Hé Julie, graag gedaan hoor, dat is ook de bedoeling hier op het forum, dat we mekaar helpen en onze kennis/ervaringen delen
Die afboording heb ik gemaakt in gerecycleerde kunststof.
'k Moest hier eerst wel wat zoeken in mijn foto's van een kleine 10 jaar geleden.
Voor de juiste hoogte heb ik eerst een onderlat in eenvoudige grijze balkjes en daarop de bruine lat met aan één kant afgerond (de kant van de tuin).
Ik had op voorhand de uitzetting van kunststof opgezocht.
Voor PVC is dat 80 * 10⁻⁶ m/m/°K
De leverancier Govaplast geeft aan dat ze voornamelijk LDPE en HDPE gebruiken, daar is dat tot 200 * 10⁻⁶ m/m/°K
Als je rekent in de winter -10 gr en zomer +55 gr (de zon er op) heb je een verschil van 65 gr.
Voor HDPE en LDPE is dat dan tot 1.3 cm per lopende meter.
Dat is op een lat van 3 m een verschil in lengte van ongeveer 3.9 cm (worst case) !
De grijze onderbalkjes zijn kortere stukken die ik enkel in het midden rigide heb vastgemaakt.
Bij de bruine afwerkingslatten heb ik de langste zijde in twee lengtes gedaan waarbij elke lengte aan één uiteinde rigide is vastgemaakt (daar waar ze tegen mekaar komen dus in het midden van het lang stuk van de afboording).
En op de andere plaatsen op zo een manier dat de lat zelf nog kan schuiven (een hoekprofieltje met een gleuf in waar de bevestigingsschroef kan in schuiven - de plaats van de schroef in het gleufje bepaalt door de buitentemperatuur bij het monteren).
Wanneer het grind tegen de lat duwt blijft die op haar plaats.
En wanneer de lat uitzet kan ze toch opschuiven in de lengterichting.
De bocht gemaakt uit het kwart van een veelhoek waarbij de uiteinden van de korte latjes aan mekaar vastgemaakt werden via een onzichtbaar spansysteem in de onderkant geboorde gaten.

Op die manier lag die hele bocht los op de grijze onderbalkjes, enkel vastgemaakt aan de rechte lange latten naast de bocht.
En ja, dat gaf een serieus verschil tussen zomer en winter (die bocht korter of langer) maar bleef op die manier steeds visueel ok.
Indien je die kunststof zomaar overal zou vastvijzen zouden je bezoekers wel eens zeeziek kunnen worden door de vervormingen die nadien ontstaan bij warm weder
Bij het maken van de zwemvijver jaren later is de bocht weggevallen.
Voor de afwerking van die vijver heb ik Ipé-hout gebruikt.
Van overschotten van dat hout nog twee tuindeuren gemaakt.
En dat is toch iets anders.
Hout waarvan je weet dat het de komende 40 tot 50 jaar geen onderhoud nodig heeft en in de lengte quasi niet uitzet of krimpt.
Dus moest ik die afboording naast het grind opnieuw moeten doen zou het in Ipé-hout gebeuren (of ander deftig hardhout),
en zeker NIET IN KUNSTSTOF