Wij zitten op budget van 650keur (excl. BTW 21%) voor moderne nieuwbouw van 189 m², volledig onderkelderd.
Zeer goede architect en alles individueel aanbesteden.
slik, dat is bijna 3500/m2 ex btw
Ik denk dat je 189+100 kelder moet doen...
Dus 650/ 289
Klopt, de kelder moet je ook meerekenen...
Maar denk niet dat dit volledig meetelt gezien het een niet-geïsoleerde kelder is.
Bv 50% lijkt me redelijker.
Ons budget zat eerst op 590keur ex BTW, maar intussen zitten we aan 640keur ex BTW tgv meerkosten en ook keuze voor wat duurdere gevelsteen omdat onze voorkeurssteen niet meer in voorraad was....
Als ik de kelder aan 50% oppervlakte reken kom ik op 279 m².
590keur ex BTW / 279 m² = 2.114 €/m² ex BTW
De woning naast ons is een SOD woning en die kost merkelijk minder, maar onze ruwbouwaannemer zei letterlijk na een plaatsbezoek: "Wat een slecht metselwerk, een aanfluiting voor ons beroep"
Zo zie je maar, goedkoop bouwen kan wel maar je moet wel keuzes maken.
Wij gaan zelf ook bepaalde zaken uitstellen (maatwerk dressing, tuinaanleg, enz...), maar bedoeling is wel dat de woning klaar is voor gebruik en we niet meer in een bouwwerf moeten leven.
m² prijzen zijn altijd moeilijk te vergelijken. Zo zitten we ook met een grond die helling bevat en dus ook meer kosten geeft voor grondverzet, stabiliteit, enz... Tevens moeten betalen voor boscompensatie, dus dat moet je ook allemaal rekenen.