• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Realistische inschatting budget

DHenJV

Lid
Lid geworden
13 mei 2024
Waarderingsscore
47
Punten
18
Mijn vrouw en ik zitten met volgende situatie:

Wij gaan binnenkort een grond erven van 23 are met een oud huis op, dus logischerwijs zouden we voor sloop/heropbouw met 6% btw willen gaan. Echter bezitten wij al een ander huis (50/50) en ben ik daarnaast nog blote eigenaar. Nu ben ik in het weekend erachter gekomen dat ik helemaal geen aanspraak kan maken op die 6% btw en dus alles aan 21% btw moet gaan doen. Dat grapje gaat mij dus 100k extra aan btw kosten...

Nu zit ik wat met het budget in mijn hoofd:

Wij hebben ongeveer 800k a 1 miljoen budget, maar hiervoor zijn er wel wat "eisen".
200m² bewoonbare opp moeten we geen rekening mee houden (ifv 6% btw regeling), dus we gaan ongeveer op 350 m² landen van grootte.
Bedoeling is om architect enkel tot en met casco te laten opvolgen, zelf ben ik projectingenieur voor een studiebureau, dus heb ik alle kennis voor de technieken. Ik ga ook alles zelf doen in de afwerking buiten schrijnwerk (hebben we iemand voor die maatwerk kasten gaat maken voor ons), pleisterwerken en chape.
Ruwbouw ben ik nog in dubio over hoeveel ik op mezelf neem, maar laten we er even vanuit gaan dat ik hiervoor 'niks' doe. Hier had ik ongeveer een budget van 500k voorzien, combinatie pastorij, modern, met grote ramen vanachter en veel open ruimte binnen, breedplaatvloeren op elke verdieping, volledig gegoten kelder, liftschacht, gegoten zwembadkuip (12x5m ongeveer). 5 slaapkamers, 2 badkamers, 2 dressings, poolhouse, bijbouw of inwendige garage voor minstens 2 auto's. Zou graag inrit in kelder willen met glazen vloer in living zodat ik vanuit mijn living mijne auto in de kelder kan zien. (I know, beetje obsessed)... Ook probeer ik alles iets steviger en beter te bouwen dan standaard, bv 40cm dikke keldermuren ipv 30 of 25 cm.

Technieken gok ik op 200k, geothermie, warmtepomp voor zwembad, PV, volledige knx installatie, ventilatie...

Afwerking gok ik op 200k, pleister, chape, tegels (overal tegelvloer) badkamer, keuken, maatkasten...

Alle meningen zijn welkom, evenals valkuilen, of zaken wat ik niet over het hoofd mag zien?

Daarnaast heb ik ook een iets technische vraag, is het mogelijk om een inrit in de kelder mee te gieten, zodat dit als 1 geheel waterdicht kan gemaakt worden? En is het wel zo verstandig om de beton van het zwembad mee te nemen in de aanneming van de gegoten kelder? Ik voorzie een voldoende grootte pompput aan de inrit indien er veel regen toch binnen zou kunnen stromen. De grond is niet gelegen in overstromingsgebied, dus heb niet veel geschrik dat het huis zou onderstaan.

Laatst bewerkt:

HSB ben ik minder fan van. Daarbij willen wij toch klassieker bouwen.
wat denk je met klassieke bouw te kunnen doen wat je met HSB niet kan?
Akoestiek is voor mij belangrijk en is HSb niet goed in en stijl van bouwen, wij willen sws klassieker bouwen. Ondertussen toch meer richting Manoir aan het kijken.

Laatst bewerkt:
De kwaliteit die ik gemaakt heb daar kunnen weinig vakmensen tegenop
Je mist toch geen knopen van je hemd nu?🤣
Het was vooral omdat de stukadoor nog iets kwam bijpleisteren die dit eigenlijk had gezegd. Nu ja ik moet het wel zelf doen ik heb maar een beperkt budget en geen perceel met een straat breedte van 50m ;).

Daarnaast heb ik ook een iets technische vraag, is het mogelijk om een inrit in de kelder mee te gieten, zodat dit als 1 geheel waterdicht kan gemaakt worden? En is het wel zo verstandig om de beton van het zwembad mee te nemen in de aanneming van de gegoten kelder? Ik voorzie een voldoende grootte pompput aan de inrit indien er veel regen toch binnen zou kunnen stromen. De grond is niet gelegen in overstromingsgebied, dus heb niet veel geschrik dat het huis zou onderstaan.

Daarnaast heb ik ook een iets technische vraag, is het mogelijk om een inrit in de kelder mee te gieten,
Ja, ik zie niet in waarom het niet zou kunnen
O ja : Keldermuren van 40 cm zijn de standaard aan het worden hoor.

is het wel zo verstandig om de beton van het zwembad mee te nemen in de aanneming van de gegoten kelder?
Neen, zwembadbouwers gieten ofwel zelf hun bad ofwel hebben ze iemand die dat altijd doet voor hen.(inclusief graafwerken)
Het is zeer moeilijk om van een zwembadbouwer een precieze tekening te krijgen met alle nodige details erop vermeld
Persoonlijk zou ik gaan voor een (overloopbad) in inox

Daarnaast heb ik ook een iets technische vraag, is het mogelijk om een inrit in de kelder mee te gieten,

is het wel zo verstandig om de beton van het zwembad mee te nemen in de aanneming van de gegoten kelder?
Neen, zwembadbouwers gieten ofwel zelf hun bad ofwel hebben ze iemand die dat altijd doet voor hen.(inclusief graafwerken)
Het is zeer moeilijk om van een zwembadbouwer een precieze tekening te krijgen met alle nodige details erop vermeld
Heb ik ook gelezen dat ze beter richting 40cm gaan owv waterdichtheid en duurzaamheid. Over de inrit moet ik nog bezinnen.

Zijn inox zwembaden niet een pak duurder dan gegoten? Lijkt me anders wel interessant, wij zijn maar uit op een standaard rechthoekig zwembad, niks speciaals.

Als geboren Porschist
Dat hoor je niet vaak, wat je wel hoort is: "Eens je een Porsche aankoopt, dan ben je ermee getrouwd" 😉
Iemand zij me ooit:
"als je je vrouw kwijt wil , geef haar een Porsche, ofwel rijdt ze zichzelf naar de eeuwigheid, ofwel is er een andere knappe vent mee weg."
In beide gevallen ben je ze alle twee kwijt :love:

Heb ik ook gelezen dat ze beter richting 40cm gaan owv waterdichtheid en duurzaamheid. Over de inrit moet ik nog bezinnen.
Zijn inox zwembaden niet een pak duurder dan gegoten? Lijkt me anders wel interessant, wij zijn maar uit op een standaard rechthoekig zwembad, niks speciaals.
Valt nog wel (in verhouding) mee, zo'n bad van bv 10 p 4 m wordt in het atelier gemaakt en in zijn geheel geplaatst op een vooraf gegoten vloerplaat.

GuntherS
Tuin is pal op zuid, ga screens voorien en kijken of budgetair een pergola ofzo kan. Vloerkoeling ga ik sws voorzien, plafondkoeling ben ik nog over aan het twijfelen. Betonactivering is ook nog een oplossing, maar zeeer prijzen. Ga ook via ventilatie proberen koelen, maar zal eerder beperkt zijn owv debieten, alle beetjes kunnen zo wel optellen. Zonwerend glas behoort ook tot de mogelijkheden.
zwembadbudget zit overal een beetje. Wij gaan niet vaak op vakantie, dus willen wel geld hierin steken, desnoods 50k meer budget vrijmaken hiervoor.
Tuin gaat simpel zijn, terras, oprit en gras, niet veel foliekes daar, ook owv onderhoud.
Die 200m² is perfect mogelijk, ook voor ons, maar wij moeten ons er nu gewoon niks meer van aantrekken dan, maakt het weer dat tikkeltje gemakkelijker.
Dus je gaat een huis bouwen van 1mio+ op een terrein van 35 are, en daar een enorm saai gazon in steken....

Ik zou direct met je plannen naar een tuinarchitect gaan, en zelfs al vraag je een onderhoudsarme tuin, dan nog zal dat een enorme meerwaarde en een héél ander gevoel geven rond je huis.
Een zwembad zonder de zaak er rond wat in te richten is als de goedkoopste ikea keuken in zo'n villa neerpoten.

Bel eens een tuinarchitect om dit eens te bespreken, normaal is een eerste gesprek gratis, of betaal je 100€ voor een eerste idee, en dat is zeer goed besteed geld.

Vraag jezelf ook eens af of je echt die 350m2 nodig hebt. Misschien is 50m2 binnenruimte minder, en dat budget in the tuin steken een véél aangenamer huis.
@lukanar ze roepen jou 😇

Verkoop bestaande eigendom
En je spaart 15% BTW, ik zie probleem niet

Inox zwembad is wel heerlijk. Vorig jaar in Oostenrijk op vakantie en het hotel was gebouwd tegen een berghelling met van boven een inox zwembad met zicht op de bergen. Het voelde wel prettig, de bergen zullen er misschien ook wel tussen gezeten hebben :cool:

Als geboren Porschist
Dat hoor je niet vaak, wat je wel hoort is: "Eens je een Porsche aankoopt, dan ben je ermee getrouwd" 😉
Iemand zij me ooit:
"als je je vrouw kwijt wil , geef haar een Porsche, ofwel rijdt ze zichzelf naar de eeuwigheid, ofwel is er een andere knappe vent mee weg."
In beide gevallen ben je ze alle twee kwijt :love:
Afblijven met haar fikken, de bakfiets kan ze krijgen ! :)

Ik zou ook beton voor zwembad niet door kelderbouwer laten gieten. Die gasten hebben weinig kaas gegeten van indeling, technieken etc.
Kans is groot dat de pas niet klopt tov uw huis, dat de voorziening voor rolluik niet ok is, dat ze te weinig inspuiters of wandafvoeren voorzien. Beter in 2de fase bij te plaatsen, tenzij je een zwembadbouwer hebt die u alle details in preliminaire fase wil aanleveren.

Heb het zelf overwogen (omdat droogzuiging toch stond te draaien), uiteindelijk niet gedaan omwille van de financiele concerns. Achteraf blij omdat het tuinontwerp toch nog licht gewijzigd werd, ik destijds nog niet voldoende ingelezen was mbt inbouwdelen etc en we alsnog een inbouwrolluik zullen plaatsen. Volgende week starten ze met ons bouwkundige bad.

Reken dat dus maar eerder bij in de 'tuinaanleg' onkosten

Verkoop bestaande eigendom
En je spaart 15% BTW, ik zie probleem niet
Gaat niet, bestaande woning kan ik verkopen, maar blote eigendom niet. sloop/heropbouw is enige en eigen woning, tellen ze blote eigendom ook mee als uitzondering op die 'enige' regel

Ik zou ook beton voor zwembad niet door kelderbouwer laten gieten. Die gasten hebben weinig kaas gegeten van indeling, technieken etc.
Kans is groot dat de pas niet klopt tov uw huis, dat de voorziening voor rolluik niet ok is, dat ze te weinig inspuiters of wandafvoeren voorzien. Beter in 2de fase bij te plaatsen, tenzij je een zwembadbouwer hebt die u alle details in preliminaire fase wil aanleveren.

Heb het zelf overwogen (omdat droogzuiging toch stond te draaien), uiteindelijk niet gedaan omwille van de financiele concerns. Achteraf blij omdat het tuinontwerp toch nog licht gewijzigd werd, ik destijds nog niet voldoende ingelezen was mbt inbouwdelen etc en we alsnog een inbouwrolluik zullen plaatsen. Volgende week starten ze met ons bouwkundige bad.

Heb je wat info over alle voorzieningen voor een zwembad? Had graag daar eens een overzichtje van gehad, ben ik ook niet in ingelezen.

Heb je wat info over alle voorzieningen voor een zwembad? Had graag daar eens een overzichtje van gehad, ben ik ook niet in ingelezen.
Zeer afhankelijk van constructie (Beton-Gemetseld-Natuurlijk-Vijver-Liner-Polyester-..), type reiniging (Standaard systeem, electrolyse, hydrolyse, planten, combo van verschillende), grootte bad (impact op verschillende inbouwdelen), rolluik of niet (plage-opbouw-bodem- andere).
Er zijn heel veel wegen om Rome te bereiken, en ieder heeft zo zijn ideeen mbt opbouw. Best is om zelf wat in te lezen, en goed overleg met je tuinarchitect.

Ohja, om terug te komen op een van de stokpaardjes van @lukanar mbt voorzieningen tuin ;
Ik had alles op voorhand uitgekiend (nog voor tuinarchitect) en heb toch wel meer dan 1 elektrisch kabeltje naar de tuin lopen

-> 9 verlichtingskringen, 1 laadpaalvoorziening, 2 stopcontactenkringen (oplaadplek fiets, stopcontacten, koelkast poolhouse,..), voorzieningen zwembadinstallatie -> +- 12 kabels voorzien voor tuin van 1300m2. én dan ga ik waarschijnlijk volgende week tot de vaststelling komen dat ik ergens nog iets vergeten ben, of dat mijn vrouw een sauna-ton tussen de plantjes wil :rolleyes:

Let there be light
- Voortuin/Zijtuin
- Oprit
-Voorgevel
-Zwembad
-Poolhouse
-Zone zwembad
-Zone midden achtertuin
-Zone achter achtertuin
-Technische ruimte zwembad

Dan zou ik in BE nog een warmtepomp voorzien en een rolluik en dan nog verlichting, afhankelijk van de grote van de pool 1of 2.
Verlichting altijd plaatsen aan de kant van het terras, zodat je er niet in kijkt!

Nogmaals bedankt voor alle info! Tot forum hier! ❤️

wim , ge vergeet er een paar :ROFLMAO:
Circuit voor alarm en veiligheidssensoren
circuit voor laadpalen auto's, dat steek je nie me ne 2.5²
Voedingskabels voor yakuzzi, hottop( electrisch) of tuinhuis/poolhouse
Internet/wifi
Stuurkabels voor poort en afstandsbedingen
En de wachtbuis voor deze die we zijn vergeten.

Weet je, de plezantste opdrachten zijn deze waar ik VOOR dat een architect komt zien , eerst zelf rond gaat op terrein en bewonersverkenning.
Zo een project gehad ( buitenland) waarbij we in een heuvelachtig gebied zaten. Niet echt grote hoogteverschillen maar toch, zo'n meterke of 6-8 .
Eerste idee van de klant was ik wil geen trappen IN MIJN HUIS.
Alleen met effe een snelle uitpaling... zijn achtergevel met dubbele grote schuiframen en verzonken raamprofiel staken op dat punt waar de achtergevel zou komen een meterke in de grond.
Terras schoon op hoogte, iets van 4 meter breed en dan ?
Trappen naar het stuk dat daar meer dan 1 meter hoger ligt ?
Gaan we niet doen.

Pas verzonken deurdorpels is het maaiveld hoogte op 10 meter van de achtergevel .
In woning 3 trappen tussen voorgedeelte en achtergedeelte.
Meeste trappen in de voortuin.

Kwam niet uitgeschetst. Heb toen het idee geopperd om met een loopbrug te werken onder een helling waarbij eigenlijk gans het gebouw letterlijk in 2 delen werd gesneden en uit elkaar getrokken. Deze voeg werd dan uitgevoerd in glas als een serre waar dat looppad slingerde tussen de binnentuin.

Idee was goed, schetsen moeten hier nog ergens in een of andere map steken.
Architect was mee in het verhaal maar keek me aan of ik punt kop had.
Overleg met de overheid. Geen denken aan.

Ik heb trekputten in mijn tuin deze staan in verbinding met elkaar dmv wachtbuizen. Hiermee heb je de meeste flexibiliteit voor alle huidige vrouwen wensen en toekomstige vrouwen wensen.

Zal dat dan ook maar voorzien voor mijn vrouw haha

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan