Qbus Domotica versus Luxom Domotica

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
84
Punten
48
Laat ons hier een afzonderlijk topic starten, want het heeft al lang niets meer te maken met de eigenlijke vraag. Bovendien vrees ik dat andere lezers hier schrik krijgen van domotica in 't algemeen als ze dat hier allemaal lezen.

Lid geworden
9 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thorgal wrote:
KNX/EIB is dus wel degelijk open, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het gratis is. Eerst en vooral moeten al die papier geschreven en onderhouden worden, en dat doet niemand gratis. Ten twee is KNX/EIB ook compatibel met EN 50090 en IEC 13321. Er zijn Chinezen, Israeli's en Zuid-Amerikanen die daarop ontwikkelen... Dus, neen, het is niet gratis, en dat is best jammer. Anderzijds zijn er al zoveel (Duitstalige) boeken over verschenen en zoveel eindwerken over geschreven, allemaal te downloaden.

Ik ga nog even oftopic om toch nog wat te verduidelijken, EIB/KNX is gratis in zovere je het niet gaat verkopen onder de het label EIB/KNX, kijk maar naar de Homeserver daar zijn voor zover ik weet geen licentie kosten voor betaald aan Konnex.

Dat is het punt dat ik de vorige keer wou brengen, ze spreken bij Q-bus en Luxom van een open of vrij systeem, maar ik ben er zeker van dat het alleen maar geld zolang zij alleen componenten maken voor hun systeem.

Op het ogenblik dat iemand anders componenten gaat verkopen onder het Q-bus of luxom label dan zullen die ook wel komen aankloppen voor hun deel van de koek, waar is dan het verschil.

Als die kleine systemen er niet voor kunnen zorgen dat ze redelijk wat omzet draaien zijn ze gedoemd om vroeg of later te verdwijnen, en het is daarom dat ik niet in die kleine systemen geloof.

Die kleine systemen zijn allemaal hier in Belgie rechtstreekse concurenten van elkaar(en die meestal enkel in belgie aanwezig zijn), want ze brengen allemaal dezelfde functionaliteit en gebruik.

Daar staat tegenover dat EIB/KNX daar geen problemen mee heeft omdat het over heel de wereld geinstalleerd word en al een grote basis heeft die nog stevig groeit.

De argumenten die hier weer voor de zoveelste maal gebruikt worden dat EIB/KNX moeilijk is of ingewikkeld wil ik hier nogmaals met kracht ontkennen, het is niet moeilijker als een ander.

Het is niet omdat een systeem maar 20 verschillende componenten heeft het daarom eenvoudiger is dan EIB/KNX met meer als 5000 verschillende componenten.

Je moet alleen maar je ogen willen opendoen en je vind alles wat je wilt;

Hier een link voor een cursus Ets

http://www.knx.org/fileadmin/downlo... Based Training (CBT)/ETS Starter/starter.zip

Voor de echte zelfbouwer die zijn tijd zinvol wil besteden;

http://stielec.ac-aix-marseille.fr/cours/abati/eib/eib_tp.htm

Even nog het theben verhaal ophalen, laat het duidelijk zijn dat dat maar 1 van de honderden oplossingen is die er verkrijgbaar zijn voor EIB/KNX, iedere fabrikant van schakelmatieriaal voor EIB/KNX heeft thermostaten in zijn gamma.

Lid geworden
18 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Blue,

Om dan toch maar even terug te komen op jouw vraag, ikzelf heb gekozen voor luxom, moet nog geinstalleerd worden één van de komende weken. Maar ik heb er ook voor gekozen om mijn elektriciteits installatie volledig "dynamisch" te maken. Maw, geen enkele elektriciteitsbuis in de chappe op het gelijkvloers, alles naar de kelder, en daar alles in kabelgoten, en voor boven werk ik met plintgoten. Als ik dus ergens iets wil bijmaken/veranderen zal ik nooit moeten boren of kappen, gewoon maar de kabel/draad uit de buis/goot/plintgoot en een andere erin of ééntje erbij inleggen.

Maw, in het worst case scenario dat Luxom failliet gaat kan ik alles gewoon vervangen zonder te moeten breken...

Lid geworden
7 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
palmerch1 wrote:
Blue,

Om dan toch maar even terug te komen op jouw vraag, ikzelf heb gekozen voor luxom, moet nog geinstalleerd worden één van de komende weken. Maar ik heb er ook voor gekozen om mijn elektriciteits installatie volledig "dynamisch" te maken. Maw, geen enkele elektriciteitsbuis in de chappe op het gelijkvloers, alles naar de kelder, en daar alles in kabelgoten, en voor boven werk ik met plintgoten. Als ik dus ergens iets wil bijmaken/veranderen zal ik nooit moeten boren of kappen, gewoon maar de kabel/draad uit de buis/goot/plintgoot en een andere erin of ééntje erbij inleggen.

Maw, in het worst case scenario dat Luxom failliet gaat kan ik alles gewoon vervangen zonder te moeten breken...

Bleu,

Een gelijkaardige tip kan ik je eigenlijk ook meegeven. Ik heb het niet zover gedreven als Palmerch1, maar toch van elke schakelaar naast de busleiding die toekomst en vertrekt een lege wachtleiding naar de kast voorzien. Op die manier kan ik ten allen tijde overschakelen naar een ander systeem of in ster gaan werken met teleruptoren.

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je zorgt dat je als bus eentje neemt met voldoende draadjes kun je altijd nog overschakelen op een ander systeem. Dus niet met een bus van 2 draadjes gaan werken maar eentje met meerdere (8?). Dan kan je de schakelaars en modules nog altijd vervangen door die van een ander systeem, moesten die meerdere draadjes nodig hebben. Voor de rest liggen normaal gezien de lichtpunten en stopcontacten allemaal al in ster naar de kast, dus dit gaan geen probleem geven. Zo ga ik het toch doen.

Lid geworden
7 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
RoelG wrote:
Als je zorgt dat je als bus eentje neemt met voldoende draadjes kun je altijd nog overschakelen op een ander systeem. Dus niet met een bus van 2 draadjes gaan werken maar eentje met meerdere (8?). Dan kan je de schakelaars en modules nog altijd vervangen door die van een ander systeem, moesten die meerdere draadjes nodig hebben. Voor de rest liggen normaal gezien de lichtpunten en stopcontacten allemaal al in ster naar de kast, dus dit gaan geen probleem geven. Zo ga ik het toch doen.

Dat klopt ook wel, maar bedenk wel even het volgende Roel: op een qbus schakelaar heb je eigenlijk op een eenvoudige manier 8 knoppen (4 per blad) en mogelijks veel meer via sequencers. Hoe zie jij 4 zo'n schakelaars te koppelen op één lus van 8 draden?

Daarom dat ik naar elke plaats een wachtleiding voorzie en in nood kan ik daar een 2 tot 16 draads leiding in kwijt en met andere woorden dus 1 tot 15 drukknoppen.

Als ik beneden bekijk dan heb ik op één lus 16 schakelaars...

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
naish wrote:
RoelG wrote:

Dat klopt ook wel, maar bedenk wel even het volgende Roel: op een qbus schakelaar heb je eigenlijk op een eenvoudige manier 8 knoppen (4 per blad) en mogelijks veel meer via sequencers. Hoe zie jij 4 zo'n schakelaars te koppelen op één lus van 8 draden?

Daarom dat ik naar elke plaats een wachtleiding voorzie en in nood kan ik daar een 2 tot 16 draads leiding in kwijt en met andere woorden dus 1 tot 15 drukknoppen.

Good point, zo had ik het nog niet bekeken idd...

Dus best een 16 draads bus gebruiken voor de aansluiting. :lol:

Lid geworden
7 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
RoelG wrote:
naish wrote:
RoelG wrote:

Good point, zo had ik het nog niet bekeken idd...

Dus best een 16 draads bus gebruiken voor de aansluiting. :lol:

Tja en dan nog ben je beperkt tot 15 functies over je hele bus. Ik zou zoals ik gezegd heb van elke schakelaar een leeg flexke voorzien naar mijn kast. Dan ben je veel flexibeler en zoveel kost een leeg flexje ook niet hoor. Bovendien kan je dan voor je bus een afgeschermde EIB kabel gebruiken zoals aangeraden die bestaat uit 4 keer 0,5mm² waarvan je er 2 bij 2 neemt.

Lid geworden
9 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Het blijft toch een vrij moeilijke en niet zo gemakkelijke en éénduidige beslissing...maar ik ga de opmerkingen en suggesties van de verschillende forumlezer nog even extra aandachtig onder de loep nemen!

In ieder geval aan iedereen tot nu toe die hierop heeft gereageerd van harte bedankt!

Groetjes

Lid geworden
13 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is het mogelijk om niko busschakelaar te gebruiken op een qbus installatie?

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
peterke wrote:

Er bestaan modules bij Qbus die eender welke drukknop kunnen aanvaarden.

De modules fungeren dan als "adres" voor de qbus bus. Op de module sluit je de schakelaar aan en met de software stel je in wat voor knop het is. Zo kan je ook een gewone tuimelschakelaar aansluiten op een qbus installatie.

Dit is toch als ik de documentatie goed begrepen heb.

Lid geworden
13 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
RoelG wrote:
peterke wrote:

De modules fungeren dan als "adres" voor de qbus bus. Op de module sluit je de schakelaar aan en met de software stel je in wat voor knop het is. Zo kan je ook een gewone tuimelschakelaar aansluiten op een qbus installatie.

Ik bedoelde eigenlijk als het mogelijk is om busactoren (busdrukknoppen, busbewegingsmelders, ...) aan te sluiten op de bus van qbus. Dus zonder gebruik te maken van de inputmodelus van qbus.

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
peterke wrote:
RoelG wrote:
peterke wrote:

Ik bedoelde eigenlijk als het mogelijk is om busactoren (busdrukknoppen, busbewegingsmelders, ...) aan te sluiten op de bus van qbus. Dus zonder gebruik te maken van de inputmodelus van qbus.

Daar vrees ik een beetje voor aangezien beiden een gesloten systeem zijn...

Lid geworden
29 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
peterke wrote:

Ik kreeg via een Qbus-verdeler (eval(unescape('%64%6f%63%75%6d%65%6e%74%2e%77%72%69%74%65%28%27%3c%61%20%68%72%65%66%3d%22%6d%61%69%6c%74%6f%3a%22%6d%61%72%63%40%6c%61%6d%61%2e%62%65%22%22%20%63%6c%61%73%73%3d%22%62%62%2d%65%6d%61%69%6c%22%3e%6d%61%72%63%40%6c%61%6d%61%2e%62%65%3c%2f%61%3e%27%29%3b'))) te horen dat Qbus momenteel werkt aan de productie van de nieuwe NIKO-schakelaar die ook zal kunnen gebruikt worden op hun bus. 4 drukknoppen met RGB-leds

Lid geworden
13 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
De qbus domotica drukknoppen met het nieuwe niko design komen tegen eind oktober op de markt. Tegen eind dit jaar volgen bewegingsmelders, tht's ,... met het niko design. Iets om naar uit te kijken.

Op de bisbeurs heb ik al niko knoppen gezien met rgb leds. Echt heel mooi.

Lid geworden
4 dec 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ah interessant. Zou er een serieus prijsverschil zijn met de bTicino knoppen?

Lid geworden
13 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Neen de prijs was ongeveer hetzelfde zei men op de beurs. Niko vind ik wel 10 keer beter van kwaliteit dan bticino ;)

Bovenaan