan kan je het zelfs zonder pomp doen. Investeer de rest van het geld in je tuin of andere ecologische investeringen.
PS: uitgraven put = container huren en 6 ton aarde met de kruiwagen door de woning :)
 
Bangelijk idee.
En dat is al aan t malen bij mij. :Fietser op zijn bek:
MAAR

Die watertuin die ga je moeten maken met een folie of met een kuip. Wil je daar vissen in en plantjes dan moet je er al letten dat er geen koperen aflopen of koperen buizen zijn gebruikt naar de vijver. Koper is giftig voor het vijvermilieu.

Omdat je een folie of ander materiaal gebruikt wordt je tuin 100% waterondoorlatend. Je moet dus een overloop gaan steken. Mathematisch gezien : als je een vijver maakt van 5000 liter water en er komt 100 liter water erbij dan zal je dat surplus moeten afvoeren. Verdamping gaat minimaal zijn omdat je een gesloten milieu hebt , wind kan er nagenoeg niet bij en met volle zon kan dit bakkesheet worden. Dus de zonnestand gaat van belang zijn.

Werk je zonder folie ( wadi systeem ) dan moet je gaan kijken of die funderingsmuren allemaal wel 100% intact zijn . Want je wil echt niet dat de mossen en schimmels in de kelder gaan groeien . JE moet dan toch ook even kijken naar de historiek van het perceel . Als daar al eeuwen een stadstuintje is,-- en die kans is dus groot-- dan is de doordringbaarheid van de bodem daar te plaatsen onbestaand of kortweg rotslecht. Gelukkig een simpele proef kan bepalen wat de waterdoorlatendheid ( of drainerend )vermogen is van je bodem. Maar een wadi is kurkdroog in de zomer en kletsnat in het vroege voorjaar. Dus veel zoden aan de dijk voor recuperatie gaat dat niet geven. Je planten water geven in de zomer is er dus niet bij .

Je toilet spoelen met water uit de vijver onmogelijk, je kunt niet zolang ophouden tot de wadi onder water staat .
... uit de vijver dan ? Zou kunnen marcheren maar elke dag 60 liter uit een vijver trekken, das dus bangelijk veel ' verdamping ' je zal dan een automatische vulling moeten maken op de vijver want je wil echt niet dat je vissen dood op de bodem liggen.

Verhogen van fun en biodiversiteit met een vijver in de stadstuin ? JA begot ,zelfs HET MIDDEL om je stadskoereke plat te lopen .
Hier bv
Van koertje tot... › Blog › Tuinarchitect Luk Vrebosch
 
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan