• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Radiator op stand 4, maar 16 graden

Lid geworden
1 nov 2024
Waarderingsscore
3
Punten
3
Dag allen,

Ik heb onlangs een huis gekocht en hoewel de meeste zaken goed werken, lijken de radiatoren een probleem te hebben. Als ik ze op 5, de stand voor regeling op de centrale thermostaat, zet dan werken ze zoals het moet. De temperatuur die ik daarop aangeef wordt bereikt, het slaat af. De temperatuur daalt, het slaat aan. Dit bij alle thermostaten op stand 5 doorheen het huis.

De andere standen van de kranen lijken echter niet te werken.

Ik heb boven op de tweede verdieping twee radiatoren die op 4 staan, online wordt vermeld dat dit wel meer dan 20 graden zou moeten geven, maar toch geeft een aparte thermometer aan dat het in beide kamers slechts 16 graden is en de radiator slaat niet aan. Als ik beiden op 5 zet, slaan ze wel volledig aan (indien de thermostaat natuurlijk onder de aangegeven temperatuur ligt).

Ik heb uit experiment eens al mijn radiatoren op 4 gezet, met als resultaat dat ze allemaal aanslaan, warm worden en dan plotseling uitslaan. In één kamer is het 16 graden wanneer dat gebeurt, de ander 17 en bij de laatste is het 20 (de kamer waar de thermostaat ligt en die dus normaal op 20°C gehouden wordt op stand 5, maar voor dit experiment op 4 gezet was).

Ik heb bij mijn bulex al eens op de reset knop gedrukt, maar dat verandert niets. Hij geeft echter ook geen fout meldingen...

Alle hulp om de mogelijke oorzaak te achterhalen wordt op prijs gesteld.

Laatst bewerkt:
Ik heb uit experiment eens al mijn radiatoren op 4 gezet, met als resultaat dat ze allemaal aanslaan, warm worden en dan plotseling uitslaan. In één kamer is het 16 graden wanneer dat gebeurt, de ander 17 en bij de laatste is het 20 (de kamer waar de thermostaat ligt en die dus normaal op 20°C gehouden wordt op stand 5.
Of je zet ze allemaal op 4, dus ook die in de kamer van 20°C met zijn ruimtethermostaat of geen enkele, anders heb je een gemengd experiment . De kamerthermostaat zet je dan bvb. op 25°C zodat deze geen invloed meer uitoefend op de gewenste vraag ( vraag is dan maximaal ) .
Dan kan je alle thermostaten gaan testen of inregelen in een tijdspanne van 24h . Die thermostatische kranen voelen de ruimtetemperatuur niet omdat deze in de nabijheid hangen van hun radiator , vandaar ook het plotseling afslaan .

Ik heb uit experiment eens al mijn radiatoren op 4 gezet, met als resultaat dat ze allemaal aanslaan, warm worden en dan plotseling uitslaan. In één kamer is het 16 graden wanneer dat gebeurt, de ander 17 en bij de laatste is het 20 (de kamer waar de thermostaat ligt en die dus normaal op 20°C gehouden wordt op stand 5.
Of je zet ze allemaal op 4, dus ook die in de kamer van 20°C met zijn ruimtethermostaat of geen enkele, anders heb je een gemengd experiment . De kamerthermostaat zet je dan bvb. op 25°C zodat deze geen invloed meer uitoefend op de gewenste vraag ( vraag is dan maximaal ) .
Dan kan je alle thermostaten gaan testen of inregelen in een tijdspanne van 24h . Die thermostatische kranen voelen de ruimtetemperatuur niet omdat deze in de nabijheid hangen van hun radiator , vandaar ook het plotseling afslaan .
Ah, het was misschien niet duidelijk uit mijn bericht, maar ik had dus inderdaad allen op 4 gezet voor mijn experiment ja. Anders maakt het inderdaad weinig uit. Had de thermostaat wel op 20° C gehouden, maar als alles op 4 staat zou dat normaal geen effect moeten hebben lijkt me. Ik kan de thermostaat echter aanpassen. Misschien best eens op 12°C zetten zodat ik zeker ben dat ze aanslaan om te verwarmen naar hun ingebouwde temperatuur eerder dan de temperatuur van de ruimtethermostaat (die ze, als ik het goed begrijp, enkel op stand 5 zouden moeten in acht nemen).

Hmmmm, heb het probleem misschien al gevonden eigenlijk... Gewoon voor de zekerheid, maar de temperatuur voor de verwarming op de bulex zelf... Die moet niet toevallig best hoger dan 10° staan? Want blijkbaar heeft de vorige eigenaar dat op 10° gezet (waarschijnlijk om verwarming te besparen terwijl het leeg stond voor verkoop?).

Of heeft dat er niets mee te maken? (Mijn excuses, ik weet echt niets van hoe chauffages werken en in de handleiding staat geen 'recommended' temperatuur).

zo voor de bulex eerder een grootorde 50 of 60 °C verwachten als insteltemperatuur .

Misschien kun je eens proberen om het probleem beter te omschrijven, radiators slaan niet aan, de ketel wel b.v.
Als je de radiator knop hoger of lager zet slaat de ketel (normaal gezien) niet aan.
De radiatorknop beperkt alleen de hoeveelheid warm water wat door de radiator gaat als de ingestelde temperatuur is bereikt.
Maar als de ketel niet brand zal de radiator dus ook niet warm worden.

Als je kamerthermostaat hebt zal deze de radiatoren soms afblokken

zo voor de bulex eerder een grootorde 50 of 60 °C verwachten als insteltemperatuur .
Hij stond even op 10° C, maar stond waarschijnlijk uit gok ik? Nu is hij aan en op 51° C... Is er ergens een basistemperatuur die ik moet aangeven? Of is dit gewoonweg normaal?

Hij stond even op 10° C, maar stond waarschijnlijk uit gok ik? Nu is hij aan en op 51° C... Is er ergens een basistemperatuur die ik moet aangeven? Of is dit gewoonweg normaal?
Als je nu eens foto of type zou vermelden … 😢

Bijlagen

• PXL_20250202_103518042.MP.jpg
    PXL_20250202_103518042.MP.jpg
    82,5 KB · Weergaven: 7
Rechtse knopje onderaan is toch om temperatuur van cv te verhogen?
+, wat begrijp je daar niet aan?

Begin met handleiding op te zoeken
RTFM

Als je kamerthermostaat hebt zal deze de radiatoren soms afblokken

Rechtse knopje onderaan is toch om temperatuur van cv te verhogen?
+, wat begrijp je daar niet aan?

Begin met handleiding op te zoeken
RTFM

Het probleem lijkt inderdaad te zijn dat mijn cv ketel enkel de ruimtethermostaat lijkt te volgen. Als ik alle chauffages of 4 zet maar de temperatuur van de kamerthermostaat onder de temperatuur van de ruimte, slaat niets aan.

Het probleem daarmee is dat ik voornamelijk twee verdiepen gebruik, mijn kamer en bureau op het tweede en mijn living op de gelijksvloers. De gelijksvloers zet ik op 20°C en heeft 3 radiatoren, mijn kamer en bureau zette ik op 4. Ik dacht dat de thermostaten op 4 zetten ervoor zou zorgen dat de radiatoren de kamer tot op een bepaalde temperatuur zouden houden, maar dat is dus wishful thinking van mij duidelijk... En helaas warmt de gelijksvloer te snel op om mijn kamer op een aangename temperatuur te houden, dus ga ik in de kou slapen en word ik in de kou wakker haha...

Blijkbaar moet ik voor hetgeen dat ik zoek al naar 'slimme radiatoren' gaan (vind online 'tado'). Ik lijk dus gewoon simpelweg te veel verwacht te hebben van een doorsnee radiator.

Nog zulke bulex gehad in verhuur app. Als je een thermostaat hebt, in die ruimte de knoppen van radiatoren op 3 of 3'5 zetten, en in de andere ruimtes dan hoger naargelang wat je wil van temperatuur. Temperatuur mag je op 60nzetten in de bulex, is het rechtse getal

Nog zulke bulex gehad in verhuur app. Als je een thermostaat hebt, in die ruimte de knoppen van radiatoren op 3 of 3'5 zetten, en in de andere ruimtes dan hoger naargelang wat je wil van temperatuur. Temperatuur mag je op 60nzetten in de bulex, is het rechtse getal
Dat klinkt inderdaad als een slimme oplossing, dankje!

Zal misschien ook eens moeten kijken naar de kosten en baten van radiatoren met zoneregeling en of dat zelfs een optie is... Het huis is onlangs gerenoveerd, maar geen idee wat voor speciale zaken je daar wel of niet voor nodig hebt haha.

Probeer maar eens, je bulex wordt gestuurd door de thermostaat. Zal werken zo

Uw radiatoren sturen niets als in helemaal niets.

Het water dat door uw radiatoren vloeit wordt verwarmd met de ketel (bulex in dit geval) de warmte vraag wordt gestuurd door de thermostaat. Niets meer maar ook niets minden. De thermostatische kranen blokkeren alleen de doorstroom bij een bepaalde temperatuur maar gaan niet aan de ketel een signaal geven dat deze moet stoken.

De oplossing voor uw probleem is het volgende: de thermostatische kranen in de ruimte waar de thermostaat staat zet je op 3 en deze in de andere kamers zet je op 4 of 5 al naargelang uw warmtevraag.

Dit is erg slechte oplossing, niet goed voor het systeem. De ruimte waar de thermostaat staat mag je niet beperken met de kranen, die moeten daar vol open staan.

Wat je wil bereiken kan enkel met meerdere pompen of met een systeem als tado of nest.
Ik weet nu niet of bulex opentherm gebruikt.

Dit is erg slechte oplossing, niet goed voor het systeem. De ruimte waar de thermostaat staat mag je niet beperken met de kranen, die moeten daar vol open staan.

Wat je wil bereiken kan enkel met meerdere pompen of met een systeem als tado of nest.
Niet akkoord.

Waarom zou dit slecht zijn? Dit is de functie van een thermostatische kraan.

Meerdere pompgroepen is inderdaad geen slechte oplossing maar in dit geval wel overkill en uiteindelijk gaat er quasie hetzelfde gebeuren. De ketel stookt de hoogst ingestelde waarde en de pompgroep met de minste warmtevraag gaat mengen.
De situatie bij TS water van 60 graden gaat naar de ruimtes met vraag (zonder thermostaat) en de 60 graden die naar de living gaat wordt gesmoord.

Nogmaals verlicht mij want ik zie niet waarom dit geen oplossing is.

Laatst bewerkt:

Niet akkoord.

Waarom zou dit slecht zijn? Dit is de functie van een thermostatische kraan.

Meerdere pompgroepen is inderdaad geen slechte oplossing maar in dit geval wel overkill en uiteindelijk gaat er quasie hetzelfde gebeuren. De ketel stookt de hoogst ingestelde waarde en de pompgroep met de minste warmtevraag gaat mengen.
De situatie bij TS water van 60 graden gaat naar de ruimtes met vraag (zonder thermostaat) en de 60 graden die naar de living gaat wordt gesmoord.

Nogmaals verlicht mij want ik zie niet waarom dit geen oplossing is.
Pomp met vast debiet gaat snel slijten, als alle andere kamers warm zijn …geen circulatie meer, soms zelfs ketel in alarm ….

Inderdaad, thermostaat living op 25°C zodat er altijd warm water door de buizen stroomt.
De juiste temp per kamer bekom je door de thermostaatkranen op de gewenste stand te zetten:20°C zit meestal rond stand 3 a 3,5.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan