• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Regeerakkoord 2025 sloop heropbouw

DHenJV

Actief Lid
Lid geworden
13 mei 2024
Waarderingsscore
85
Punten
28
''Om een krachtig renovatiebeleid in de Gewesten te ondersteunen, is het cruciaal dat ook projecten die uitgevoerd worden
door professionele actoren kunnen verkocht worden aan het verlaagd BTW- tarief van 6% voor sloop en heropbouw. We
voeren daarom een beleid zonder uitzonderingen, voor sloop en heropbouw geldt 6% BTW voor iedereen.''

Wat vinden we hier van? Nogal vaag omschreven...

Voor iedereen behalve die en die en die en die. Maar zeker onze rijke projectvrienden die hunne bucht veel te duur verkopen mogen we niet vergeten omte helpen hun zakken te vullen. De kracht van verandering bewees zichzelf al.in Vlaanderen, nu gaan we dat in Belgie nog eens opnieuw bewijzen : oude wijn in nieuw vlaemsche zakken 😆

Particulier die 2 huizen heeft , moest nu ook 21 btw betalen op sloop en opbouw van de woning waar die in woont, 6procent btw voor de woning die hij verhuurt.

Ik heb dat regeerakkoord voor sommige zaken die me interesseren ook even doorgenomen...
Bij sommige punten die erin staan denk ik dan: "hebben die een spliff-party gehouden?".

Goe bezig die mannen ......straks zijn er nog wat werklozen (en ook daklozen ) bij....

Een algemene transitie van 21% naar 6% voor sloop en heropbouw lijkt me wel een logische stap om het hergebruik van bouwgronden te bevorderen tegenover nieuwe verkavelingen, en bijgevolg de betonstop. Maar ik ken de details in het regeerakkoord niet.

Misschien effe aangeven over exact welk detail of omschrijving in het akkoord je het hebt als je er een positieve of negatieve commentaar op hebt. Dat maakt het iets makkelijker om de redenering te volgen.

De dingen die ik gelezen heb betekenen elk jaar een 7000 a 8000€ meer belastingen en heffingen betalen voor mij en mijn vrouw.

net eens bekeken, sloop en heropbouw zou voor iedereen aan 6 kunnen, benieuwd wanneer dit ingaat

Laatst bewerkt:
Een algemene transitie van 21% naar 6% voor sloop en heropbouw lijkt me wel een logische stap om het hergebruik van bouwgronden te bevorderen tegenover nieuwe verkavelingen, en bijgevolg de betonstop. Maar ik ken de details in het regeerakkoord niet.

Misschien effe aangeven over exact welk detail of omschrijving in het akkoord je het hebt als je er een positieve of negatieve commentaar op hebt. Dat maakt het iets makkelijker om de redenering te volgen.
Betonstop : allemaal goed en wel maar volgens statbel groeide in het Vlaamse gewest de bevolking tussen 2000 en 2024 met 15 %
Dus meer mensen betekend toch meer woningen . Als er geen grond bijkomt, dan moet men ofwel kleiner bouwen of in de hoogte bouwen. Maar ook daar zijn grenzen aan.
Met als gevolg dat de bouwgrond en bij uitbreiding bouwen alsmaar duurder wordt.

Betonstop : allemaal goed en wel maar volgens statbel groeide in het Vlaamse gewest de bevolking tussen 2000 en 2024 met 15 %
Dus meer mensen betekend toch meer woningen . Als er geen grond bijkomt, dan moet men ofwel kleiner bouwen of in de hoogte bouwen. Maar ook daar zijn grenzen aan.
Met als gevolg dat de bouwgrond en bij uitbreiding bouwen alsmaar duurder wordt.
Dan is sloop-en heropbouw aan 6% BTW als algemene maatregel toch een stap in de goede richting?

Gaat dat alles oplossen? Nee.
Maar toch beter een maatregel ipv géén maatregel.

De dingen die ik gelezen heb betekenen elk jaar een 7000 a 8000€ meer belastingen en heffingen betalen voor mij en mijn vrouw.
Aan winstbelasting op beleggingen ga ik ook wat kwijt zijn, maar dan enkel als er goed winst gemaakt wordt. De rest valt me eigenlijk behoorlijk mee.
Waar denk jij zo veel extra te gaan betalen?

Dan is sloop-en heropbouw aan 6% BTW als algemene maatregel toch een stap in de goede richting?

Gaat dat alles oplossen? Nee.
Maar toch beter een maatregel ipv géén maatregel.
Op zich is de 6 % wel goed, maar alleen bestaat het gevaar erin dat te slopen woningen teveel in prijs gaan stijgen (En zeker als een promotor op zo'n woning springt omdat deze in veel gevallen een grotere grondoppervlakte erbij hebben waar ze de mogelijkheid zien om 2 of meerdere halfopen(gesloten) woningen op te bouwen)

In de hoogte is de toekomst
En ook deeltje kleiner

Aan winstbelasting op beleggingen ga ik ook wat kwijt zijn, maar dan enkel als er goed winst gemaakt wordt. De rest valt me eigenlijk behoorlijk mee.
Waar denk jij zo veel extra te gaan betalen?
Wijzigingen aan het huwelijksquotiënt...?
Dat gaat in elk geval weer bij veel gezinnen op een latente manier geld kosten, net zoals het verdwijnen van de fiscale aftrek eerste woning destijds. En toch blijft men maar lustig NVA stemmen....

Vraag me toch af of 6% sloop heropbouw wel voor iedereen gaat zijn, lijkt me toch straf dat ze al die voorwaarden die daaraan verbonden zijn opeens gaan schrappen. Ik juig het wel toe, want dan heb ik opeens een pak groter budget voor de bouw.

En toch blijft men maar lustig NVA stemmstemmen.
En andere partijen hebben een ezeltje dat gouden munten kakt?

Kijk de toekomst ziet er niet rooskleurig uit. Los van de maatregelen en hoeveel centen we bij wie gaan halen (of het nu bedrijven, superrijken, werkende mensen, werklozen, gepensioneerden, migranten,... zijn) het leven wordt duurder, de bevolking vergrijst en onze defensie moet weer opgebouwd worden.

Daar volg ik de NVA nu wel in. Er staan geen makkelijke tijden voor de deur en er moet gesaneerd worden.
Als het geld niet bij A gehaald wordt, dan moet het van B komen. Hoedanook en welke partij er ook regeert, we gaan het allemaal wel ergens voelen. Het enige alternatief is blijven doen alsof we dst ezeltje hebben, de begroting en schuld laten ontsporen en het probleem doorschuiven naar onze kinderen.

Ja maar dat is het hem net. Veel blabla 6 maanden onderhandelen en er wordt niks gesaneerd. Tegen 2029 streven ze naar een tekort van 3%..streven he.. amai de grote omwenteling is gearriveerd :) ze moeten het geld nergens gaan halen, ze moeten ervoor zorgen dat er met minder geld meer output komt. Maar dat gaat helemaal niet gebeuren.

We gaan hier best niet de hele discussie opentrekken denk ik, maar wat is de zin om met de ene hand de belastingschijven aan te passen zodat "werken loont", terwijl men met de andere hand meer terugneemt door maatregelen zoals het HQ bij te knippen ?

.
Kleiner EN in de hoogte.
Ik woon ook graag ruim, maar de tendens zal kleiner en in de hoogte zijn .
Rotterdam aan de Kuip, zie je b woningen die boven commerciële ruimtes wordt gebouwd. Dus straatzijde GV is commercieel, parking is op GV binnenin. De woningen zijn dan 1,2 en 3de verdiep. De tuin is artificiël op 1 ste verdiep gemaakt.

In België is er amper in de hoogte gebouwd.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan