Regelbare scharnier afregelen in houten achterdeur (foto).

• Tags deur houten scharnier
  • haagdoner

Nieuw Lid
    Lid geworden
    13 jul 2017
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    8
    Beste,

Op onze houten achterdeur zitten drie afregelbare scharnieren. Hieronder zie je een foto hiervan.
    Onze deur sluit perfect, maar bij het op slot doen van de deur gaat het iets moeilijker met de sleutel. Wanneer ik een kleine spie onder de deur steek en de deur een paar millimeter lift dan draait het slot perfect om de deur op slot te doen.
    Nu heb ik gisteren de imbusvijs nummer 4 met een kwartslag naar rechts gedraaid bij de drie scharnieren en het probleem was opgelost met het slot. blijkbaar was de deur iets gezakt.
    Nu stel ik vandaag vast dat de deur hetzelfde probleem heeft. Terug gaat het slot moeilijker behalve wanneer ik een spie onder de deur steek.
    Wat heb ik verkeerd gedaan en hoe kan ik dit oplossen ?
    Dank voor jullie hulp

Bijlagen

• IMG_8202.jpeg
      IMG_8202.jpeg
      420 KB · Weergaven: 28
    Foto's van de volledige deur langs binnen en buiten zouden handig zijn.
    Mogelijks hangt de deur wat af en moet je schroef 1 gebruiken.

Zit Los met 2,
    volledige draai met 4 naar rechts
    volledige draai met 1 naar links
    Terug vast met 2

Dank voor jullie reacties. Kan vandaag nog niet bijregelen wegens bezoek, dus werkje voor morgen.
    Als ik de hoogre aanpas met 4 dient schroef 2 dan altijd los gezet worden en na het regelen van 4 terug vastgezet worden ? Interessant om te weten voor eventuele latere bijregeling.
    Wat doet de deur bij een volledige draai naar links van 1 ?
    Zoals al gesteld sluit de deur perfect, juist bij de sleutel omdraaien moeten wij mat meer kracht bijzetten. Ik denk ook niet dat de deur afhangt op het eerste zicht. Bekijken jullie maar.
    Ook is er een regeling nabij het slot die dient om die dient om de speling tussen deur en houten stijl af te regelen als de deur dicht is. Naar mijn mening is deze ok.

Bijlagen

• IMG_8212.jpeg
      IMG_8212.jpeg
      224,1 KB · Weergaven: 16
    • IMG_8215.jpeg
      IMG_8215.jpeg
      413,3 KB · Weergaven: 16
    • IMG_8220.jpeg
      IMG_8220.jpeg
      304,2 KB · Weergaven: 16
    Even bijstellen.
    Na jullie bericht dat de deur misschien afhangt, ben ik eens gaan meten :
    Langs de kant van de deurklink gemeten (binnenzijde) is de afstand tussen de deur en het deurkassement van de deur bovenaan 32 mm en onderaan 35 mm. Deur hangt wel degelijk iets af.
    Daarom een aantal vragen :
    - welke scharnier ( bovenste of onderste)eerst aanpassen
    - welke schroef of schroeven gebruiken
    - links of rechts draaien van de schroeven en hoeveel
    - als schroef 2 gebruikt wordt om los te zetten, deze los zetten bij de drie scharnieren tegelijk alvorens af te regelen per scharnier of per scharnier schroef 2 lossen, afregelen en onmiddellijk terug vastzetten ?

Is er op dit forum een houtbewerker die mij kan helpen bij deze klus ?

Off topic.
    Waarom heeft uwen schrijnwerker geen bruin lint en een bruin lintoproller gebruikt in plaats van wit, gezien het schrijnwerk transparant afgewerkt is?

Welk type van scharnier is er geplaatst op uw deur? Type R4 Mod10 of Mod18.
    Zou het kunnen dat de schrijnwerker met dit type scharnier zich misrekent heeft voor een deur van massief hout en dubbel glas? Bovenaan een tweede scharnier zou de deur beter ondersteunen.

Hallo Regis07,

Dank voor je reactie.
    Spijtig genoeg kan ik niet uitmaken of het een Mod10 of Mod 18 is. Hopelijk zal dit wel weinig uitmaken om mijn probleem op te lossen.
    Nu ja,deze deur moet even worden bijgesteld (onderaan 2 mm naar links en bovenaan 1 mm naar rechts denk ik - ) en daarom doe ik hier even beroep op ervaren schrijnwerkers die me daar kunnen in begeleiden. Ik denk dat er voldoende afregelbare mogelijkheden en info zijn voorzien om dit probleem op te lossen. Als de deur haaks hangt zoals vroeger zal ook het probleem met het slot opgelost zijn.
    Onze andere deuren (ook met drie scharnieren) hebben hier gelukkig geen last van. Dus ik weet niet dat een vierde scharnier essentieel is.

Onze andere deuren (ook met drie scharnieren) hebben hier gelukkig geen last van. Dus ik weet niet dat een vierde scharnier essentieel is.
    Begrijp ik het juist dat het dus enkel deze deur is dat afhangt?
    Ik weet niet of u van de regio Gentbrugge zijt, anders zou ik een ritje maken naar daar. Daar werken ook behulpzame mensen en er loopt bijna altijd ne schrijnwerker rond die eventueel het kan uitleggen

Ik ben beginnen te experimenteren, met schroef 2 los te zetten en met schroef 1 gaan afregelen. Het is vooral de onderste en de middelste dat ik heb bijgeregeld. Resultaat : boven tegenoven beneden 1-2 mm. Dus de deur hangt zo goed als haaks. Bij de ene scharnier ging het gemakkelijk om een kwart draai aan te draaien terwijk de middelste stroever ging. Maar na de deur een paar keer open en toe te doen ging het toch beter. Ik heb iedere scharnier apart bijgesteld en terug vastgedraaid met schroef 2. Ook het slot gaat nu perfect.
    Nog een probleem : als de deur bijna dicht is kraakt de onderste scharnier een beetje. Dit heb ik opgelost door met schoef 4 de 3 scharnieren de deur een beetje te laten zakken.
    Hierbij nog een klein filmpje van de fabrikant op You Tube :

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan