Rare vlekken op cliquevinyl

Lid geworden
21 aug 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allen,

Ik plaats even dit berichtje gezien we niet goed weten wat te doen.

We hebben een clique vinyl vloer (2 jaar oud) waar een aantal planken van slaapkast op hebben blijven liggen (+- 6 weken), na het verleggen van die planken zagen we overal hele rare bruine vlekken.

Wat we tot nu toe geprobeerd hebben:
- Water
- Gewoon Schoonmaak product
- Aceton
- Whitespirit
- Cif

(Alles hierboven maakt geen verschil :()

Zie foto van de vlekken:vlek.jpg

De dader:
kast.jpg

Alvast bedankt voor de tips!

Groetjes,
Mathias & Lotte

Laatst bewerkt:

Generaldude

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
153
Punten
63
Wonderspons van Dunaldie ? Er zijn nog andere die dat hebben ook maar dat blijkt verbluffend goed te werken.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.317
Punten
113
Als eens met Cif en schuurspons geprobeerd ?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
Hars, sap uit dennenhout
was dat slim om dat erop te leggen 😢

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Waarderingsscore
149
Punten
63
Heb goede ervaringen met doekjes van swerfega. Al de zotste dingen mee schoon gekregen. Op eigen risico

Lid geworden
21 aug 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hars, sap uit dennenhout
was dat slim om dat erop te leggen 😢
Achteraf gezien niet nee!
Raar ik dacht altijd al dat hars een plakkerig goedje was, die vlekken zijn echter niet echt kleverig (precies een soort van kleurstof)
Als het effectief hars is dan zou "Wasbenzine" moeten helpen :unsure:
Heb goede ervaringen met doekjes van swerfega. Al de zotste dingen mee schoon gekregen. Op eigen risico
Thx zal ik eens proberen!
Wonderspons van Dunaldie ? Er zijn nog andere die dat hebben ook maar dat blijkt verbluffend goed te werken.
Thaha was dit maar waar ..

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Je planken hebben 'gebloed'
Er zijn een paar houtsoorten die dit in meerdere en mindere mate hebbe. Bekendste is Merbau maar ook eik, Ayous, Bankirai, Garapa en nog een paar kunnen dit hebben.
Oorzaak vocht in het hout, de planken zijn veel te snel in de handel gebracht na zagen en hebben geen tijd gehad om 100% hun sappen te laten verdampen. Het lastigste is dat dit 'bloeden ' van sap bestaat uit looizuren en andere stoffen . En die vlekken krijg je zeer moeilijk weg.

Beste resultaat krijg je met ontweringswater, een verdunde zuuroplossing van 10% oxaalzuur . Opgelet is bijtend en schadelijk voor de gezondheid
Lees de verdomse gebruiksvoorschriften.
Test eerst uit.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.184
Punten
113
Aanvulling: ik denk er ineens aan.
Bloeden kan ook voorkomen bij reeds lang verzaagde planken als de omgevingsomstandigheden ineens veranderen.
Van buiten naar binnen brengen
Van een droge kamer naar een vochtige badkamer
van de kelder naar de living.

Regis07

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
332
Punten
83
Jullie fout is om de kast delen direct op het laminaat te leggen en deze daar x-tijd te laten liggen, zonder dat er een luchtcirculatie kon gebeuren.
Naar de toekomst ... maak/werk steeds met latjes wanneer u hout gaat stapelen op laminaat, dient als verluchting tussen vloer en het gestapeld hout.

Uw heeft deze kast delen gereinigd of behandeld met een afbijtmiddel.
Mogelijk hebben jullie de behandelde delen niet geneutraliseerd dus is de werking van het middel blijven werken.
@lukanar heeft het al aangegeven, door de behandeling/reiniging is het oude hout gaan bloeden/zijn looistoffen gaan afgeven en omdat er een direct contact was met uw laminaatvloer is de vochtige lucht in de toplaag van het laminaat gedrongen.
Misschien kan een reinigingsmiddel voor laminaat u helpen, zie eens bij HG.
Het voorstel van @Generaldude, het gebruik van de wonderspons van Dunaldy, is ook wel een mogelijkheid, werkt een beetje gelijk een gom.
Schuurspons en dergelijk zou ik nu niet gebruiken gezien dat ook krassen maakt in de toplaag en deze zie je nu niet maar binnen afzienbare tijd komen deze wel naar voor.

Lid geworden
21 aug 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Jullie fout is om de kast delen direct op het laminaat te leggen en deze daar x-tijd te laten liggen, zonder dat er een luchtcirculatie kon gebeuren.
Naar de toekomst ... maak/werk steeds met latjes wanneer u hout gaat stapelen op laminaat, dient als verluchting tussen vloer en het gestapeld hout.

Uw heeft deze kast delen gereinigd of behandeld met een afbijtmiddel.
Mogelijk hebben jullie de behandelde delen niet geneutraliseerd dus is de werking van het middel blijven werken.
@lukanar heeft het al aangegeven, door de behandeling/reiniging is het oude hout gaan bloeden/zijn looistoffen gaan afgeven en omdat er een direct contact was met uw laminaatvloer is de vochtige lucht in de toplaag van het laminaat gedrongen.
Misschien kan een reinigingsmiddel voor laminaat u helpen, zie eens bij HG.
Het voorstel van @Generaldude, het gebruik van de wonderspons van Dunaldy, is ook wel een mogelijkheid, werkt een beetje gelijk een gom.
Schuurspons en dergelijk zou ik nu niet gebruiken gezien dat ook krassen maakt in de toplaag en deze zie je nu niet maar binnen afzienbare tijd komen deze wel naar voor.

Ok bedankt!
Mja bij deze dus nogmaals het bewijs dat ik nog veel bij te leren heb..
Het was een tweedehands kast van de kringloop dus ik vermoed dat de vorige eigenaar dit met een of ander spul zal behandeld hebben.

Ik dacht even dat "wonderspons van Dunaldy" een grapje was maar dit bestaat dus echt?

Het zijn (click) vinyl vloeren, geen laminaat. Zou ik een reinigings middel voor laminaat ook mogen gebruiken bij vinyl vloeren?

JokeVDH

Actief Lid
Lid geworden
4 aug 2012
Waarderingsscore
28
Punten
28
Mijn eerste reactie zou inderdaad ook de wonderspons zijn, alleen even testen, want je 'gomt' daar echt een laagje mee weg en soms maakt dat witte of matte vlekken

Regis07

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
332
Punten
83
Of kijkt en misschien lukt het ook met een witte gom.
Deze vind je gemakkelijk in en AVA-winkel of ander gekende bureau- en kantoorbenodigdheden

Bovenaan