• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Ramen plaatsen zonder arduinen dorpel mogelijk?

Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Hallo allen,

Wij gaan een nieuwbouwwoning zetten, donkere steen en zwarte raamprofielen. Naar onze mening is een arduinen/granieten/... dorpel qua uitzicht nog te blauw.
We hadden het liefst zonder deze soort dorpels gewerkt. Op de verdieping hebben de ramen een aluminium dorpel, maar op het gelijkvloers is dit niet mogelijk.
Heb heel het forum al doorzocht, maar kom niet echt tot een oplossing (telkens vrij oude topics, misschien ondertussen meer ervaringen?)

De raam/deur kan wel op een Ytong geplaatst worden met EPDM erover, maar hoe kunnen we dan een goede afwatering bekomen ?
Wat met een deurdorpel?

Bedankt voor de reacties
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
243
Punten
43
Je zou de dorpels kunnen laten maken in architectonisch beton kan ook in kleur
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Heb al verschillende steenkappers bezocht, maar laat ons zeggen dat elke steenachtige nog te blauwig is.
Nadeel is ook dat hoe donkerder je gaat, hoe duurder de dorpel word.

Aangezien we het liefst van al geen dorpel zien maar gevelsteen, vroeg ik me af of iemand hier op het forum ervaring heeft met dergelijke plaatsing en afwatering.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
IK zou mij daar gewoon niet aan storen. Na X-tijd zie je dat toch niet meer...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
BM96 zei:
Nadeel is ook dat hoe donkerder je gaat, hoe duurder de dorpel word.

tja, wie mooi wil zijn moet lijden...

Zoals reeds gezegd: nu vind je dat belangrijk, binnen enkele maanden zie je dat al niet meer en niemand anders zal ooit merken dat je speciale dorpels gelegd hebt die anders zijn dan bij andere huizen want het interesseert ook niemand. Er wordt immens veel geld en tijd gespendeerd in de keuze van gevelstenen en dergelijke, maar  na een tijdje ben je er gewoon aan gewend, en is er een nieuwe mode waardoor jouw gevel er toch weer verouderd en gewoontjes uitziet. Zo gaat dat nu eenmaal.

 
 

De-Kempen

Lid
Lid geworden
30 sep 2013
Berichten
389
Waarderingsscore
0
Punten
16
thomas_dhaese zei:
IK zou mij daar gewoon niet aan storen. Na X-tijd zie je dat toch niet meer...

Akkoord, ik heb dat met een aantal zaken van onze nieuwbouw nu we er 2j in wonen.
Maar zo dacht ik daar tijdens het bouwen niet over hoor :)
 

ToToA

Lid
Lid geworden
18 mrt 2016
Berichten
313
Waarderingsscore
4
Punten
18
Waarom is Alu niet mogelijk op gelijkvloers?

Wij hebben dit :)

Op plaatsen waar dit niet ging (Deuren) loopt het terras door. 

 
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Hoe gaat dit dan juist in zijn werk ToToA?
Wat plaats je dan onder je deur om de afwatering goed te houden?

Je mag me altijd foto's doorsturen via PM, of via email hoor !
 

dark-divx

Actief Lid
Lid geworden
24 okt 2014
Berichten
235
Waarderingsscore
36
Punten
28
Thomas en DIY: Het is toch niet omdat een ander dit niet ziet dat je het daarom niet moet doen. 
Dan heb ik hier veel keuzes gemaakt die ik niet moest doen. Maar ikzelf kom er wel alle dagen en zie het. Je bouwt toch een huis voor jezelf en niet voor een ander.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Wij staan voor dezelfde uitdaging; men wist mij ook te vertellen dat donker gepolijste hardsteen na enige tijd ook weer verbleekt en verblauwt, dat was ook geen optie, en een aluminium dorpel was niet echt geschikt voor deuren (maar zou, mits ondersteund, voor ramen wel kunnen).

Bij ons wordt het dus een epdm op de ytong, en dan onze verharding tot tegen de ramen. Er loopt een paadje rond het huis, dat werken we dus aan tot tegen de ramen. Architect wees er wel op dat er voldoende afhelling moet zijn dan, maar dat het wel degelijk werkt.

Dus: kijk eens wat je kan doen met je buitenverharding. Zorg er wel voor dat je altijd het fiat krijgt van je architect, zodat je achteraf geen miserie hebt met insijpeling.

Wat de reacties à la "je ziet dat later toch niet meer" betreft: je zou eens moeten weten in hoeveel huizen ik kom waarbij ik denk "welke *!@ heeft er hier met zijn klak naar gesmeten" ;-)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Stefaan Van Slycken zei:
Wat de reacties à la "je ziet dat later toch niet meer" betreft: je zou eens moeten weten in hoeveel huizen ik kom waarbij ik denk "welke *!@ heeft er hier met zijn klak naar gesmeten" ;-)

Het gaat niet over de afwerking, maar over keuzes.  Steengrijs, muisgrijs, betongrijs..........sommigen twijfelen daar maanden over, terwijl niemand daar nog oog voor heeft na 1 jaar.

Gevelsteen, ramen,dakpannen,...... zijn zo van die gevallen.

In winkels vergelijk je en neem je stalen. Maar eenmaal gekozen, is er geen vergelijk, want de andere keuze is er niet....

Composiet is ook nog een optie , dan heb je zwart en blijft het zwart
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
De-Kempen zei:
thomas_dhaese zei:
IK zou mij daar gewoon niet aan storen. Na X-tijd zie je dat toch niet meer...

Akkoord, ik heb dat met een aantal zaken van onze nieuwbouw nu we er 2j in wonen.
Maar zo dacht ik daar tijdens het bouwen niet over hoor :)

Wij wonen er bijna en ik zie het al niet meer. Het enige wat mij stoort zijn die vorte witte geleiderkes waar de screens in lopen.
Mario_ zei:
Stefaan Van Slycken zei:
Wat de reacties à la "je ziet dat later toch niet meer" betreft: je zou eens moeten weten in hoeveel huizen ik kom waarbij ik denk "welke *!@ heeft er hier met zijn klak naar gesmeten" ;-)

Het gaat niet over de afwerking, maar over keuzes.  Steengrijs, muisgrijs, betongrijs..........sommigen twijfelen daar maanden over, terwijl niemand daar nog oog voor heeft na 1 jaar.

Gevelsteen, ramen,dakpannen,...... zijn zo van die gevallen.

In winkels vergelijk je en neem je stalen. Maar eenmaal gekozen, is er geen vergelijk, want de andere keuze is er niet....

Composiet is ook nog een optie , dan heb je zwart en blijft het zwart

't Is dus hetgene Mario hierboven zegt dat ik bedoel hé!!! FFS, het is een dorpel. Je let daar na een tijd niet meer op. Of dat nu zwart, grijs of blauwesteenblauw is... 

Nog zoiets: een dorpel traditioneel leggen in de facade dat mag tegenwoordig ook al niet meer! Neen, het moet er gewoon tussen liggen. Want anders kloppen de lijnen niet meer.
Stefaan Van Slycken zei:
Wij staan voor dezelfde uitdaging; men wist mij ook te vertellen dat donker gepolijste hardsteen na enige tijd ook weer verbleekt en verblauwt, dat was ook geen optie, en een aluminium dorpel was niet echt geschikt voor deuren (maar zou, mits ondersteund, voor ramen wel kunnen).

Bij ons wordt het dus een epdm op de ytong, en dan onze verharding tot tegen de ramen. Er loopt een paadje rond het huis, dat werken we dus aan tot tegen de ramen. Architect wees er wel op dat er voldoende afhelling moet zijn dan, maar dat het wel degelijk werkt.

Dus: kijk eens wat je kan doen met je buitenverharding. Zorg er wel voor dat je altijd het fiat krijgt van je architect, zodat je achteraf geen miserie hebt met insijpeling.

Wat de reacties à la "je ziet dat later toch niet meer" betreft: je zou eens moeten weten in hoeveel huizen ik kom waarbij ik denk "welke *!@ heeft er hier met zijn klak naar gesmeten" ;-)

En dat heeft er niets mee te maken van "er met de klak naar smijten". Den eersten die dat tegen mij zegt, mag het anders eens komen nadoen...

En... sorry... als je het fiat hebt van uw architect en je krijgt toch insijpeling is er geen probleem ofzo? LOL
dark-divx zei:
Thomas en DIY: Het is toch niet omdat een ander dit niet ziet dat je het daarom niet moet doen. 
Dan heb ik hier veel keuzes gemaakt die ik niet moest doen. Maar ikzelf kom er wel alle dagen en zie het. Je bouwt toch een huis voor jezelf en niet voor een ander.

Iedereen doet wat hij wilt mijn beste. Het is hier nog steeds een vrij land.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
ToToA zei:
Waarom is Alu niet mogelijk op gelijkvloers?

Wij hebben dit :)

Op plaatsen waar dit niet ging (Deuren) loopt het terras door. 

 

ramen tot op de grond, dan is alu niet aan te raden, als er iemand gaat opstaan dan is alu krom

bij ons loopt terras ook tot tegen alle deuren en ramen, ZONDER dorpel ;-)

tegels (op maat gemaakt!) liggen wel op tegeldragers, open voegen, en waterdichting is door EPDM op ytong gekleefd onder deze tegels

van bij ontwerp zo voorzien en ook uitgevoerd.

heel tevreden van

en ja betontegels kan ook in zwarte kleur, ambuton.be leverde onze tegels

deze kunnen ook betonnen dorpels, plinten, ... leveren en plaatsen

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Stefaan Van Slycken zei:
"welke *!@ heeft er hier met zijn klak naar gesmeten"

Dat gevoel zou ik dus hebben wanneer ik zie dat de verharding gewoon doorloopt tot onder de ramen...
Het uitzicht zal wel mooi zijn, maar ik denk dan meteen: dat zijn toch onnodig grote technische risico's (epdm of bitumen blijven toch ook niet eeuwig plakken). Dan heb ik mijn dorpel liever 15cm boven maaiveld, ook al ziet dat er wat klassieker uit.
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Als men een raam en/of deur plaatst op een hydrofobe Ytong (met daarover EPDM) is dit dan waterdicht genoeg?

Als men de EPDM onder de raam/deur doortrekt tot tegen de kelderwand, Kan er dan nog water binnenkomen?
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
D I Y zei:
Stefaan Van Slycken zei:
"welke *!@ heeft er hier met zijn klak naar gesmeten"

Dat gevoel zou ik dus hebben wanneer ik zie dat de verharding gewoon doorloopt tot onder de ramen...
Het uitzicht zal wel mooi zijn, maar ik denk dan meteen: dat zijn toch onnodig grote technische risico's (epdm of bitumen blijven toch ook niet eeuwig plakken). Dan heb ik mijn dorpel liever 15cm boven maaiveld, ook al ziet dat er wat klassieker uit.

Met "het fiat van uw architect" (opmerking eerder in de thread van iemand anders) wil ik zeggen dat
a) de architect dan wel degelijk bestudeerd heeft (of "zou moeten hebben") dat dit een technisch haalbare oplossing is vs. de bouwheer die zelf wat gaat kl*ten en

b) de architect aansprakelijk is als dit problemen oplevert.

Dus nee, insijpeling is nooit goed, maar als uw architect de bouwwijze goedkeurt (daarmee normaliter rekening houdend met de technische fiches van de fabrikant en normen van het wtcb) is de kans toch relatief klein.

Wat betreft niet eeuwig plakkende bitumen: tja, dan moet je geen vierkant kot met een plat dak zetten ook hé, dat is ook allemaal EPDM of bitumen, die dan nog veel meer te lijden heeft van weer en wind.
In onze bouw is het de bedoeling dat de verharding (natuursteen, maar geen blauwe) doorloopt van buiten naar binnen (naar weer buiten vanachter). Daar gaan we dus geen blauwe dorpels tussensteken.
Maar het gaat hier niet over mijn bouw, maar over de topic starter die vraagt of zijn keuze technisch mogelijk is en dus weinig boodschap heeft aan de opmerking "waar houdt gij u mee bezig"... Maar 't is ook weer een keuze natuurlijk, ik juich mensen toe die esthetiek laten voorgaan mits technisch haalbaar. Anders zetten we allemaal een vierkante witte crepi blok met arduinen dorpels en anthraciete schuiframen :p
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ook weer waar...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
BM96 zei:
Als men een raam en/of deur plaatst op een hydrofobe Ytong (met daarover EPDM) is dit dan waterdicht genoeg?

Als men de EPDM onder de raam/deur doortrekt tot tegen de kelderwand, Kan er dan nog water binnenkomen?

dat begrijp ik niet, langs waar zou er water binnenkomen?

 
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
A het water dat in zijne kelder staat en terug naar buiten wil tiens :eek:))))

Maar goed effe on topic. Ik heb in al mijn jaren al  honderden "creatieve" oplossingen gezien inzake minimalistisch dit en verborgen dat en allerlei pogingen tot "iets" anders.

Mijn ervaringen leert mij dat minstens 2/3 van al die experimenten dik tegenvalt. De schoonheid van een gebouw zit hem in de verhoudingen en lijnenspel niet in akieftjes al hier en al daar.  Probeer misschien te leven met bvb een strakke dorpel die niet oversteekt en ingewerkt is ipv steeds nieuwe dingskes te vinden.

Een gebouw valt mij op door zijn silhouet en daarna zijn details. Let wel details zijn geen kleinigheid zei ooit een beroemd man maar een lelijk gebouw word er niet schoner van

In Gent staat een studentenhome waar vroeger Daskalides Pralines was zonder dorpels en allerlei toegepaste probeersels om dat goed te krijgen. Ze zijn daar al groen aan het lachen. Letterlijk (algen en mos  aanslag) en figuurlijk (hoe gaan we da hier oplossen) .
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan