Regen

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Hoeveel types van regen gebruiken we ?
Omdat dit in topic van balken voor een plat dak naar voren kwam e ik daarover begon na te denken omdat
ik dit bericht moest lezen
Persoonlijk ben ik tegen de regel van x-aantal cm/meter verloop , bedenk dat dan het water ook heel snel aan je afvoergat is en dat gat moet dat water kunnen slikken hee.
De helling lijkt me niet relevant voor hoe wel of niet goed het afvoergat het water kan slikken.
Je mag je helling zo stijl maken als je wilt, er zal maar zoveel water aan het afvoergat terecht komen als dat er x aantal seconden vooraf op het dak is gevallen, en dat is een vast gegeven.
Dit punt zou enkel relevant worden in een transiënte situatie waarbij je bij wijze van spreke 10 grote emmers water in een paar seconden tijd zou uitkappen over je dak. Ik denk dat we regen iets meer "steady state" mogen beschouwen dan dat. En ook in geval van een enorme stortbui met veel liters water per minuut, kan deze potentieel vele minuten aanhouden en moet dus vooral je afvoergat zelf voldoende groot gedimensioneerd zijn voor dit debiet.
De tijdsvertraging (en dus bufferende capaciteit) van een plat dak met relatief lichte afwateringshelling, is verwaarloosbaar klein om relevant te zijn ten opzichte van de tijdsconstante van een hevige stortbui die bijvoorbeeld 5 of 10 minuten of zelfs langer kan aanhouden.

en ik daarop dit schreef:
Pfffff

:unsure::unsure::unsure:
dit heb ik toch efkes 3 keer moeten traag opnieuw lezen stu.

Om eigenlijk te zeggen:
Als het badkuipen regent zo fel dat met nog een drupke meer je gewoon naar boven kunt zwemmen, dan gaat die afvoer dat niet slikken.
Als het gewoon mals regent zoals altijd hier , paar dagen aan een stuk, dan zal dat afvoerke het wel rustig aan slikken
Als het muggepist en dan nog eens in de winter dan speelt zelfs dat afvoerke gene rol meer want dan zal dat dak wel bufferen.

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
zalig, mijne dag is goe.

kwam ik op dit
:Fietser op zijn bek:
Mijn vergelijking met badkuipen , naar omhoog kunnen zwemmen( gedaan met files ) muggepissen die last hebben van prostaat, en oudewijven en venten regen vind ik visueel duidelijker
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

eigenlijk hebben we wel veel woorden voor regen
slagregen, motregen, druilregen, muggepis, oude wijven, badkuipenweer ( of is dat lukiaans?)
zeikregen, malse regen, zachte regen, blaakesregen...
Nog anderen ?
Duveltjeskermis! Tegelijk zon en regen.

Laat horen.
De eskimo's hebben 150 woorden voor sneeuw
daar gaan we in ons regenlandje ook toch wel aan komen zeker !

blauweregen
stortregen
miezeren
duveltjeskermis
blaaskesregen
zachte regen
malse regen
zeikregen
badkuipenweer
oudewijvenregen
muggepis
druilregen
motregen
slagregen
REGEN

Laatst bewerkt:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.825
Punten
113
blauweregen

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
nog 135
:LOL:
vooral dien blauweregen deed het hem

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
562
Punten
113
zand-regen
En in navolging van de blauweregen heb je ook de goudenregen

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
318
Punten
83
deze zomer geleerd: de waterbom

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
562
Punten
113
Hier heb je regelmatig een "gota fria" (Koude druppel) een soort waterbom maar dan over verschillende dagen waarbij er enorme hoeveelheden regen kunnen vallen, soms wel tot een halve meter = 500L/m2

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
't Regent pijpenstelen! (of pijpestelen?)

TH

Lid
Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Mijn vader zaliger gebruike wel eens: "het regent oude wijven (dat is gezapig regenen)" of "het regent (st*nt met stekkers) (dat is felle regen)"

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Lap ,
kan dat natuurlijk niet in Begin topic allemaal bijvoegen.
Modtjeshulp gevraagd?
Pijpen is wel iets anders dan pijpe dus ik denk dat het 2 verschillende zaken zijn in regenervaring.
Gota fria is ook wel mooi;

Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
14
Punten
18
Soms heb je van die natte regen dat je anders dan normaal kletsnat komt er van terwijl het maar aan het miezeren is maar dan ongeziene vele kleine druppels.😅

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
233
Punten
63
Wie kent deze nog : GEEN REGEN ===>
tenminste als ge indertijd Armand Pien moest geloven , diene zei dat elke vrijdag op de nationalen televies om de mensen naar de Belgische kust te lokken in 't weekend :)

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.227
Punten
113
Wat ik me afvraag is of je sneller nat wordt bij het stappen in de regen tov lopen in regen :cool:
Ik heb daar ooit iets over gelezen en het antwoord was dat je je best zo snel mogelijk verplaatst door de regen om zo min mogelijk nat te worden.
Ik dacht ooit, 15 jaar geleden eens gelezen te hebben dat je. Best normaal wandelt ipv loopt

Edit: fido had gelijk. Wetenschappelijk bewijs hier: https://www.hln.be/vrije-tijd/word-...t=Hoe hard regent het, hoe,Zo snel als je kan.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
Grmf, grmf,vergrmd
(( voorovergebogen, kop tussen de ellebogen, tegen de wind in, fietsen))
strontregen
grmf, greemmf grmf

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.772
Punten
113
strontregen
wandelregen
loopregen
natte regen <> droge regen ?
st*nt met stekkersregen ... wat is * ?
pijpestelenregen en pijpenstelenregen
gota fria
waterbom
zandregen
blauweregen
stortregen
miezeren
duveltjeskermis
blaaskesregen
zachte regen
malse regen
zeikregen
badkuipenweer
oudewijvenregen
muggepis
druilregen
motregen
slagregen
REGEN

26 en de goudenregen er nog bij en tis 27.

Bovenaan