• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Radiator ventilatie

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Heeft er iemand ervaring met "SpeedComfort" of andere radiator ventilatie?

Meer info en review: https://www.duurzaamthuis.nl/speedcomfort-smart-radiator-ventilator
Kort gezegd: een kleine ventilator die automatisch aangaat als je verwarming aangaat (via thermometer - aansluiting via stopcontact - bevestigen via magneten ). Op deze manier verspreidt de warmte sneller/is de ruimte sneller opgewarmd en kan je besparen (tot 22% beweren ze).

Ik ging dit bestellen om te testen, maar ik vind dit wel erg duur voor wat het maar is (60€ voor 1) ...
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Naar mijn mening moet je die ventilatoren alleen gebruiken om de verwarmingscapaciteit van de radiator bij lage toevoertemperaturen te verhogen teneinde verwarming met een warmtepomp mogelijk te maken. Dan zit het verdienpotentieel in een hogere COP en lagere investering t.o.v. radiatoren eruit en vloerverwarming aanleggen.

Het besparen bij gasketels is kleiner want de enige wat kan gebeuren is dat er iets meer warmte wordt gewonnen uit de condens wanneer de retourtemperatuur lager is. Wanneer de retourtemperatuur al ruim onder de 60 graden ligt zal je weinig efficiencywinst behalen met radiatorvenitlatoren.

M.a.w., trap niet in het 22% reclamerendement want je kan dat nooit claimen zonder de feitelijke situatie in ogenschouw te nemen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De nodige energie om je woning op te warmen blijft hetzelfde, met de ventilatoren, ga je wel sneller de warme lucht door de woning blazen. Waardoor je sneller die warme lucht gaat voelen.
 

boran

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.416
Waarderingsscore
254
Punten
83
Zoals aangehaald, de voornaamste mogelijkheid tot effective besparing ligt in de mogelijkheid om op lagere temperatuur te gaan stoken waardoor een condenserende gasketel meer rendement haalt en een wamtepomp een hogere COP haalt.

Dit installeren zonder de aanvoertemperatuur te verlagen heeft geen enkel besparend effect.
 

jova313

Actief Lid
Lid geworden
4 sep 2017
Berichten
298
Waarderingsscore
90
Punten
28
Ik heb een zelfmodulerende gasketel...
Zou dit product dan nuttig zijn of niet?
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Ik heb een zelfmodulerende gasketel...
Zou dit product dan nuttig zijn of niet?
Waarschijnlijk niet. Maar nog steeds te weinig info. Welke toevoer- en retourtemperatuur zit je op zonder ventilatoren?
 

Alain28

Nieuw Lid
Lid geworden
7 sep 2020
Berichten
64
Waarderingsscore
4
Punten
8
voor de mensen die het wel al hebben , is er wel een verschil met zo een ventilator ??? en vooral maakt het lawaai ?? want in de reclame kunnen ze veel zeggen zolang het maar verkoopt ... dus echte ervaringen .......
 

Newflupke

Actief Lid
Lid geworden
7 apr 2014
Berichten
194
Waarderingsscore
85
Punten
28
ongeveer 1% meer rendement van je ketel :) (Natuurlijk als je hem niet extreem hoog in temp zet)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Zoals aangehaald, de voornaamste mogelijkheid tot effective besparing ligt in de mogelijkheid om op lagere temperatuur te gaan stoken waardoor een condenserende gasketel meer rendement haalt en een wamtepomp een hogere COP haalt.

Dit installeren zonder de aanvoertemperatuur te verlagen heeft geen enkel besparend effect.
Toch wel.
je zal het aandeel convectieve warmte sterk verhogen waardoor je meer warmte uit je cv-water haalt.
je retourtemp zal dan ook lager liggen.
maar als je evenveel warmteproductie wilt kan je de aanvoertemp doen zakken.
 

Michielr_999

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 jan 2021
Berichten
492
Waarderingsscore
316
Punten
63
Heb er 2 hangen in de badkamer en die hoor je niet omdat de badkamerventilator meer lawaai maakt.

Ook 1 in de living omdat we die radiator omkast hebben en hier hoor ik enkel iets wanneer het voor de rest muisstil is.

Ik heb ze gehangen omdat de radiatoren in de badkamer eigenlijk ondergedimensioneerd zijn om op lagere temperatuur te stoken, ik kreeg de badkamer niet genoeg op temperatuur met maximum aanvoer op 40 graden.

Heb ondertussen de maximale aanvoer tot 35 graden gezet en ik voel toch wel verschil. Of het iets uithaalt qua verbruik durf ik niet te zeggen...
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan