• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Qbus domotica

Vincent70

Nieuw Lid
Lid geworden
2 sep 2012
Waarderingsscore
9
Punten
8
Ik was vastbesloten om Qbus domotica te gaan gebruiken voor onze nieuwe woning. De domotica zal hoofdzakelijk gebruikt worden om de verlichting te schakelen en het is ook de bedoeling om een Qbus energie module toe te voegen.
Nu heb ik op een forum voor elektrische installateurs toch enkele zorgwekkende reacties gelezen.
Zo zouden er toch wel veel problemen zijn met hun screens , modules die uitvallen, dali modules die verkeerde commando’s geven enz. en de service die ondermaats is.
Moet ik mij hier zorgen in beginnen te maken?

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Vooral als je veel meer wil doen dan gewone lichtsturing ;-) Om een paar sferen te programmeren en zo gaat het nog wel... Je moet wel de (relatief dure) Ubiebox kopen als je sferen wil aanmaken in hun cloudtoepassing/app, Sonos wil koppelen en dergelijke...

Die touch screens zijn waardeloos. Een schande dat ze dat op de markt gebracht hebben. Traag, loopt al eens vast, voelt goedkoop plastiekig aan en kost meer dan 1000€.

Ik heb in verhouding met Niko Home Control toch merkelijk vaker haperende modules, oplossing is meestal "zet de bus- en voedingsspanning eens af"... Goed, 't is niet elk jaar, maar per installatie heb ik het om de 4-5 jaar toch wel met iets eens zitten schat ik. Kan ik naar de klant bollen om 2 zekeringen af te en terug aan zetten... Als je dan wat installaties draaien hebt lijkt het toch dat er heel vaak wat aan de hand is.

Hun helpdesk doet z'n best, ze kennen de software en de problemen door en door (al heb ik blijkbaar vaak nieuwe en onbekende problemen), maar die kunnen ook niet toveren...

Vroeger werkte ik er vrij graag mee omdat ze (vooraleer Niko daar iets voor had) DALI konden aansturen, ze laten je toe meerdere users aan te maken (maar ik heb recent geleerd dat het er maar 5 zijn per groep dus dat schiet dan ook niet op voor niet-residentieel)... Ook hun standalone-systeem is goed uitgedacht, dat kan blijven werken zelfs als de controller het opgeeft... En je kunt meerdere installaties aan 1 account toevoegen zodat je ze als één geheel kan bedienen.

Maar als ik de lijst miserie van de laatste 5 jaar oplijst is 't om moedeloos van te worden. Hun sjieke glasschakelaars die door een fout/defect componentje plots lichten aan en uit beginnen schakelen, die nieuwe ingangsmodules waar een te hoge uitval op zit door een slechte component...

Bij een installatie waar de werking van belang is liet ik een "module check" lopen, waarbij op een bepaald uur de aanwezigheid van alle modules wordt nagekeken... Toen één van de modules uitviel kreeg ik toch geen foutmelding. Bij navraag blijkt dan dat die modulecheck voor de nieuwere generatie modules niet meer werkt. "Wij bezigen dat toch niet veel zunne" klinkt het dan. Néé, maar ik wil het nu wel gebruiken en jullie documenteren niet dat het niet meer werkt op nieuwere modules.

Als er bij Niko een module mankeert kan je geen mailtje laten versturen (wat bij Qbus in principe wel kan, maar dus niet meer voor de nieuwere modules) maar er brandt een rood lichtje op de controller zodat je weet dat er iets mis is. Even naar de diagnosepagina en hop: module nummer zoveel is niet gevonden in de installatie.

In een installatie zit ik op 16% van de mogelijke analoge logica, en dan klinkt het al dat dat wel redelijk veel is en dat de controller opdrachten die hij doorkrijgt terwijl hij die logica doorloopt gewoon negeert... Als ik op 16% van mijn capaciteit aan 't werken ben dan lig ik nog in mijn nest hoor :p Maar die controller is dan blijkbaar al aan 't zweten.

Meer subjectief: software is nogal een rattennest, ze voegen allerhande functies toe en zorgen dat je veel kan instellen, maar er is nauwelijks iets wat intuïtief werkt zoals je 't verwacht. Je kan voor een uitgang een symbool kiezen in de programmeersoftware, maar dat is enkel voor de toetsen met displays - in de cloudbesturing moet je dan opnieuw een symbool kiezen... Je kan in de software sferen aanmaken, maar je kan ook in de cloud sferen aanmaken, en die komen dan niet op de controller te staan...

Bij Niko kan je zelf sferen aanmaken als eindklant, in de app, en die worden dan op de controller opgeslagen, bij een volgend bezoek haal ik als installateur alle wijzigingen van de klant gewoon uit de controller en werk ik daarvan verder.

Als je een programmering naar de controller doorstuurt wordt die als het ware direct gecompileerd; je kan die dan ook nog opslaan op het interne geheugenkaartje, maar als je dat niet doet, kan het dus zijn dat de versie die je "uit" de controller haalt een andere is dan diegene die werkelijk draait... En ondertussen kan je (mits bijbetalen) via het Installer Dashboard ook nog programmeringen uploaden, en eventueel oudere programmeringen van het dashboard terugzetten, dus wat er daadwerkelijk op de controller draait, daar heb je min of meer het raden naar.

Bij Niko steek je een programmering in de controller, en als je de programmering uit de controller haalt dan is het diegene die daadwerkelijk draait; oudere versies worden ook bijgehouden maar dat is duidelijk dat het oudere zijn.

Enfin, enerzijds willen ze een vooruitstrevende, kwalitatieve fabrikant zijn met een krachtige software waar je heel veel mee kan, maar als je hen dan wijst op kwaliteitsproblemen en dat die software maar met spuug en paktouw aan elkaar hangt dan klinkt het dat het incidenten zijn, héél uitzonderlijk, dat ik wel héél veel wil doen met hun systeem, en dat ze niet de grote budgetten hebben om de boel volledig te herwerken... Het ene moment zijn ze Einstein en 't andere moment Kalimero.

Ik weet dat één van hun vertegenwoordigers hier ook op het forum zit; die weet waar het over gaat en dat het mij redelijk hoog zit. Er zullen wel heel veel installateurs content zijn van Qbus, vooral diegene die gewoon wat lampkes aan en uit doen, misschien eens een rolluikje en een dimmertje... Maar dan nog - zelfs daarvoor is Niko goedkoper, en wat mij betreft ook veel mooier qua app.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.242
Punten
113
Persoonlijke ervaring leert me dat Qbus (voor mij) echt een trap lager staat dan NHC en Loxone.

KNX staat dan weer nog een trap hoger (met de bijkomende kostprijs)

Stefaan haalt enkele zeer goede punten aan waar je zeker mee verder kan.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
5.234
Punten
113
Ik heb Qbus. Dat is een zeer dure teleruptor/dimmer. Het kan eigenlijk niet zo veel. Ook hatelijk dat de dimmers geen geheugen hebben. Gebruik sferen, zeggen ze dan. Maar hun sferen trekken ook op niks, die passen zich niet aan de werkelijkheid aan, dus als je eens tussentijds schakelt zonder sfeer dan zit de sfeer nog in haar eerdere toestand en hopla… je mag 3 a 4 keer drukken eer je zit waar je bent. Ik gebruik dat eigenlijk niet, maar vooral in de slaapkamer is het ergerlijk, want daar wil je bijna nooit vol licht tenzij om te poetsen. Elke ochtend verblind opstaan…

Na 5j waren de meeste ledjes in de schakelaars al kapot (ze branden dan ook 24/7 maar eigenlijk zou dat daar tegen moeten kunnen).

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
In de analoge logica zou je daar een complex dingetje rond kunnen schrijven zodat tussen bepaalde uren een druk op de knop een lage dimstand geeft of zoiets... Maar je moet inderdaad vaak heel wat zoeken en op de achtergrond doen om van hun techneutenoplossigen à la "druk dan 4x" of "zet op pagina 2 van uw drukknop..." af te geraken.

Welja, nu ik er zo aan denk: op pagina 1 van uw drukknop bvb "licht aan op 30%"/"licht uit" en op pagina 2 "licht dimmen"... maar dan hoop ik maar dat je dat niet aan een kuisvrouw moet gaan uitleggen dat ze eerst tegelijk op 2 knopjes moet duwen om die 2e pagina te activeren en dan een paar seconden heeft om op die knop te duwen :p

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Wat betreft KNX: recent opleiding gevolgd dus ik kan me zeker geen expert noemen... maar dit waren de eerste indrukken:

In tegenstelling tot wat ik vroeger dacht is het zeker niet duurder dan Niko of Qbus, maar ik vind wel volgende nadelen:
- ETS is een vrij complexe software vind ik, je zou al snel vergeten een koppeling te maken (al is dat wellicht kwestie van gewoonte);
- Het is zogezegd merkonafhankelijk, maar als je logica, tijdssturingen, sferen en dergelijke wil gebruiken dan hang je wel weer vast aan de mogelijkheden en software van de fabrikant die je daarvoor gebruikt... Je kan wel meerdere fabrikanten van touch screens, servers of andere componenten mengen maar op den duur ben je in 4 verschillende softwares bezig met programmeren...
- Je kan je programmering niet "uit" de installatie halen. Allemaal goed als je 't zelf doet en je goed je recentste versie opslaat, maar geen cadeau als een andere installateur iets moet overnemen en de originele file is niet meer aanwezig...
- KNX-gecertificeerde componenten voldoen zeker aan de standaard qua programmering, maar het zegt niks over de intrinsieke kwaliteit van bvb de relais die gebruikt worden...
- Er is zogezegd geen "single point of failure" aangezien de modules zelf hun gegevens bijhouden en er dus geen centrale controller is, maar als de KNX-voeding het begeeft ligt alles even goed uit. Natuurlijk, een KNX-voeding op reserve kost een pak minder dan een controller van bvb Niko of Qbus.

Ik versta echt niet dat mensen precies per se geen Niko willen, waarom? Omdat dat een grote fabrikant is in België en ze liever zitten sukkelen op complexe systemen voor zaken die ze toch nooit gaan gebruiken? Niko heeft by far de elegantste software, gebruiksvriendelijkste app, best doordachte workflow voor de installateur, goeie support, duidelijke documentatie...
Ik werk met Home Control van bij den beginne, en tot nu toe heb ik maar 3 "grote" fouten meegemaakt: minimelders die sneuvelden door spanningspieken op de buskabel in installaties met screens en rolluiken, een reeks touch screens met blaasjes op het scherm, en PoE-voedingen die niet goed zijn.
En dat eeuwige gedoe over "ze zijn destijds wel van Nikobus naar Home Control gegaan zonder dat dat compatibel is": ja, na een uitfasering van jàààren, met nog steeds support en repair voor Nikobus. En wat hoor ik dan bij KNX en Qbus, die trots zijn dat ze nog compatibel zijn met alles van in 't begin: "tja, we zouden dat graag beter en eleganter oplossen, maar ja, we zitten nog met onze oude modules die we moeten ondersteunen"...

Maar wat ik vergeten vragen ben: waarom ging je Qbus nemen?
Mensen kiezen precies vaak eerst hun domoticasysteem en daarna gaan ze zien wat ze er mee willen doen. Bekijk het eens omgekeerd: wat wil je juist bereiken?

"Wat is de beste domotica?" is zoals vragen "wat is de beste auto?" - voor het ene is een Ford Transit het beste, voor het ander een Bentley...

Vincent70

Nieuw Lid
Lid geworden
2 sep 2012
Waarderingsscore
9
Punten
8
Wat betreft KNX: recent opleiding gevolgd dus ik kan me zeker geen expert noemen... maar dit waren de eerste indrukken:

In tegenstelling tot wat ik vroeger dacht is het zeker niet duurder dan Niko of Qbus, maar ik vind wel volgende nadelen:
- ETS is een vrij complexe software vind ik, je zou al snel vergeten een koppeling te maken (al is dat wellicht kwestie van gewoonte);
- Het is zogezegd merkonafhankelijk, maar als je logica, tijdssturingen, sferen en dergelijke wil gebruiken dan hang je wel weer vast aan de mogelijkheden en software van de fabrikant die je daarvoor gebruikt... Je kan wel meerdere fabrikanten van touch screens, servers of andere componenten mengen maar op den duur ben je in 4 verschillende softwares bezig met programmeren...
- Je kan je programmering niet "uit" de installatie halen. Allemaal goed als je 't zelf doet en je goed je recentste versie opslaat, maar geen cadeau als een andere installateur iets moet overnemen en de originele file is niet meer aanwezig...
- KNX-gecertificeerde componenten voldoen zeker aan de standaard qua programmering, maar het zegt niks over de intrinsieke kwaliteit van bvb de relais die gebruikt worden...
- Er is zogezegd geen "single point of failure" aangezien de modules zelf hun gegevens bijhouden en er dus geen centrale controller is, maar als de KNX-voeding het begeeft ligt alles even goed uit. Natuurlijk, een KNX-voeding op reserve kost een pak minder dan een controller van bvb Niko of Qbus.

Ik versta echt niet dat mensen precies per se geen Niko willen, waarom? Omdat dat een grote fabrikant is in België en ze liever zitten sukkelen op complexe systemen voor zaken die ze toch nooit gaan gebruiken? Niko heeft by far de elegantste software, gebruiksvriendelijkste app, best doordachte workflow voor de installateur, goeie support, duidelijke documentatie...
Ik werk met Home Control van bij den beginne, en tot nu toe heb ik maar 3 "grote" fouten meegemaakt: minimelders die sneuvelden door spanningspieken op de buskabel in installaties met screens en rolluiken, een reeks touch screens met blaasjes op het scherm, en PoE-voedingen die niet goed zijn.
En dat eeuwige gedoe over "ze zijn destijds wel van Nikobus naar Home Control gegaan zonder dat dat compatibel is": ja, na een uitfasering van jàààren, met nog steeds support en repair voor Nikobus. En wat hoor ik dan bij KNX en Qbus, die trots zijn dat ze nog compatibel zijn met alles van in 't begin: "tja, we zouden dat graag beter en eleganter oplossen, maar ja, we zitten nog met onze oude modules die we moeten ondersteunen"...

Maar wat ik vergeten vragen ben: waarom ging je Qbus nemen?
Mensen kiezen precies vaak eerst hun domoticasysteem en daarna gaan ze zien wat ze er mee willen doen. Bekijk het eens omgekeerd: wat wil je juist bereiken?

"Wat is de beste domotica?" is zoals vragen "wat is de beste auto?" - voor het ene is een Ford Transit het beste, voor het ander een Bentley...
Waarom ik Qbus ging(ga) nemen?
Ik ga zelf de installatie uitvoeren en ken iemand die een opleiding Qbus heeft gevolgd en dit dus ook kan programmeren.
Prijs kwaliteit leek dit ook de interessantste.

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
133
Punten
43
Met Home Control kun je de installatie zeker ook perfect zelf uitvoeren hoor. Software is zeer intuïtief en er is zeer veel materiaal te vinden online. Daarvoor zou ik het zeker niet laten. Het is iets dat je op relatief korte tijd snel onder de knie kan krijgen.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.242
Punten
113
Hetzelfde voor Loxone :) dus enkel omwille van die kennis die toevallig de software kent, moet je’t niet doen ;)

Gromker

Lid
Lid geworden
3 jun 2018
Waarderingsscore
10
Punten
18
Hetzelfde voor Loxone :) dus enkel omwille van die kennis die toevallig de software kent, moet je’t niet doen ;)
Qbus kan je als particulier zelf aankopen. Loxone heb je sowieso installateur nodig
Zowel Zelektro als Lencom (webshop) verkopen gewoon Loxone materiaal hoor. En de prijs is nagenoeg gelijk aan de Loxonewebshop, waar ge inderdaad niet meer als particulier terecht kunt.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.242
Punten
113

Vincent70

Nieuw Lid
Lid geworden
2 sep 2012
Waarderingsscore
9
Punten
8
Goed dat Loxone en NHC ook zelf aan te kopen zijn maar dan moet ik ook nog installateur vinden die zonder zelf de modules te mogen leveren het programmeren zou willen uitvoeren. Met Qbus heb ik iemand die het quasi gratis zou doen.
Domotica en videofonie. Ingewikkeld verhaal voor iemand zonder ervaring ermee.

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Waarderingsscore
1.242
Punten
113
bekijk eens enkele youtube-videos van programmatie van NHC en Loxone. Dat is echt eenvoudig.

Soit, je hebt duidelijk al beslist

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.898
Punten
113
Teletask is goed maar duur. Vooral de licenties voor het remote gebruik van hun app en Sonos vind ik te duur. Voor die prijs heb je bij Niko al een controller...

Niko is eenvoudig qua programmering. Integratie videofonie bij Niko is een fluitje van een cent, maar gaat alleen met hun eigen videofoon.

Als je alles zelf aankoopt zal je 't natuurlijk zelf moeten doen... op http://guide.niko.eu staat de handleiding.

Met Loxone heb ik nog nooit gewerkt maar ik vind het een raar verhaal dat ze zich eerst vooral op de doe-het-zelver gooien en daarna hun forum en webshop sluiten... en (als het nog zo is): bij Niko en Qbus vind je op hun website alle installateurs in je buurt, Loxone geeft er 1... zelfs als het goed materiaal is vind ik dat twijfelachtig. En in geval van een defect zijn er voor Niko en Qbus tientallen filialen van groothandels waar de installateur snel aan hun modules geraakt; Loxone heb ik nog nergens in het schap zien liggen.

Vincent70

Nieuw Lid
Lid geworden
2 sep 2012
Waarderingsscore
9
Punten
8
bekijk eens enkele youtube-videos van programmatie van NHC en Loxone. Dat is echt eenvoudig.

Soit, je hebt duidelijk al beslist
Neen ik heb nog niet beslist. Ik wil gewoon alles op een rijtje zetten en zeker zijn dat ik met Qbus geen verkeerde keuze maak waar ik later spijt van ga krijgen.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.414
Punten
113
Vreemd dat Home Assistant hier bijna nooit wordt genoemd :rolleyes:
Voor mij de beste keuze ivm de prijs, het gebruikers gemak en gemakkelijk te installeren.

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
1.469
Punten
113
Vreemd dat Home Assistant hier bijna nooit wordt genoemd :rolleyes:
Voor mij de beste keuze ivm de prijs, het gebruikers gemak en gemakkelijk te installeren.
Voor jou misschien wel, maar niet iedereen is ermee vertrouwd (en dat schrikt soms af bij de aankoop van een woning...)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan