• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

PVC 160 verkeerde richting naar 110 PP?

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ik zit met een vervelend probleem waar ik niet direct een oplossing voor zie.
Er liep een PVC van +/- 165mm in een GREG buis. Nu heb ik die gregbuis kapot gedaan om te vervangen naar PP of PVC 110 om zo naar buiten te gaan, maar het blijkt nu dat die oranje pvc van 165mm in de verkeerde richting ligt. Ik kan deze ook niet gewoon eruit halen want dan moet echt heel mijn livingvloer open en dat zie ik niet zitten. Kan ik daar nog alsnog een hulpstuk op zetten en naar 110 over te gaan zodat ik de rest van mijn hulpstukken op die 110 kan verder bouwen zoals het oorspronkelijke plan is.

Fotos tonen de buis, weet ook niet goed what type het is en ik meet ongeveer 165mm op de binnenrand, maar vind die maat niet terug precies.

 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Buitenkant van die buis is 160 mm. De mof zit weliswaar verkeerd maar dat is niet zo erg als de rubber maar goed afsluit. Als die rubber verdwenen is moet je er een andere hiervoor halen. Vindt je de gepaste niet meer dan moet je de kraag er af zagen en een verbindingsmof gebruiken.
Uw plan om stroomafwaarts over te gaan naar 110 mm is niet goed ! Je moet verder gaan met 160 mm naar de hoofdriolering of naar de straat.
 

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
Die 160mm dat naar 110mm zou gaan gaat ook naar de straat, maar daar loopt niks meer op uit, buiten regenwater in de toekomst.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Van waar komt die dan ? Gewoon doorvoer van achter naar voor in een rijhuis ?
En waar mondt die gresbuis dan in uit ?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik vrees dat hier een spraakverwarring is: afvoerrichting is de richting naar waar het afvalwater wordt afgevoerd.
Voor alle duidelijkheid: de pijl die je hebt aangebracht op de foto wijst die naar de straatriolering of naar de binnenhuisriolering ?
Sowieso mag je nooit van stroomopwaarts naar stroomafwaarts verkleinen in diameter !
 

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
Het gat dat jullie nu zien is 160mm en daar zal water uitkomen, dus niet in, maar uit.
Die hebben ze in den tijd laten in een gregbuis overgaan van 250mm die tot in het straat loopt.
Nu is die gregbuis kapot door open te breken en zou ik die vervangen door een 110 omdat het om een klein huis gaat en mijn wc is 90 dus alles past daar perfetc op. Vermits ik plaatsgebrek heb en niet veel tussenstukken kan gebruiken dacht ik gewoon 110mm dus te leggen vermits ik daar mijn zadels en Y stukken op kan steken wonder eerst van 160 naar 110 naar 9à te moeten gaan. Dat stuk dat je op foto ziet gaat nu eigenlijk geen dienst meer doen. De wc en badkamer die erop zaten zijn weg en mijn nieuwe badkamer en wc komen uit op de te vervangen Gresbuis. Vandaar de 110mm
In principe zou ik die 160 kunnen toesmijten, maar die loopt tot onder mijn terras dus mss dat ik ze toch nog zou gebruiken voor regenwater op af te voeren.

Los dat het niet mag, begrijp ik niet goed what er mis is met regenwater te laten verkleinen.. Het gaat hier om water. Water dat van 160 naar 110 gaat gaan... Kans op verstopping lijkt mij gewoon nihil.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Maar..... Die gresbuis mondt toch uit in het riool ? Daar zal normaal nog steeds ergens een stuk zijn. Gewoon met 160verlengen tot in het goede stuk gresbuis. Anders ga je van 160 naar 110 en weer naar 250.
En regenwater, dat hoort de grond in te gaan. Waar gaat jou regenwater nu dan naartoe ?
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Het gat dat jullie nu zien is 160mm en daar zal water uitkomen, dus niet in, maar uit.
Die hebben ze in den tijd laten in een gregbuis overgaan van 250mm die tot in het straat loopt.
Nu is die gregbuis kapot door open te breken en zou ik die vervangen door een 110 omdat het om een klein huis gaat en mijn wc is 90 dus alles past daar perfetc op. Vermits ik plaatsgebrek heb en niet veel tussenstukken kan gebruiken dacht ik gewoon 110mm dus te leggen vermits ik daar mijn zadels en Y stukken op kan steken wonder eerst van 160 naar 110 naar 9à te moeten gaan. Dat stuk dat je op foto ziet gaat nu eigenlijk geen dienst meer doen. De wc en badkamer die erop zaten zijn weg en mijn nieuwe badkamer en wc komen uit op de te vervangen Gresbuis. Vandaar de 110mm
In principe zou ik die 160 kunnen toesmijten, maar die loopt tot onder mijn terras dus mss dat ik ze toch nog zou gebruiken voor regenwater op af te voeren.

Los dat het niet mag, begrijp ik niet goed what er mis is met regenwater te laten verkleinen.. Het gaat hier om water. Water dat van 160 naar 110 gaat gaan... Kans op verstopping lijkt mij gewoon nihil.
Wij kunnen natuurlijk niet weten wat er allemaal via die buis van 160 wordt aangesloten, op dit moment niets begrijp ik, later misschien regenwater en nog later misschien toch nog één of andere afvoer ?
Sowieso is het tegen alle regels van goed vakmanschap.
Hopelijk zitten de oude aftakkingen van de vroegere badkamer daar niet meer onder de vloer, anders zouden die bij wateroverlast nog problemen kunnen geven met lekken onder de vloer.
Moest die buis van 160 mm nu rechtdoor lopen dan zou ik een buis van 110 mm met op het einde een afdichtingsstop in die buis doorschuiven tot aan het terras. Een wachtbuis in feite.
Dus alles in 110 mm van de straat tot en met de veranda ! Bij een klein huis is er niet minder kans op afvoerproblemen dan bij een grote villa.
 

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
OK, losliggende vraag, maar hoever van de muur verwijdert ligt normaal de opening voor de afvoer van een keukenaanrecht-wasbak EN... Hoe hoog mag die max uitsteken?. Want dit is het probleem voor mijn 160 ipv 110 opdat ik zo dicht mogelijk tegen de muur wil uitkomen en ook geen 30 CM boven mijn vloer ga uitkomen met mijn buis.

Regenwater heb ik geen idee van. Mijn water gaat via een afliggend dak naar een buis in een muur en die muur is ook van de buren dus kan die niet ff open kloppen. Maar ik vermoed in mijn sceptische put waar nu mijn wc in uikomt. WC die trouwens weggaat
 

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
OK even ter verduidijking een filmpje gemaakt. Ik snap de verwarring, maar ik breek er al weken mijn hoofd op en telkens stuit ik op nieuwe problemen zodat ik steets van aanpak moet veranderen.

In filmpje zie je dat ik van de straat kant naar de toekomstige koer ga. Die oude keuken en badkamer gaan weg en worden terras, waar ik dus in de toekomst regenafvoer zal voorzien, maar dat terras zal er pas ten vroegste volgend jaar komen. Zoqls je op het einde kan zien is er daar dus een blauw stuk plastiek over die buis getrokken waar nu een gat zit in die 160mm.

 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je werken van zulke omvang doet, dan doe je toch alles in 1 keer goed en bekijk je het volledige plaatje.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
De boel ligt toch al open. Gewoon dat middelste stuk grez buis eruit kloppen en 160 all the way door de grez buis naar buiten. Simpel houden.
 

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
Ik volg jullie ook 100percent, alleen zit ik met het vraagstuk dat er geen zadel 160mm 50 bestaat. De gresbuis of toekomstige 160mm loopt loodrecht onder mijn toekomstige wasbak die dus met een 40 of 50 gaat afvoeren. Er bestaat voor zover ik weet geen zadelstuk 160 naar 50 en voor 110 wel. Ook bestaat er precies geen y stuk 160 naar 90 dus dat zorgt dat ik niet weet of ik er ga komen met alle tussenstukken en niet te hoog uitkom met mijn afvoerbuis voor wasbak
 

Kingofwoods

Nieuw Lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
91
Waarderingsscore
8
Punten
8
Nm ik kan van 160 naar 110 gaan en dan 110/50 stuk op plaatsen. Die 5cm zal het wel niet maken zeker
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ja bijt door de zure appel heen en vervang heel de nest ineens. Een deftig werkske, maar dan kan je ineens voor de rest van je leven op beide oren slapen.
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.377
Waarderingsscore
257
Punten
83
Niet slecht bedoeld ofzo maar heb je niet serieus wat ergernissen om in zo'n rommelboel te werken? Je hebt toch helemaal niet genoeg plaats om zo'n werken uit te voeren?
Zoals reeds door anderen gezegd is de pvc 160 doortrekken tot in de gres buis aan de voorgevel de enige goede manier van uitvoeren.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Ik zou eerder alles in 110 leggen ! Dan kan je wellicht verschillende stukken gewoon door de oude buizen heen schuiven en moet je minder openbreken of graven.
Een diameter van 160 is trouwens veel te groot voor een normale woning, 110 volstaat ruimschoots.
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Ik volg jullie ook 100percent, alleen zit ik met het vraagstuk dat er geen zadel 160mm 50 bestaat. De gresbuis of toekomstige 160mm loopt loodrecht onder mijn toekomstige wasbak die dus met een 40 of 50 gaat afvoeren. Er bestaat voor zover ik weet geen zadelstuk 160 naar 50 en voor 110 wel. Ook bestaat er precies geen y stuk 160 naar 90 dus dat zorgt dat ik niet weet of ik er ga komen met alle tussenstukken en niet te hoog uitkom met mijn afvoerbuis voor wasbak
Zadel 160:

Verloop naar 50:

T-stuk 160:

Verloop 160-110:

Verloop van 110-90:
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik sluit mij aan bij het advies van @charel: 110 is zeker genoeg voor een gewone woning. Bij mij ligt alles in 125 omdat ik mijn inpandige regenwaterputje (dat ik amper gebruik, dus loopt continu over bij regen) niet kon afkoppelen en me dit ook niet verplicht werd, maar eigenlijk is dat al overkill. Het idee is dat vuiligheid in een grote buis juist rapper blijft liggen omdat er een dunner laagje water door stroomt bij evenveel afvoer, dus groter is zeker niet beter. Als die buis van 160 rechtdoor loopt zou ik zoals hier gezegd deze inderdaad gebruiken als wachtbuis om er een 110 buis door te steken en die diameter aanhouden.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan