• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

regenput ophogen i.v.m. grindaanleg

Lid geworden
5 jun 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goeiemorgen!

We hebben een stukje terras dat we in grind willen aanleggen. Hier ligt wel een regenput middenin!
Hoe pakken we dit best aan? Een ophoogstuk voorzien, in combinatie met klinkerdeksel of gewoon deksel ....
Er komt wel geen 30cm grind bovenop, de meeste ophoogstukken die je online vindt zijn standaard die hoogte.

Ik denk dat het niet ideaal is als je in je regenput moet zijn dat je de grind moet afscheppen of de helft erin laten vallen.

Nu al dankbaar voor wat info!

Julie

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.841
Punten
113
Plaats een gewoon deksel in een omkasting, zo dat er geen grind kan invallen.
Die omkasting kan je best in inox of ecolatten maken.
Dunne laag grind gebruiken cc 5 cm.
Zorg ervoor dat je deksel iets schuin ligt zo dat hangwater naar de zijkant kan stromen.
Maak in die zijkant enkele gaatjes dat het water weg kan.
GEEN klinker- of tegeldeksel gebruiken !!

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
896
Punten
113
Een betonnen opzetstuk voor een regenput is inderdaad meestal 30 cm hoog.
Wil je hoger plaats je er meerdere op mekaar, wil je lager dan slijp je het teveel er af.

Hier heb ik na aantrillen van het betonpuin een wat bredere rand gemaakt rond de deksels.

20130928_185248.jpg

Dan met stabilisé netjes op dezelfde hoogte gebracht.
Die hoogte was 3 cm lager dan de voorziene afwerking.
Dus het plaatsen van de ophoogstukken en deksels was ook op - 3 cm voorzien.

Links zie je de stabilisé al gelijkgetrokken met het deksel van een controleput.
Hogerop in de foto moet er nog stabilisé komen die in hoogte ook daar gelijk gaat komen met al de andere deksels (twee regenputten, twee filterputten en enkele controleputten).

20131002_114909.jpg

Bovenop die deksels heb ik eerst een kunststof plaatje gelegd, rondom een stukje groter en genre dat ze op een tapijt leggen om dat te beschermen tegen de wieltjes van een bureaustoel.
Op die manier komt er geen stof in de spleet tussen deksel en put en blijven die deksels altijd makkelijk verwijderbaar.

Daarop dan het grind, dat is Blanc de Provence, wel granulaat 10-16, dus geen heel kleine deeltjes.
Dat grind ligt heel dun, een 3 cm.

Voor mij ideaal: de steentjes blijven vrij los liggen waardoor onkruid minder groeit en het vooral makkelijk te verwijderen is.
En toch voelt het niet te los aan wanneer je er op stapt of met een fiets over gaat.

Komt er na verloop van tijd (meerdere jaren) teveel rommel tussen (stof, uiteengevallen bladeren, vuildeeltjes) waar het rondvliegende onkruidzaad makkelijk in groeit, schuif ik het in delen wat opzij en trek het terug met een hark waardoor enkel de steentjes op hun plaats komen en ik de rommel kan opvegen/scheppen.

Doordat er geen heel kleine granulaten inzitten neem je met je schoenen ook nooit vuil mee naar binnen.

Negeer de fiets, ik was iets aan het voorzien voor al het nodige tuingerief te kunnen meenemen om regelmatig Oma haar tuin proper te zetten :)

Maar zo zie je het resultaat, een kleine 10 jaar na aanleg.
De deksels zijn onzichtbaar en toch makkelijk toegankelijk.

20220511_160218.jpg

Laatst bewerkt:
Lid geworden
5 jun 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
@marc.vv waw!! wat een mooi resultaat!
Bedankt voor je tijd om dit helemaal uit te leggen, zeer nuttig!!

Ik zie dat je aan de kant van de tuin een soort van afwerking hebt over de betonnen omranding?
Wat heb je hiervoor gebruikt? Bij ons is het stuk waar grind in komt omrand met bakstenen (was oorspronkelijk stuk die bestemd was voor aanbouw). Dus ik zoek ook iets om die boord wat mooier af te werken.

Groetjes,
Julie

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
896
Punten
113
Hé Julie, graag gedaan hoor, dat is ook de bedoeling hier op het forum, dat we mekaar helpen en onze kennis/ervaringen delen :)

Die afboording heb ik gemaakt in gerecycleerde kunststof.
'k Moest hier eerst wel wat zoeken in mijn foto's van een kleine 10 jaar geleden.

Voor de juiste hoogte heb ik eerst een onderlat in eenvoudige grijze balkjes en daarop de bruine lat met aan één kant afgerond (de kant van de tuin).
Ik had op voorhand de uitzetting van kunststof opgezocht.
Voor PVC is dat 80 * 10⁻⁶ m/m/°K
De leverancier Govaplast geeft aan dat ze voornamelijk LDPE en HDPE gebruiken, daar is dat tot 200 * 10⁻⁶ m/m/°K

Als je rekent in de winter -10 gr en zomer +55 gr (de zon er op) heb je een verschil van 65 gr.
Voor HDPE en LDPE is dat dan tot 1.3 cm per lopende meter.
Dat is op een lat van 3 m een verschil in lengte van ongeveer 3.9 cm (worst case) !

De grijze onderbalkjes zijn kortere stukken die ik enkel in het midden rigide heb vastgemaakt.
Bij de bruine afwerkingslatten heb ik de langste zijde in twee lengtes gedaan waarbij elke lengte aan één uiteinde rigide is vastgemaakt (daar waar ze tegen mekaar komen dus in het midden van het lang stuk van de afboording).

20141014_161939.jpg

En op de andere plaatsen op zo een manier dat de lat zelf nog kan schuiven (een hoekprofieltje met een gleuf in waar de bevestigingsschroef kan in schuiven - de plaats van de schroef in het gleufje bepaalt door de buitentemperatuur bij het monteren).
Wanneer het grind tegen de lat duwt blijft die op haar plaats.
En wanneer de lat uitzet kan ze toch opschuiven in de lengterichting.

20141014_161424.jpg

De bocht gemaakt uit het kwart van een veelhoek waarbij de uiteinden van de korte latjes aan mekaar vastgemaakt werden via een onzichtbaar spansysteem in de onderkant geboorde gaten.

20141013_170826.jpg

20141013_172742.jpg

20141015_144053.jpg
Op die manier lag die hele bocht los op de grijze onderbalkjes, enkel vastgemaakt aan de rechte lange latten naast de bocht.
En ja, dat gaf een serieus verschil tussen zomer en winter (die bocht korter of langer) maar bleef op die manier steeds visueel ok.

Indien je die kunststof zomaar overal zou vastvijzen zouden je bezoekers wel eens zeeziek kunnen worden door de vervormingen die nadien ontstaan bij warm weder :)

Bij het maken van de zwemvijver jaren later is de bocht weggevallen.
Voor de afwerking van die vijver heb ik Ipé-hout gebruikt.
Van overschotten van dat hout nog twee tuindeuren gemaakt.
En dat is toch iets anders.
Hout waarvan je weet dat het de komende 40 tot 50 jaar geen onderhoud nodig heeft en in de lengte quasi niet uitzet of krimpt.

Dus moest ik die afboording naast het grind opnieuw moeten doen zou het in Ipé-hout gebeuren (of ander deftig hardhout),
en zeker NIET IN KUNSTSTOF

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan