Beste forumleden,
Ik geraak via via aan gratis pvc ramen met dorpel, welke 1 jaar oud zijn, maar afgebroken werden wegens afbraak huis.
Het raam is 260cm breedt, en 150cm hoog.
Nu zou ik deze graag in mijn tuinhuis plaatsen, omdat ik hier maar 1 klein raam in heb, en het er steeds vrij donker is.
Gegevens tuinhuis;
Binnen 240cm hoog vanop vloer tot onderkant betonplaat plat dak, muurdikte 14cm
Buiten 270 cm hoog vanop vloer tot bovenkant dakrand, muurdikte 9cm
Spouw is amper 1cm, of zo goed als niet.
Plat dak bestaat uit welfsels van 30cm breedt, welke allen op de muur liggen waarin ik de raamopening zouw willen maken.
Nu wou ik het volgende doen langs binnen;
- Een houten balk 3" x 9" van 3,50m tegen de welfsels plaatsen, en deze onderstutten met 5 schoren, op een goeie meter van de muur, zodoende ik voldoende plaats heb om te slijpen, kappen en dergelijke.
- Een holle betonnen latei plaatsen van 10cm x 10cm x 300cm
- Raamopening slijpen
- Alle stenen verwijderen
Langs buiten (boven de latei zijn het maar 3 lagen gevelsteen);
- Laag stenen uitslijpen waar een holle betonnen latei komt van 10cm x 10cm x 300cm
- Latei plaatsen
- Raamopening uitslijpen
- Stenen verwijderen
Verdere info ;
- Ik ben van plan de raam voorkant gelijk met de gevelsteen te plaatsen, zodoende ik niet al de geslepen stenen hoef te verwijderen.
- De raamopening geef ik 1cm speling, zowel in de hoogte als in de breedte, de naad tussen raam en gevelsteen word afgespoten met siliconen.
- Gevel word binnen enkele jaren opnieuw langs buiten bekleed met hout (padoek)
Vragen;
- Is een latei van 10cm x 10cm voldoende ? zowel binnen als buiten?
- Hoe zorg ik ervoor dat de 3 bovenste lagen gevelsteen niet naar beneden komen terwijl ik de raamopening maak? Ik weet namelijk niet of deze met spouwhaken bevestigd zijn, maar ik vermoed van niet, daar deze ter hoogte van de welfsels liggen. Onderstutten lijkt mij moeilijk, daar deze steeds in de weg gaan steken als ik de latei wil steken. Uitkappen en opnieuw metsen is de gemakkelijkste oplossing, maar dan lig ik te kl*ten met de bovenste laag (dakrand is hier op bevestigd).
Hebben jullie opmerkingen of betere idieën ? Dan hoor ik deze graag
Alvast bedankt, groetjes Marco
Ik geraak via via aan gratis pvc ramen met dorpel, welke 1 jaar oud zijn, maar afgebroken werden wegens afbraak huis.
Het raam is 260cm breedt, en 150cm hoog.
Nu zou ik deze graag in mijn tuinhuis plaatsen, omdat ik hier maar 1 klein raam in heb, en het er steeds vrij donker is.
Gegevens tuinhuis;
Binnen 240cm hoog vanop vloer tot onderkant betonplaat plat dak, muurdikte 14cm
Buiten 270 cm hoog vanop vloer tot bovenkant dakrand, muurdikte 9cm
Spouw is amper 1cm, of zo goed als niet.
Plat dak bestaat uit welfsels van 30cm breedt, welke allen op de muur liggen waarin ik de raamopening zouw willen maken.
Nu wou ik het volgende doen langs binnen;
- Een houten balk 3" x 9" van 3,50m tegen de welfsels plaatsen, en deze onderstutten met 5 schoren, op een goeie meter van de muur, zodoende ik voldoende plaats heb om te slijpen, kappen en dergelijke.
- Een holle betonnen latei plaatsen van 10cm x 10cm x 300cm
- Raamopening slijpen
- Alle stenen verwijderen
Langs buiten (boven de latei zijn het maar 3 lagen gevelsteen);
- Laag stenen uitslijpen waar een holle betonnen latei komt van 10cm x 10cm x 300cm
- Latei plaatsen
- Raamopening uitslijpen
- Stenen verwijderen
Verdere info ;
- Ik ben van plan de raam voorkant gelijk met de gevelsteen te plaatsen, zodoende ik niet al de geslepen stenen hoef te verwijderen.
- De raamopening geef ik 1cm speling, zowel in de hoogte als in de breedte, de naad tussen raam en gevelsteen word afgespoten met siliconen.
- Gevel word binnen enkele jaren opnieuw langs buiten bekleed met hout (padoek)
Vragen;
- Is een latei van 10cm x 10cm voldoende ? zowel binnen als buiten?
- Hoe zorg ik ervoor dat de 3 bovenste lagen gevelsteen niet naar beneden komen terwijl ik de raamopening maak? Ik weet namelijk niet of deze met spouwhaken bevestigd zijn, maar ik vermoed van niet, daar deze ter hoogte van de welfsels liggen. Onderstutten lijkt mij moeilijk, daar deze steeds in de weg gaan steken als ik de latei wil steken. Uitkappen en opnieuw metsen is de gemakkelijkste oplossing, maar dan lig ik te kl*ten met de bovenste laag (dakrand is hier op bevestigd).
Hebben jullie opmerkingen of betere idieën ? Dan hoor ik deze graag
Alvast bedankt, groetjes Marco