Rechtzetting belastingsbrief??

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even kort de situatie schetsen:

Wij hebben 220 000 euro geleend, tegelijkertijd, 110 000 daarvan voor de bouw en 110 000 voor de grond en deze laatste staat op mandaat. Het gaat dus om één lening.

Mijn vriend kreeg zijn belastingsbrief en daar stond op dat hij 600 euro terug kreeg.

Nu kregen we vorige week een nieuwe brief, een rechtzetting, waarop staat dat hij 670 moet betalen. En wij maar denken dat we zouden terugtrekken door onze lening, dus wel wat in de war...:confused:

We hebben destijds een fiche ontvangen van de bank met het bedrag betaalde interesten van dat jaar. Die interesten hadden we gedeeld door twee gedaan, omdat we nog niet wettelijk samenwonen, en bij ieder ingevuld. Nu zegt de belastingsdienst dat we dit nog eens door twee hadden moeten delen omdat maar de helft van onze lening hypothecair ingeschreven is.

De bank is er nu mee bezig, zij moeten het ook navragen, want ik vroeg me al af of het bedrag op die fiche misschien al enkel op de hypothecaire lening sloeg en niet op de hypothecaire lening + het mandaat.

Ik vraag me nu af of we verkeerd geleend hebben, of we niet zo'n groot bedrag op mandaat hadden moeten zetten maar de bank zei destijds dat dit de optimale verdeling was en dat ook nu gezegd wordt dat je met zo'n 110 000 euro hypothecair te lenen je mandje vult. Weet iemand hier meer over?

Alle extra info is welkom.

Alvast bedankt

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Uiteraard mag je enkel de hypothecaire lening inbrengen.

Dus het kapitaal en intresten op die éne €110.000. Dat moet je dan door 2 delen en dat bedrag mag je op je belastingbrief zetten.

Die bedragen zijn dan nog eens jaarlijks begrensd. Weet zo vanbuiten niet hoe hoog ze aj 2011 waren.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat enkel hypothecair aftrekbaar is wisten we, maar wij dachten dat het bedrag dat op de fiche stond enkel op het hypothecaire sloeg, dat bedroeg maar zo'n 5900 euro na een heel jaar afbetalen. Nu, nu ik eraan terugdenk 2010 is intussen al eventjes geleden en misschien zaten we toen nog niet aan de volledige maandlast 12 maanden lang, dat zou eventueel het lagere bedrag op de fiche kunnen verklaren.

Maar los daarvan, hadden wij minder op mandaat moeten zetten? Of is 110 000 euro normaal als hypothecaire inschrijving om een goede belastingsaftrek te hebben?

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
- € 110.000 is normaal (geloof dat het bij ons €105.000 is )

- Dacht dat je grond nooit kon inbrengen, daarom steeds mandaat

- Begrenzing ligt rond de € 2700 pp

Je kan eens uittellen hoeveel je toen afbetaald hebt aan intresten, om te zien of het overeenkomt met die € 5900.

Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met die 110.000€ zal je je mand volledig kunnen vullen.

Die fiche sloeg waarschijnlijk enkel op de hypothecaire lening, zoals je zegt en het belastingkantoor zal dat verkeerd interpreteren (denk ik).

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Geen idee zo. En dan zijn er meer gegevens nodig dan enkel het bedrag van de lening. Nu, daar kan je nu nog weinig aan doen.

Normaal krijg je een fiche van de bank voor dat deel hypothecair. Ik krijg een aparte fiche voor het gedeelte mandaat, weet niet of alle banken daar nog een fiche voor sturen.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
3ss;1709676 wrote:
- € 110.000 is normaal (geloof dat het bij ons €105.000 is )

- Dacht dat je grond nooit kon inbrengen, daarom steeds mandaat

- Begrenzing ligt rond de € 2700 pp

Je kan eens uittellen hoeveel je toen afbetaald hebt aan intresten, om te zien of het overeenkomt met die € 5900.

Klopt het dat je grond nooit kan inbrengen, zelfs als je dat in 1 lening met de bouw gestopt hebt? Want als dat zo is hadden we het uiteraard niet beter kunnen zetten dan het nu staat.

De begrenzing die je zegt komt dan wel vrij goed overeen he, als je het bedrag op de fiche gedeeld door twee zou doen. Doe je het gedeeld door 4 zouden we echter nog veel overschot hebben, dus ik heb inderdaad het gevoel dat het al juist stond op de fiche en de belastingsdienst 1x teveel gedeeld door twee hebben gedaan.

De opa van mijn vriend zijn dat die bedragen die je hypothecair kan inbrengen sinds 2011 niet meer begrensd zijn en dat je dus een heel groot deel kan inbrengen. Dat we daarom beter geen mandaat hadden genomen. Hij werkte vroeger op de belastingsdienst en leest daar geregeld over bij... Maar volgens mij heeft hij zich toch ergens mislezen ofzo niet... Heb dat toch nooit gehoord...

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore;1709691 wrote:
Nu, daar kan je nu nog weinig aan doen.

Quote:
Hoezo? Stel dat wij het al juist hadden ingevuld en het bedrag dus enkel op het hypothecair gedeelte slaat dan kunnen we daar toch wel wat aan doen of niet? Want dat zou betekenen dat hun eerste berekening juist was en de rechtzetting verkeerd.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik bedoelde: als het deel hypothecair te laag blijkt om je korf te vullen dan kan je nu nog weinig daar aan doen. (mandaat omzetten naar hypotheek kost geld en dan nog weet ik niet of dat nog in aanmerking komt voor je belastingvermindering)

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
izzy;1709696 wrote:
Klopt het dat je grond nooit kan inbrengen, zelfs als je dat in 1 lening met de bouw gestopt hebt? Want als dat zo is hadden we het uiteraard niet beter kunnen zetten dan het nu staat.

Volgens mij staat het nu perfect.

Genoeg hypothecair voor uw belastingskorf, rest op mandaat omdat dat goedkoper is.

Allemaal onder voorbehoud van wat Vlaanderen gaat doen, uiteraard.

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
3ss;1709713 wrote:
izzy;1709696 wrote:

Volgens mij staat het nu perfect.

Genoeg hypothecair voor uw belastingskorf, rest op mandaat omdat dat goedkoper is.

Allemaal onder voorbehoud van wat Vlaanderen gaat doen, uiteraard.

Das wel waar... met Vlaanderen weet je nooit... Puur hypothetisch, kijken we bij een omzetting tegen honderden of duizenden euro's aan?

Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore;1709705 wrote:
Ik bedoelde: als het deel hypothecair te laag blijkt om je korf te vullen dan kan je nu nog weinig daar aan doen. (mandaat omzetten naar hypotheek kost geld en dan nog weet ik niet of dat nog in aanmerking komt voor je belastingvermindering)

Ah ok, alvast bedankt voor de hulp. Hoop dat ik snel iets hoor van de bank.

Bovenaan