• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Regenput waterniveau meter?

Potrel

Lid
Lid geworden
2 jan 2007
Berichten
271
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hallo,

Ik vroeg me af of dit toestel 'iets' is?
https://www.amazon.com/Walfront-Ultrasonic-Liquid-Temperature-Display/dp/B0779B1GMH/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1523943093&sr=8-2&keywords=ultrasonic+water+level+meter&dpID=51HUPK2jATL&preST=_SY300_QL70_&dpSrc=srch

Het meet op afstand de inhoud van je regenput, op een display verschijnen de waarden. 
OK, dat meten kan met een peilstok 
biggrin.gif
 maar een mens mag al eens een alternatief zoeken 
bike.gif

Onze regenput staat in de tuin dus ik weet niet eens of ik dit toestel buiten kan gebruiken?
Mensen met ervaring, suggesties? 
Of toch maar de oude vertrouwde peilstok? 
clapping.gif

Groeten,

Potrel

 
 

Potrel

Lid
Lid geworden
2 jan 2007
Berichten
271
Waarderingsscore
0
Punten
16
aartwessels zei:
Ah, maar daar heb ik dus geen behoefte aan.

Ik wil een simpel display bouwen dat in 1 oogopslag laat zien wat de status is, en wellicht knippert als het niveau onder een bepaalde waarde komt. Liefst nog gewoon met 10 ledjes, 6 groen, 3 oranje, 1 rood, zodat ik in stappen van 10% kan zien hoe vol de put zit, en dat dan direct op de locatie waar het er toe doet. 

Ik kan dan parallel daaraan ook nog de informatie doorsturen naar bijvoorbeeld een web-dashboard wat ik eenderwaar kan weergeven, maar eigenlijk vind ik dat nogal overkill voor het doel.

 

 

Maar waarom zou je dat op een display willen als je alles in de cloud kan en het opvraagbaar is waar ook?  Gewoon mijn gedacht want het werken met een display is ook fijn natuurlijk... ;-)

 
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
aartwessels zei:
Ah, maar daar heb ik dus geen behoefte aan.

Ik wil een simpel display bouwen dat in 1 oogopslag laat zien wat de status is, en wellicht knippert als het niveau onder een bepaalde waarde komt. Liefst nog gewoon met 10 ledjes, 6 groen, 3 oranje, 1 rood, zodat ik in stappen van 10% kan zien hoe vol de put zit, en dat dan direct op de locatie waar het er toe doet. 

Ik kan dan parallel daaraan ook nog de informatie doorsturen naar bijvoorbeeld een web-dashboard wat ik eenderwaar kan weergeven, maar eigenlijk vind ik dat nogal overkill voor het doel.

 

Waarom dan een Arduino gebruiken in the first place?

Neem dan voedingske, 10 vlotter schakelaars, wat weerstanden en leds en ge hebt uw uitlezing. Of mis ik iets?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Potrel zei:
aartwessels zei:
Ah, maar daar heb ik dus geen behoefte aan.

Ik wil een simpel display bouwen dat in 1 oogopslag laat zien wat de status is, en wellicht knippert als het niveau onder een bepaalde waarde komt. Liefst nog gewoon met 10 ledjes, 6 groen, 3 oranje, 1 rood, zodat ik in stappen van 10% kan zien hoe vol de put zit, en dat dan direct op de locatie waar het er toe doet. 

Ik kan dan parallel daaraan ook nog de informatie doorsturen naar bijvoorbeeld een web-dashboard wat ik eenderwaar kan weergeven, maar eigenlijk vind ik dat nogal overkill voor het doel.

 

 

Maar waarom zou je dat op een display willen als je alles in de cloud kan en het opvraagbaar is waar ook?  Gewoon mijn gedacht want het werken met een display is ook fijn natuurlijk... ;-)

 

Omdat niet iedereen de behooefte heeft om alles te grabbel te gooien in 'the cloud'
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Omdat die informatie in de cloud brengen voor mij geen functionele waarde heeft. 

Ik hoef niet in een web-dashboard te zien wat er allemaal gebeurt in huis, en hoeveel regenwater ik nog heb, en wat de progressie in het niveau van het regenwater is. Dat is natuurlijk allemaal heel leuk, en misschien dat ik gewoon voor de lol daar wel eens iets mee ga doen, maar de basis cases zijn:

 

Als gebruiker van de wasmachine wil ik terplekke kunnen zien of er nog voldoende water in de regenput zit, zodat ik zonder zorgen de was kan doen.

Als verantwoordelijke voor de watervoorziening in huis wil ik  kunnen zien of er een watertekort dreigt voor regenwater, zodat ik tijdig kan ingrijpen.

Als verantwoordelijke voor de watervoorziening in huis wil ik informatie krijgen op het moment dat ik de bijkeuken binnenstap, zodat ik, indien nodig, direct, ter plekke, actie kan ondernemen.

 

Op basis van deze cases heb ik nog geen enkele aanleiding om het geavanceerder te maken dan noodzakelijk. Ik wil dus beginnen met een betrekkelijk eenvoudige aanpak. Uiteindelijk is het natuurlijk ook niet zinvol om eerst de tablet te pakken, om te zien of er notifications zijn, voordat je de was gaat doen.

Tenzij je natuurlijk de was programmeert via de tablet, maar zo geavanceerd zijn we nog niet :)

En trouwens, dat heeft ook enkel zin als de was zichzelf dan ín de machine steekt :D

 
 

Potrel

Lid
Lid geworden
2 jan 2007
Berichten
271
Waarderingsscore
0
Punten
16
aartwessels zei:
Omdat die informatie in de cloud brengen voor mij geen functionele waarde heeft. 

Ik hoef niet in een web-dashboard te zien wat er allemaal gebeurt in huis, en hoeveel regenwater ik nog heb, en wat de progressie in het niveau van het regenwater is. Dat is natuurlijk allemaal heel leuk, en misschien dat ik gewoon voor de lol daar wel eens iets mee ga doen, maar de basis cases zijn:

 

Als gebruiker van de wasmachine wil ik terplekke kunnen zien of er nog voldoende water in de regenput zit, zodat ik zonder zorgen de was kan doen.

Als verantwoordelijke voor de watervoorziening in huis wil ik  kunnen zien of er een watertekort dreigt voor regenwater, zodat ik tijdig kan ingrijpen.

Als verantwoordelijke voor de watervoorziening in huis wil ik informatie krijgen op het moment dat ik de bijkeuken binnenstap, zodat ik, indien nodig, direct, ter plekke, actie kan ondernemen.

 

Op basis van deze cases heb ik nog geen enkele aanleiding om het geavanceerder te maken dan noodzakelijk. Ik wil dus beginnen met een betrekkelijk eenvoudige aanpak. Uiteindelijk is het natuurlijk ook niet zinvol om eerst de tablet te pakken, om te zien of er notifications zijn, voordat je de was gaat doen.

Tenzij je natuurlijk de was programmeert via de tablet, maar zo geavanceerd zijn we nog niet :)

En trouwens, dat heeft ook enkel zin als de was zichzelf dan ín de machine steekt :D

 

 

 

Ik heb net dezelfde behoefte aan info, ik lees het uit via een app ipv een display en kan, indien gewenst, automatisch berichten sturen naar mezelf indien het waterlevel te laag is.  Maar je hebt een punt: het wasmachine krijg ik op afstand nog niet opgezet.  Nog niet ;-)

 

Grote voordeel voor mijn systeem was: minder energiebehoefte (display moet niet aangestuurd worden...wel de wifi...) en bij een zoncel-projectje is laag energieverbruik essentieel.  

 
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ahja, maar jouw project begrijp ik wel goed. Bij jou was ook 1 van de vereisten geen kabel naar de put te hoeven leggen. Heel begrijpelijk.

Dan nog zou je ín huis natuurlijk een visualisatie kunnen voorzien, die in 1 oogopslag, zonder tablet of iets, laat zien wat de status is.

Misschien is ook een belangrijk verschil dat ik zodra ik thuis ben, ik op werkdagen eigenlijk m'n tablet, smartphone of laptop niet echt meer open. En als ik dan overdag een melding heb ontvangen over het niveau van de put, dan ben ik dat als ik thuis kom natuurlijk al lang weer vergeten :D

Een visualisatie met 10 ledjes als ik de bijkeuken binnenkom, die wellicht nog knippert als het kritisch wordt, werkt voor mij persoonlijk een stuk directer.

Dat kan overigens in jouw situatie ook altijd nog he, binnen heb je natuurlijk wel een stopcontact.
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook een dergelijke meter in voorbereiding. Voor de geïnteresseerden hier de hardware die ik ga gebruiken:http://www.opternus.com/en/siemens/development-tools/tp-uart2-board-btm2-pcb.html[/list

Met deze setup krijg ik de data in mijn domotica-systeem (Home Assistant) en de sensor is behoorlijk nauwkeurig. Ik kies ervoor om dit niet via ethernet te doen, ook niet via een andere bus. Ik heb al zowat overal KNX liggen dus dat is de meest logische keuze. De koppeling met KNX laat me ook toe om rechtstreeks een relais te schakelen, bijvoorbeeld om de regenwaterpomp te laten kiezen tussen leidingwater of regenwater of voor een visualisatie ergens in huis. Home Assistant kan mij uiteraard ook altijd een notificatie sturen, bijvoorbeeld ook als ik thuis kom om mij er dan aan te helpen denken.

Nog een bedenking: voor de eenvoudige use-cases als hierboven beschreven (ik wil weten of er nog voldoende water is) zijn er veel "standaard" sensoren die kunnen voldoen. Verschillende leveranciers (o.a. Conrad) hebben er zo in hun gamma. Maar ik wil dus wél weten hoe het niveau evolueert (omdat het kan :) )

De spullen zijn in bestelling, zal laten weten hoe het werkt.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
thomas_n zei:
  • KNX TP-UART 2 test board: voorziet communicatie met KNX-bus
  • ...
  • Ik kies ervoor om dit niet via ethernet te doen, ook niet via een andere bus.

scratchhead.gif
 
Lid geworden
2 okt 2019
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

betreffende: Ultrasonic Water Tank Liquid Level Sensor Meter Monitor Digital LCD Display

 

grote brol is dit apparaat, heb er al 2 gekocht, niets anders of problemen mee, valt uit en valt niet direct te resetten,  enkel de T° werkt naar behoren, eerste apparaat veroorzaakt ook storing op Domotica (433MHz) niets anders dan Chinese brol!
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Wat je zelf doet doe je beter!
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb intussen mijn KNX-versie draaien. Uiteindelijk heb ik geen Arduino gebruikt zoals gepland, maar een bestaande KNX analoge ingang (dit type). Ik kan daarmee de schaal vrij regelen en ook hoog / laag waarschuwingen geven. Ik krijg dus een waarde van 0 tot 100% binnen in mijn domotica. Voor de zekerheid heb ik de bestaande vlotter aangesloten op de 2e ingang.

Hij zit er nu enkele maanden in en werkt perfect. Ik heb zo bijvoorbeeld ontdekt dat het rendement van mijn filter veel te laag was (zie ook dit topic) De omschakeling voor de waterpomp naar leidingwater verloopt nu ook via een knx-uitgang en deze combi werkt veel nauwkeuriger dan een standaard vlotter.

Thomas
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
En welke sensor heb je gebruikt?  
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een sensor van Maxbotix type 1137, te bestellen bij bijvoorbeeld Adafruit of Mouser.

Voordeel daarvan is dat die weatherproof zijn, je ze met een schroefdraad in een behuizing kan bevestigen en ze verschillende uitgangen hebben (analoog, pwm, serieel).

Thomas
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
100 euro voor de analoge input, 80 euro voor de sensor... 
dash1.gif


Dat is dus waarom ik dat soort dingen wel zelf bouw met goedkope sensoren en microcontroller bordjes.
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
teaser zei:
100 euro voor de analoge input, 80 euro voor de sensor... 
dash1.gif


Dat is dus waarom ik dat soort dingen wel zelf bouw met goedkope sensoren en microcontroller bordjes.

 

Klopt dat dit zeker niet de goedkoopste oplossing is, maar het werkt wel erg goed. Aan iedereen zelf natuurlijk om de afweging kost/moeite te maken. Ik wou het op KNX hebben, ondermeer omdat ik op basis van de sensor de keuze maak tussen regenwater/leidingwater in mijn pomsysteem. 

Het principe is natuurlijk goedkoper uitvoerbaar, met een Arduino (oid) die dan via MQTT info doorstuurt en een goedkopere sensor.

 

Thomas
 
Lid geworden
2 okt 2019
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Heb er toch negatieve ervaring bij het gebruik van ondergrondse regenputten, condensvorming in/op de sensor waardoor de resultaten serieus afwijken,....! Heb al van alles geprobeerd, zelfs verluchting/tocht aan het deksel van de put, zonder resultaat.

 
 
Lid geworden
24 jan 2010
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Northlander zei:
Heb er toch negatieve ervaring bij het gebruik van ondergrondse regenputten, condensvorming in/op de sensor waardoor de resultaten serieus afwijken,....! Heb al van alles geprobeerd, zelfs verluchting/tocht aan het deksel van de put, zonder resultaat.

 

Daar heb ik nog geen enkel probleem mee gehad. Bij mij werkt het zo betrouwbaar dat ik elke (stevige) regenbui terugzie in de resultaten. De sensor die ik gebruik is dan wel duur, maar gespecifieerd voor deze toepassingen dus vandaar misschien betrouwaarder.

 

Thomas
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
@thomas_n uiteraard maakt iedereen die keuze voor zichzelf, ik had gewoon even de nood om mij uit te drukken over de zotte prijzen die je betaalt voor de kleinste dingen als je volledig KNX wil gaan. Voor mijn persoonlijke situatie (put van 1000l) is het dat al zeker niet waard.

@Northlander welke sensor? De standaard HY-SRF05 achtige dingen?
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
ik heb de sensor van rainmaster gehangen, werkt uitstekend!

Is geen goedkope sensor, maar is zo'n gemak!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan