• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Qbus Domotica versus Luxom Domotica

Lid geworden
9 nov 2006
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Kan er mij iemand verder helpen voor welk systeem jullie zouden kiezen (Qbus versus Luxom) en wat de voor en de nadelen van beide domotica systemen zijn?



Ikzelf ben totaal géén expert én ken er dus eigenlijk bijna niets van, maar de ene installateur gaf de voorkeur aan Qbus de andere aan Luxom met Logo voeding Siemens.



Kan er mij iemand verder helpen bij de keuze tussen deze twee systemen en ons onafhankelijk advies geven of eigen ervaringen meedelen?



Alvast van harte bedankt!



Groetjes
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor mij staat al vast dat het Qbus gaat worden: goede prijs, makkelijk in opbouw, eenvoudig, software zelf te schrijven (was voor mij groot pluspunt) en makkelijk uitbreidbaar (modulair opgebouwd).



Vooral de UTP module en SMS module van QBUS gaan er op termijn zeker komen bij ons.



Heb ook lang getwijfeld tussen de verschillende systemen, maar bovenstaande argumenten heeft me dus voor QBus doen kiezen.



Naish hier op 't forum heeft pas de installatie geïnstalleerd dus hij kan wat meer ervaring in de ring gooien... :)
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Het nadeel van beide systemen is dat het een gesloten protocol is met maar één fabricant: fabricant failliet, gij in de miserie.



Luxom is gebaseerd op CBUS en QBus is gebaseerd op RS485. Qua betrouwbaarheid moeten ze voor een woning dus niet voor elkaar onderdoen. Luxom laat wel maar 60 apparaten op één lijn toe en heeft dan een repeater (met tweede spanningsverzorging) nodig.
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
412
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb vroeger ook die keuze moeten maken en heb verschillende (lees: VEEL) systemen onder de loep genomen.



Uiteindelijk heb ik voor Luxom gekozen om onderandere de volgende redenen:

- Luxom is een decentraal systeem wat volgens mij altijd beter is tegenover een centraal systeem.

- Luxom heeft een open communicatie protocol wat integratie met andere systemen gemakkelijk toelaat

- Luxom is niet gebonden aan merkeigen bus-drukknoppen wat voor mij heel belangrijk was.



Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen maar teveel om hier op te noemen.



Ik kan nog niet uit praktische ervaring spreken daar ik nog in de ruwbouwfase zit en dus nog niets kan laten zien of vertellen hoe het geimplementeerd is... dat zal later moeten volgen :wink:
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
412
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thorgal wrote:
Het nadeel van beide systemen is dat het een gesloten protocol is met maar één fabricant: fabricant failliet, gij in de miserie.



Luxom is gebaseerd op CBUS en QBus is gebaseerd op RS485. Qua betrouwbaarheid moeten ze voor een woning dus niet voor elkaar onderdoen. Luxom laat wel maar 60 apparaten op één lijn toe en heeft dan een repeater (met tweede spanningsverzorging) nodig.



Luxom heeft wel degelijk een open protocol... een van de weinige zelfs die da hebben.

En de beperking van 60 aparaten zonder repeater is ook niet juist. Ken het juiste aantal niet, dat zal ik moeten opzoeken, maar als ik het mij goed herinner is een repeater noodzakelijk wanneer de bus te lang word.



Edit:

Het is niet 60 aparaten, maar 60 modules (input-, relais-, dimmer-, rolluikmodules, add-ons niet meegerekend) en/of 600meter of meer buskabel.

Een voorbeeldje: De 12kanaals Dimmodule kan 12 'apparaten' sturen, maar is maar 1 module voor de repeater. Wel een heel duidelijk verschil dus.
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
Whistler wrote:
[quote="Thorgal"

Luxom heeft wel degelijk een open protocol... een van de weinige zelfs die da hebben.



Kun je me even uitlegen wat jij verstaat onder open protocol.[/quote]
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
412
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lukske wrote:
Whistler wrote:
[quote="Thorgal"

Luxom heeft wel degelijk een open protocol... een van de weinige zelfs die da hebben.



Kun je me even uitlegen wat jij verstaat onder open protocol.



Een communicatieprotocol is een omschrijving over hoe communicatie moet verlopen. Bij een open protocol is volledig bekend hoe de communicatie boodschap is opgebouwd... tot op byte niveau. Op die manier kun je bvb met je PC een programmatje zelf schrijven dat je volledige Luxom installatie kan sturen.

Bij een gesloten protocol weet je totaal niet wat er over de bus gaat om bvb een relais te sturen.



Een voorbeeld uit het luxom protocol:

*S,0,2,56;

* = Begin boodschap

S = Commando

0 = Network-ID

2,56 = Bus-adres

; = Einde boodschap



De volgende Commando's zijn beschikbaar:

T = Toggle (Omschakelen)

S = Set (Inschakelen)

C = Clear (Uitschakelen)

A + Z = Analoog (Data : %, °C, km/h,...)

P = Ping (Status opvragen)



Hopelijk is het een beetje duidelijk.[/quote]
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
@Lukske

De informatie komt van de website van Luxom.

Uiteraard is "apparaat" = "module" en kan één module of apparaat meer dan één kanaal hebben, zoals je aanduidt.



Open protocol (daar gaan we weer) betekent eigenlijk in eerste instantie dat er meer dan één aanbieder is voor de technologie en dat er compatibele producten zijn.

Vele systemen voeren de vlag "open" door documentatie over de communicatie op het Internet te zwieren en gratis drivers te leveren. Dat lijkt allemaal boeiend en is interessant voor de software programmeurs onder ons. Echter, als er hardware kapot gaat, en de fabricant is er niet meer (of heeft er de brui aan gegeven), dan zit je vast. Je kan dan zelf gaan ontwikkelen, maar weet dat slechts de mensen met de gepaste opleiding ook het recht hebben om zelfgemaakte apparaten te gebruiken. (Zoals ik niet het recht heb mijn eigen huis te tekenen - ik ben geen architect - of zelf te bouwen - want ik ben geen bouwondernemer). Natuurlijk kan je heel wat zelf maken met "open" protocollen, maar als schoonmoeder-lief de schok van haar leven beleeft (slagen en verwondingen) of wanneer je huisje afbrandt (verzekering), heb je ff pech.
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
412
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thorgal wrote:
@Lukske

De informatie komt van de website van Luxom.

Uiteraard is "apparaat" = "module" en kan één module of apparaat meer dan één kanaal hebben, zoals je aanduidt.



Open protocol (daar gaan we weer) betekent eigenlijk in eerste instantie dat er meer dan één aanbieder is voor de technologie en dat er compatibele producten zijn.

Vele systemen voeren de vlag "open" door documentatie over de communicatie op het Internet te zwieren en gratis drivers te leveren. Dat lijkt allemaal boeiend en is interessant voor de software programmeurs onder ons. Echter, als er hardware kapot gaat, en de fabricant is er niet meer (of heeft er de brui aan gegeven), dan zit je vast. Je kan dan zelf gaan ontwikkelen, maar weet dat slechts de mensen met de gepaste opleiding ook het recht hebben om zelfgemaakte apparaten te gebruiken. (Zoals ik niet het recht heb mijn eigen huis te tekenen - ik ben geen architect - of zelf te bouwen - want ik ben geen bouwondernemer). Natuurlijk kan je heel wat zelf maken met "open" protocollen, maar als schoonmoeder-lief de schok van haar leven beleeft (slagen en verwondingen) of wanneer je huisje afbrandt (verzekering), heb je ff pech.



Hallo Thorgal,



Nu niet om moeilijk te doen, maar blijkbaar zijn er dus verschillende interpretaies van open protocollen. EIB/KNX heeft meerdere aanbieders (merken om te communiceren op de bus) maar is EIB een open protocol? Enkel als je er dik geld voor betaald, want enkel dan krijg je de specificaties over het protocol.

Voor mij is een open protocol een protocol dat vrij bekend is zodat iedereen en alles kan interfacen met de bus. Zo zal ikzelf mijn Luxom systeem koppelen aan een Xantech PIP Touchscreen.

Neem nu bvb Nikobus: dit is een volledig gesloten protocol omdat hetgeen er op de bus gezet wordt geheim is.



Ook moet ik wel toegeven dat als je hardware kapot is en de fabrikant er niet meer is dat dat wel problemen kan scheppen en dit is inderdaad minder problematisch bij bvb EIB.



Misschien moeten we 'mijn' interpretatie van open protocol nu 'vrij protocol' noemen :wink: Gewoon om geen misverstanden te hebben :p
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
Whistler wrote:
Misschien moeten we 'mijn' interpretatie van open protocol nu 'vrij protocol' noemen :wink: Gewoon om geen misverstanden te hebben :p



Wat jij vrij noemt, noem ik beperkt, je moet anders maar eens kijken naar hun aanbod.



Ik geloof dat het goedkoopste touchscreen dat ze hebben een 6,4" schermpje is waar je toch al 1700€ moet voor neertellen.



Wil je een ander, hebben ze er nog 1 met een video aansluiting denk ik van dezelfde groote, (2200€)je zou toch een grotere keuze verwachten voor zulk een goed systeem.



Bij EIB/KNX zijn er oplossingen in overvloed en de prijzen liggen veel lager voor hetzelfde.



Ook wat ze aanbieden voor het sturen van verwarming is erbarmelijk, maar dat krijg je als maar 1 fabrikant produkten maakt.



Whistler wrote:
EIB/KNX heeft meerdere aanbieders (merken om te communiceren op de bus) maar is EIB een open protocol? Enkel als je er dik geld voor betaald, want enkel dan krijg je de specificaties over het protocol.



Die openheid van systeem bij Luxom wil ik wel eens zien wanneer jij eigen producten gaat verkopen die Luxom compatibel zijn, en nog beter uitgangen, ingangen en dimmers gaat aanbieden.



Je zult vlug merken dat er dan van een open systeem niet veel zal over blijven.



Wil je de specificatie van het EIB/KNX protocol?

Hieronder een link en VOLLEDIG GRATIS

http://www.knx.org/fileadmin/downloads/03%20-%20KNX%20Standard/KNX%20Standard%20Public%20Documents/KNX%20interworking%20;%20Datapoint%20types.pdf

http://www.knx.org/fileadmin/downloads/03%20-%20KNX%20Standard/KNX%20Standard%20Public%20Documents/KNX%20System%20Architecture.pdf



Wil je gratis een Linux driver voor EIB/KNX

http://eibwiki.agrodur.com/index.php?title=Eibd



En allemaal met het grote voordeel dat daar duizende mensen mee bezig zijn over heel de wereld.



Dat laatste kun je toch niet beweren van Luxom.



Zoals hier in het forum meermaals aangehaalt, wil je domotica gewoon voor verlichting dan zijn er andere oplossing die deuren ophouden.



Ik weet uit eigen ervaring hoe vlug je een verkeerde beslissing kunt nemen op dit gebied, zeker door de tegenstrijdige berichten die er overal gedaan worden.



Ikzelf had eerst gekozen voor Nikobus en ik kan van geluk spreken dat ik dat niet heb.



Onderstaand bericht is een voorbeeld van hoe het kan aflopen

http://www.bouwinfo.be/forum/viewtopic.php?t=15825&start=15

Stel je voor dit is uw eigen woning en je bent door omstandigheden verplicht om die te verkopen binnen een paar jaar en mensen weten dan het verschil tussen goede en slechte systemen..............
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Dank je, Lukske, voor je antwoord.

Ik zal er nog een schepke bovenop doen: http://paginas.fe.up.pt/~pportuga/plcs/ ... /handbook/

Maar niet verdervertellen, hé, want er heeft daar iemand serieus buiten de lijntjes gekleurd. :wink:



KNX/EIB is dus wel degelijk open, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het gratis is. Eerst en vooral moeten al die papier geschreven en onderhouden worden, en dat doet niemand gratis. Ten twee is KNX/EIB ook compatibel met EN 50090 en IEC 13321. Er zijn Chinezen, Israeli's en Zuid-Amerikanen die daarop ontwikkelen... Dus, neen, het is niet gratis, en dat is best jammer. Anderzijds zijn er al zoveel (Duitstalige) boeken over verschenen en zoveel eindwerken over geschreven, allemaal te downloaden.



By the way, wat ik een paar boodschappen hierboven zag lijkt me eerder een ASCII commando-string voor een RS232 interface. Is dat op dit formaat dat het werkelijk het Luxom systeem opgaat?
 
Lid geworden
7 feb 2007
Berichten
1.805
Waarderingsscore
0
Punten
0
RoelG wrote:
Voor mij staat al vast dat het Qbus gaat worden: goede prijs, makkelijk in opbouw, eenvoudig, software zelf te schrijven (was voor mij groot pluspunt) en makkelijk uitbreidbaar (modulair opgebouwd).



Vooral de UTP module en SMS module van QBUS gaan er op termijn zeker komen bij ons.



Heb ook lang getwijfeld tussen de verschillende systemen, maar bovenstaande argumenten heeft me dus voor QBus doen kiezen.



Naish hier op 't forum heeft pas de installatie geïnstalleerd dus hij kan wat meer ervaring in de ring gooien... :)



Inderdaad Roel zoals je weet heb ik mijn Qbus installatie al grotendeels geïnstalleerd en wonen we sinds 3 weken in ons huis.



Ik heb Qbus vergeleken met verschillende andere domotica leveranciers (teletask, gardy, nikobus, bticino, domotech, luxom,...) en natuurlijk ook EIB en de keuze is Qbus geworden.



Waarom:

* Heeft alle mogelijkheden die ik zou wensen

* Volledige integratie mogelijk

* Interessante prijs/functionaliteit verhouding

* mooie afwerking

* dll beschikbaar voor eigen softwareontwikkeling

* makkelijke programmeerinterface

* ...



Andere producenten hadden wel telkens een nadeel voor mij:

* teletask vond ik ook goed, maar stersysteem in plaats van bus en veel duurder

* gardy vond ik niet echt duidelijk en doorgrondbaar

* nikobus vind ik geen domotica (niet programmeerbaar) en heeft te weinig functionaliteiten

* Bticino heeft bepaalde functionaliteiten niet die ik wil (sturing verwarming,...)

* domotech vond ik minder kwalitatief ten opzichte van qbus



Voor EIB heb ik ook lange tijd zitten kijken, maar vond ik zeer moeilijk en gevaarlijk omwille van het combineren van verschillende componenten van verschillende merken. Dit terwijl alle componenten van Qbus op elkaar afgestemd zijn.



Momenteel bestaat mijn installatie uit volgende componenten:

* CTL256 controller (de grootste)

* ETH02 ethernet module met webserver aan boord

* 8 4-toets schakelaars met RGB-leds (alle gewenste kleuren zijn programmeerbaar) en 2 tabbladen die een temperatuursensor bevatten.

* 6 4-toest schakelaars met RGB-leds zonder temp sensor

* 4 inputmodules (4 ingangen per module)

* 4 uitgangmodules (8 uitgangen per module)

* 1 dimmermodule (4 dimbare uitgangen)



Bedoeling is dat daar op termijn nog een aantal inputmodules en dimmers bijkomen om meer ingangen te beheren (dus meer mogelijkheden) en alle lichtkringen te besturen en uit te splitsen.



De volgende functionaliteiten heb ik nu reeds in gebruik:

* 8 verwarmingszones in het hele huis met eigen temp sensor en sturing via elekventielen

* ongeveer 40 lichhtkringen binnen en 8 buiten zijn voorzien

* alarm met 6 bewegingsensoren die in sommige plaatsen ook zorgen voor automatische de verlichting te activeren + 4 bewegingsensoren buiten

* brandalarm

* website voor sturing van bepaalde functionaliteiten

* sferen voor niet thuis, slapen, tv-kijken, thuiskomen, bad nemen,...



Op termijn ga ik er ook mijn garagepoorten en hek mee sturen, zou ik de volledige sturing van mijn mazoutketel willen overnemen,...



Daarnaast ga ik zelf een applicatie ontwikkelen die dan zal draaien op een standaard touchscreen in de living, keuken en slaapkamer waarmee je alle besturing zal kunnen doen. Daarin geintegreerd ook een messaging systeem, multi audio systeem (niet Qbus), videofoon aan hek,...



Met andere woorden: de mogelijkheden zijn onbeperkt...
 
Lid geworden
7 feb 2007
Berichten
1.805
Waarderingsscore
0
Punten
0
Whistler wrote:
Ik heb vroeger ook die keuze moeten maken en heb verschillende (lees: VEEL) systemen onder de loep genomen.



Uiteindelijk heb ik voor Luxom gekozen om onderandere de volgende redenen:

- Luxom is een decentraal systeem wat volgens mij altijd beter is tegenover een centraal systeem.

- Luxom heeft een open communicatie protocol wat integratie met andere systemen gemakkelijk toelaat

- Luxom is niet gebonden aan merkeigen bus-drukknoppen wat voor mij heel belangrijk was.



Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen maar teveel om hier op te noemen.



Ik kan nog niet uit praktische ervaring spreken daar ik nog in de ruwbouwfase zit en dus nog niets kan laten zien of vertellen hoe het geimplementeerd is... dat zal later moeten volgen :wink:



* Qbus is net zoals Luxom een decentraal systeem.

* Luxom heeft geen open communicatie protocol maar wel een vrij protocol zoals je in latere posts jezelf corrigeerd. Open is iets als EIB/KNX.

Ook het protocol van Qbus is open voor eigen programmatie dankzij hun gratis geleverde DLL.

* Bij Qbus kan je ook eender welke soort drukknoppen aansluiten in combinatie met de mini INP04 modulekes die je dan in het inbouwbakje kan steken achter de drukknoppen naar wens. Of via een stersysteem drukknoppen naar de kast en daar met INP08 of IPN16 module werken.



Welke andere reden waren er nog??? :lol:
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
412
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lukske wrote:
Wat jij vrij noemt, noem ik beperkt, je moet anders maar eens kijken naar hun aanbod.



Ik geloof dat het goedkoopste touchscreen dat ze hebben een 6,4" schermpje is waar je toch al 1700€ moet voor neertellen.



Wil je een ander, hebben ze er nog 1 met een video aansluiting denk ik van dezelfde groote, (2200€)je zou toch een grotere keuze verwachten voor zulk een goed systeem.



Die "schermpjes" van Luxom zijn niet van Luxom zelf maar van Xantech waarmee zij interfacen. Dit kan eerder welk scherm worden, zoals bvb een Crestron, maar dan ben je al rap 10.000 Euro kwijt :evil:

Wat ik persoonlijk goed vind aan die van Xantech is dat je Grafisch alle vrijheid hebt voor je schermopbouw en die PIP zou kunnen dienen voor videofoon integratie (zonder nog een extra videofoon toestel aan de muur). Een ander groot voordeel van die Xantech schermen is dat ze 'standalone' zijn; je moet dus niet ergens een PC 24x7 laten draaien om je scherm online te houden.



Als ik dan toch met een 19" TFT touchscreen wil werken (met een PC die 24x7 staat te draaien... dan is da met Luxom perfect mogelijk.

The sky is no longer the limit 8)



Lukske wrote:
Zoals hier in het forum meermaals aangehaalt, wil je domotica gewoon voor verlichting dan zijn er andere oplossing die deuren ophouden.



Ik zal meer doen dan enkel mijn verlichting sturen, maar ben er van overtuigd dat mijn keuze voor Luxom een goede keuze is.



Lukske wrote:
Ikzelf had eerst gekozen voor Nikobus en ik kan van geluk spreken dat ik dat niet heb.



Ik ben blij voor jou dat je niet voor Nikobus hebt gekozen :lol:



Ook al is mijn systeem nog niet online ben ik nog altijd blij te hebben gekozen voor Luxom en zal hier ook niet meer van afwijken... het blijft ieders keus te kiezen wat voor hem/haar het beste is en zoals al meermaals aangehaald... ELK systeem heeft zijn voor- en nadelen, hoe je het ook draait of keert
 
Lid geworden
7 feb 2007
Berichten
1.805
Waarderingsscore
0
Punten
0
Lukske wrote:
Whistler wrote:
Misschien moeten we 'mijn' interpretatie van open protocol nu 'vrij protocol' noemen :wink: Gewoon om geen misverstanden te hebben :p



Wat jij vrij noemt, noem ik beperkt, je moet anders maar eens kijken naar hun aanbod.



Ik geloof dat het goedkoopste touchscreen dat ze hebben een 6,4" schermpje is waar je toch al 1700€ moet voor neertellen.



Wil je een ander, hebben ze er nog 1 met een video aansluiting denk ik van dezelfde groote, (2200€)je zou toch een grotere keuze verwachten voor zulk een goed systeem.



Bij EIB/KNX zijn er oplossingen in overvloed en de prijzen liggen veel lager voor hetzelfde.



Ook wat ze aanbieden voor het sturen van verwarming is erbarmelijk, maar dat krijg je als maar 1 fabrikant produkten maakt.



Ik ken niet meteen de prijzen van de Qbus touchscreens uit het hoofd, maar het is ook zeer duur te noemen.



Maar aan de andere kant moet je voor EIB ook een goeie technische kennis hebben en ook aan eigen programmatie doen. Daarom ga ik hetzelfde doen echter in combinatie met mijn Qbus domotica en ga ik een eigen applicatie ontwikkelen en laten draaien op een 17inch kleuren touch screen in de living (kost ongeveer 450 eur) en op kleinere versies in keuken en slaapkamer.

Denk dat dit nog goedkoper is dan EIB...



Voor de verwarming kan ik niet spreken over de oplossingen van Luxom maar die van Qbus vind ik perfect en veel beter dan degene die ik bekeken heb bij EIB. Als Theben denkt dat je een goeie temp kan bepalen op de elektrische kraan aan de radiator zijn ze lelijk mis. Ik doe een tempbepaling in de schakelaar die ik kan plaatsen waar ik wil en dus ook een beetje rekening moet bij houden in de planfase van het huis (combinatie schakelaars en radiatoren). In de programmatie zijn verschillende profielen programmeerbaar met automatsche overschakelingen en turbo effecten in combinatie met alarmpeilen, instelbare hysteresis en temp correcties. Via logica kan alles gerealiseerd worden met betrekking tot sturing van kleppen (ventielen) in combinatie met circulatiepomp en de nodige voorlooptijden en nalooptijden.
 
Lid geworden
7 feb 2007
Berichten
1.805
Waarderingsscore
0
Punten
0
Whistler wrote:
Lukske wrote:
Ikzelf had eerst gekozen voor Nikobus en ik kan van geluk spreken dat ik dat niet heb.



Ik ben blij voor jou dat je niet voor Nikobus hebt gekozen :lol:



Ook al is mijn systeem nog niet online ben ik nog altijd blij te hebben gekozen voor Luxom en zal hier ook niet meer van afwijken... het blijft ieders keus te kiezen wat voor hem/haar het beste is en zoals al meermaals aangehaald... ELK systeem heeft zijn voor- en nadelen, hoe je het ook draait of keert



Ik kan niet begrijpen dat Nikobus met andere domotica kan vergeleken worden.



Aan de topicstarter (die verdacht stil is en zal verschieten als hij hier zijn berichtjes eens komt bekijken :p ) denk ik dat het een moeilijke keuze zal zijn. Heb ondertussen de website van Luxom nog eens verder bekeken en vind het toch ook een goed systeem.

Misschien moet je eens het volgende doen: lijst maken van wat je allemaal wil doen:

* aantal zones verwarming

* aantal lichtkringen (aan/uit en dimbaar)

* aantal schakelaars en de functionaliteiten van die schakelaars want bvb in wc zet ik geen domoticaschakelaar met 4 knoppen en onmogelijk veel mogelijkheden maar een drukknop naar de kast en daar op een inputmodule.

* andere sturingen (rolluiken, poorten, pompen, bad,...)



Bereken eens uit wat je dan nodig hebt van elke supplier en vergelijk de prijs eens. Als ze voor jou evenwaardig zijn, kan je misschien op die manier beslissen of deze factor meehouden bij mogelijke voor en nadelen voor jou aan elk systeem.
 

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Berichten
1.407
Waarderingsscore
147
Punten
63
Als Theben denkt dat je een goeie temp kan bepalen op de elektrische kraan aan de radiator zijn ze lelijk mis.

Met alle respect, maar als jij dan weer denkt dat Theben daar geen twee keer over nagedacht heeft...

Bvb: temperatuurmeting in de schakelaar betekent eigenlijk dat je meer de temperatuur meet van de muur waarin die is ingebouwd dan van de omgevingslucht nabij.

- Je meet dus IN de muur. Niet goed.

- Net voor de muur (een paar centimeter) staat de lucht quasi stil. Niet goed.

- Ietsje verder van de muur (paar centimeter tot paar 10-tallen centimeter) beweegt de lucht door convectie. Niet goed.

Op al deze plaatsen kan je geen betrouwbare meting doen van de kamertemperatuur zonder geschatte correcties (calibratie).

Daarom meet Theben op de kraan. Ook die meting wordt beïnvloed door de nabije radiator en door het warme water in de buis, zeer juist. Maar dat weten ze bij Theben heus wel hoor. Dat is ongeveer de beste plaats waar je kan meten.
 
Lid geworden
4 dec 2006
Berichten
1.946
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoe meet een doodgewone thermostaat dan? Die hangt toch ook tegen de muur? :roll:
 
Lid geworden
7 feb 2007
Berichten
1.805
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thorgal wrote:
Als Theben denkt dat je een goeie temp kan bepalen op de elektrische kraan aan de radiator zijn ze lelijk mis.

Met alle respect, maar als jij dan weer denkt dat Theben daar geen twee keer over nagedacht heeft...

Bvb: temperatuurmeting in de schakelaar betekent eigenlijk dat je meer de temperatuur meet van de muur waarin die is ingebouwd dan van de omgevingslucht nabij.

- Je meet dus IN de muur. Niet goed.

- Net voor de muur (een paar centimeter) staat de lucht quasi stil. Niet goed.

- Ietsje verder van de muur (paar centimeter tot paar 10-tallen centimeter) beweegt de lucht door convectie. Niet goed.

Op al deze plaatsen kan je geen betrouwbare meting doen van de kamertemperatuur zonder geschatte correcties (calibratie).

Daarom meet Theben op de kraan. Ook die meting wordt beïnvloed door de nabije radiator en door het warme water in de buis, zeer juist. Maar dat weten ze bij Theben heus wel hoor. Dat is ongeveer de beste plaats waar je kan meten.



Tja meninen verschillen hééé. Meting van Qbus gebeurd net buiten de muur hoor en niet in de muur natuurlijk.

Bij ons thuis was er ook sturing verwarming met thermostaat aan de deur en dat werkte perfect. Ik ken echter een sanitairman die al veel van die regeldingen op de radiatorkraan heeft geïnstalleerd met alle gevolgen van dien.



De ene vind ne mercedes ook beter dan ne bmw terwijl de andere het omgekeerde denkt. en ik heb het hier niet over smaak hééé
 
Lid geworden
7 feb 2007
Berichten
1.805
Waarderingsscore
0
Punten
0
RoelG wrote:
Hoe meet een doodgewone thermostaat dan? Die hangt toch ook tegen de muur? :roll:



right on...



En deze worden toch in meer dan 90% van de installatie gebruikt waar ze dan bovendien nog in de living staan met alle gevolgen voor de sturing van de andere ruimtes.



Laat ons ook eerlijk zijn dat goeie klimaatsturing zeldzaam is. Op mijn vorig werk (een grote bank) zaten wij in een splinternieuw gebouw met rond om rond van die airco/verwarming bakken. Jezus: de ene blaast ijskoud terwijl de andere ernaast zit te verwarmen... En ik kan je garanderen dat die dingen geld gekost hebben!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan