• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Regenput lager dan maaiveld ?

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Hallo,

Ik heb de indruk dat onze waterput te laag ligt. Hij ligt ook in een "kuil". Volgens mij is dit nefast voor regenwater dat met aarde de put terug in kan ?

Op de foto zie je ook een regenwater kraantje links. Hier hebben de vorige eigenaars nooit een afvoer/rooster voor voorzien.
Als het water hier uitstroomt loopt het gewoon het terras af en gaat het richting de regenput...

Lijkt met niet zoals het hoort ?

waterput.jpg
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Voorfilter erin, drijvende aanzuig(dan kan het betonijzer ook weg)
En zeker nakijken of er een terugslagklep zit als het op de riolering aangesloten is.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Voorfilter erin, drijvende aanzuig(dan kan het betonijzer ook weg)
En zeker nakijken of er een terugslagklep zit als het op de riolering aangesloten is.

Inderdaad. En het lijkt me ook duidelijk dat het gat te diep in de grond zit ? Die randen zouden toch opgehoopt moeten worden... ?
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Inderdaad. En het lijkt me ook duidelijk dat het gat te diep in de grond zit ? Die randen zouden toch opgehoopt moeten worden... ?
Dat zou mogen, maar of het per se moet...
Lopen er kleine kinderen rond bij jullie? dan is een deksel dat 2 cm boven gras uitsteekt misschien ook geen goed idee?
Als je zo bezorgd bent dat er vuil onder het deksel door in de put loopt, kan je ook een rubber op onderkant deksel plakken ofzo?

Ik heb ons deksel vervangen door een houten deksel, in de stijl en met de tussenafstanden van ons houten terras.
Dus daar kan je tussen de planken door in kijken en onder het hout door kan er wel wat water/slijk in de put lopen als het heel zwaar regent.

So what?
water wordt binnen nog eens gefilterd.
De put zelf heb ik vorige zomer eens leeggemaakt, na 5 jaar leek me dat geen slecht idee, maar veel slib lag daar toch niet in. Een jaarlijkse oefening ga ik er niet van maken.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ìnderdaad best een voorfilter, drijvende aanzuiging en een trage inloop toevoegen.

Indien je het deksel goed wilt doen afsluiten kan je de randen van het mangat en onderkant deksel met een staalborstel eens reinigen, dan Tec7 (of iets gelijkaardigs) op de bovenranden van het mangat aanbrengen, daarop keukenfolie (rekwikkelfolie = vershoudfolie) en dan het deksel er voorzichtig opleggen.

Dat sluit goed af en laat toe om later het deksel er nog makkelijk af te nemen.
Markeer dan best het deksel dat je weet in welke richting het lag indien je het later wilt wegnemen en terugleggen.

Wanneer er gaten worden gemaakt in het mangat, zoals hier voor die grijze buizen, moet je na het plaatsen van de buizen deze openingen afdichten.
Zoals ik het hier zie is dat niet gebeurd en kan er dan aarde mee in de put lopen wanneer er water door de laag grond naar omlaag spoelt.
 
Laatst bewerkt:

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Wanneer er gaten worden gemaakt in het mangat, zoals hier voor die grijze buizen, moet je na het plaatsen van de buizen deze openingen afdichten.
Zoals ik het hier zie is dat niet gebeurd en kan er dan aarde mee in de put lopen wanneer er water door de laag grond naar omlaag spoelt.

Dat was me ook al opgevallen. Waarmee doe ik dit best toe?

De put is geplaatst met minimum effort lijkt me. Maar daar ben ik dan om dat allemaal op te lossen :)
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Ik heb mortel gebruikt met toevoeging van Compaktuna.

Regenput-B 065.jpg

Hier zie je van links naar rechts de overloop, de hevel naar de tweede put en de trage toevoer.

z-Hevel 001.jpg

Extern heb ik de buizen wat extra verstevigd en dan nog black varnish overgezet.

Regenput-B 066.jpg

Regenput-B 057.jpg
 
Laatst bewerkt:

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Dat is duidelijk :)
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
En zeker nakijken of er een terugslagklep zit als het op de riolering aangesloten is.

Hoe kan ik dat controleren ? Met een zaklamp in de buis schijnen ?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
En zeker nakijken of er een terugslagklep zit als het op de riolering aangesloten is.

Hoe kan ik dat controleren ? Met een zaklamp in de buis schijnen ?
Zit er ergens een controleput?
Meestal steekt men die klep vlakbij de regenwaterput.

Als je de put leegmaakt zou je eens in de afvoer kunnen kijken of je iets ziet.

Maar als er geen filter of drijvende aanzuig is, dan vrees ik voor een terugslagklep.
 

DirkDW

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 feb 2020
Berichten
608
Waarderingsscore
238
Punten
43
Ok dat zal ik eens moeten controleren. Komt allemaal op de planning voor als het water lager staat. Bedankt allemaal.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
als het op de riolering aangesloten is.
Dit stukje van @Tomvdw zijn bericht is belangrijk. Hier loopt de put over naar de tuin, dus geen riolering en ook geen terugslagklep.
Sorry ben ik niet mee akkoord.

Terugslagklep zet je altijd. Is niet alleen voor vuilwaterterugslag tegen te houden maar ook ongedierte. Een dode rat (of iets anders) in uwe put... er zijn leukere dingen.

Een sifon op de overloop daarentegen heeft alleen nut als je overloop op de riolering zit (en aangewezen) Dan krijg je dus: overloop, sifon, terugslagklep, riolering in die volgorde.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
als het op de riolering aangesloten is.
Dit stukje van @Tomvdw zijn bericht is belangrijk. Hier loopt de put over naar de tuin, dus geen riolering en ook geen terugslagklep.
Sorry ben ik niet mee akkoord.

Terugslagklep zet je altijd. Is niet alleen voor vuilwaterterugslag tegen te houden maar ook ongedierte. Een dode rat (of iets anders) in uwe put... er zijn leukere dingen.

Een sifon op de overloop daarentegen heeft alleen nut als je overloop op de riolering zit (en aangewezen) Dan krijg je dus: overloop, sifon, terugslagklep, riolering in die volgorde.
Je opmerking over ongedierte is inderdaad terecht, al kan dat ook met een roostertje op de uitmonding van de overloop, zoals hier. Het ontbreken van een terugslagklep is dus niet per definitie een "probleem", maar het kan wel.
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
als het op de riolering aangesloten is.
Dit stukje van @Tomvdw zijn bericht is belangrijk. Hier loopt de put over naar de tuin, dus geen riolering en ook geen terugslagklep.
Sorry ben ik niet mee akkoord.

Terugslagklep zet je altijd. Is niet alleen voor vuilwaterterugslag tegen te houden maar ook ongedierte. Een dode rat (of iets anders) in uwe put... er zijn leukere dingen.

Een sifon op de overloop daarentegen heeft alleen nut als je overloop op de riolering zit (en aangewezen) Dan krijg je dus: overloop, sifon, terugslagklep, riolering in die volgorde.
Je opmerking over ongedierte is inderdaad terecht, al kan dat ook met een roostertje op de uitmonding van de overloop, zoals hier. Het ontbreken van een terugslagklep is dus niet per definitie een "probleem", maar het kan wel.
Ik wil hier nu niet beginnen lullen over punten komma's, maar wees er u bewust van dat een muis door gaten kan kruipen niet veel groter dan een potlood.

Heb al weten een muis ontsnappen onder een hefschuifraam (dichtgeschoven maar wel in hefstand)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan