• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Rechten van afbeeldingen bij reacties op onze website - Discussie

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
2.890
Punten
113
Off topic ff:
Ten gevolge van licentiebewijs leveren aan bouwinfo:
alle ontwerpen blijven mijn artistieke en intellectuele eigendom en mogen niet zonder schriftelijke toestemming van de ontwerper geproduceerd en/ofuitgevoerd en/of gepubliceerd worden 🤣 🤣 🤣 🤣
Ge kunt er mee lachen, tot ge ne mail krijgt waar in staat dat ge van 30 foto's op 't forum moet verklaren waarom ze er op staan, en moet bewijzen dat je een geldige licentie hebt... Per foto bedragen te betalen tss de 450€ & 1000€ als je geen licentie hebt als boete, en ongeveer dezelfde bedragen voor het komende jaar om je in regel te stellen voor dit jaar... jaarlijks opnieuw te betalen. tof zenne voor een gratis forum...

Off topic ff:
alle ontwerpen blijven mijn artistieke en intellectuele eigendom en mogen niet zonder schriftelijke toestemming van de ontwerper geproduceerd en/ofuitgevoerd en/of gepubliceerd worden 🤣 🤣 🤣 🤣
Ge kunt er mee lachen, tot ge ne mail krijgt waar in staat dat ge van 30 foto's op 't forum moet verklaren waarom ze er op staan, en moet bewijzen dat je een geldige licentie hebt... Per foto bedragen te betalen tss de 450€ & 1000€ als je geen licentie hebt als boete, en ongeveer dezelfde bedragen voor het komende jaar om je in regel te stellen voor dit jaar... jaarlijks opnieuw te betalen. tof zenne voor een gratis forum...
'members only' tags gebruiken, en foto's daar standaard in plaatsen? :)

Lijkt me trouwens verdacht dat er 1 partij de rechten op die 30 foto's 'toevallig' heeft? Wat heb je gedaan?

Ik ben me er zeer van bewust dat er te pas en te onpas zomaar foto's worden geplaatst die iemand anders heeft gemaakt.
Ben daar zelfs zeer streng in, vraag maar na bij de Vlam , hebben foto's van mijn tuin van mijn terras gebruikt in hun publicatie zonder toestemming.
Kreeg alleen geen cent te zien. Wel een aanpassing.

Dus eigenlijk met in het achterhoofd, inderdaad we knippen en plakken maar , mijn aanleveren dat ik dus voor deze tekening ditzelf heb gemaakt.
Door dit vrijwillig als ontwerper hier te plaatsen doe ik dus afstand van mijn rechten als ontwerper.

Goh, koen er bestaan daar programma's voor om na te zien of foto's ergens zonder auteursrechten worden gebruikt en dan krijg je een beleefd mailtje van bv getting images binnen waar ze dan een rekening vragen van 1950€ (meegemaakt met een klein blauw versleten deurtje in een muur begroeid met planten) Zonder nadenken op mijn website gezet en ... betalen.
Omdat ik eerlijk toegegeven heb, dadelijk weggehaalt en alle schuld op mij nam werd het bedrag gehalveerd.
Ik let er nu heel sterk op dat ik zelfgemaakte foto's op mijn website plaats.
En anders de licenteirecht van aankoopt. zie openingsfilm dat heb ik netjes gekocht

en ja af en toe laat ik het internet scannen op illegaal gebruik van foto's die op mijn website staan en dan vind je die dus. Dan is het via deurwaarder aanmanen om ze te verwijderen.

Misschien dit even afsplitsen van oorspronkelijke vraag ?

Off topic ff:
'members only' tags gebruiken, en foto's daar standaard in plaatsen? :)

Lijkt me trouwens verdacht dat er 1 partij de rechten op die 30 foto's 'toevallig' heeft? Wat heb je gedaan?
Was 1 partij die de rechten verdedigde van verschillende andere partijen... ik heb ze in eerste instantie allemaal verwijderd, daarna gaan zoeken of ik "rechten" kon bewijzen... voor een aantal kon ik ze doorsturen naar de plaatsers van de foto's, die het dan maar moesten oplossen... (staat in onze kleine lettertjes dat iedereen hier verantwoordelijk is voor wat hij hier schrijft...) Een aantal heb ik jammer genoeg de hete patat moeten doorslikken en betalen :s. Sindsdien komt er een boodschap bij iedere keer er een foto geupload wordt...

Ik heb die boodschap al gezien bij het plaatsen van foto's. Het doet je toch even stilstaan bij wat plaats ik hier.
Maar ben je daarmee voldoende ingedekt?

Off topic ff:
Maar door foto's te publiceren die een bepaalde populariteit hebben verhoog je het aantal bezoekers. En via via trekt men daar dan weer extra "betalende" publiciteit mee aan. Dat is toch dezelfde discussie die oa in Nieuw Zeeland en andere landen heerst omtrent de inhoud van de kranten die bvb FB gebruikt. M.a.w. je gebruikt die inhoud van een ander voor eigen voordeel.

Off topic ff:
Maar door foto's te publiceren die een bepaalde populariteit hebben verhoog je het aantal bezoekers. En via via trekt men daar dan weer extra "betalende" publiciteit mee aan. Dat is toch dezelfde discussie die oa in Nieuw Zeeland en andere landen heerst omtrent de inhoud van de kranten die bvb FB gebruikt. M.a.w. je gebruikt die inhoud van een ander voor eigen voordeel.
het effect van foto's op het forum naar aantal bezoekers is te verwaarlozen. Foto's zijn handig om een bepaald probleem te duiden, maar dan gaat het om rechtenvrije foto's.
Als er niet rechtenvrije foto's geplaatst worden, dan is het aan de plaatser om te zorgen voor een geldige licentie. Bij artikels die we plaatsen kopen we altijd een licentie, maar voor het forum is dat onmogelijkl...

Ik heb die boodschap al gezien bij het plaatsen van foto's. Het doet je toch even stilstaan bij wat plaats ik hier.
Mensen zouden meer moeten stilstaan bij wat ze op het internet plaatsen... ik denk dat ik al meer berichten die ik volledig getypt had verwijderd heb, dan dat ik ze effectief geplaatst heb. En dat gaat niet alleen over rechten of privacy, maar ook gewoon inhoudelijk... Van achter een pc is alles zo laagdrempelig, dat niemand nog stilstaat bij wat ze precies aan het doen zijn.
Maar ben je daarmee voldoende ingedekt?
Nee :), daar zijn algemene voorwaarden voor...

Zo u een bericht, van welke aard ook, of enige andere vorm van informatie, gegevens en/of mening plaatst op deze Website, verbindt er zich toe daarbij uitsluitend informatie te gebruiken (afbeeldingen, foto's,...) die niet in strijd is met de intellectuele rechten van derden (auteursrechten, recht van afbeelding,...), noch met de normen en de goede zeden, nocht met de eerlijke marktpraktijken, noch met deze voorwaarden of enige wettelijke bepaling. U vrijwaart dan ook uitdrukkelijk Sipro tegen iedere aanklacht of vordering uitgaande van derden als gevolg van de inhoud van hetgeen u op deze Website geplaatst heeft. Bij het posten van een bericht is de gebruiker volledig en hoofdelijk aansprakelijk voor alle schade die voortvloeit uit handelingen en gedragingen van de gebruiker en dient deze Sipro en partijen die optreden voor Sipro integraal te vrijwaren.

En hoe zit het met een link? Dat verwijst naar de originele content en staat dus niet op jouw website, het is de browser die het gaat ophalen dus het bestaat enkel samen op de computer van de gebruiker, niet op de servers van bouwinfo.
EDIT: volgens wat ik op het web kan vinden is embedden (meestal) wel toegestaan volgens europees hof.

Waarom is het forum eigenlijk verantwoordelijk voor de inhoud door derden? Je kan dat toch nooit allemaal controleren?

Het is natuurlijk wel moeilijk… enerzijds is de plaatser verantwoordelijk voor wat hij plaatst, anderzijds is alle inhoud na plaatsen eigendom van het forum.

Laatst bewerkt:
Ik hoor hier net dat er een equivalent van sabam bestaat voor beeldmateriaal: reprobel.
Je betaalt jaarlijks een beperkte bijdrage en je bent beschermd voor zo’n situaties, volgens die persoon. De claimer krijgt dan van hen een kleine vergoeding.
Het speelt ook voor bvb beelden in presentaties, een icoontje, …

Geen idee wat de randvoorwaarden zijn voor iets als het forum.

EDIT: ziet er naar uit dat het enkel voor intern gebruik is. Lijkt ook logisch.

Laatst bewerkt:
Maak er een educatief forum van ;) voor educatie gelden andere wetten en mag er veel meer :D

Maak er een educatief forum van ;) voor educatie gelden andere wetten en mag er veel meer :D
Mijn zuske werkt in een school en heeft daar een dikke boete mogen betalen omdat ze een foto op hun school site gebruikten dat bij aankoop een gratis stock foto was, maar enkele jaren later een betalende stock foto was.
Dus voor educatie zijn ze niet persé veel soepeler.

Het is natuurlijk wel moeilijk… enerzijds is de plaatser verantwoordelijk voor wat hij plaatst, anderzijds is alle inhoud na plaatsen eigendom van het forum.
Yep... zo ook met "negatieve recensies" van bezoekers... Als ik hun gegevens doorgeef aan de "advocaat" van het bedrijf waarover de negatieve recensie gaat, dan kan die persoon mij aanklagen wegens schending van de privacy.... als ik de gegevens niet doorgeef aan de advocaat moet ik langs die weg de rechtbank passeren... er zijn manieren, maar hoe dan ook, ze kosten mij als eigenaar geld...
hier is dat hetzelfde verhaal, en ik zou niet weten wat er in de rechtspraak gebeurt is in dit "gebied", maar wil dat toch zo goed mogelijk afblokken :).

EDIT: ziet er naar uit dat het enkel voor intern gebruik is. Lijkt ook logisch.
yep, wij betalen ook reprobel voor iets wat we niet doen... er wordt "betaald" voor x-aantal kopieën/afdrukken van "niet rechtenvrij materiaal", maar hier worden op jaarbasis hoop & al 2500 papieren afgedrukt, waarvan 90% mails & contracten die we zelf hebben laten opstellen... Maar dat is geen excuus voor reprobel... betalen of boete :s.

Mijn zuske werkt in een school en heeft daar een dikke boete mogen betalen omdat ze een foto op hun school site gebruikten dat bij aankoop een gratis stock foto was, maar enkele jaren later een betalende stock foto was.
Niet voor de site van de school hé, men bedoelt dat als je een afbeelding gebruikt in de les dat men daar veel soepeler mee is.

Nog sjans dat ik zie openingsbericht effe schreef anders zat iedereen nog met een ei.

Maar snap het probleem volledig,
niks zo vervelend om als ontwerper /designer jouw creatie, ontwerp, hersenkronkel zweet, tranen en wat nog allemaal te zien opduiken op een of andere site van ik weet niet wie.
Geen probleem voor mij als dat een privepersoon is die een tuin of ontwerp van mij op zenne site of op t forum zet, maar als collega's daar al mee beginnen ???
En ik krijg het serieus op men wubbekes als ik merk dat de overheid daar ook zen kloten aan veegt
Dan is het deurwaarder, geen genade.

En morgen controle ?

Niet voor de site van de school hé, men bedoelt dat als je een afbeelding gebruikt in de les dat men daar veel soepeler mee is.
Inderdaad: het moet een educatief doeleind hebben. Dan gelden er andere regels. Maar 90% van dit forum is een vorm van educatie ;)

Krijg ik dan ook schoolverlof :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Eerst slagen voor uw examens he Luk

Je neemt in de (verplichte) voorwaarden van het forum een clausule op (als het al niet zo is) die enerzijds verbiedt om niet rechtenvrije beelden op te nemen en anderzijds duidelijk stipuleert dat eventuele boetes ten laste zijn van de plaatser. (Incl. Vrijwaring)

Probleem zijnde dat het tegenwoordig een sport is van bepaalde ‘rechtenhouders’ om bewust zoveel mogelijk foto’s beschikbaar te maken zonder veel uitleg om dan even te zoeken en een boete op te leggen.

Er zijn bij overtredingen bepaalde basisafspraken/ bedragen, dus je kan niet zomaar eender wat vragen + meteen verwijderen als een derde partij iets plaatst is vaak voldoende. Je kan ook al lang niet zomaar een forum aansprakelijk stellen voor de inhoud van berichten die worden geplaatst, net zoals je Telenet niet aansprakelijk kan stellen voor de dubieuze websites die individuen op hun servers zetten.

Proberen gaat mee natuurlijk…

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan