• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Realistisch beeld SOD offerte (eerste niet bindende)

Lid geworden
3 feb 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo allemaal,

Ik volg al een lange tijd de vragen/antwoorden/tips hier op het forum.

Ook wij gaan bouwen en hebben al een gesprek gehad met een SOD firma.

Daar dit onbekend terrein voor ons is, blijft het lastig om inschattingen te maken of de bedragen die ons worden voorgelegd ook realistisch zijn of enkel om ons te laten tekenen na het voorontwerp. Wij zijn dik tevreden over de SOD firma tot nu toe maar wil jullie toch om een advies vragen. Is onderstaande realistisch met een budget van €340.000 excl. BTW.

- 180m2 open bebouwing (kubus) met kroonlijst van 4.5 meter

  • 4 slaapkamers
  • Dakterras (9m2) aan de ouderlijke slaapkamer
  • Veel 70m2 ramen waarvan 1 shuifpui (4meter)

  • 2 verdiepingen plat dak 16 cm isolatie en geen kelder
  • Regenwaterput
  • infiltratieput
  • septische put
  • reukafsluiter op vuilwaterlijn
  • Wachtbuis regenwaterpomp
  • as-built plan, foto’s en onderdelenlijst riolering
  • Halfsteens metselverband
  • Budget gevelstenen van €37,5/m2 excl. BTW (75 stenen/m2 aan €0.45 per steen)
  • Gevelbekleding voorgevel VOORZIEN
  • standaard welfsels voorzien
  • Een budget van € 28000 excl. BTW werd voorzien voor het buitenschrijnwerk
  • Aluminium buitenschrijnwerk + 3-dubbelglas
  • gelijkvloers (gespoten PUR + chape) - voorzien
  • verdieping (gespoten PUR + chape)
  • Pleisterwerk gelijkvloers en verdieping
  • 10 zonnepanelen
  • warmtepomp bodem – water
  • Vloerverwarming op gelijkvloers + verdiep exclusief de berging
  • passieve koeling
  • - Regenwaterpomp + vorstvrije kraan buiten
  • Tappunten keuken en badkamer gelijkvloers (2x lavabo, douche en bad)
  • Tappunt WC gelijkvloers en verdieping, en in berging wasmachine
  • Ventilatie D-systeem VOORZIEN
  • Een budget van €6.000 excl. BTW is voorzien voor de trap naar 1ste verdieping
  • - 8 binnendeuren voorzien aan een geplaatst budget van €3250,00 excl. BTW.
  • Vloer gelijkvloers + badkamers verdieping (budget €40/m2, plaatsing €25/m2)
  • 80 l/m MDF plinten voorzien aan 9€l/m
  • Wandtegels badkamer en wc (budget €35/m2, plaatsing €35/m2): 15 m2 voorzien Vloer gang + slaapkamers verdieping (budget €40/m2, plaatsing €25/m2)
  • Het budget sanitaire uitrusting bedraagt €6500 excl. BTW
  • budget badkamer zit in de prijs (6500 ex btw)
  • Keuken zit in de prijs (12500 ex btw)
  • Eveneens voorzien:
  • - Ereloon architect
  • - EPB-verslaggeving
  • - Veiligheidscoördinatie
  • - Ventilatieverslaggeving
  • - Blowerdoortest
  • - Keuring riolering
  • - Ingenieur stabiliteit
  • - Verzekering 10-jarige aansprakelijkheid

    Dank jullie wel alvast voor de hulp/tips en antwoorden :)
 
Lid geworden
3 feb 2022
Berichten
10
Waarderingsscore
1
Punten
3
Meestal staat de uitgebreidere beschrijving in een lastenboek. Is dit opgemaakt geweest?
Nog niet. We hebben aangegeven dat we dezelfde materialen/deuren/ramen e.d. willen als de kijkwoning. Dit lijkt me dan ook makkelijk rekenen voor hem. Veel kan daar lijkt mij niet mis gaan. Maar zoals ik vaker hier lees slaat af en toe de twijfel toe.
En hoe ga je dan offerte vragen elders ?
Hoe bedoel je Mario?
De kijkwoning van deze firma heeft alles wat wij wensen. Ik ga ervan uit daar zij de woning zelf gebouwd hebben, ze de actuele prijzen zo opgevraagd hebben en hier de berekening op los laten. Of zie ik dit nu fout? ?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Meestal staat de uitgebreidere beschrijving in een lastenboek. Is dit opgemaakt geweest?
Nog niet. We hebben aangegeven dat we dezelfde materialen/deuren/ramen e.d. willen als de kijkwoning. Dit lijkt me dan ook makkelijk rekenen voor hem. Veel kan daar lijkt mij niet mis gaan. Maar zoals ik vaker hier lees slaat af en toe de twijfel toe.
En hoe ga je dan offerte vragen elders ?
Hoe bedoel je Mario?
De kijkwoning van deze firma heeft alles wat wij wensen. Ik ga ervan uit daar zij de woning zelf gebouwd hebben, ze de actuele prijzen zo opgevraagd hebben en hier de berekening op los laten. Of zie ik dit nu fout? ?
Voor hen, maar je hebt geen lastenboek.
Ik neem toch aan dat je bij andere bedrijven ook wil weten hoeveel eenzelfde woning daar zou kosten, niet ?
Op welke basis moeten die anderen dan een prijs maken ? Ook naar de kijkwoning gaan ?

Als je een lastenboek krijgt, zou alles er in details moeten instaan. Want zoals in je eerdere post met prijzen, staat niets van detail. En zeker geen budgetten, maar effectieve benaming van welke vloertegel, etc...
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
En ook al ga je geen andere prijzen opvragen...
Er moet toch op papier gedetailleerd vastgelegd worden wat je exact gaat kopen vooraleer je de koop toezegt en veel geld op tafel gooit, niet?
Daarvoor dient nu eenmaal een lastenboek.

Dat is dus het eerste wat je nu gaat nodig hebben in het verdere proces. Zoniet ga je jezelf vroeg of laat in de voet schieten.
 

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
15
Punten
18
Meestal staat de uitgebreidere beschrijving in een lastenboek. Is dit opgemaakt geweest?
Nog niet. We hebben aangegeven dat we dezelfde materialen/deuren/ramen e.d. willen als de kijkwoning. Dit lijkt me dan ook makkelijk rekenen voor hem. Veel kan daar lijkt mij niet mis gaan. Maar zoals ik vaker hier lees slaat af en toe de twijfel toe.
En hoe ga je dan offerte vragen elders ?
Zo werkt het niet als je voor een sleutel op de deurfirma kiest. Ofwel kiest de bouwheer voor losse aannemers en wordt er door de architect een meetstaat opgemaakt die naar de verschillende aannemers of SOD gestuurd wordt ofwel zit de bouwheer samen met een sleutel op de deurfirma en bespreekt die wat zij wensen. Dit wordt in theorie vertaald naar een offerte op basis van de besproken materialen.

Is er al een plan ter beschikking of moet dit nog opgemaakt worden door de architect? Als er nog geen plan ter beschikking is dan wordt dit in de meeste gevallen opgemaakt door de architect van de SOD-firma. dit is bijvoorbeeld fase 1. In het eerste gesprek wordt er dan meestal gecommuniceerd of de wensen van de klant stroken met het beschikbare budget. Er worden dan een raming opgemaakt. Pas na plan wordt dit definitief gecalculeerd en vermoedelijk een lastenboek opgemaakt. Dit kan een heel stuk hoger zijn dan de raming. Als ik het geraamde bedrag lees van het buitenschrijnwerk dan vermoed ik dat er hier met de natte vinger naar geraden is.
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18
Hallo allemaal,

Ik volg al een lange tijd de vragen/antwoorden/tips hier op het forum.

Ook wij gaan bouwen en hebben al een gesprek gehad met een SOD firma.

Daar dit onbekend terrein voor ons is, blijft het lastig om inschattingen te maken of de bedragen die ons worden voorgelegd ook realistisch zijn of enkel om ons te laten tekenen na het voorontwerp. Wij zijn dik tevreden over de SOD firma tot nu toe maar wil jullie toch om een advies vragen. Is onderstaande realistisch met een budget van €340.000 excl. BTW.

- 180m2 open bebouwing (kubus) met kroonlijst van 4.5 meter

  • 4 slaapkamers
  • Dakterras (9m2) aan de ouderlijke slaapkamer
  • Veel 70m2 ramen waarvan 1 shuifpui (4meter)

  • 2 verdiepingen plat dak 16 cm isolatie en geen kelder
  • Regenwaterput
  • infiltratieput
  • septische put
  • reukafsluiter op vuilwaterlijn
  • Wachtbuis regenwaterpomp
  • as-built plan, foto’s en onderdelenlijst riolering
  • Halfsteens metselverband
  • Budget gevelstenen van €37,5/m2 excl. BTW (75 stenen/m2 aan €0.45 per steen)
  • Gevelbekleding voorgevel VOORZIEN
  • standaard welfsels voorzien
  • Een budget van € 28000 excl. BTW werd voorzien voor het buitenschrijnwerk
  • Aluminium buitenschrijnwerk + 3-dubbelglas
  • gelijkvloers (gespoten PUR + chape) - voorzien
  • verdieping (gespoten PUR + chape)
  • Pleisterwerk gelijkvloers en verdieping
  • 10 zonnepanelen
  • warmtepomp bodem – water
  • Vloerverwarming op gelijkvloers + verdiep exclusief de berging
  • passieve koeling
  • - Regenwaterpomp + vorstvrije kraan buiten
  • Tappunten keuken en badkamer gelijkvloers (2x lavabo, douche en bad)
  • Tappunt WC gelijkvloers en verdieping, en in berging wasmachine
  • Ventilatie D-systeem VOORZIEN
  • Een budget van €6.000 excl. BTW is voorzien voor de trap naar 1ste verdieping
  • - 8 binnendeuren voorzien aan een geplaatst budget van €3250,00 excl. BTW.
  • Vloer gelijkvloers + badkamers verdieping (budget €40/m2, plaatsing €25/m2)
  • 80 l/m MDF plinten voorzien aan 9€l/m
  • Wandtegels badkamer en wc (budget €35/m2, plaatsing €35/m2): 15 m2 voorzien Vloer gang + slaapkamers verdieping (budget €40/m2, plaatsing €25/m2)
  • Het budget sanitaire uitrusting bedraagt €6500 excl. BTW
  • budget badkamer zit in de prijs (6500 ex btw)
  • Keuken zit in de prijs (12500 ex btw)
  • Eveneens voorzien:
  • - Ereloon architect
  • - EPB-verslaggeving
  • - Veiligheidscoördinatie
  • - Ventilatieverslaggeving
  • - Blowerdoortest
  • - Keuring riolering
  • - Ingenieur stabiliteit
  • - Verzekering 10-jarige aansprakelijkheid

    Dank jullie wel alvast voor de hulp/tips en antwoorden :)
Enkele aandachtspunten:

- Kroonlijsthoogte: Lijkt me te laag. Wij zitten aan 2.6m vrije hoogte op GV maar dat kost ook uiteraard meer in materialen en is geen standaardmaat voor deuren e.d.
2.4m is toch wel minimum?

- 37.5 €/m² voor gevelsteen? Dan moet je geen 'speciallekes' verwachten.... En neem daar ook bij dat alles uit voorraad is (m.u.v. de duurdere stenen) en de prijzen stijgen tgv hoge gasprijs.

- Warmtepomp B-W kost bij ons 28keur. Goed opletten met type toestel, boordiepte, enz...

- 3-voudig alu glas voor 28keur? Dat lijkt me wel HEEL goedkoop...
Wij betalen 50keur voor Sapa 3 lagen (65 m²)

- gespoten PUR: dikte?

- vloeren: Basic prijs dus ook basis tegels en laminaat/vinyl (al zie je bij tegels niet zo een verschil tussen goedkope en duurdere tegels...)

- ventilatie D: welk systeem? Grote verschillen in toestellen/merken

- keuken: krap budget, maar haalbaar als je voor basis model gaat

- elektriciteit? Staat niets vermeld, nochtans ook een grote post

- schilderwerken?

- maatwerk?

Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.

2.000 €/m² ex BTW is al aan de krappe kant voor een nieuwbouw als je alles wil aanbesteden en controleren.
Wel 2 links handen, dus zou waarschijnlijk wel kunnen besparen op allerhande afwerking (vloeren leggen, schilderen, e.d.), maar dan kan ik beter factureren ipv zelf te gaan klussen (en alles slecht afwerken... :))

Veel succes! En zoals velen al hebben aangehaald, werk met detail lastenboek!! Zoveel mogelijk afspreken VOOR je tekent.
 

Dako

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2010
Berichten
633
Waarderingsscore
27
Punten
28
Meestal staat de uitgebreidere beschrijving in een lastenboek. Is dit opgemaakt geweest?
Nog niet. We hebben aangegeven dat we dezelfde materialen/deuren/ramen e.d. willen als de kijkwoning. Dit lijkt me dan ook makkelijk rekenen voor hem. Veel kan daar lijkt mij niet mis gaan. Maar zoals ik vaker hier lees slaat af en toe de twijfel toe.
En hoe ga je dan offerte vragen elders ?
Hoe bedoel je Mario?
De kijkwoning van deze firma heeft alles wat wij wensen. Ik ga ervan uit daar zij de woning zelf gebouwd hebben, ze de actuele prijzen zo opgevraagd hebben en hier de berekening op los laten. Of zie ik dit nu fout? ?
Vraag daar dan eerst eens wat die identieke kijkwoning nu effectief bij hen zou kosten.
Oh, en vraag vooraf eerst een stoel om op te mogen zitten.

Maar nee, helaas werkt een SOD (meestal) zo niet. Die stellen hun "standaardwoning" voor en hebben daarnaast een hele lijst met "supplementen".
En zo'n kijkwoning heeft meestal het gros van die "supplementen" wel om te kunnen laten zien.

Weet er zelfs die kijkwoningen hebben staan met keukens die helemaal niet van hun "keukenleverancier" komen. Die geven dat ook gewoon toe (waarschijnlijk niet tegen klanten) dat hun keukenleveranciers zo'n afwerking niet kunnen geven. Maar de marge die de SOD op een 15k keuken krijgt bij hun SOD keukenplaatser kunnen ze blijkbaar niet krijgen bij andere leveranciers van (kwalitatief betere) keukens.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Meestal staat de uitgebreidere beschrijving in een lastenboek. Is dit opgemaakt geweest?
Nog niet. We hebben aangegeven dat we dezelfde materialen/deuren/ramen e.d. willen als de kijkwoning. Dit lijkt me dan ook makkelijk rekenen voor hem. Veel kan daar lijkt mij niet mis gaan. Maar zoals ik vaker hier lees slaat af en toe de twijfel toe.
En hoe ga je dan offerte vragen elders ?
Zo werkt het niet als je voor een sleutel op de deurfirma kiest. Ofwel kiest de bouwheer voor losse aannemers en wordt er door de architect een meetstaat opgemaakt die naar de verschillende aannemers of SOD gestuurd wordt ofwel zit de bouwheer samen met een sleutel op de deurfirma en bespreekt die wat zij wensen. Dit wordt in theorie vertaald naar een offerte op basis van de besproken materialen.

Is er al een plan ter beschikking of moet dit nog opgemaakt worden door de architect? Als er nog geen plan ter beschikking is dan wordt dit in de meeste gevallen opgemaakt door de architect van de SOD-firma. dit is bijvoorbeeld fase 1. In het eerste gesprek wordt er dan meestal gecommuniceerd of de wensen van de klant stroken met het beschikbare budget. Er worden dan een raming opgemaakt. Pas na plan wordt dit definitief gecalculeerd en vermoedelijk een lastenboek opgemaakt. Dit kan een heel stuk hoger zijn dan de raming. Als ik het geraamde bedrag lees van het buitenschrijnwerk dan vermoed ik dat er hier met de natte vinger naar geraden is.
Dan werk je met blanco cheque voor die SOD als je niet gaat vergelijken met andere?

waarom niet plan van architect en daarna naar een paar SOD?
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83


Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.
slik, dat is bijna 3500/m2 ex btw
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18


Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.
slik, dat is bijna 3500/m2 ex btw
Ik denk dat je 189+100 kelder moet doen...

Dus 650/ 289
Klopt, de kelder moet je ook meerekenen...
Maar denk niet dat dit volledig meetelt gezien het een niet-geïsoleerde kelder is.
Bv 50% lijkt me redelijker.

Ons budget zat eerst op 590keur ex BTW, maar intussen zitten we aan 640keur ex BTW tgv meerkosten en ook keuze voor wat duurdere gevelsteen omdat onze voorkeurssteen niet meer in voorraad was....

Als ik de kelder aan 50% oppervlakte reken kom ik op 279 m².
590keur ex BTW / 279 m² = 2.114 €/m² ex BTW

De woning naast ons is een SOD woning en die kost merkelijk minder, maar onze ruwbouwaannemer zei letterlijk na een plaatsbezoek: "Wat een slecht metselwerk, een aanfluiting voor ons beroep" :)

Zo zie je maar, goedkoop bouwen kan wel maar je moet wel keuzes maken.
Wij gaan zelf ook bepaalde zaken uitstellen (maatwerk dressing, tuinaanleg, enz...), maar bedoeling is wel dat de woning klaar is voor gebruik en we niet meer in een bouwwerf moeten leven.

m² prijzen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Zo zitten we ook met een grond die helling bevat en dus ook meer kosten geeft voor grondverzet, stabiliteit, enz... Tevens moeten betalen voor boscompensatie, dus dat moet je ook allemaal rekenen.
 

Nutzie

Lid
Lid geworden
12 jul 2007
Berichten
107
Waarderingsscore
15
Punten
18


Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.
slik, dat is bijna 3500/m2 ex btw
Ik denk dat je 189+100 kelder moet doen...

Dus 650/ 289
Klopt, de kelder moet je ook meerekenen...
Maar denk niet dat dit volledig meetelt gezien het een niet-geïsoleerde kelder is.
Bv 50% lijkt me redelijker.

Ons budget zat eerst op 590keur ex BTW, maar intussen zitten we aan 640keur ex BTW tgv meerkosten en ook keuze voor wat duurdere gevelsteen omdat onze voorkeurssteen niet meer in voorraad was....

Als ik de kelder aan 50% oppervlakte reken kom ik op 279 m².
590keur ex BTW / 279 m² = 2.114 €/m² ex BTW

De woning naast ons is een SOD woning en die kost merkelijk minder, maar onze ruwbouwaannemer zei letterlijk na een plaatsbezoek: "Wat een slecht metselwerk, een aanfluiting voor ons beroep" :)

Zo zie je maar, goedkoop bouwen kan wel maar je moet wel keuzes maken.
Wij gaan zelf ook bepaalde zaken uitstellen (maatwerk dressing, tuinaanleg, enz...), maar bedoeling is wel dat de woning klaar is voor gebruik en we niet meer in een bouwwerf moeten leven.

m² prijzen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Zo zitten we ook met een grond die helling bevat en dus ook meer kosten geeft voor grondverzet, stabiliteit, enz... Tevens moeten betalen voor boscompensatie, dus dat moet je ook allemaal rekenen.

Dat is wel heel kort door de bocht. Ik kan u woningen tonen die door losse aannemers uitgevoerd zijn waar het metselwerk eveneens belabberd eruit ziet.

Als je bouwt aan dergelijke eenheidsprijs rekening houdende met 189 m² (zonder kelder ) heb je 1 ofwel zeer dure architectuur of een zeer hoge afwerking gekozen. indien geen van beide betaal je veel te veel....
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18


Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.
slik, dat is bijna 3500/m2 ex btw
Ik denk dat je 189+100 kelder moet doen...

Dus 650/ 289
Klopt, de kelder moet je ook meerekenen...
Maar denk niet dat dit volledig meetelt gezien het een niet-geïsoleerde kelder is.
Bv 50% lijkt me redelijker.

Ons budget zat eerst op 590keur ex BTW, maar intussen zitten we aan 640keur ex BTW tgv meerkosten en ook keuze voor wat duurdere gevelsteen omdat onze voorkeurssteen niet meer in voorraad was....

Als ik de kelder aan 50% oppervlakte reken kom ik op 279 m².
590keur ex BTW / 279 m² = 2.114 €/m² ex BTW

De woning naast ons is een SOD woning en die kost merkelijk minder, maar onze ruwbouwaannemer zei letterlijk na een plaatsbezoek: "Wat een slecht metselwerk, een aanfluiting voor ons beroep" :)

Zo zie je maar, goedkoop bouwen kan wel maar je moet wel keuzes maken.
Wij gaan zelf ook bepaalde zaken uitstellen (maatwerk dressing, tuinaanleg, enz...), maar bedoeling is wel dat de woning klaar is voor gebruik en we niet meer in een bouwwerf moeten leven.

m² prijzen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Zo zitten we ook met een grond die helling bevat en dus ook meer kosten geeft voor grondverzet, stabiliteit, enz... Tevens moeten betalen voor boscompensatie, dus dat moet je ook allemaal rekenen.

Dat is wel heel kort door de bocht. Ik kan u woningen tonen die door losse aannemers uitgevoerd zijn waar het metselwerk eveneens belabberd eruit ziet.

Als je bouwt aan dergelijke eenheidsprijs rekening houdende met 189 m² (zonder kelder ) heb je 1 ofwel zeer dure architectuur of een zeer hoge afwerking gekozen. indien geen van beide betaal je veel te veel....
Uiteraard doel ik hier enkel op de woning naast ons. wij hebben ook verschillende huizen gezien die slecht waren gezet door ruwbouwaannemer, je hebt in elk lot goede en minder goede vakmensen... :)

De architectuur is m.i. niet extreem duur, wel veel glas en gevelsteen die wat duurder was dan gepland.
we hebben voor elk lot toch 4-5 offertes kunnen vergelijken en ik heb niet de indruk dat er veel verschil zat tussen de kandidaat-aannemers. De prijzen liggen algemeen +/- 10% hoger dan vorig jaar en ik houd mijn hart een beetje vast voor volgend jaar...

Natuurlijk kan je in de afwerking nog veel besparen (zelf schilderen, budget gordijnen, vloerafwerking, tubespaan deuren ipv massief, geen domotica, geen haard element, maatwerk beperken, enz...), maar wij kiezen toch voor een afgewerkt huis waar we geen jaren meer moeten wonen in een halve bouwwerf.
De tuin daarentegen zal wel nog even moeten wachten tot er weer wat budget is... :)
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113


Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.
slik, dat is bijna 3500/m2 ex btw
Ik denk dat je 189+100 kelder moet doen...

Dus 650/ 289
Klopt, de kelder moet je ook meerekenen...
Maar denk niet dat dit volledig meetelt gezien het een niet-geïsoleerde kelder is.
Bv 50% lijkt me redelijker.

Ons budget zat eerst op 590keur ex BTW, maar intussen zitten we aan 640keur ex BTW tgv meerkosten en ook keuze voor wat duurdere gevelsteen omdat onze voorkeurssteen niet meer in voorraad was....

Als ik de kelder aan 50% oppervlakte reken kom ik op 279 m².
590keur ex BTW / 279 m² = 2.114 €/m² ex BTW

De woning naast ons is een SOD woning en die kost merkelijk minder, maar onze ruwbouwaannemer zei letterlijk na een plaatsbezoek: "Wat een slecht metselwerk, een aanfluiting voor ons beroep" :)

Zo zie je maar, goedkoop bouwen kan wel maar je moet wel keuzes maken.
Wij gaan zelf ook bepaalde zaken uitstellen (maatwerk dressing, tuinaanleg, enz...), maar bedoeling is wel dat de woning klaar is voor gebruik en we niet meer in een bouwwerf moeten leven.

m² prijzen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Zo zitten we ook met een grond die helling bevat en dus ook meer kosten geeft voor grondverzet, stabiliteit, enz... Tevens moeten betalen voor boscompensatie, dus dat moet je ook allemaal rekenen.
Het is een feit dat de norm bij SOD firma's (die in de meeste gevallen met onderaannemers werken) heel wat lager ligt dan de norm die een individuele bouwheer (bijgestaan door zijn archi) oplegt. Anderzijds is ook de prijs die een SOD betaald aan zijn onderaannemers merkelijk lager dan de prijs die een particulier betaald voor zijn werken. (al moet je er wel rekening mee houden dan individuele bouwers meestal complexer woningen bouwen )
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18


Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.
slik, dat is bijna 3500/m2 ex btw
Ik denk dat je 189+100 kelder moet doen...

Dus 650/ 289
Klopt, de kelder moet je ook meerekenen...
Maar denk niet dat dit volledig meetelt gezien het een niet-geïsoleerde kelder is.
Bv 50% lijkt me redelijker.

Ons budget zat eerst op 590keur ex BTW, maar intussen zitten we aan 640keur ex BTW tgv meerkosten en ook keuze voor wat duurdere gevelsteen omdat onze voorkeurssteen niet meer in voorraad was....

Als ik de kelder aan 50% oppervlakte reken kom ik op 279 m².
590keur ex BTW / 279 m² = 2.114 €/m² ex BTW

De woning naast ons is een SOD woning en die kost merkelijk minder, maar onze ruwbouwaannemer zei letterlijk na een plaatsbezoek: "Wat een slecht metselwerk, een aanfluiting voor ons beroep" :)

Zo zie je maar, goedkoop bouwen kan wel maar je moet wel keuzes maken.
Wij gaan zelf ook bepaalde zaken uitstellen (maatwerk dressing, tuinaanleg, enz...), maar bedoeling is wel dat de woning klaar is voor gebruik en we niet meer in een bouwwerf moeten leven.

m² prijzen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Zo zitten we ook met een grond die helling bevat en dus ook meer kosten geeft voor grondverzet, stabiliteit, enz... Tevens moeten betalen voor boscompensatie, dus dat moet je ook allemaal rekenen.
Het is een feit dat de norm bij SOD firma's (die in de meeste gevallen met onderaannemers werken) heel wat lager ligt dan de norm die een individuele bouwheer (bijgestaan door zijn archi) oplegt. Anderzijds is ook de prijs die een SOD betaald aan zijn onderaannemers merkelijk lager dan de prijs die een particulier betaald voor zijn werken. (al moet je er wel rekening mee houden dan individuele bouwers meestal complexer woningen bouwen )
Klopt, al ga ik niet beweren dat het SOD concept te mijden is. Gewoon kwestie van heel goede afspraken te maken met de SOD (wat is incl en quid prijzen voor extra's) en rekening houden met prijs/kwaliteit ratio.

Ik betaal mijn architect om met kwaliteitsvolle aannemers op de proppen te komen en 100% de belangen van de bouwheer te verdedigen.
Tevens volledige ontzorging van de bouw want dat is ook altijd miserie... :)
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Vreemd hoe mensen (vooral jongere generatie) blijven vasthouden aan het afgewerkte interieur.
Het zou langzamerhand toch al bij iedereen duidelijk moeten zijn dat afwerken in een nieuwbouw met bakstenen en plakwerk.......even zinnig is als een tuin aanleggen net na de bouwwerken.
Blijkbaar is dat laatste dan wel een issue........
Maar diezelfde mensen die dan ook tonen hoe "afgewerkt" het huis was voor ze erin woonden.......zijn ook deze die niet gaan melden dat na een jaar ze een schilder hebben moeten zoeken om al die uitzetvoegen, barsten en loskomende ^plakwerk bij te werken en die muren/plafonds terug af te werken.
Zorg eerst dat de rest af is en naar eigen smaak/budget.......om dan pas aan de afwerking te beginnen.
Met een beetje goodwill en afspraken kunnen schilderwerken perfect gedaan worden met zo weinig mogelijke hinder.

My 2 cents
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18
Vreemd hoe mensen (vooral jongere generatie) blijven vasthouden aan het afgewerkte interieur.
Het zou langzamerhand toch al bij iedereen duidelijk moeten zijn dat afwerken in een nieuwbouw met bakstenen en plakwerk.......even zinnig is als een tuin aanleggen net na de bouwwerken.
Blijkbaar is dat laatste dan wel een issue........
Maar diezelfde mensen die dan ook tonen hoe "afgewerkt" het huis was voor ze erin woonden.......zijn ook deze die niet gaan melden dat na een jaar ze een schilder hebben moeten zoeken om al die uitzetvoegen, barsten en loskomende ^plakwerk bij te werken en die muren/plafonds terug af te werken.
Zorg eerst dat de rest af is en naar eigen smaak/budget.......om dan pas aan de afwerking te beginnen.
Met een beetje goodwill en afspraken kunnen schilderwerken perfect gedaan worden met zo weinig mogelijke hinder.

My 2 cents
Klopt hoor, daarom dat we het schilderwerk ook even laten wachten tot alles wat 'gezet' is... :)
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Enkele aandachtspunten:

- Kroonlijsthoogte: Lijkt me te laag. Wij zitten aan 2.6m vrije hoogte op GV maar dat kost ook uiteraard meer in materialen en is geen standaardmaat voor deuren e.d.
2.4m is toch wel minimum?
Die kroonlijsthoogte klopt inderdaad niet voor 2 bouwlagen met plat dak. Bij ons is dat 6,4 m (netto verdiepingshoogte 2,6 en 2,5m).
Plafondhoge deuren zijn trouwens nooit "standaard".

- 37.5 €/m² voor gevelsteen? Dan moet je geen 'speciallekes' verwachten.... En neem daar ook bij dat alles uit voorraad is (m.u.v. de duurdere stenen) en de prijzen stijgen tgv hoge gasprijs.
Speciallekes uiteraard niet, maar die zijn zelden inbegrepen bij SOD's.
Onze "goesting" qua gevelsteen kostte in 2019 zo'n 32 euro/m² (en dat was omdat 't vrouwke geen rode steen wou, anders was het nog goedkoper geweest).

- 3-voudig alu glas voor 28keur? Dat lijkt me wel HEEL goedkoop...
Wij betalen 50keur voor Sapa 3 lagen (65 m²)
In 2019 hadden wij alu buitenschrijnwerk (ca. 60 m² ramen 3-voudig glas (waarvan deels akoestisch), plus 2 buitendeuren, plus 35m² screens) voor zo'n 30.000 euro.

Alles is relatief en afhankelijk van je wensen/verwachtingen. 't Belangrijkste is dat je waar voor je geld krijgt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan