Radiatoren op 1ste verdiep

Lid geworden
17 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
Wij hebben een huis gekocht met 3 verdiepingen: gelijksvloers, 1e verdieping, 2e verdieping.

Op het gelijksvloers en de 2de verdieping zijn er radiatoren, op het 1e verdiep zijn geen radiatoren en daar willen we nu zelfs leidingen naar trekken en radiatoren hangen.

Ik zou vanaf de collector op het gelijkvloers willen vertrekken naar het 1e verdiep (ook collector) en vanaf deze naar de radiatoren.

Ik heb hier enkele vragen over:

1) worden collectoren op gelijkvleors en 1e verdiep ook met elkaar verbonden door alupex leidingen?

2) aangezien op het 1e verdiep de vloer al gerenoveerd is en het plafond niet , hadden we gedacht om via het plafond de leidingen richting radiator te trekken. Nu is mijn vraag of dat mogelijk is aangezien het water in de retour leiding eerst enkele meters omhoog moet ?

SanderR

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
249
Punten
43
1) Alupex, koper, ... Whatever floats your boat :)
2) Voor de retour is dat geen probleem, de pomp zal het water wel verplaatsen. Maar op die manier is het hoogste punt in die leiding het stuk dat tegen het plafond zit, niet ideaal met ontluchten.

Het is maar een idee, maar als je over het plafond wil gaan, wellicht kun je de collector voor het 1e op het 2e verdiep plaatsen? Dan zit vanaf de collector alles naar beneden en kan je daar op ontluchten.

Lid geworden
17 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
2) Voor de retour is dat geen probleem, de pomp zal het water wel verplaatsen. Maar op die manier is het hoogste punt in die leiding het stuk dat tegen het plafond zit, niet ideaal met ontluchten.

Het is maar een idee, maar als je over het plafond wil gaan, wellicht kun je de collector voor het 1e op het 2e verdiep plaatsen? Dan zit vanaf de collector alles naar beneden en kan je daar op ontluchten.

Ik zat daar ook eerst aan te denken, maar het 2de verdiep is al volledig gerenoveerd door vorige bewoners. Dus zie het niet zitten om daar nog iets open te breken en collector te hangen.
En als er een ontluchter op de collector word geplaatst die ik op het 1e verdiep zou hangen, zou het wat idealer zijn om de leidingen over het plafond te laten lopen?

SanderR

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
249
Punten
43

Ik zat daar ook eerst aan te denken, maar het 2de verdiep is al volledig gerenoveerd door vorige bewoners. Dus zie het niet zitten om daar nog iets open te breken en collector te hangen.
En als er een ontluchter op de collector word geplaatst die ik op het 1e verdiep zou hangen, zou het wat idealer zijn om de leidingen over het plafond te laten lopen?
Er van uitgaande dat je collector niet tegen het plafond komt om het 1e verdiep maar op een hoogte waar je er makkelijk aan kan: neen. De buizen gaan dan immers nog altijd van die collector omhoog, over het plafond, terug naar beneden naar de radiatoren.

Ontluchten doe je op het hoogste punt in een circuit, dus als je niet anders kan zou ik dan de collector op het 1e tegen het plafond van het 2e monteren, dan kunnen de leidingen horizontaal vanaf daar over het plafond naar de radiatoren en kan je wel ontluchten op de collector.

Bovenaan