• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Reden tot paniek?

Lid geworden
30 jul 2006
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
We lieten een tijdje terug onze regenpijpen vervangen. Voordien waren dit koperen exemplaren, door de modernere look van de gevel verkozen we de koperen te vervangen door zinken.



Momenteel zijn de dakgoten in koper en de regenpijpen in zink. Een persoon kwam zeggen dat deze 2 materialen niet samengaan. Eletrolyse beweert hij, binnen 3 jaar zouden er zich lekken manifesteren.



Klopt deze info?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.352
Waarderingsscore
3
Punten
0
Kan inderdaad...al is't geen electrolyse maar een redoxreactie, al zal je van dat verschil niet wakker liggen, denk ik.

Hier wat chemische info:



Water kan ook deelnemen aan oxidatie en reductie processen. Hierbij kan water een donor zijn van elektronen; en wordt dan een reductie agent genoemd. Het type reactie waarbij een mengsel elektronen opneemt, wordt een oxidatiereactie genoemd. De ontvanger van elektronen wordt de oxidant genoemd. Doorgaans komt er bij deze reacties zuurstof vrij. Water kan ook de rol van oxidant, ontvanger van elektronen spelen. Het type reactie waarbij een mengsel elektronen opneemt wordt een reductiereactie genoemd.



Een voorbeeld van een redox reactie van koper (Cu) en zink (Zn): Cu2+(aq) + Zn(s) -> Zn2+(aq) + Cu(s)



Wanneer we deze reactie in twee delen opsplitsen, worden de oxidatie en reductie van elektronen (e-) afzonderlijk zichtbaar: Zn(s) -> Zn2+ + 2e- (oxidatie) Cu2+(aq) + 2e- -> Cu(s) (reductie)



Bij deze reactie is zink de donor van elektronen; zink is de reducerende stof. Koper is de oxiderende stof, omdat koper hier de ontvanger is van elektronen.



Een mogelijke oplossing voor je probleem weet ik zo direct niet, best eens informeren bij een vakman. Misschien is een fysische scheiding tussen de 2 materialen voldoende, bv met een stukje rubbermof of zo?
 

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Berichten
2.812
Waarderingsscore
0
Punten
36
Diegene die zo'n dingen installeerd zou dat toch moeten weten?
 
Lid geworden
20 mrt 2006
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Als ik mij goed herinner, moet je een onderscheid maken tussen:

- water loopt eerst over koper dan over zink

- water loopt eerst over zink dan over koper



Eén van beide kan, de andere is uit den boze, dewelke weet ik echter niet meer :?



De persoon die die goten vervangen heeft, zou zoiets toch moeten weten, lijkt mij toch elementaire kennis van een dakdekker.
 
Lid geworden
7 jul 2006
Berichten
2.060
Waarderingsscore
0
Punten
0
Koper heeft een potentiaal van +340 mV en Zink van -760 mV.



Dit betekent dat aan de Anode (het minst edele) dus het zink corrosie kan optreden.



Quote:
In feite is er dan sprake van "opoffering" van het ene metaal ten gunste van het andere metaal. Zo zal bij een directe combinatie van zink en koper in een vochtige omgeving, het zink worden aangetast en het koper niet. Het zink offert zich als het ware op den duur geheel op ten gunste van het koper.



http://www.sibl.nl/eigenschappen_2.htm



Hoe het op te lossen heb ik nog niet gevonden, maar het kan dus inderdaad een probleem zijn. Je zou moeten proberen te vermijden dat de twee materialen elkaar raken. (Dus elektrisch isoleren)
 

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
1.911
Waarderingsscore
0
Punten
36
almelain wrote:
Koper heeft een potentiaal van +340 mV en Zink van -760 mV.



Dit betekent dat aan de Anode (het minst edele) dus het zink corrosie kan optreden.



Quote:
In feite is er dan sprake van "opoffering" van het ene metaal ten gunste van het andere metaal. Zo zal bij een directe combinatie van zink en koper in een vochtige omgeving, het zink worden aangetast en het koper niet. Het zink offert zich als het ware op den duur geheel op ten gunste van het koper.



http://www.sibl.nl/eigenschappen_2.htm



Hoe het op te lossen heb ik nog niet gevonden, maar het kan dus inderdaad een probleem zijn. Je zou moeten proberen te vermijden dat de twee materialen elkaar raken. (Dus elektrisch isoleren)



Vermijden dat beide materialen elkaar raken is voor afvoeren niet voldoende!



Wat er gebeurt is dat het zure regenwater in de koperen dakgoot koperionen opneemt die gaan binden met ionen uit het minder edele metaal (zink). Daardoor lost je zink op en wordt infeite je zinken regenpijp door het regenwater opgegeten.



Je moet er op letten (zoals Koen hierboven zei) dat je regenwater steeds laat lopen van een minder edel naar een meer edel metaal. Andersom is vragen voor (grote) problemen.



Je installateur had dat zéker moeten weten, want het is basisinfo voor een dakwerker.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Koen Hermans wrote:
Als ik mij goed herinner, moet je een onderscheid maken tussen:

- water loopt eerst over koper dan over zink

- water loopt eerst over zink dan over koper



Eén van beide kan, de andere is uit den boze, dewelke weet ik echter niet meer :?



De persoon die die goten vervangen heeft, zou zoiets toch moeten weten, lijkt mij toch elementaire kennis van een dakdekker.



eerst koper dan zink = probleem, ook bij waterleidingen, opgepast met galva buizen achter een collector
 

monalisa

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
7.633
Waarderingsscore
5
Punten
38
stefan wrote:
eerst koper dan zink = probleem, ook bij waterleidingen, opgepast met galva buizen achter een collector



Jep, was bij ons oud huis probleem in de waterleiding. Daar zaten beide metalen tegen mekaar onder de vloer, in zandbed... Dus gans dat zandbed was nat, tot tegen de muren en de muren dus ook... (Waterkering zat onder vloerniveau.) Waterleiding eruit gezwierd en muren werden gelukkig terug droog.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
1.136
Waarderingsscore
0
Punten
0
't is zelfs zo dat wanneer je galvanisé leidingen (dus verZINKt staal) en een koperen boiler bezigt, je boiler ook gaatjes begint te vertonen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
hallo wrote:
't is zelfs zo dat wanneer je galvanisé leidingen (dus verZINKt staal) en een koperen boiler bezigt, je boiler ook gaatjes begint te vertonen.



het zinkt wordt aangetast, niet het koper, maar ja de buizen gaan eraan, afhankelijk van het leidingwater kan dit enkele maanden tot enkele jaren duren
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan