• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Raam kapot

Lid geworden
1 okt 2022
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

Bij de renovatie van ons huis hebben we de buitendeur en alle ramen laten vervangen door een firma uit de buurt. We waren heel tevreden van onze nieuwe pvc ramen en deur maar nu is er (na garantieperiode) een probleem opgedoken aan het raam in de slaapkamer.
Het is een dubbel pvc raam dat je kan kippen of gewoon openen. De raamkruk begon door te draaien daar waar ze normaal gericht naar beneden met gesloten venster niet verder naar links kan draaien.
Beter uitgedrukt : je kon ze helemaal doordraaien.
Het raam ging nog open en je kon ze nog altijd kiepen. Het was wel telkens zoeken in welke stand de raamkruk moest gedraaid worden (sinds de kruk doordraaide stemde de standen niet meer overéén).
We hebben de firma die ze plaatste gecontacteerd en er werd snel een vakman gestuurd.
Deze nam de raamkruk er af zonder eerst na te gaan of het raam nog open kon. Maar toen hij deze verwijderde hoorden we binnenin het raam een hoop geklingel waarop hij zei dat het mechanisme nu ook stuk was. Omdat het raam dicht was kon hij er op dat moment verder niets aan doen. Toen ik voorstelde om het raam te openen als hij de kruk er terug op zou bevestigen zei hij dat dit geen zin meer had en verweet hij me het raam niet open gelaten te hebben voordat hij aan zijn werk begon...ik ben geen technieker en we kregen geen kans om iets te zeggen voordat hij de kruk verwijderde.
De mechaniek herstellen had eenvoudiger en sneller geweest met het open raam en dat begrijp ik en betreur ik evenzeer.

Dit was 4 weken geleden. Sindsdien heb ik al een tiental keer gebeld naar de firma om het probleem te melden en een afspraak proberen te verkrijgen voor herstelling.
Er is reeds voorgesteld om ditmaal een technieker te sturen uit hun atelier (uiteraard ben ik opgelucht dat dezelfde vakman niet terug komt) maar ze blijven maar rond de pot draaien om een afspraak vast te leggen.
Ik begin me af te vragen of ze wel weten hoe ze de mechaniek kunnen herstellen vanaf een gesloten raam.
Alles wat ik weet is dat ze het gaan herstellen in regie en hun tarieven. Dat ze het aantal werkuren niet kunnen inschatten en dat ik zal mogen opdraaien voor de extra tijd die er in zal moeten gestoken worden omdat het moet hersteld worden vanaf een gesloten raam.

Dus tot 4 weken geleden zat ik wel met een raam dat niet correct werkte maar ik kon de slaapkamer nog verluchten. Sinds die eerste vakman kwam kan niets meer open.
Men laat me bellen en mailen maar er wordt geen afspraak vastgelegd, enkel "we houden u op de hoogte". Dit nu al 4 weken.

Weet iemand meer over ramen herstellen (de mechaniek binnen in) vanaf een gesloten raam?
Is het mogelijk dat ze bij die firma niet goed weten hoe het te herstellen?
Wat kan ik nog doen om een afspraak vast te krijgen?
Indien zij ons in de steek laten wie zal het raam herstellen?

Kan je door middel van een andere klink dat raam niet open krijgen?
Ik beschuldigd niemand maar.... Is het niet zo dat het kapotte raamwerk deels of helemaal u schuld zelf is?
Ik heb op onze slpk 2 kiepramen en durf wel eens in de rapte de klink de verkeerde kant opdraaien... Maar merk dit op tijd en stop dan uiteraard met wringen ?
Het gaat niet over de schuld van de schade. Het gaat over het feit dat de technieker de kruk heeft verwijderd met raam in gesloten toestand, waardoor er binnenin iets weggesprongen/gevallen is, waardoor raam in "slot" viel.
Kruk is ook niet meer dan een staaf..

ha nee hé... het binnenwerk is blijkbaar naar beneden gekletst...
Ik beschuldigd niemand maar.... Is het niet zo dat het kapotte raamwerk deels of helemaal u schuld zelf is?
Deels wel als ik het bericht goed lees, maar had de eerste technieker ff nagedacht voor het handelen, had het raam open geweest en had het makkelijker geweest om te herstellen.
Ik heb op onze slpk 2 kiepramen en durf wel eens in de rapte de klink de verkeerde kant opdraaien... Maar merk dit op tijd en stop dan uiteraard met wringen ?

dju, mario was rapper :p

Nee want dan zou het met deze klink ook lukken.
Aan de klink scheelt niets, de vakman heeft ze zelfs laten liggen omdat ze zal terug geplaatst worden nadat de mechaniek hersteld is.
De mechaniek is in mekaar gezakt nadat de klink verwijderd werd. Dat hebben we gehoord en de technieker heeft ons uitgelegd dat het dat was dat we hoorden.
Heeft nadien zelf zitten puffen omdat hij nu niet meer aan de mechaniek kon via een geopend raam.
Er kan aan de mechaniek al iets gescheeld hebben voordat de klink werd verwijderd. Maar het gaat er om dat er nu moet hersteld worden vanaf een gesloten raam in plaats van een open raam.

Ze houden ons verder aan het lijntje...
Vandaag krijg ik een mail dat de technieker nu pas uit ziekteverlof is en dat de zaakvoerder pas vanaf volgende week bereikbaar is.
Ongeveer een maand geleden zei diezelfde persoon (planning opmetingen & dienst na verkoop) al dat hij het met de zaakvoerder zou bespreken.

Ja ze houden je aan het lijntje.

Ze beseffen waarschijnlijk ook wel dat door het losmaken van de kruk de situatie potentieel veel moeilijker/kostelijker is geworden om te herstellen, en dat door hun eigen toedoen.

Ze willen dus waarschijnlijk ver weg van deze situatie blijven.

Het klinkt alsof origineel de as van de kruk niet voldoende meer klemde op de achterliggende mechaniek. Geen schade dus en kwestie van even terug goed te monteren en vast te zetten.

Maar nu het raam dichtzit is het een ander verhaal geworden.

Ja ze houden je aan het lijntje.

Ze beseffen waarschijnlijk ook wel dat door het losmaken van de kruk de situatie potentieel veel moeilijker/kostelijker is geworden om te herstellen, en dat door hun eigen toedoen.

Ze willen dus waarschijnlijk ver weg van deze situatie blijven.

Het klinkt alsof origineel de as van de kruk niet voldoende meer klemde op de achterliggende mechaniek. Geen schade dus en kwestie van even terug goed te monteren en vast te zetten.

Maar nu het raam dichtzit is het een ander verhaal geworden.
Dat lijkt me inderdaad een logische verklaring van die as van de kruk.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan