• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Raveeldrager/Balkschoen bevestigen aan betonbalk

Lid geworden
5 dec 2020
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Punten
1
Voor ons plat dak (overspanning van 4,3m) zijn roosteringen van 8/23 voorzien. Deze zouden we ophangen dmv raveeldragers die bevestigd worden aan een betonbalk van 14x30 cm.

Mijn vraag is hoe ik de raveeldragers best bevestig aan de betonbalk.. Met betonschroeven, keilbouten? Hoeveel per raveeldrager en welke diameter?
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Mogelijks komen er betere voorstellen, maar hier heb ik het zo gedaan in een bakstenen muur (niet in beton balk): langs weerzijden een balk tegen te muur gehangen dmv draadstangen die met chemisch anker bevestigd waren. (ik denk 1 M12 per lopende meter ofzo, architect had het berekend, weet het niet meer exact).
Dan kan je de raveeldragen eenvoudig op de houten balk bevestigen.
Het vergt dus 2 extra balken, maar mogelijks kom je netto (qua tijd en kosten) beter uit dan veel gaten in beton moeten boren, pluggen/keilbouten,...
Zit er wapening in de beton waar je rekening mee moet houden?
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.299
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
Heeft die betonbalk zelf ook een dragende functie om een overspanning te realiseren?

Verder hangt het af van welke raveeldrager je gaat gebruiken en welke en hoeveel openingen hiervoor zijn voorzien.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.483
Waarderingsscore
966
Punten
113
Tweede vraag van disco stu is wel interessant. Misschien is die helemaal niet berekend om in te boren. Dan lijkt mij de oplossing van een extra balk met chemisch anker nog veiliger.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.299
Waarderingsscore
2.232
Punten
113
Ja het is dat 14x30 (of exacter 14x29) de typische maat is van een voorgespannen betonnenbalk als structuurelement.
De raveeldrager rechtstreeks met keilbouten ofzo in de betonnen balk vastzetten: dan ga je waarschijnlijk gaten moeten boren die ver buiten de neutrale vezel van de balk liggen.
De oplossing van de extra balk van @semo laat wel toe die extra balk in de neutrale vezel van de betonnen balk vast te zetten. De ligging van de neutrale vezel moet dan wel nog bepaald worden (niet per definitie in het midden).

Toch een denkoefening om de architect/stabiliteitsingenieur in te betrekken. Als de betonnen balk een overspannende functie heeft uiteraard.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan