• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ramen vervangen en alternatief voor rolluiken

D2ThaV

Nieuw Lid
Reaction score
0
Momenteel zit bij mijn gerenoveerde woning met nog relatief oude ramen met rolluiken.
Maar na er een jaartje te wonen valt de geluidsoverlast heel erg tegen, aangezien we vlak tegen een baan van 70 slapen op de boerenbuiten, alles behalve aangenaam slapen tijden de oogstmaand(en) blijkt nu. :) 
Voor het grote raam op gelijkvloers is het vervangen 'redelijk' simpel.
Het raam nu, is langs alle 4 vlakken tegen de facade gezet, met bovenaan gewoon een ruimte achter de facade waar de rolluik zich in opdraait.
Ik had graag de rolluik behouden, had deze tijdens de renovatie zoveel als mogelijk geÏsoleerd, maar toch blijft de geluidsoverlast storend, ook beneden.
Dus ben van plan om dit raam te vervangen door een raam zonder rolluik, op zich niet super erg, enkel dan om de warmte buiten te houden in de zomer dat dit een gemis zal worden aangezien het een groot raam betreft en meer dan een halve dag zon heeft.
Hoorde van de buren dat er tegenwoordig zonwerend glas bestaat om zo'n dingen op te lossen.

Stel me dan de vraag of dit evenveel gaat buitenhouden dan een rolluik?
Zou er in deze situatie toch een alternatief bestaat om mijn ramen te kunnen verduisteren met dan vooral oog op de warmte buitenhouden?
Elektriciteit zit klaar aan alle ramen, rolluiken waren automatisch.
Maar een rolluikkast zie ik echt niet meer zitten omdat ik deze in mijn situatie wegens plaatsgebrek niet voldoende geluidsdicht krijg.

Misschien iets heel compact dat ik onder de strik van het raam kan plaatsen?
De ramen zitten een 20 cm in de facade dus moest dat voldoende kunnen zijn?
Voor de typische opbouwrolluik uitstraling ben ik niet echt te vinden.
Boven op de slaapkamer heb ik twee ramen die in deze voorgevel zitten.
Ook met rolluiken en niet voldoende geïoleerd gekregen om in alle rust te kunnen slapen.
Maar daar is de situatie enigzins anders.

Zie foto 2.
Links is de huidige situatie.
Het raam zit met de zijvlakken en onderkant tegen de facade, bovenaan stopt het raam een cm of 30 tot onder de strik waar dan ruimte is voor de rolluik.
Rechts is de situatie hoe ik het zie met de nieuwe ramen.
Het raam sluit volledig aan tegen alle zijde van de facade.
Raam zou dan uit twee delen bestaan, zodat dit nog open kan gedaan worden zonder tegen de valse plafond te zitten en dan eventueel bovenste deel in melkglas aangezien je hier toch maar op hout kijkt van de binnenafwerking.
Het hout dat onder de strik zit kan dan behouden blijven en kan misschien dienen om een screen achter weg te werken zodat de ramen langs buitenaf verduisterd kunnen worden tegen warmte en licht.
Hier zou ik het liefst wel hebben dat er warmte binnen kan op een zonnige winterdag, aangezien boven geen verwarming is, dus zonwerend glas lijkt me geen optie.

Zou het werken zoals ik het zie, zijn er screens die de warmte deftig buiten houden en tussen die kleine ruimte weggewerkt kunnen worden?
Ook hier is er al elektriciteit voorzien, dus automatiseren is allemaal geen probleem. 
Het is me in beide gevallen vooral te doen om zoveel mogelijk de warmte buiten te kunnen houden, maar toch te kunnen binnen laten indien gewenst.
Dat het niet volledig donker te krijgen is kan ik meer mee leven dan met het lawaai waar ik nu mee zit.
Alvast bedankt,

013ec0f7cd72eeb67c0bac5bcf473d4b7051e9d4bf_zpsw2oysqec.jpg

f_zpsatpjua67.jpg

Ik zou gewoon terug rolluiken plaatsen, waarom het moeilijk maken?

Nu7s said:

Met de plek die ik heb in mn rolluikkasten in het onmogelijk om deze deftig dicht te krijgen naar de normen van vandaag. Vindt het wat zinloos om driedubbelglas te gaan steken als er aan de rolluikkast maar een isolatieplaat van 3cm zit. En voor de geluidsoverlast is dit echt wel een must. Huis staat 2 meter van een baan van 70 en is nog in oude betonplaten met het typische tikkende geluid. Zou liever wat langer kunnen slapen in rust dan de simpelste en goeikoopste manier te nemen 

Geluid zal met deftige afwerking al heeeel wat beter zijn. Dus goede luchtdichtheid en inbouwrolluilen zijn daar een storende factor.
Zonnewerende ramen hebben amper effect, als je echt de zon wil weren, dan moet dat langs buiten. Eventueel opbouwrolluiken.

D2ThaV said:
Nu7s said:

Met de plek die ik heb in mn rolluikkasten in het onmogelijk om deze deftig dicht te krijgen naar de normen van vandaag. Vindt het wat zinloos om driedubbelglas te gaan steken als er aan de rolluikkast maar een isolatieplaat van 3cm zit. En voor de geluidsoverlast is dit echt wel een must. Huis staat 2 meter van een baan van 70 en is nog in oude betonplaten met het typische tikkende geluid. Zou liever wat langer kunnen slapen in rust dan de simpelste en goeikoopste manier te nemen 

Toch wel een foute veronderstelling als je niet verder kijkt dan het traditioneel rolluikje met daarvoor een al of niet geisoleerd MDF kastje.

Je kan ook gebruik maken van opbouwrolluiken die hun eigen kast hebben en daarna kan je d eovergebleven nis nog volproppen met rotswolisolatie. Dat heeft een hogere massa en is thermisch in orde.

En effe voor goede orde

tradi rolluik : opgehangen in de ruwbouwnis + MDF kast of iets anders

voorzetrolluik: eigen kast geplaatst op of tussen de gevel van langsbuiten

opbouwrolluik: eigen kast geplaatst aan OP/BOVENOP het raam langs de binnenzijde. Niet nodig verder af te werken kan ingepleisterd worden. Extra afwerking inzake verhoogde isolatie = thermische en akoestische isolatie + MDF kast. 

Het is hier al aangegeven maar rolluiken zijn niet het probleem, wel de crappy afwerking: niet luchdtdixht, ongeisoleerd, ...

Als akoestiek belangrijk is, ga je ook best voor specifiek geluidswerende ramen die correct luchtdicht geplaatst worden. Daar horen uiteraard geen inbouw rolluiken maar elektrische voorzetrolluiken (elektrisch: geen akoestisch lek via optrek lint).

D2ThaV said:
Nu7s said:

Mijn rolluikkasten zijn perfect luchtdicht hoor, als je er wat tijd insteekt is dat geen probleem. Geluidsisolatie heb je gelijk in, daar moet je wol voor kunnen steken (platen isoleren niks naar geluid). 

En rolluikkasten simpel en goedkoop? 
rofl.gif

@TS,
Probleem met je gebouw is, dat men op het eerste verdiep geen plaats had om een rolluik achter het buitenspouwblad te plaatsen.
Waardoor men genoodzaakt was om met die 'zwarte-kunststof-bak' een akoestisch slecht isolerende 'klank-kast' te maken en ook om er toch maar de rol van dat rolluik in onder te kunnen brengen.

Jouw voorstel-tekening is zéker al niet slecht... maar het concept kan nog beter...

voorstel_0.jpg

Attachments

• voorstel.jpg
    voorstel.jpg
    61,1 KB · Views: 1
Zuust!

Vandaag is het hoofdprobleem van TS, datem niet kan slapen ingevolge het gedonder van auto's en camions op die elastische voegen van dat betonwegdek op n paar meter van zn gevel.

TS geeft ook toe... dat er bovendien ook véél zon op die gevel terechtkomt.

Los het alletwéé op... in één kéér hé! Zoniet kan TS straks opnieuw niet slapen omdat het dan weer te warm is!

Regis07 said:
Terechte opmerking van Atoomn°13 omtrent de rolluikbakken op de 1e verdieping.

Ik weet nu niet of het verlaagd plafond reeds bestaat of nog gaat uitgevoerd worden.
Maar inplaats van te werken met inbouw of opbouw rolluiken wat niet de wens is van de TS.
Waarom niet denken aan rolgordijnen in deze genre? 
Bv: http://www.copahome.com/nl/Producten/Vertical_screen/
Binnen of buiten, volledige verduistering, warmtewerend, kan gemonteerd worden tegen de omlijsting van het raam en  de raamvleugel kan bewegen zonder hinder, enz

Verlaagde plafond is er al en is geen mogelijkheid meer om door te trekken tot tegen ramen ofzo, dan ga ik het mezelf te ingewikkeld maken. Wat jij suggereerd kan ik inderdaad iets mee, bestaat zoiets ook in van die grijze 'isolatiestof' zoals een dampscherm, zodat de hitte optimaal buitengehouden blijft? 

Focus niet te veel op dat glas, ken huidige situatie niet, maar meestal komt het geluid niet door het glas, maar eerder door alle kieren die er zijn zoals aan rolluiken, en afwerking van de ramen aan de muren . Vroeger staken ze daar al gewoon wat gazettepapier tussen en een houten mat als afwerking. Een nieuw raam met goede luchtdichte aansluiting zal al een enorm verschil geven.

Acoestiek, is een van de méést complexe zaken in de bouwwereld.

Stel... men plaatst een geluidswerende ruit in een aluminium-raam. (meestal is zo'n geluidswerende ruit, voorzien van twee verschillende glasdiktes... zodat de ene ruit niet méé gaat trillen met de andere 'uit sympathie'

Beetje vergelijkbaar met gitaarsnaren... wanneer je één snaar afduwt tot de toonhoogte van de andere... dan gaat die andere (gelijkgestemde) snaar effectief 'uit sympathie' meetrillen met die aangetokkelde snaar.

En dus... men plaatst zo'n duurdere, geluidswerende ruit in een aluminiumraam.

Hoé zien die glasklem- rubbers er uit van zo'n aluminiumraam? Die rubbers hebben 'vingertjes' En wanneer zo'n duurdere, geluidswerende ruit tussen die 'vingertjes' geklemd zit... dan gaat die ganse ruit (als vlak) méétrillen met de geluidsbron. (lees: nul-operatie tegen serieuze méérkost)

Dus: Geluidswerend glas dient in een aluminiumraam te worden geplaatst op mousseband en te worden afgedicht met sillicone en niét met die onnozele 'vinger-rubbertjes'.

Een andere misvatting is: dat het raam 'luchtdicht' moet aansluiten met de muur. Neen! Want zo'n lucht-dichtheidsfolietje is niks meer noch minder dan een 'trommelvlies' 

Wat men nodig heeft... is een massieve aansluiting van het raam met de muur.

Ooit liet ik een, van de door mij ontworpen alu-ramen op acoestiek testen in het labo van het WTCB.

Door 'omstandigheden' had ik ginder heus wat tijd ter mijner beschikking om de spleet tussen mijn raam en hun massieve betonnen testmuur vol te pérsen met de voorhanden zijnde rotswol.

En toen... gingen we dus het raam testen op acoustiek. De laborant zette zijn geluids-installatie aan in de éne ruimte... om dan in de andere ruimte te kunnen vaststellen hoeveel geluid het raam zou doorlaten.

Maar... in de 'ontvangstruimte' hoorden we helemaal... NIKS!

Waardoor de laborant dacht... dat de kabels van zijn geluidsboxen (in die andere ruimte) niet waren aangesloten...

Tot we de raamvleugel (van mijn test-raam dus) opendeden! Ik heb er blijvende gehoorschade aan overgehouden!

Alles had dus te maken met het béénhard volproppen met rotswol, van die spleet tussen het raam en de testmuur!

Samengevat:

- geluidswerend glas altijd op mousseband plaatsen en afdichten met sillicone ipv. met 'vingerrubbertjes'

- zorgen voor een massieve aansluiting van raam met ruwbouw. (want lucht-afdichtings-flapjes zijn niks meer dan létterlijke trommelvelletjes)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief