ramen met enkele vleugel

• Tags beglazing buitenschrijnwerk raam schrijnwerk
  • Antje

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    21 mrt 2006
    Waarderingsscore
    42
    Punten
    48
    Wij zouden onze (pvc) ramen van 1m breed (1m40 of 1m80 hoog) willen voorzien van slechts 1 vleugel. Op die manier krijgen we dan meer glasoppervlak gezien er geen dubbele kader in het midden van het raam komt. Is dit een goed idee? Zullen de scharnieren dan niet teveel belast worden? Het gaat om draai- en draai/kip-ramen. Moeten wij ergens speciaal rekening mee houden?

Als ik het goed versta willen jullie dus 1 groot raam als draai kip raam hebben. Volgens mij ga je dan toch op den duur problemen hebben met je scharnieren hoor.

In ons vorig huis hadden wij ramen van 2m50 breed (in 2 delen dus elk deel 1m25) en ongeveer 1m hoog en daar hadden we serieuze problemen met het gewicht van dat raam voor de scharnieren.

Toch eens goed informeren dus.

Isa wrote:
    Als ik het goed versta willen jullie dus 1 groot raam als draai kip raam hebben.

Inderdaad. Eerst zouden de ramen 1m20 breed geweest zijn en dan zouden we ze in 2 delen genomen hebben. Uiteindelijk kiezen we voor ramen van 1m, maar dan vonden we de vleugels zo klein en het relatieve verlies in glasoppervlak zo groot, dat we wilden proberen ze in één stuk te laten uitvoeren.

Isa wrote:
    Volgens mij ga je dan toch op den duur problemen hebben met je scharnieren hoor. In ons vorig huis hadden wij ramen van 2m50 breed (in 2 delen dus elk deel 1m25) en ongeveer 1m hoog en daar hadden we serieuze problemen met het gewicht van dat raam voor de scharnieren.

Hoe uitte zich dat? Hingen de ramen door? Gingen ze slecht open en dicht? Waren ze moeilijk hanteerbaar? ...? En hoe oud waren de ramen? Want ik veronderstel dat er constant evolutie zit in de sterkte van het raam en de scharnieren en in het gewicht.

Isa wrote:
    Toch eens goed informeren dus.

Volop bezig :wink: Alvast heel erg bedankt voor jouw bijdrage. Nu, we zitten nog maar in de voorontwerp-fase maar zouden liever nu al op zulke dingetjes anticiperen, dan dat de ruwbouw er al staat en dat de raamopeningen van een erg lastig formaat blijken te zijn.

Antje wrote:
    Isa wrote:
    Volgens mij ga je dan toch op den duur problemen hebben met je scharnieren hoor. In ons vorig huis hadden wij ramen van 2m50 breed (in 2 delen dus elk deel 1m25) en ongeveer 1m hoog en daar hadden we serieuze problemen met het gewicht van dat raam voor de scharnieren.

Hoe uitte zich dat? Hingen de ramen door? Gingen ze slecht open en dicht? Waren ze moeilijk hanteerbaar? ...? En hoe oud waren de ramen? Want ik veronderstel dat er constant evolutie zit in de sterkte van het raam en de scharnieren en in het gewicht.

Ik schat dat de ramen ongeveer een jaar of 10 oud zijn, als ik de huisbaas mocht geloven.

wij hadden vooral problemen met de scharnieren. Je wil vb het raam kippen maar waar het onderaan "vast" moest zitten kwam het ook los waardoor het raam zo scheef ging (half gekipt half open gedraaid precies)

Er is dan na veel zagen iemand gekomen voor de ramen te laten nakijken en die gast zei dat draai-kip voor zo'n afmetingen niet aan te raden was en om problemen vragen was.

dit probleem heefdt niks te zien met de scharnieren maar wel met het ofwel ontbreken ofwel slecht afgeregeld staan van de veiligheid die er voor zorgt dat de schaar boven aan niet kan worden ontkoppeld

Zeker bij aluminium ramen is een draai kip enkele vleugel van een meter bij bvb 1,6 of 1,8 meter niet echt een uitzondering. Alleen moet je de juiste scharnier kiezen en in de hoek de nodige versterking aanbrengen.

Als men voor zulke ramen kwaliteitsbeslag gebruikt zoals bvb Siegenia Sobinco dan kan dat zeker geen problemen opleveren. Ook het opspannen van het gla sin de kaders is van groot belang

Groeten Marnix

En toch, Marnix, ben ik niet akkoord met jou ! Stabiliteitsproblemen krijg je ZEKER op deze afmetingen in enkele vleugel... Geloof mijn inmiddels 28-jarige ervaring

Thierry

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan