• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Realistische inschatting budget

DHenJV

Nieuw Lid
Lid geworden
13 mei 2024
Waarderingsscore
9
Punten
8
Mijn vrouw en ik zitten met volgende situatie:

Wij gaan binnenkort een grond erven van 23 are met een oud huis op, dus logischerwijs zouden we voor sloop/heropbouw met 6% btw willen gaan. Echter bezitten wij al een ander huis (50/50) en ben ik daarnaast nog blote eigenaar. Nu ben ik in het weekend erachter gekomen dat ik helemaal geen aanspraak kan maken op die 6% btw en dus alles aan 21% btw moet gaan doen. Dat grapje gaat mij dus 100k extra aan btw kosten...

Nu zit ik wat met het budget in mijn hoofd:

Wij hebben ongeveer 800k a 1 miljoen budget, maar hiervoor zijn er wel wat "eisen".
200m² bewoonbare opp moeten we geen rekening mee houden (ifv 6% btw regeling), dus we gaan ongeveer op 350 m² landen van grootte.
Bedoeling is om architect enkel tot en met casco te laten opvolgen, zelf ben ik projectingenieur voor een studiebureau, dus heb ik alle kennis voor de technieken. Ik ga ook alles zelf doen in de afwerking buiten schrijnwerk (hebben we iemand voor die maatwerk kasten gaat maken voor ons), pleisterwerken en chape.
Ruwbouw ben ik nog in dubio over hoeveel ik op mezelf neem, maar laten we er even vanuit gaan dat ik hiervoor 'niks' doe. Hier had ik ongeveer een budget van 500k voorzien, combinatie pastorij, modern, met grote ramen vanachter en veel open ruimte binnen, breedplaatvloeren op elke verdieping, volledig gegoten kelder, liftschacht, gegoten zwembadkuip (12x5m ongeveer). 5 slaapkamers, 2 badkamers, 2 dressings, poolhouse, bijbouw of inwendige garage voor minstens 2 auto's. Zou graag inrit in kelder willen met glazen vloer in living zodat ik vanuit mijn living mijne auto in de kelder kan zien. (I know, beetje obsessed)... Ook probeer ik alles iets steviger en beter te bouwen dan standaard, bv 40cm dikke keldermuren ipv 30 of 25 cm.

Technieken gok ik op 200k, geothermie, warmtepomp voor zwembad, PV, volledige knx installatie, ventilatie...

Afwerking gok ik op 200k, pleister, chape, tegels (overal tegelvloer) badkamer, keuken, maatkasten...

Alle meningen zijn welkom, evenals valkuilen, of zaken wat ik niet over het hoofd mag zien?

Daarnaast heb ik ook een iets technische vraag, is het mogelijk om een inrit in de kelder mee te gieten, zodat dit als 1 geheel waterdicht kan gemaakt worden? En is het wel zo verstandig om de beton van het zwembad mee te nemen in de aanneming van de gegoten kelder? Ik voorzie een voldoende grootte pompput aan de inrit indien er veel regen toch binnen zou kunnen stromen. De grond is niet gelegen in overstromingsgebied, dus heb niet veel geschrik dat het huis zou onderstaan.

Laatst bewerkt:
aan je lijstje te zien, ga je niet voor budget afwerking gaan, dus reken ergens tussen 2500 en 3000 euro per m2 bewoonbaar (ong. 750 voor de kelder als deze niet binnen het verwarmd volume valt). Daar zit zwembad, lift, poolhouse niet bij. En dat zijn prijzen ex btw.

hou ook rekening met sloopkosten, als er veel asbest in het huidige huis zit, kan dit aardig oplopen. Idem met afvoer grond (met wat pech ga je richting 30 euro per ton, dus ong. 45 euro per kuub - voor een kelder van 100m2 is dat al 20000 euro ex btw enkel voor de afvoer van grond).

200K voor technieken is dan weer heel ruim. Concrete prijzen bij mij (240m2 bewoonbaar):

VVW + WP + ventilatie + PV (5Wp) + electriciteit (zonder lampen) = 55000 euro. WP voor zwembad kost niet veel

Ik zou richting passief kijken. Geen (dure) geo-wp nodig.

Verder is het zoals steeds... goed zoeken en vergelijken kan je veel besparen. Een keuken op maat hoeft niet meer te kosten dan een standaardkeuken van bv DSM, maar iedereen werkt met andere marges. Maar je hebt al iemand die maatkasten maakt, dus daar zal je wel een goed zicht op de kost hebben

aan je lijstje te zien, ga je niet voor budget afwerking gaan, dus reken ergens tussen 2500 en 3000 euro per m2 bewoonbaar (ong. 750 voor de kelder als deze niet binnen het verwarmd volume valt). Daar zit zwembad, lift, poolhouse niet bij. En dat zijn prijzen ex btw.

hou ook rekening met sloopkosten, als er veel asbest in het huidige huis zit, kan dit aardig oplopen. Idem met afvoer grond (met wat pech ga je richting 30 euro per ton, dus ong. 45 euro per kuub - voor een kelder van 100m2 is dat al 20000 euro ex btw enkel voor de afvoer van grond).

200K voor technieken is dan weer heel ruim. Concrete prijzen bij mij (240m2 bewoonbaar):

VVW + WP + ventilatie + PV (5Wp) + electriciteit (zonder lampen) = 55000 euro. WP voor zwembad kost niet veel
Afwerking is heel subjectief, weet ik, ga het natuurlijk niet langs ramen en deuren buitengooien, maar ben zelf vrij perfectionistisch en wil gewoon alles goed doen, daarom doe ik het ook zelf. Dus wel degelijke materialen gebruiken. Die lift is maar een zot idee, als er budget voor is graag, anders zal dat pas binnen 30 jaar een investering worden. Bedoeling is om er letterlijk dood te kunnen vallen.

Asbest valt wel mee, sloopwerken ook, bv mazouttank zit gewoon los in kelder, allemaal doenbaar. Bedankt voor de tip van de afvoer, heb ik nog onvoldoende bij stilgestaand.

Technieken is mijn business, dus enkel het beste van het beste en full knx integratie. Bv basalte apparatuur (op zichzelf al richting 20k enkel materiaal), inbouw sonos luidsprekers in elke kamer enzovoort. Zou mijn huis als halve demo willen inrichten, want overweeg om na de bouw misschien knx programmeur te worden in bijberoep.
Bv ventilatie gaat waarschijnlijk pulsie extractie worden per slaapkamer owv akoestische overwegingen, dan loopt dit bedrag wel op. 200k is wel ruim geteld voor enkel materiaal, maar beter meer dan minder denk ik dan.

Laatst bewerkt:

Verder is het zoals steeds... goed zoeken en vergelijken kan je veel besparen. Een keuken op maat hoeft niet meer te kosten dan een standaardkeuken van bv DSM, maar iedereen werkt met andere marges. Maar je hebt al iemand die maatkasten maakt, dus daar zal je wel een goed zicht op de kost hebben
Ook al is geo thermie duurder, daar gaat toch mijn voorkeur naar uit en hier in de omgeving is goede grond hiervoor. Wij hebben nog niet eens een architect gekozen, laat staan een ontwerp, dus het komende jaar kan ik pas serieus beginnen kijken en vergelijken vanaf ik meetstaat en lastenboek van de architect heb. (ontwerp zal ik ook wel delen hier op het forum als de tijd daar is)

De schrijnwerkman zou alles doen in huis, dus we kunnen wel een goede prijs onderhandelen. dressings, badkamers, keuken, binnendeuren zit er normaal allemaal in. Wil hem ook niet pluimen, is een eerlijke man.

Getallen zijn momenteel meer losse floders dan gestaafde schattingen.

met grote ramen vanachter
Afhankelijk van de oriëntatie en al dan niet oversteken (alhoewel zelfs 2m oversteek niet genoeg is om de zon buiten te houden), zal je wel passieve (of actieve) koeling moeten voorzien. Als je toch in het luxe segment denkt, overweeg eventueel plafondkoeling ipv koeling via de vloer, is efficiënter. Of neem ze allebei.

Ook al is geo thermie duurder, daar gaat toch mijn voorkeur naar uit en hier in de omgeving is goede grond hiervoor.
Als je geen lawaai of tocht verkiest van een lucht-airco, heb je niet veel andere keus. Ofja, misschien combinatie grote oversteek, screens (€1000-2000/ST), zonwerend glas, beplanting.

Afwerking gok ik op 200k, pleister, chape, tegels (overal tegelvloer) badkamer, keuken, maatkasten...
Vind ik zelf nog net te doen, je zult wel wat folie'kes kunnen doen, maar geen carte blanche: tegel + plaatsing kost al snel €100/m², chape €15/m², pleisteren €15/m² (eerder prijzen aan de lage kant denk ik), maatkasten zit je aan €1000/lopende meter; hier komt nog bij: trap, deuren, trapleuning. Deuren heb je van €200 tot €2000/ST; staaldeuren durven ze al €5000 à €7000 voor vragen (veel werkuren). Zit zwembad afwerking hier ook al bij?

Door zelf te doen kan je wel wat uitsparen, maar materialen kosten tegenwoordig ook al veel.

Denk ook eventueel aan tuin, ik heb horen zeggen dat je die best al zo snel mogelijk betrekt in het verhaal, al dan niet met budget voor uitvoering ook al in gereedheid.

200m² bewoonbare opp moeten we geen rekening mee houden (ifv 6% btw regeling)
Ook al heb je geen recht door ander bezit, die 200m² is meestal geen beperking; ter illustratie: mijn woning is bruto (kelder, garage, etc wél inbegrepen): 200 + 200 + 100m², waarvan 160 à 190m² "bewoonbaar" volgens de wettelijke definitie.

GuntherS
Tuin is pal op zuid, ga screens voorien en kijken of budgetair een pergola ofzo kan. Vloerkoeling ga ik sws voorzien, plafondkoeling ben ik nog over aan het twijfelen. Betonactivering is ook nog een oplossing, maar zeeer prijzen. Ga ook via ventilatie proberen koelen, maar zal eerder beperkt zijn owv debieten, alle beetjes kunnen zo wel optellen. Zonwerend glas behoort ook tot de mogelijkheden.
zwembadbudget zit overal een beetje. Wij gaan niet vaak op vakantie, dus willen wel geld hierin steken, desnoods 50k meer budget vrijmaken hiervoor.
Tuin gaat simpel zijn, terras, oprit en gras, niet veel foliekes daar, ook owv onderhoud.
Die 200m² is perfect mogelijk, ook voor ons, maar wij moeten ons er nu gewoon niks meer van aantrekken dan, maakt het weer dat tikkeltje gemakkelijker.

Ook al is geo thermie duurder, daar gaat toch mijn voorkeur naar uit en hier in de omgeving is goede grond hiervoor. Wij hebben nog niet eens een architect gekozen, laat staan een ontwerp, dus het komende jaar kan ik pas serieus beginnen kijken en vergelijken vanaf ik meetstaat en lastenboek van de architect heb. (ontwerp zal ik ook wel delen hier op het forum als de tijd daar is)

De schrijnwerkman zou alles doen in huis, dus we kunnen wel een goede prijs onderhandelen. dressings, badkamers, keuken, binnendeuren zit er normaal allemaal in. Wil hem ook niet pluimen, is een eerlijke man.

Ik bedoel dat je dan geen verwarmingsinstallatie nodig hebt = passiefwoning

Ik bedoel dat je dan geen verwarmingsinstallatie nodig hebt = passiefwoning
Dat was duidelijk, maar gaat mijn voorkeur gewoon niet naar uit. Is een persoonlijke keuze.

GuntherS
Tuin is pal op zuid, ga screens voorien en kijken of budgetair een pergola ofzo kan. Vloerkoeling ga ik sws voorzien, plafondkoeling ben ik nog over aan het twijfelen. Betonactivering is ook nog een oplossing, maar zeeer prijzen. Ga ook via ventilatie proberen koelen, maar zal eerder beperkt zijn owv debieten, alle beetjes kunnen zo wel optellen. Zonwerend glas behoort ook tot de mogelijkheden.
zwembadbudget zit overal een beetje. Wij gaan niet vaak op vakantie, dus willen wel geld hierin steken, desnoods 50k meer budget vrijmaken hiervoor.
Tuin gaat simpel zijn, terras, oprit en gras, niet veel foliekes daar, ook owv onderhoud.
Die 200m² is perfect mogelijk, ook voor ons, maar wij moeten ons er nu gewoon niks meer van aantrekken dan, maakt het weer dat tikkeltje gemakkelijker.
Dus je gaat een huis bouwen van 1mio+ op een terrein van 35 are, en daar een enorm saai gazon in steken....

Ik zou direct met je plannen naar een tuinarchitect gaan, en zelfs al vraag je een onderhoudsarme tuin, dan nog zal dat een enorme meerwaarde en een héél ander gevoel geven rond je huis.
Een zwembad zonder de zaak er rond wat in te richten is als de goedkoopste ikea keuken in zo'n villa neerpoten.

Bel eens een tuinarchitect om dit eens te bespreken, normaal is een eerste gesprek gratis, of betaal je 100€ voor een eerste idee, en dat is zeer goed besteed geld.

Vraag jezelf ook eens af of je echt die 350m2 nodig hebt. Misschien is 50m2 binnenruimte minder, en dat budget in the tuin steken een véél aangenamer huis.

GuntherS
Dus je gaat een huis bouwen van 1mio+ op een terrein van 35 are, en daar een enorm saai gazon in steken....

Ik zou direct met je plannen naar een tuinarchitect gaan, en zelfs al vraag je een onderhoudsarme tuin, dan nog zal dat een enorme meerwaarde en een héél ander gevoel geven rond je huis.
Een zwembad zonder de zaak er rond wat in te richten is als de goedkoopste ikea keuken in zo'n villa neerpoten.

Bel eens een tuinarchitect om dit eens te bespreken, normaal is een eerste gesprek gratis, of betaal je 100€ voor een eerste idee, en dat is zeer goed besteed geld.

Vraag jezelf ook eens af of je echt die 350m2 nodig hebt. Misschien is 50m2 binnenruimte minder, en dat budget in the tuin steken een véél aangenamer huis.
Wij hebben nog geen ontwerp, eerste afspraak architect is pas voor oktober. Wij kunnen altijd eens horen achter een tuinarchitect voor een mening, maar voor ons is dat iets minder belangrijk. De styling en integratie van het zwembad en huis snap ik je wel om hiervoor iemand te vragen, misschien dat de gewone architect hier ook een goede mening over heeft. Zoveel ruimte heeft niemand nodig, maar is wel leuker.

GuntherS

Wij hebben nog geen ontwerp, eerste afspraak architect is pas voor oktober. Wij kunnen altijd eens horen achter een tuinarchitect voor een mening, maar voor ons is dat iets minder belangrijk. De styling en integratie van het zwembad en huis snap ik je wel om hiervoor iemand te vragen, misschien dat de gewone architect hier ook een goede mening over heeft. Zoveel ruimte heeft niemand nodig, maar is wel leuker.
Wij dachten dat ook, en we hebben 20 jaar een tuintje gehad die we zelf hebben aangelegd. Je kent dat wel. In het midden wat gras, en dan rondom wat struiken die je krijgt of die je eens ziet staan in een tuincentrum. En dan gaat er eens een struik uit, en komen er wat bloemen, of er komt weer iets anders, maar het geheel trekt eigenlijk op niks.

3 jaar geleden een jonge tuinarchitecte onder de arm genomen omdat we het beu waren. Ze heeft een plan gemaakt, en dan 2 aannemers voorgesteld om het uit te voeren, en dat hebben we gedaan. Beste investering ooit.

Wat ook enorm belangrijk is, dat is op voorhand kijken naar je niveaus en overgangen van binnen naar buiten. Dat zit bij ons niet zo goed, en dat zou vrijwel niet meer te doen zijn.
Met een nieuw huis kan dat wel allemaal.

En... we hebben hier ne speciale tuinarchitect. Heeft wel ne kleine hoek af, dus ofwel klikt het, ofwel zal het botsen.
@lukanar

GuntherS
Ik zou meer schrik hebben van de zon die savonds op grote ramen staat dan pal zuidgerichte ramen.
Beste verkoeling zijn ..... bomen. Heb hier ergens een foto rondzweven waarbij de temperatuur is gemeten met en zonder bomen in een straat. Verschillen van 10-15 graden geen uitzondering.
50k voor een zwembad ? Momenteel draait de staffelprijs vanaf 75.000 € Excl btw voor een zwembad.

Als je een onderhoudsarme tuin wil dan zeker GEEN GAZON!
Neem dan een landschapstuin, met natuurlijk verloop ( bv infinitybad dat uitkijkt over glooiend landschap. Waarbij de hellingen zijn aangeplant met struwelen en losse aanplantingen en waarbij de dalen uitgevoerd zijn in strak gazon en of mos en of kruidlaag wat het betreden kan verdragen.

Meestal wordt de Tuinarchitect helemaal op het einde mee ingeschakeld en komt de architect vol trots zeggen: ik heb 1 maal 3G1.5² en 1 maal 3g2.5² naar buiten voorzien.
Dan kom ik en zeg graag 1 utp kabel, 5 circuits in 3g1.5² , 3 in 3G2.5² en 1 in 5g2.5² en 2 in 5G4² en nog signaalkabel van 7x0.75²

Beste projecten zijn deze waar zowel de architect vanuit zijn kennis de woning ontwerpt en de tuinarchitect samen en in overleg met de architect de buitenomgeving.

GuntherS
Die 200m² is perfect mogelijk, ook voor ons, maar wij moeten ons er nu gewoon niks meer van aantrekken dan, maakt het weer dat tikkeltje gemakkelijker.P

Wij dachten dat ook, en we hebben 20 jaar een tuintje gehad die we zelf hebben aangelegd. Je kent dat wel. In het midden wat gras, en dan rondom wat struiken die je krijgt of die je eens ziet staan in een tuincentrum. En dan gaat er eens een struik uit, en komen er wat bloemen, of er komt weer iets anders, maar het geheel trekt eigenlijk op niks.

3 jaar geleden een jonge tuinarchitecte onder de arm genomen omdat we het beu waren. Ze heeft een plan gemaakt, en dan 2 aannemers voorgesteld om het uit te voeren, en dat hebben we gedaan. Beste investering ooit.

Wat ook enorm belangrijk is, dat is op voorhand kijken naar je niveaus en overgangen van binnen naar buiten. Dat zit bij ons niet zo goed, en dat zou vrijwel niet meer te doen zijn.
Met een nieuw huis kan dat wel allemaal.

En... we hebben hier ne speciale tuinarchitect. Heeft wel ne kleine hoek af, dus ofwel klikt het, ofwel zal het botsen.
@lukanar
Ons stuk grond is nagenoeg vlak, maar wel een ambetante vorm, beetje zoals de vlag van Nepal ;). Gezien we nog ontwerpen moeten maken, kunnen we hierbij wel rekening houden met niveauverschillen. Woning gaat plat, gaat overstuk 47C, 47W en 49P. breedte aan straatkant is 60 meter. Bouwdiepte is 35m.

1725971660652.png

Laatst bewerkt:
GuntherS
Ik zou meer schrik hebben van de zon die savonds op grote ramen staat dan pal zuidgerichte ramen.
Beste verkoeling zijn ..... bomen. Heb hier ergens een foto rondzweven waarbij de temperatuur is gemeten met en zonder bomen in een straat. Verschillen van 10-15 graden geen uitzondering.
50k voor een zwembad ? Momenteel draait de staffelprijs vanaf 75.000 € Excl btw voor een zwembad.

Als je een onderhoudsarme tuin wil dan zeker GEEN GAZON!
Neem dan een landschapstuin, met natuurlijk verloop ( bv infinitybad dat uitkijkt over glooiend landschap. Waarbij de hellingen zijn aangeplant met struwelen en losse aanplantingen en waarbij de dalen uitgevoerd zijn in strak gazon en of mos en of kruidlaag wat het betreden kan verdragen.

Meestal wordt de Tuinarchitect helemaal op het einde mee ingeschakeld en komt de architect vol trots zeggen: ik heb 1 maal 3G1.5² en 1 maal 3g2.5² naar buiten voorzien.
Dan kom ik en zeg graag 1 utp kabel, 5 circuits in 3g1.5² , 3 in 3G2.5² en 1 in 5g2.5² en 2 in 5G4² en nog signaalkabel van 7x0.75²

Beste projecten zijn deze waar zowel de architect vanuit zijn kennis de woning ontwerpt en de tuinarchitect samen en in overleg met de architect de buitenomgeving.
Wij hebben een bos achter ons en zijn van plan om zelf ook nog bomen te planten, maar geen volgroeide owv de kost. (Snap niet dat iemand 20k per volwassen boom kan uitgeven, persoonlijke mening. Kan natuurlijk altijd goedkoper). In ons geval zal een oversteek of pergola of zonnewerend glas wel aangeraden zijn. Moet ik wel eens over nadenken dan. Al is het zwembad 100k ex btw, dan nog komt het. Mijn budget is maar een richtprijs, kan altijd wat mee geschoven worden als ik vind dat dat het geld waard is. Wil alleen vermijden dat ik ook nog wel een leven wil hebben los van de kosten van 'een hoop stenen'.
Goed idee van het landschapstuin, ga ik zeker overwegen, maar voor ons is dit iets minder prioritair. Zolang ik er zelf maar niet teveel in moet doen. Ik kan veel en doe veel, maar tuinieren staat niet op plaats 1 ;)

bij ons wel
:cool:
zeker voor ontwerpen vanaf , samen met architect.
grasduin maar eens op mijn site.
Voorbeelden genoeg van landschapstuinen en waarop letten.
Of
D'er zitten hier een paar van mijn ... slachtoffers, gelukkigen, zaligen of cirkels waar ik voor gezweet en gewerkt heb.
Laat hen maar horen

bij ons wel
Of
D'er zitten hier een paar van mijn ... slachtoffers, gelukkigen, zaligen of cirkels waar ik voor gezweet en gewerkt heb.
Laat hen maar horen
Ieder zijn ding eh, u zou ik niet 10u per dag achter een computer moeten zetten denk ik dan! Ik wil geen 10u per dag tuinieren, 1tje mss nog net wel.
Ga ik zeker bij de architect laten vallen om een totaalplaatje te krijgen incl tuin.

Mbt inschatting ;

Ik heb een recente vrijstaande nieuwbouwwoning (Betonwoning) met veel aandacht voor kwaliteit en afwerking/luchtdichtichting etc tijdens ruwbouw, volledige onderkeldering, hoge plafonds, open, erg veel ramen. 210m2 opp + 110m2 kelder. De ruwbouwprijs kwam al op 545.000 euro = 4 slpkmrs/2 badkamers
- Extra zwembad gegoten is 15k
- Extra m2 die je wil nog niet meegerekend
- Extra 'kwalitatieve' afwerking (dikkere muren etc) niet meegerekend. Al heeft overkill niet veel zin.
- Poolhouse/aanbouw niet meegerekend.
- Inrit kelder niet meegerekend.

Reken je dus maar niet te rijk met een half miljoen euro voor het zetten van de ruwbouw (afgaande op de eisen die je stelt).
Ik heb een degelijke maar niet exhuberante woning en zit boven dat bedrag.

Uiteraard zal het heel wat goedkoper kunnen, maar dan zonder te veel speciallekes/zelf meewerken/besparen op materialen of die goed uitzoeken etc...

Totaalkost zit al snel 250K boven het budget dat jij vooropstelt, en ik heb alle technieken/afwerking/domotica/tuinaanleg/schrijnwerk (keuken etc) zelf in handen genomen. De garage voor m'n oldtimer/inrit naar de kelder was hier al vroeg in het proces geschrapt.

Nu nog de tuin afwerken (Tuinarchitect zou ik zeker aanraden!) en de tijd vinden om een boek/blog te schrijven over de afgelopen 2 jaren :)

Succes!
IMG_8359 (1).jpg

ruwbouw.jpg

Mbt inschatting ;

Ik heb een recente vrijstaande nieuwbouwwoning (Betonwoning) met veel aandacht voor kwaliteit en afwerking/luchtdichtichting etc tijdens ruwbouw, volledige onderkeldering, hoge plafonds, open, erg veel ramen. 210m2 opp + 110m2 kelder. De ruwbouwprijs kwam al op 545.000 euro = 4 slpkmrs/2 badkamers
- Extra zwembad gegoten is 15k
- Extra m2 die je wil nog niet meegerekend
- Extra 'kwalitatieve' afwerking (dikkere muren etc) niet meegerekend. Al heeft overkill niet veel zin.
- Poolhouse/aanbouw niet meegerekend.
- Inrit kelder niet meegerekend.

Reken je dus maar niet te rijk met een half miljoen euro voor het zetten van de ruwbouw (afgaande op de eisen die je stelt).
Ik heb een degelijke maar niet exhuberante woning en zit boven dat bedrag.

Uiteraard zal het heel wat goedkoper kunnen, maar dan zonder te veel speciallekes/zelf meewerken/besparen op materialen of die goed uitzoeken etc...

Totaalkost zit al snel 250K boven het budget dat jij vooropstelt, en ik heb alle technieken/afwerking/domotica/tuinaanleg/schrijnwerk (keuken etc) zelf in handen genomen. De garage voor m'n oldtimer/inrit naar de kelder was hier al vroeg in het proces geschrapt.

Nu nog de tuin afwerken (Tuinarchitect zou ik zeker aanraden!) en de tijd vinden om een boek/blog te schrijven over de afgelopen 2 jaren :)

Succes!
Bekijk bijlage 104915

Bekijk bijlage 104914
Bedankt! Hier ben ik veel mee! Zijn dit prijzen ex btw? Dan zal ik bij de bank wat meer budget moeten aftroggelen.

Bij dikkere muren bedoel ik enkel de buitenschil van de kelder ifv waterdichting, niet elke muur.

Btw proficiat met de Porsche! Ooit komt dit er bij ons ook nog.

bij ons wel
Of
Laat hen maar horen
Ieder zijn ding eh, u zou ik niet 10u per dag achter een computer moeten zetten denk ik dan! Ik wil geen 10u per dag tuinieren, 1tje mss nog net wel.
Ga ik zeker bij de architect laten vallen om een totaalplaatje te krijgen incl tuin.
Dat je het er met je architect over gaat hebben is niet slecht, maar contacteer nu eens een tuinarchitect.
Ik koop mijn kaas ook in de kaaswinkel en niet bij de beenhouwer. (ja, daar ligt jonge en belegen gouda, en dan is het verhaal over).

Zo'n eerste gesprek met een tuinarchitect (als je de juiste hebt), dat is genieten. En net doordat je hem/haar vertelt dat je niet graag tuiniert kan daar perfect rekening mee gehouden worden. Je kan er voor zorgen bv dat er maar 2-3 keer per jaar eens wat moet gesnoeid worden, en dat ook laten doen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan