rails zonnepanelen duwen pannen omhoog

• Tags dakconstructie daken dakpannen dakwerken zonnepanelen
  • Lid geworden
    4 jun 2025
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    bij de plaatsing van de zonnepanelen lijken dakpannen toch wel omhoog te komen. ( 1 a 2 cm ) ( zie ook de bijgevoegde fotos)
    Mijn vraag is nu of dit conform is en deze speling op termijn niet voor andere issues kan zorgen. ( insijpeling water / wind onder dak )

En zijn hiervoor de juiste haken gebruikt (moest bvb die haak plat zijn ipv rechstaand zou het al 0.5 cm zakken) of zijn hiervoor andere alternatieven aan te raden.

Inslijpen in dakpannen werd mij ten stelligste afgeraden omdat dit net meer issues zou geven.
    En dat gebruikte materialen en het resultaat absoluut normaal is en dit overal zo is.

IMG_20250603_155924898_HDR.jpgIMG_20250603_155938134_HDR.jpgIMG_20250604_210825076_HDR.jpgIMG_20250604_210842132_HDR.jpgIMG_20250604_211720349_HDR.jpg

Ik zou hier niet blij mee zijn.

Installaties worden steeds goedkoper, de gebruikte materialen ook .

Normaal gezien moeten ze op de plaats van de haak een uitsparing/gleuf in de pan (die erop ligt) uithalen zodat deze vlak komt te liggen. Hier is dat overduidelijk niet gebeurd.
    De uitleg die ze jou geven dat dat net meer problemen zou geven is onzin, kortom gewoon gemakzucht en luiheid.

Normaal gezien moeten ze op de plaats van de haak een uitsparing/gleuf in de pan (die erop ligt) uithalen zodat deze vlak komt te liggen. Hier is dat overduidelijk niet gebeurd.
    De uitleg die ze jou geven dat dat net meer problemen zou geven is onzin, kortom gewoon gemakzucht en luiheid.
    Volgens mij moeten beide pannen uitgeslepen worden. Nu komt er veel druk op die 2 randjes van de onderste pan. Je ziet dat de haak momenteel nog wat zwevend is waar de rubber zit. Wanneer ze ook de onderste pan uitslijpen zal de haak mooi op de pan liggen.

Inslijpen in dakpannen werd mij ten stelligste afgeraden omdat dit net meer issues zou geven.
    En dat gebruikte materialen en het resultaat absoluut normaal is en dit overal zo is.
    Op alle werven die zij uitgevoerd hebben zal wel zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat het normaal is.

Ik zou er toch voor zorgen dat ze dit deftig uitvoeren.

Zelfde pannen hier en die zijn hier gewoon mooi ingeslepen. Zo passen ze terug mooi op elkaar, met de haak ertussen. Wer op voorhand besproken en ik moest zelf wel enkele nieuwe pannen voorzien, moest er een probleem zijn. 1 pan hebben ze moeten vervangen toen.
    Maar er zijn vele installaties waar ze niet inslijpen. Vraagt tijd en door de grote concurrentie willen ze op tijd besparen.
    Bij sommige pannen valt dat minder op dan bij andere

Installaties worden steeds goedkoper, de gebruikte materialen ook .

Dit zijn dakhaken van Esdec (Clickfit Evo). Niet per sé het goedkoopste systeem dus daar ligt het niet aan.

Wel is het zo dat de pannen effectief moeten worden ingeslepen met deze pannen. Dus wat hiervoor werd gesuggereerd is correct. Vraagt natuurlijk wel wat meer werk en daar zullen ze minder zin in hebben.

Ik denk dat TS de werken zelf doet en dat ze vanuit de supplier van de materialen hem dit hebben aangeraden.

Ik denk dat TS de werken zelf doet en dat ze vanuit de supplier van de materialen hem dit hebben aangeraden.
    Nu je het zegt, wanneer ik het nog eens herlees lijkt het inderdaad dat TS ze zelf aan het plaatsen is.

bedankt voor alle reacties. Plaatser gaat met leverancier van haken ter plaatse montage komen controleren.
    Ben de werken dus niet zelf aan het uitvoeren :)

Dit dus

bedankt voor alle reacties. Plaatser gaat met leverancier van haken ter plaatse montage komen controleren.
    Wat heeft de leverancier van de haken er mee te maken, die zal al snel zijn klant gelijk geven.
    De fabrikant van de pannen is een betere raadgever.

Dit is misschien voor een ietwat vlakkere pan maar in onderstaand filmpje kan je perfect zien waar ze de pan uitslijpen:
    Hier nog eentje, doospoelen naar 5:54

Wat heeft de leverancier van de haken er mee te maken, die zal al snel zijn klant gelijk geven.
    De fabrikant van de pannen is een betere raadgever.
    Terechte opmerking en dat gevoel krijg ik er ook bij.

De plaatser gaat de leverancier van de haken inschakelen om te laten bevestigen dat alles zo conform is en de discussie afsluiten.

Maar die leverancier kan alleen maar iets zeggen over de haak zelf en kan geen uitspraak doen over de pan, hoe die ligt en of dat nog ok is naar waterdichtheid en windvastheid...

En hier eentje met de Esdec dakhaken, met wat uitleg in het Nederlands:

dank je wel voor de tips en filmpjes !
    ik ga er mee aan de slag en ik laat nog iets weten hoe het afgelopen is.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan