• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

randen schuiframen afwerken - aansluiting vloer, plafond en muur

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Na aanslepende problemen met een kiep-schuifraam hebben wij een nieuw aluminium raam laten installeren.

We zijn nu aan het nadenken hoe we het moeten afwerken.
Links moeten we ongeveer 2 cm verbinden met een bestaande muur.
- Als we pleisteren tussen de muur en het raam vermoed ik dat hier barsten zullen komen door verschillende uitzetting?
- Kan ik hier werken met een profiel? Neem ik dan best kunststof, hout, aluminium?

Onderaan is er een spleet van ongeveer 1 cm, boven grijze tegels. Kan ik dit opvullen met tegelvoegsel?

Bovenaan is er een spleet van ongeveer 1 cm, met erboven de rand van een latjesplafond. Hier dacht ik een strook gyproc op te bevestigen.

Iemand tips of voorbeelden?
 

Bijlagen

  • processed-5298eed1-8be3-49dc-ab74-388d4b012d75_zE1BOTEh.jpeg
    processed-5298eed1-8be3-49dc-ab74-388d4b012d75_zE1BOTEh.jpeg
    160 KB · Weergaven: 39
  • processed-132336fc-6541-43c7-bd04-090f3d283d11_uk0tTDcl.jpeg
    processed-132336fc-6541-43c7-bd04-090f3d283d11_uk0tTDcl.jpeg
    134 KB · Weergaven: 39
  • processed-4262581f-2280-4075-93d7-137fec85c5ea_w2eQSUbw.jpeg
    processed-4262581f-2280-4075-93d7-137fec85c5ea_w2eQSUbw.jpeg
    298,8 KB · Weergaven: 39

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Een heel nette oplossing is om daar een vlakke aluminium strook over te (laten) kleven, gemoffeld in dezelfde kleur als het raam. Als die strook niet dikker is dan 2 à 3 mm, ziet dat er heel strak uit. De groene strookjes op de tekening (crème is muur/vloer, rood is raam, blauw is glas, maar dat had je vast al door)

Aan de kant van de muur/vloer wordt die heel fijn gekit in de kleur van de muur/vloer, aan de kant van het glas wordt die gekit in de kleur van het raam. Je kan dan kiezen of je die strook van aan de muur/vloer tot aan de rand van het kader aan de kant van het glas laat komen (bovenste optie op de tekening), of dat je een strook neemt die bv tot halverwege het bestaand kader komt (onderste optie op de tekening). Ik vind die eerste oplossing er wat strakker uitzien als het kader niet te breed is, je krijgt dan alleen een fijn naadje op de kopse kant. Bij ons zijn de meeste (kamerhoge, zwarte) ramen aan de muren en aan de plafonds op de tweede manier afgewerkt.
 

Bijlagen

  • raamprofiel.jpg
    raamprofiel.jpg
    32,1 KB · Weergaven: 10

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Is die schuifraam er nu gewoon tussen gezet en langs alle kanten met PUR opgespoten ? Of door het kader geboord en zo verankerd ?
Je kan idd met van alles een afwerking voorzien.
Persoonlijk had ik bezetsel verwijderd en raam terug mooi aangewerkt
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Een heel nette oplossing is om daar een vlakke aluminium strook over te (laten) kleven, gemoffeld in dezelfde kleur als het raam. Als die strook niet dikker is dan 2 à 3 mm, ziet dat er heel strak uit. De groene strookjes op de tekening (crème is muur/vloer, rood is raam, blauw is glas, maar dat had je vast al door)

Aan de kant van de muur/vloer wordt die heel fijn gekit in de kleur van de muur/vloer, aan de kant van het glas wordt die gekit in de kleur van het raam. Je kan dan kiezen of je die strook van aan de muur/vloer tot aan de rand van het kader aan de kant van het glas laat komen (bovenste optie op de tekening), of dat je een strook neemt die bv tot halverwege het bestaand kader komt (onderste optie op de tekening). Ik vind die eerste oplossing er wat strakker uitzien als het kader niet te breed is, je krijgt dan alleen een fijn naadje op de kopse kant. Bij ons zijn de meeste (kamerhoge, zwarte) ramen aan de muren en aan de plafonds op de tweede manier afgewerkt.
interessant, waar zou ik zo'n aluminium strook kunnen laten maken?
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Is die schuifraam er nu gewoon tussen gezet en langs alle kanten met PUR opgespoten ? Of door het kader geboord en zo verankerd ?
Je kan idd met van alles een afwerking voorzien.
Persoonlijk had ik bezetsel verwijderd en raam terug mooi aangewerkt
ik was niet aanwezig bij de plaatsing, maar ik ga er wel vanuit dat die in de muur verankerd is.
Waarom het bezetsel verwijderen? Het bezetsel komt eerder niet ver genoeg dan te ver. Zou ik de volledige dagkant breder maken om tot aan het raam te komen? Met gyproc of met gips?
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Heb je nog plinten van de vloer?
Ik had hier ook een 2cm, door een fout met de vloerpas maar ik heb er stenen plinten voor gebruikt. Niet de volledige hoogte maar 2-3cm hoog en dat is mooi. Plinten ertegen gekleefd met kit, en plintvoegen ingekit ipv met cement ingewassen.

Voor de randen zou je ook een mdf plint kunnen nemen, die je dan schildert in de kleur van de muur.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.698
Punten
113
Is die schuifraam er nu gewoon tussen gezet en langs alle kanten met PUR opgespoten ? Of door het kader geboord en zo verankerd ?
Je kan idd met van alles een afwerking voorzien.
Persoonlijk had ik bezetsel verwijderd en raam terug mooi aangewerkt
ik was niet aanwezig bij de plaatsing, maar ik ga er wel vanuit dat die in de muur verankerd is.
Waarom het bezetsel verwijderen? Het bezetsel komt eerder niet ver genoeg dan te ver. Zou ik de volledige dagkant breder maken om tot aan het raam te komen? Met gyproc of met gips?
Ik zou idd dat uitwerken bv met gyplat
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Mooiste lijkt me hier om in zelfde kleur als venster latjes van 2mm dik van alu of PVC te gebruiken, deze tot net op rand venster te plaatsen en tot tegen de muur/vloer/plafond die je eerst reinigt en eventueel wat bijplamuurt. Dan goed opkitten. In sommige bouwhandels vind je heel veel profielen, of je bestelt ze gewoon online in eender welk materiaal en kleur die je wilt.
 

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
350
Waarderingsscore
240
Punten
43
Yep, of gewoon de winkel contacteren waar je je pvc-ramen gekocht hebt. Dan ben je 100% zeker van zelfde kleur/textuur/etc.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan