randisolatie niet overal goed geplaatst

Fitz

Nieuw Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
8
Punten
8
Vorige week is bij ons de chapper geweest. Hij heeft zelf de randisolatie geplaatst. Nu stel ik vast dat op sommige plaatsen de randisolatie niet diep genoeg is geplaatst waardoor die niet overal in de chape zit. Op sommige plaatsen zit de isolatie zelfs los bovenop de chape.

Dit is niet overal, maar bij ongeveer 20% van de vloer. 80% van de randisolatie zit correct in de chape.

Ik heb uiteraard de chapper al gecontacteerd en deze ging hier nog op terugkomen, maar ik wilde mij ook graag hier alvast eens informeren wat op termijn de gevolgen hiervan zijn. In hoeverre is dit een probleem in verband met het uitzetten van de dekvloer en/of koudebruggen voor de vloerverwarming. En zijn er (behalve alles uitbreken) oplossingen voor?

Leuk is het niet, ik vrees het ergste, maar misschien valt het nog mee omdat de 80% randisolatie voldoende opvangt?

De chape is versterkt met vezels en netten.

Ik heb in bijlage enkele foto's toegevoegd ter verduidelijking.

Bijlagen

• IMG_8236.JPEG
    IMG_8236.JPEG
    163,7 KB · Weergaven: 60
  • IMG_8237.JPEG
    IMG_8237.JPEG
    162 KB · Weergaven: 59
  • IMG_8238.JPEG
    IMG_8238.JPEG
    252,5 KB · Weergaven: 76
  • IMG_8239.JPEG
    IMG_8239.JPEG
    233,8 KB · Weergaven: 81
  • IMG_8240.JPEG
    IMG_8240.JPEG
    144,6 KB · Weergaven: 78
  • IMG_8241.JPEG
    IMG_8241.JPEG
    285 KB · Weergaven: 61

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
636
Punten
113
Foto 4 is smalle gang is toch niet OK, spanning kan nergens naar toe

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Waarderingsscore
255
Punten
63
De uitzetting op die korte afstand gaat mogelijks niet van die orde zijn dat er problemen optreden.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
316
Punten
83
Voor een zwevende chape met vloerisolatie moet de randisolatie helemaal tot aan de onderkant van de chape zitten, anders kan de vloer inderdaad te veel uitzetten waardoor de tegels kunnen barsten. Probleem is dat aan de randen de chape dan weldegelijk omhoog kan komen en dat kan niet door een ontkoppelingsmat opgevangen worden.
Je zou kunnen testen door de vloerverwarming door het droogprogramma te laten gaan, daarmee wordt de vloer zodanig opgewarmd (>45°) dat de meeste risico's zichtbaar worden. Als daarbij de chape nergens barst, ben je redelijk gerust voor de tegels - alleen mag je dat droogprogramma alleen laten lopen in overleg met de chapper, zodat je zeker bent dat die niet achteraf beweert dat de barsten door foutief droogprogramma veroorzaakt worden.
Om echt goed te zijn lijkt het me aangewezen om de chape aan de randen waar de isolatie niet volledig tot op de folie gaat terug uit te slijpen :(

Fitz

Nieuw Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Waarderingsscore
8
Punten
8
De architect is ook komen kijken en gaf als advies om de randen inderdaad uit te slijpen. Ook de aannemer is langs geweest en zei hetzelfde, dat hij dit ging uitslijpen langs de randen. Hopelijk is dit voldoende zo

Kaffe

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
113
Punten
43
Laat dat maar allemaal op papier zetten voor moest er achteraf een probleem zijn.

Bovenaan