• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Raming architect

  • De uiteindelijke kostprijs lag veel lager dan wat de architect geschat heeft!

    Stemmen: 0 0,0%
  • De uiteindelijke kostprijs lag iets lager dan wat de architect geschat heeft.

    Stemmen: 0 0,0%
  • De uiteindelijke kostprijs kwam overeen met wat de architect geschat heeft.

    Stemmen: 0 0,0%
  • De uiteindelijke kostprijs lag veel hoger dan wat de architect geschat heeft!

    Stemmen: 1 100,0%

  • Totaal aantal stemmers
    1

Raming architect

Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
97
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met de raming van de architect. Zelf heeft ze bij ons gezegd dat ze ruim geschat heeft (dure stenen, dure vloeren, etc.) en zitten onze offertes voor de ruwbouw er voorlopig een heel stuk onder, maar langs de andere kant hoor en lees ik dan dat het - als het puntje bij paaltje komt - toch altijd een heel stuk duurder uitkomt.



Hoe zat jullie eind budget ten opzichte van de raming van de architect? Of - voor wie nog bezig is - ben je al een heel eind verder in je bouw en heb je daar al een zicht op?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
ik koos laatste, maar ik weet ook waarom



raming archi was zuiver op m², geen buitenaanleg, standaardmaterialen, ...



en als je dan gaat kiezen en je wilt degelijk materiaal, ...





ik geloof niet dat er architecten zijn die doelbewust verkeerd ramen, afwijkingen tov raming zijn altijd te verklaren als je dieper gaat zoeken
 
G

Guest

Guest
ik koos ook laatste, maar dat is volledig onze eigen schuld! Prijs was berekend op : je kan het zetten voor die prijs, met mediummateriaal. Als je dan zelf een pak meer uitgeeft aan afwerking, dan weet je dat je hoger uitkomt.
 
Lid geworden
4 feb 2007
Berichten
396
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik koos ook voor het laatste, al is "iets hoger" wel relatief natuurlijk.

bij ons was de uiteindelijke kostprijs ongeveer 15% hoger dan de raming, dit kwam voornamelijk door de ruwbouwwerken die veel langer geduurd hebben dan gedacht (en onze metsers waren per uur betaald)

dom dom dom van ons, we hadden geen vaste prijs afgesproken!!!
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
97
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ah, dat is dan meteen nog een goede tip, bedankt ironic!
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
1.135
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een hele goeie architect...wat het creatieve betreft 8)



Tellen kunnen die mannen dus niet hé, ik schat dat wij ongeveer 80% over het

aanvankelijke budget gaan zitten (en dan hoop ik dat we er effectief mee toekomen)



Wel een prachtig huis, maar in de raming was blijkbaar enkel rekening gehouden

met de vierkante meters bewoonbare oppervlakte, en dus niet met alle "extra's" :

ca 80 m2 terras/balkon op 3 niveaus, carport voor 2 auto's, fietsenberging,...



Het speelt misschien ook wel een rol dat wij als bouwers niet echt piepjong meer zijn

(tram 4 is hier ondertussen gepasseerd) en ook niet echt hééél krap zitten qua budget ;

als er dan keuzes moeten gemaakt worden, ga je al sneller voor het iets "betere",

maar dan nog blijf ik er bij dat onze archi ons serieus op het verkeerde been gezet heeft...
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
257
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons ongeveer 23% meer dan wat de architect ons gezegd heeft, maar we hebben dan ook alleen maar met de deftige materialen gewerkt (hier mag je volgens mij ook niet op besparen, zeker niet in je ruwbouw, die zet je toch maar 1x), dat zal misschien ook wel wat schelen



groetjes



sam
 
Lid geworden
23 aug 2007
Berichten
97
Waarderingsscore
0
Punten
0
23% meer?? Dat is bijna een vierde duurder! Dat zou betekenen dat je bij het berekenen van je lening ten op zichte van je eigen budget rekening moet houden met een vierde extra kosten? :shock:
 
Lid geworden
9 jan 2007
Berichten
1.135
Waarderingsscore
0
Punten
0
Euhhh, je kan ook een stuk gaan bijlenen "en cours de route"

Als je serieus over het oorspronkelijk geplande budget gaat, dan kan je

vaak niet anders...

Wij zijn zo'n 50% extra moeten gaan bijlenen :cry: ,

ondanks de marge die we al hadden bijgeteld uit eigen middelen
 
Lid geworden
29 mrt 2006
Berichten
257
Waarderingsscore
0
Punten
0
tja wij zijn ook moeten gaan bijlenen en nog extra gespaard
 
Lid geworden
18 mrt 2008
Berichten
928
Waarderingsscore
0
Punten
0
het onze was ook zeer veel duurder dan eerst gedacht, maar zoals bijna overal: eigen schuld. en geen probleem ook niet. het had goedkoper gekund, maar wij hebben het anders gedaan. het enige wat niet mag gebeuren, is boven je capaciteit gaan.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan