Thorgal wrote:
KNX/EIB is dus wel degelijk open, maar dat wil inderdaad niet zeggen dat het gratis is. Eerst en vooral moeten al die papier geschreven en onderhouden worden, en dat doet niemand gratis. Ten twee is KNX/EIB ook compatibel met EN 50090 en IEC 13321. Er zijn Chinezen, Israeli's en Zuid-Amerikanen die daarop ontwikkelen... Dus, neen, het is niet gratis, en dat is best jammer. Anderzijds zijn er al zoveel (Duitstalige) boeken over verschenen en zoveel eindwerken over geschreven, allemaal te downloaden.
Ik ga nog even oftopic om toch nog wat te verduidelijken, EIB/KNX is gratis in zovere je het niet gaat verkopen onder de het label EIB/KNX, kijk maar naar de Homeserver daar zijn voor zover ik weet geen licentie kosten voor betaald aan Konnex.
Dat is het punt dat ik de vorige keer wou brengen, ze spreken bij Q-bus en Luxom van een open of vrij systeem, maar ik ben er zeker van dat het alleen maar geld zolang zij alleen componenten maken voor hun systeem.
Op het ogenblik dat iemand anders componenten gaat verkopen onder het Q-bus of luxom label dan zullen die ook wel komen aankloppen voor hun deel van de koek, waar is dan het verschil.
Als die kleine systemen er niet voor kunnen zorgen dat ze redelijk wat omzet draaien zijn ze gedoemd om vroeg of later te verdwijnen, en het is daarom dat ik niet in die kleine systemen geloof.
Die kleine systemen zijn allemaal hier in Belgie rechtstreekse concurenten van elkaar(en die meestal enkel in belgie aanwezig zijn), want ze brengen allemaal dezelfde functionaliteit en gebruik.
Daar staat tegenover dat EIB/KNX daar geen problemen mee heeft omdat het over heel de wereld geinstalleerd word en al een grote basis heeft die nog stevig groeit.
De argumenten die hier weer voor de zoveelste maal gebruikt worden dat EIB/KNX moeilijk is of ingewikkeld wil ik hier nogmaals met kracht ontkennen, het is niet moeilijker als een ander.
Het is niet omdat een systeem maar 20 verschillende componenten heeft het daarom eenvoudiger is dan EIB/KNX met meer als 5000 verschillende componenten.
Je moet alleen maar je ogen willen opendoen en je vind alles wat je wilt;
Hier een link voor een cursus Ets
http://www.knx.org/fileadmin/downlo... Based Training (CBT)/ETS Starter/starter.zip
Voor de echte zelfbouwer die zijn tijd zinvol wil besteden;
http://stielec.ac-aix-marseille.fr/cours/abati/eib/eib_tp.htm
Even nog het theben verhaal ophalen, laat het duidelijk zijn dat dat maar 1 van de honderden oplossingen is die er verkrijgbaar zijn voor EIB/KNX, iedere fabrikant van schakelmatieriaal voor EIB/KNX heeft thermostaten in zijn gamma.