• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

RAL 9005 vs 9011 vs 9004

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
527
Waarderingsscore
44
Punten
28
Voor de alu ramen en schuiframen in onze moderne woning twijfelen we tussen bovenstaande RAL kleuren.
Ik weet het… Les goûts et les couleurs…
Maar toch: welke van de 3 zouden jullie aanraden, wetende dat een deel van de ramen echt veel zon gaan vangen…?

Thx :)
 

LMDW

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
26 dec 2020
Berichten
528
Waarderingsscore
577
Punten
93
Niet de 9005. Hebben dit en je hoort het alu knakken geven als de zon er op zit.

Is ok iets te hard. Ik ga nu voor de 9004
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
243
Punten
43
Deze zijn alle 3 "zwarte" kleuren dus dat gaat niet veel verschil met de zon erop. Kies wat jullie het meeste aanspreekt.
Weet wel dat een kleur code niet bij elke profielleverancier dezelfde is. Zo is er bijvoorbeeld een serieus verschil tussen de 9005 structuur bij Reynaers en de 9005 structuur (huidige 999-tc) bij aliplast.
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
RAL 9005 zie je heel veel, maar vonden wij iets te hard zwart, dan is 9004 een mooi alternatief. Op stalen die naast mekaar liggen is het verschil altijd duidelijk te zien, een leek gaat het niet merken/niet op letten tussen 2 verschillende huizen. Wij hebben ook een lichte gevelsteen, dan steekt zwart des te hard af.

Als je nog andere zaken in die kleur wil uitvoeren (bv dakrand plat dak, regenpijp, gevelbekleding/poort andere leverancier), vraag dan de exacte poedercode aan de installateur. Bij ons was dat bv.
Coatex 9004
9T04​
AE03054900420​
Axalta​
Alesta®​

Ga rondkijken, bel desnoods aan om te vragen welke kleur het is als je het niet kan afleiden met samples erlangs te houden.
Op foto's alleen kan je niet afgaan, maar hier is alvast een 9004:
1677140464178.png

En hier zie je een 3x 9004 langs één verkeerde plaat (andere coating of kleur, verkeerd product afgeveegd, ze weten/zeggen niet wat ze verkeerd hebben gedaan). Dit is met de zon er vlak op, bij bewolking moet je al heel veel moeite doen om een verschil te zien.
1677140622990.png
 

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
527
Waarderingsscore
44
Punten
28
Bedankt @GuntherS voor de interessante info!
Is jullie gevelsteen de RT 154? Wij gaan dezelfde nemen haha
 

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
527
Waarderingsscore
44
Punten
28
Bijkomende vraag: waar heb je die panelen laten maken?
Tot nu toe vind ik heel veel panelen in RAL 9005, maar 9004 is minder populair precies...
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
Is jullie gevelsteen de RT 154
correct
// Of-topic: paar dingen waar je op moet letten:
  • niet nat laten worden, door omstandigheden hebben die van ons 9 maanden in de regen gelegen bij onze bouwmarkt (niet importeur Heylen, die zetten ze naar eigen zeggen droog). Ook al zitten ze in hun plastiek pak, dat verduurt/heeft gaatjes/condens. Ze worden snel groen en vuil/stof is snel een voedingsbodem voor meer groen. Ik heb ze daardoor één voor één met de hand moeten (nat) afborstelen, laten drogen en dan herstapelen. Soms zie je niet of het nu een vuile veeg is of een normaal reliëf van de steen. Ik kuiste ze liever op dat moment af, dan binnen een half jaar op 3 tot 6m hoogte. De heel vuile zitten onderaan (onder maaiveld) of onder de EPDM/dorpels plat dak.
  • 1677143582599.png
  • ze zijn niet recht (wisten we, is logisch door het productieproces en de vorm); aannemer heeft er in het begin op zitten vloeken; maar we zijn content van het resultaat
  • de achterkant heeft geen coating (engobe), en er is soms weinig verschil met de donkerdere engobes op sommige stenen. De aannemer heeft minstens één steen per ongeluk omgekeerd gestoken. Zie je pas als het regent, die slorpt meer water op en ziet er dan donkerder uit -> uitgeslepen en nieuwe gestoken, ook opletten met hoeken dat ze daar geen doorgeslepen stukken steken.
Wat vragen ze daar tegenwoordig voor? Wij hadden nog chance met een bestelling van voor de (gas-)oorlog (€3.54 ex BTW/st)

Bijkomende vraag: waar heb je die panelen laten maken?
Onze Reynaers-ramenleverancier uit Zonhoven deed dat samen met de ramen. Poort en gevelbekleding (alinel) halen we bij Craeghs uit Bree, die gebruiken gewoon ook die poedercode.
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Deze zijn alle 3 "zwarte" kleuren dus dat gaat niet veel verschil met de zon erop. Kies wat jullie het meeste aanspreekt.
Weet wel dat een kleur code niet bij elke profielleverancier dezelfde is. Zo is er bijvoorbeeld een serieus verschil tussen de 9005 structuur bij Reynaers en de 9005 structuur (huidige 999-tc) bij aliplast.

In wezen zullen de kleuren zelfde zijn (want dat is toch net het nut van RAL), maar ik vermoed dat de tekstuur invloed zal hebben? Alleszins, die ervaring hebben wij toch. RAL 9005 mat of RAL 9005 structuur, dat geeft een ander beeld omwille van de structuur.

Voor de rest: ik denk dat je vooral naar de combinatie van dingen moet kijken. De vraag is dus voor mij niet: wat is de mooiste? Maar wel: welke past het beste.
 

Vraagsteller64

Actief Lid
Lid geworden
2 dec 2020
Berichten
527
Waarderingsscore
44
Punten
28
Is jullie gevelsteen de RT 154
correct
// Of-topic: paar dingen waar je op moet letten:
  • niet nat laten worden, door omstandigheden hebben die van ons 9 maanden in de regen gelegen bij onze bouwmarkt (niet importeur Heylen, die zetten ze naar eigen zeggen droog). Ook al zitten ze in hun plastiek pak, dat verduurt/heeft gaatjes/condens. Ze worden snel groen en vuil/stof is snel een voedingsbodem voor meer groen. Ik heb ze daardoor één voor één met de hand moeten (nat) afborstelen, laten drogen en dan herstapelen. Soms zie je niet of het nu een vuile veeg is of een normaal reliëf van de steen. Ik kuiste ze liever op dat moment af, dan binnen een half jaar op 3 tot 6m hoogte. De heel vuile zitten onderaan (onder maaiveld) of onder de EPDM/dorpels plat dak.
  • Bekijk bijlage 93004
  • ze zijn niet recht (wisten we, is logisch door het productieproces en de vorm); aannemer heeft er in het begin op zitten vloeken; maar we zijn content van het resultaat
  • de achterkant heeft geen coating (engobe), en er is soms weinig verschil met de donkerdere engobes op sommige stenen. De aannemer heeft minstens één steen per ongeluk omgekeerd gestoken. Zie je pas als het regent, die slorpt meer water op en ziet er dan donkerder uit -> uitgeslepen en nieuwe gestoken, ook opletten met hoeken dat ze daar geen doorgeslepen stukken steken.
Wat vragen ze daar tegenwoordig voor? Wij hadden nog chance met een bestelling van voor de (gas-)oorlog (€3.54 ex BTW/st)

Bijkomende vraag: waar heb je die panelen laten maken?
Onze Reynaers-ramenleverancier uit Zonhoven deed dat samen met de ramen. Poort en gevelbekleding (alinel) halen we bij Craeghs uit Bree, die gebruiken gewoon ook die poedercode.

We gaan steenstrips bestellen, maar hebben dezelfde prijs als de bakstenen, zo'n 4€ per stuk excl BTW.

Goed dat je t zegt van het vuil worden! daar gaan we zeker op letten!

heel erg bedankt voor alle info! moet prachtig zijn bij jullie
 

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Berichten
600
Waarderingsscore
243
Punten
43
Deze zijn alle 3 "zwarte" kleuren dus dat gaat niet veel verschil met de zon erop. Kies wat jullie het meeste aanspreekt.
Weet wel dat een kleur code niet bij elke profielleverancier dezelfde is. Zo is er bijvoorbeeld een serieus verschil tussen de 9005 structuur bij Reynaers en de 9005 structuur (huidige 999-tc) bij aliplast.

In wezen zullen de kleuren zelfde zijn (want dat is toch net het nut van RAL), maar ik vermoed dat de tekstuur invloed zal hebben? Alleszins, die ervaring hebben wij toch. RAL 9005 mat of RAL 9005 structuur, dat geeft een ander beeld omwille van de structuur.

Voor de rest: ik denk dat je vooral naar de combinatie van dingen moet kijken. De vraag is dus voor mij niet: wat is de mooiste? Maar wel: welke past het beste.
Het is logisch dat er verschil is tussen mat, structuur, ... Maar ik heb het echt over 1 kleur in de structuurlak. Als je 9005 sturctuur neemt uit de kleurenwaaier bij reyaners is dit een heel andere kleur dan deze bij bijvoorbeeld aliplast. Nu heeft deze laatste wel hun kleurcode voor 9005 structuur aangepast om hier geen of minder missingen meer in te krijgen.
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Deze zijn alle 3 "zwarte" kleuren dus dat gaat niet veel verschil met de zon erop. Kies wat jullie het meeste aanspreekt.
Weet wel dat een kleur code niet bij elke profielleverancier dezelfde is. Zo is er bijvoorbeeld een serieus verschil tussen de 9005 structuur bij Reynaers en de 9005 structuur (huidige 999-tc) bij aliplast.

In wezen zullen de kleuren zelfde zijn (want dat is toch net het nut van RAL), maar ik vermoed dat de tekstuur invloed zal hebben? Alleszins, die ervaring hebben wij toch. RAL 9005 mat of RAL 9005 structuur, dat geeft een ander beeld omwille van de structuur.

Voor de rest: ik denk dat je vooral naar de combinatie van dingen moet kijken. De vraag is dus voor mij niet: wat is de mooiste? Maar wel: welke past het beste.
Het is logisch dat er verschil is tussen mat, structuur, ... Maar ik heb het echt over 1 kleur in de structuurlak. Als je 9005 sturctuur neemt uit de kleurenwaaier bij reyaners is dit een heel andere kleur dan deze bij bijvoorbeeld aliplast. Nu heeft deze laatste wel hun kleurcode voor 9005 structuur aangepast om hier geen of minder missingen meer in te krijgen.
Amai straf; zou niet mogen he. RAL is er toch net gekomen om kleuren vast te leggen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan