• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Ramen

Lid geworden
2 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo iedereen,

Twee vraagjes:

*
Ik heb (nog goede) houten kozijnen. Is het e. goed idee hier door e. firma als Renowindow, Allglas, Weemaes,... hgrdm. glas in te laten zetten?
Men kan denk ik 2 zaken doen:
- 1,0 glas en glaslatten binnenkant toevoegen; of,
- fineo, en indien ik h. juist begrijp moet men niets toevoegen dan (want dun)?

*
Indien ik toch voor nieuw kozijn + glas ga (hout):
adviseren jullie dan: (naar plaatser én nr. samenwerkende fabr. toe, kwaliteit)
- kwadro
- belisol
- gema concepts
- De Raam
- flyantwerpen
- stamramen
bedoeling is beste prijs-kwaliteitverhouding vinden.
merci!
Bert en gina

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
129
Punten
43
Zitten er delen die opengaan in die kozijnen?

Hier hadden we ook overwogen om enkel het glas te gaan vervangen maar de energiecoach raadde ons dat af omdat de opengaande delen meestal voor behoorlijk wat verlies zorgen. Bij de nieuwe ramen sluiten die toch echt wel veel beter is mijn ervaring.

Mochten er geen opengaande delen zijn en je ramen zijn nog goed dan kun je dat zeker overwegen. Hier deed het toch wat pijn om die mooie houten kozijnen uit te breken. Wel belangrijk om te weten dat je dan nog wel altijd "maar" met 1.0 glas zit.

Al leer ik uit onderstaande afbeelding van de Vlaamse overheid wel dat dit allemaal wel lijkt mee te vallen:

1665063819364.png

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
512
Punten
113
Wij hebben hier het enkel glas laten vervangen door dubbel glas 1.0, maar zoals Ijo13 aanhaalt moet je wel zorgen voor goede luchtdichting bij bewegende ramen.

PS. Uw autocorrect is zo te zien defect, of je maakt er een sport van om allerlei woorden onnodig af te korten (e. / h. / nr. / ...).

Lid geworden
2 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zitten er delen die opengaan in die kozijnen?

Hier hadden we ook overwogen om enkel het glas te gaan vervangen maar de energiecoach raadde ons dat af omdat de opengaande delen meestal voor behoorlijk wat verlies zorgen. Bij de nieuwe ramen sluiten die toch echt wel veel beter is mijn ervaring.

Mochten er geen opengaande delen zijn en je ramen zijn nog goed dan kun je dat zeker overwegen. Hier deed het toch wat pijn om die mooie houten kozijnen uit te breken. Wel belangrijk om te weten dat je dan nog wel altijd "maar" met 1.0 glas zit.

Al leer ik uit onderstaande afbeelding van de Vlaamse overheid wel dat dit allemaal wel lijkt mee te vallen:

Bekijk bijlage 90427
Bedankt voor advies/info.
Ja, toch wel ook ramen met opengaande delen...

Lid geworden
2 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij hebben hier het enkel glas laten vervangen door dubbel glas 1.0, maar zoals Ijo13 aanhaalt moet je wel zorgen voor goede luchtdichting bij bewegende ramen.

PS. Uw autocorrect is zo te zien defect, of je maakt er een sport van om allerlei woorden onnodig af te korten (e. / h. / nr. / ...).
Merci...

Mjah blijf dan toch twijfelen momenteel, ook ivm die luchtdichting.

De afkortingen, is een gewoonte :)

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.043
Punten
113
De rest van de woning heeft ook invloed op de keuze van nieuwe ramen/kozijnen. Als je nu enkel glas hebt, is de stap naar HR-glas een wereld van verschil. Heb je nu al dubbel glas, dan is dat ook een stap vooruit maar wel een kleine stap.

De luchtdichting van de ramen heeft niet te maken met opengaande delen. We bedoelen dan de plaatsing van de kozijnen. Of er tussen de muurisolatie en de raamkozijnen nog een opening is waar lucht door kan. Deze doorgang doet namelijk de investering in nieuw glas te niet... Om deze luchtdichting goed te krijgen, bestaan er speciale tapes/folies/pasta's/...

Lid geworden
2 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
De rest van de woning heeft ook invloed op de keuze van nieuwe ramen/kozijnen. Als je nu enkel glas hebt, is de stap naar HR-glas een wereld van verschil. Heb je nu al dubbel glas, dan is dat ook een stap vooruit maar wel een kleine stap.

De luchtdichting van de ramen heeft niet te maken met opengaande delen. We bedoelen dan de plaatsing van de kozijnen. Of er tussen de muurisolatie en de raamkozijnen nog een opening is waar lucht door kan. Deze doorgang doet namelijk de investering in nieuw glas te niet... Om deze luchtdichting goed te krijgen, bestaan er speciale tapes/folies/pasta's/...
Bedankt,
en deze luchtdichting zou mogelijk een probleem zijn bij -niet erg goed geplaatste- nieuwe kozijnen,
of juist bij de oude, bestaande houten?
(sorry, we zijn echt leken! ?)

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.043
Punten
113

Bedankt,
en deze luchtdichting zou mogelijk een probleem zijn bij -niet erg goed geplaatste- nieuwe kozijnen,
of juist bij de oude, bestaande houten?
(sorry, we zijn echt leken! ?)
Bij beide ;) (geen probleem, daarom stel je vragen)

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
512
Punten
113
De luchtdichting van de ramen heeft niet te maken met opengaande delen. We bedoelen dan de plaatsing van de kozijnen. Of er tussen de muurisolatie en de raamkozijnen nog een opening is waar lucht door kan.
Zijt maar gerust dat de luchtdichting tussen de opengaande delen ook belangrijk is. 'Vroeger' deden ze niet aan rubbers en dergelijke op de houten kozijnen, of toch zeker niet bij ons.

Ik moet er nog altijd eens werk van maken om meer ruimte te frezen in het kozijn voor een fatsoenlijke dichting. Schuimrubber dichtingen zijn te dik voor de kleine voegen die er zijn. Maar die kleine voegen zijn wel genoeg speling om tocht toe te laten.

Lid geworden
2 okt 2022
Waarderingsscore
0
Punten
1
De luchtdichting van de ramen heeft niet te maken met opengaande delen. We bedoelen dan de plaatsing van de kozijnen. Of er tussen de muurisolatie en de raamkozijnen nog een opening is waar lucht door kan.
Zijt maar gerust dat de luchtdichting tussen de opengaande delen ook belangrijk is. 'Vroeger' deden ze niet aan rubbers en dergelijke op de houten kozijnen, of toch zeker niet bij ons.

Ik moet er nog altijd eens werk van maken om meer ruimte te frezen in het kozijn voor een fatsoenlijke dichting. Schuimrubber dichtingen zijn te dik voor de kleine voegen die er zijn. Maar die kleine voegen zijn wel genoeg speling om tocht toe te laten.
In de bestaande houten kozijnen, ruimte infrezen + rubbers steken;
en aan de kaders, die tapes / folies / pasta's waar hierboven over werd gesproken steken en de kader terugplaatsen,
zijn dat goede ideeën om kozijn behouden en glas vervangen? Of zijn we dan bezig met héél veel extra's / pimp toe te voegen aan een oud iets?

Ik vind de bestaande houten ook mooi van model en profiel. Wellicht nog met de hand gemaakt (hoewel heel simpel, gewoon slank en recht)?

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.043
Punten
113

Akkoord! Daar moet ook aandacht voor zijn.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan