Realistische inschatting budget

• Tags budget kelder renovatie ruwbouw
  • DHenJV

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    13 mei 2024
    Waarderingsscore
    123
    Punten
    43
    Mijn vrouw en ik zitten met volgende situatie:

Wij gaan binnenkort een grond erven van 23 are met een oud huis op, dus logischerwijs zouden we voor sloop/heropbouw met 6% btw willen gaan. Echter bezitten wij al een ander huis (50/50) en ben ik daarnaast nog blote eigenaar. Nu ben ik in het weekend erachter gekomen dat ik helemaal geen aanspraak kan maken op die 6% btw en dus alles aan 21% btw moet gaan doen. Dat grapje gaat mij dus 100k extra aan btw kosten...

Nu zit ik wat met het budget in mijn hoofd:

Wij hebben ongeveer 800k a 1 miljoen budget, maar hiervoor zijn er wel wat "eisen".
    200m² bewoonbare opp moeten we geen rekening mee houden (ifv 6% btw regeling), dus we gaan ongeveer op 350 m² landen van grootte.
    Bedoeling is om architect enkel tot en met casco te laten opvolgen, zelf ben ik projectingenieur voor een studiebureau, dus heb ik alle kennis voor de technieken. Ik ga ook alles zelf doen in de afwerking buiten schrijnwerk (hebben we iemand voor die maatwerk kasten gaat maken voor ons), pleisterwerken en chape.
    Ruwbouw ben ik nog in dubio over hoeveel ik op mezelf neem, maar laten we er even vanuit gaan dat ik hiervoor 'niks' doe. Hier had ik ongeveer een budget van 500k voorzien, combinatie pastorij, modern, met grote ramen vanachter en veel open ruimte binnen, breedplaatvloeren op elke verdieping, volledig gegoten kelder, liftschacht, gegoten zwembadkuip (12x5m ongeveer). 5 slaapkamers, 2 badkamers, 2 dressings, poolhouse, bijbouw of inwendige garage voor minstens 2 auto's. Zou graag inrit in kelder willen met glazen vloer in living zodat ik vanuit mijn living mijne auto in de kelder kan zien. (I know, beetje obsessed)... Ook probeer ik alles iets steviger en beter te bouwen dan standaard, bv 40cm dikke keldermuren ipv 30 of 25 cm.

Technieken gok ik op 200k, geothermie, warmtepomp voor zwembad, PV, volledige knx installatie, ventilatie...

Afwerking gok ik op 200k, pleister, chape, tegels (overal tegelvloer) badkamer, keuken, maatkasten...

Alle meningen zijn welkom, evenals valkuilen, of zaken wat ik niet over het hoofd mag zien?

Daarnaast heb ik ook een iets technische vraag, is het mogelijk om een inrit in de kelder mee te gieten, zodat dit als 1 geheel waterdicht kan gemaakt worden? En is het wel zo verstandig om de beton van het zwembad mee te nemen in de aanneming van de gegoten kelder? Ik voorzie een voldoende grootte pompput aan de inrit indien er veel regen toch binnen zou kunnen stromen. De grond is niet gelegen in overstromingsgebied, dus heb niet veel geschrik dat het huis zou onderstaan.

Laatst bewerkt:
    Oja, en wat bouwbudget betreft.
    Leg dat probleem eens bij uwen architect.
    Zeg hem dat je 350m2 verwacht voor 'budget' -20% en dat helemaal instapklaar met de muren geschilderd en oprit gelegd.
    En kijk dan of hij nog lacht of blauw aan loopt.

Feit is, of je nu 200m2 of 350m2 bewoonbare oppervlakte hebt, je hebt maar 1 keuken nodig, en een huis dan 2 keer zo groot is heeft niet 2 keer zo veel dakoppervlak en ramen, en je hebt ook maar 1 verwarmings en ventilatieunit nodig, dus ergens zijn er wel wat 'schaalvoordelen'.

Een goed startpunt is om een architect te vinden die een forfaitaire prijs rekent, en niet een percentage op wat je bouwt. Die trachten altijd om het budget wat te laten ontsporen.

Ik ga eerst bij de architect spreken, dan de tuinarchitect. Ik heb nog geen enkel gesprek gehad, dus daarom is dit topic, om me voor te bereiden en realistisch over te komen. Ik heb graag grote open ruimtes, vandaar het indicatieve 350m² getal, zal zeker nog wijzingen. Ik ga ook enkel naar de architect voor casco afwerking (wind en lucht dicht)! De rest neem ik over, incl verantwoordelijkheid. Logischerwijs gaat mijne ruwbouw meer kosten, gezien ik bijna alle afwerking en technieken op mij neem.
    Die inrit in de kelder lijkt me leuk en ga ik zeker voorstellen, maar zal daar hoogst waarschijnlijk wel van terugkomen.
    Ik heb totaal geen probleem om een architect goed te betalen, maar stelmatig de ruwbouwkost ophemelen om meer te krijgen vind ik niet eerlijk. Als de architect daar teveel moeilijk over doet, zal ik mijn zoektocht moeten verderzetten.

Alvast bedankt voor alle reacties! Hier zit redelijk wat kennis wat ik o zo graag wil uitbuiten! :D

Mensen met bouwervaring mogen mij ook gerust een PM sturen om de plannen, MS en LB te overlopen volgend jaar indien ze hiervoor interesse hebben! Tegen vergoeding uiteraard! Planning is immers de helft van het werk.

Het is hier al eens gepasseerd, reken maar 2.500 - 3.000 €/m² ex BTW. Daar kan je een deftige woning mee zetten. (wij hebben gebouwd in '23)

er is overigens een manier om in uw situatie toch aan 6% btw te kunnen bouwen ;-)

Tips naar goeie architecten regio oost-Vlaams Brabant, of Zuid limburg zijn altijd welkom!

Mbt inschatting ;

Ik heb een recente vrijstaande nieuwbouwwoning (Betonwoning) met veel aandacht voor kwaliteit en afwerking/luchtdichtichting etc tijdens ruwbouw, volledige onderkeldering, hoge plafonds, open, erg veel ramen. 210m2 opp + 110m2 kelder. De ruwbouwprijs kwam al op 545.000 euro = 4 slpkmrs/2 badkamers
    - Extra zwembad gegoten is 15k
    - Extra m2 die je wil nog niet meegerekend
    - Extra 'kwalitatieve' afwerking (dikkere muren etc) niet meegerekend. Al heeft overkill niet veel zin.
    - Poolhouse/aanbouw niet meegerekend.
    - Inrit kelder niet meegerekend.

Reken je dus maar niet te rijk met een half miljoen euro voor het zetten van de ruwbouw (afgaande op de eisen die je stelt).
    Ik heb een degelijke maar niet exhuberante woning en zit boven dat bedrag.

Uiteraard zal het heel wat goedkoper kunnen, maar dan zonder te veel speciallekes/zelf meewerken/besparen op materialen of die goed uitzoeken etc...

Totaalkost zit al snel 250K boven het budget dat jij vooropstelt, en ik heb alle technieken/afwerking/domotica/tuinaanleg/schrijnwerk (keuken etc) zelf in handen genomen. De garage voor m'n oldtimer/inrit naar de kelder was hier al vroeg in het proces geschrapt.

Nu nog de tuin afwerken (Tuinarchitect zou ik zeker aanraden!) en de tijd vinden om een boek/blog te schrijven over de afgelopen 2 jaren :)

Succes!
    Bekijk bijlage 104915

Bekijk bijlage 104914
    Bedankt! Hier ben ik veel mee! Zijn dit prijzen ex btw? Dan zal ik bij de bank wat meer budget moeten aftroggelen.

Bij dikkere muren bedoel ik enkel de buitenschil van de kelder ifv waterdichting, niet elke muur.

Btw proficiat met de Porsche! Ooit komt dit er bij ons ook nog.
    Zijn prijzen incl. Dus als je zelf over 500ex sprak, kan je er misschien net mee rondgeraken afhankelijk van type woning/afwerking/fundering/...
    Al zou ik die extra oppervlakte/muurdikte niet onderschatten in kost, want elke m2 weegt echt wel door op het totaalbudget, ook in de afwerkingsfase.
    -> Zoals hier meemaals aangehaald, vergeet die tuinarchitect niet. Een bouwkundig architect is niet hetzelfde en vice/versa. Die gasten kunnen u een degelijk plan tekenen en een bepaalde sfeer rond het huis bekomen. Niet alleen goed voor de woonsfeer, maar ook voor de waarde van jullie nieuwe woning.

Ik kan je altijd een totaaloverzicht van alle kosten bezorgen -pakweg 1.200k eur- , al was eigenlijk het plan daarvan eens een degelijke samenvattende post op het forum te placeren. Is iets waar iedereen constant naar op zoek is. Vanuit mijn 'vrijetijdsbesteding' als consultant/strategisch aankoper ben ik nogal bezeten door cijfers/cashflowplanning & projectopvolging..

Betreffende de wagen ; Als geboren Porschist voel ik me elke dag heel erg gepriviligeerd dat ik als mid-dertiger reeds de kans heb om een 911sc uit 1980 & Taycan cross turismo 4s te hebben staan. Het helpt om hard te werken,zelfstandig te zijn, boerenverstand te gebruiken en uw vrouw te overtuigen dat die 2de een ideale familiewagen is ;). Maareuuh, daarnaast rij ik elke ochtend met de bakfiets naar de schoolpoort en/of naar klanten met mijn fietske. Minstens even plezant!

Mbt inschatting ;

Ik heb een recente vrijstaande nieuwbouwwoning (Betonwoning) met veel aandacht voor kwaliteit en afwerking/luchtdichtichting etc tijdens ruwbouw, volledige onderkeldering, hoge plafonds, open, erg veel ramen. 210m2 opp + 110m2 kelder. De ruwbouwprijs kwam al op 545.000 euro = 4 slpkmrs/2 badkamers
    - Extra zwembad gegoten is 15k
    - Extra m2 die je wil nog niet meegerekend
    - Extra 'kwalitatieve' afwerking (dikkere muren etc) niet meegerekend. Al heeft overkill niet veel zin.
    - Poolhouse/aanbouw niet meegerekend.
    - Inrit kelder niet meegerekend.

Reken je dus maar niet te rijk met een half miljoen euro voor het zetten van de ruwbouw (afgaande op de eisen die je stelt).
    Ik heb een degelijke maar niet exhuberante woning en zit boven dat bedrag.

Uiteraard zal het heel wat goedkoper kunnen, maar dan zonder te veel speciallekes/zelf meewerken/besparen op materialen of die goed uitzoeken etc...

Totaalkost zit al snel 250K boven het budget dat jij vooropstelt, en ik heb alle technieken/afwerking/domotica/tuinaanleg/schrijnwerk (keuken etc) zelf in handen genomen. De garage voor m'n oldtimer/inrit naar de kelder was hier al vroeg in het proces geschrapt.

Nu nog de tuin afwerken (Tuinarchitect zou ik zeker aanraden!) en de tijd vinden om een boek/blog te schrijven over de afgelopen 2 jaren :)

Succes!
    Bekijk bijlage 104915

Bekijk bijlage 104914
    Bedankt! Hier ben ik veel mee! Zijn dit prijzen ex btw? Dan zal ik bij de bank wat meer budget moeten aftroggelen.

Bij dikkere muren bedoel ik enkel de buitenschil van de kelder ifv waterdichting, niet elke muur.

Btw proficiat met de Porsche! Ooit komt dit er bij ons ook nog.
    Zijn prijzen incl. Dus als je zelf over 500ex sprak, kan je er misschien net mee rondgeraken afhankelijk van type woning/afwerking/fundering/...
    Al zou ik die extra oppervlakte/muurdikte niet onderschatten in kost, want elke m2 weegt echt wel door op het totaalbudget, ook in de afwerkingsfase.
    -> Zoals hier meemaals aangehaald, vergeet die tuinarchitect niet. Een bouwkundig architect is niet hetzelfde en vice/versa. Die gasten kunnen u een degelijk plan tekenen en een bepaalde sfeer rond het huis bekomen. Niet alleen goed voor de woonsfeer, maar ook voor de waarde van jullie nieuwe woning.

Ik kan je altijd een totaaloverzicht van alle kosten bezorgen -pakweg 1.200k eur- , al was eigenlijk het plan daarvan eens een degelijke samenvattende post op het forum te placeren. Is iets waar iedereen constant naar op zoek is. Vanuit mijn 'vrijetijdsbesteding' als consultant/strategisch aankoper ben ik nogal bezeten door cijfers/cashflowplanning & projectopvolging..

Betreffende de wagen ; Als geboren Porschist voel ik me elke dag heel erg gepriviligeerd dat ik als mid-dertiger reeds de kans heb om een 911sc uit 1980 & Taycan cross turismo 4s te hebben staan. Het helpt om hard te werken,zelfstandig te zijn, boerenverstand te gebruiken en uw vrouw te overtuigen dat die 2de een ideale familiewagen is ;). Maareuuh, daarnaast rij ik elke ochtend met de bakfiets naar de schoolpoort en/of naar klanten met mijn fietske. Minstens even plezant!
    Ik denk inderdaad in ex btw prijzen, maar goed om te weten dat dit kantje boord gaat worden. Ik zal hier nog wel op terugkomen eens ik bij de architect begin te plannen en offertes begin op te vragen. Tegen dan ben ik misschien al misselijk van alle bedragen... ;) Tuinarchitect ga ik zeker aanspreken tijdens de ontwerpfase, heb er eens over nagedacht en jullie hebben me wel echt overtuigd! Je mag me gerust alles bezorgen via prive, ik sta open voor alles, en eens ik alles heb zal ik een aparte post over mijn huis ook maken. Waarom zitten we anders allemaal samen op een forum?
    Ik ben 28 en heb een BMW M4 en BMW 330e voor de deur staan, dus doe het ook zeker niet slecht. Vrees wel dat de M4 gaat weggaan om wat extra budget vrij te maken... We zullen wel zien. BMW is a poor man's Porsche, isn't it? ;)

Op basis van mijn eigen ervaringen ga je er niet komen met 800k a 1milj

Ik heb een mja hoe zal ik het zeggen min of meer een design woning met vreemde vorm en uitdagende bouwkundige details. Afgewerkt in anthra zinc en padoek.

Naar afwerking toe heb ik gewerkt met XL en XXL tegels, maatmeubilair, Vola, basalte, … Ik heb alles zelf gedaan van metswerk tot tegelwerk en we zullen ergens landen op 350k a 450k denk ik. Doe deze prijs x2 a x2,5 en dan heb je de prijs uitgevoerd. Het grootste deel van de aankopen is voor de gigantische prijsstijgingen.

Bewoonbaar is ongeveer 250m2, tuin is 4400m2

Ik heb een mja hoe zal ik het zeggen min of meer een design woning met vreemde vorm en uitdagende bouwkundige details. Afgewerkt in anthra zinc en padoek.

Naar afwerking toe heb ik gewerkt met XL en XXL tegels, maatmeubilair, Vola, basalte, … Ik heb alles zelf gedaan van metswerk tot tegelwerk en we zullen ergens landen op 350k a 450k denk ik. Doe deze prijs x2 a x2,5 en dan heb je de prijs uitgevoerd. Het grootste deel van de aankopen is voor de gigantische prijsstijgingen.

Vanaf casco ga ik bijna alles zelf doen en over de ruwbouw ben ik zelf nog aan het twijfelen om dat ook zelf te doen gezien de prijzen. Ik geef je wel gelijk moest ik alles uitbesteden aan een aannemer dat ik dan met mijn budget niet ga toekomen. Hoelang ben je eraan bezig geweest? Ik kan zelf voor 3/5 gaan werken en dus 4 dagen per week zelf werken aan de bouw, hoelang zou de bouw dan duren? 3 jaar ongeveer? Daar tast ik ook een beetje in het duister over tijden.

Ik zou die zwembadbouwer, tuinarchitect en architect meteen samen aan tafel zetten.
    Vooreerst je hebt een asymmetrisch perceel, met een 'spie' aan de straat.
    Je spreekt over 350m² woning, opritten, paadjes, bijbouw, 60m² zwembad, poolhouse en dan nog wat bomen en wss nog enkele terrassen.
    Geloof me, dat vult snel😉.
    Wij bouwen binnenkort, vergelijkbare perceelsgrootte, en die straatbreedte van 50 l/m is als voortuin/opritten gewoon parade, eerder verlies van een paar honderd m².
    Qua budget reken ik toch iets meer. Je voordeel is je kreeg de grond al.
    Succes!

Ik zou die zwembadbouwer, tuinarchitect en architect meteen samen aan tafel zetten.
    Vooreerst je hebt een asymmetrisch perceel, met een 'spie' aan de straat.
    Je spreekt over 350m² woning, opritten, paadjes, bijbouw, 60m² zwembad, poolhouse en dan nog wat bomen en wss nog enkele terrassen.
    Geloof me, dat vult snel😉.
    Wij bouwen binnenkort, vergelijkbare perceelsgrootte, en die straatbreedte van 50 l/m is als voortuin/opritten gewoon parade, eerder verlies van een paar honderd m².
    Ben ook geen fan van die spie, maar als ge de kans hebt voor een beetje grond te kunnen kopen/overnemen, dan neem ik die wel. In onze buurt zijn er zelden zo een stukken grond te koop. Daarnaast ga ik binnenkort wel eens bij de buren horen om die spie 'weg te werken'. Hebben zowel wij als zij geen baat bij... Stuk grond is zeker een uitdaging, maar de juiste mensen kunnen er wel iets creatiefs mee doen. Klopt om iedereen ineens rond de tafel te krijgen, ga ik dan ook doen!

HSB ben ik minder fan van. Daarbij willen wij toch klassieker bouwen.

Vanaf casco ga ik bijna alles zelf doen en over de ruwbouw ben ik zelf nog aan het twijfelen om dat ook zelf te doen gezien de prijzen. Ik geef je wel gelijk moest ik alles uitbesteden aan een aannemer dat ik dan met mijn budget niet ga toekomen. Hoelang ben je eraan bezig geweest? Ik kan zelf voor 3/5 gaan werken en dus 4 dagen per week zelf werken aan de bouw, hoelang zou de bouw dan duren? 3 jaar ongeveer? Daar tast ik ook een beetje in het duister over tijden.
    Als je op jouw leeftijd dat budget bij elkaar gewerkt hebt, waarom zou je dan veel zelf doen? Je gaat toch veel meer verdienen op je werk dan wat je aan vakmensen gaat uit geven...

Dan hoeft dat zeker geen 3 jaar te duren.

Als je op jouw leeftijd dat budget bij elkaar gewerkt hebt, waarom zou je dan veel zelf doen? Je gaat toch veel meer verdienen op je werk dan wat je aan vakmensen gaat uit geven...

Heel simpel, de bouw is mijn hobby en beroep, ik ben graag bezig met mijn handen en mijn hoofd, en ik ben gemotiveerd. Ik kijk uit om tegen iemand te zeggen dat ik het heb gebouwd, ipv laten bouwen. Wat je zelf doet, doe je meestal beter! Ik heb al een full renovatie van een jaar achter de rug, en had het me makkelijk gemaakt en enkel de badkamer achteraf door iemand anders laten doen. Elke dag walg ik nog van die beslissing... Mij draait het niet om veel centen te verdienen, wel doen wat ik graag doe en trots dragen van mijn werk. En later mijn kennis te delen met anderen. Daar haal ik voldoening uit, niet om 12u per dagen achter de pc te zitten... Zoals wel meer mensen hier op het forum. Daarbij, mijn vrouw verdient meer dan mij ;)

Heel simpel, de bouw is mijn hobby en beroep, ik ben graag bezig met mijn handen en mijn hoofd, en ik ben gemotiveerd. Ik kijk uit om tegen iemand te zeggen dat ik het heb gebouwd, ipv laten bouwen. Wat je zelf doet, doe je meestal beter! Ik heb al een full renovatie van een jaar achter de rug, en had het me makkelijk gemaakt en enkel de badkamer achteraf door iemand anders laten doen. Elke dag walg ik nog van die beslissing... Mij draait het niet om veel centen te verdienen, wel doen wat ik graag doe en trots dragen van mijn werk. En later mijn kennis te delen met anderen. Daar haal ik voldoening uit, niet om 12u per dagen achter de pc te zitten... Zoals wel meer mensen hier op het forum. Daarbij, mijn vrouw verdient meer dan mij ;)
    Dat leest nu precies als mijn visie.
    De kwaliteit die ik gemaakt heb daar kunnen weinig vakmensen tegenop. Recent was er nog een bouwspecialist die dit als compliment gaf. Daar wordt ik dan vrolijk van. Tijd is bij mij nooit belangrijk geweest, kwaliteit wel.

Verder heb ik de indruk dat er hier “nen hoop rijk volk op da forum zit”. Ik moet precies is “nen andere stiel” gaan kiezen. :)

Dat leest nu precies als mijn visie.
    De kwaliteit die ik gemaakt heb daar kunnen weinig vakmensen tegenop. Recent was er nog een bouwspecialist die dit als compliment gaf. Daar wordt ik dan vrolijk van. Tijd is bij mij nooit belangrijk geweest, kwaliteit wel.

Verder heb ik de indruk dat er hier “nen hoop rijk volk op da forum zit”. Ik moet precies is “nen andere stiel” gaan kiezen. :)
    Als er iemand nog nen protégé wilt, laat gerust weten 😂

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan