putboring drinkwater

• Tags drinkwater putboring
  • Lid geworden
    30 dec 2021
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    We overwegen om een put te laten boren/spuiten voor drinkwatergebruik en op termijn mogelijks vervanging van Pidpa aansluiting. Wie heeft er ervaring mee ? Of wie heeft het overwogen en finaal toch beslist om dit niet te laten doen? Jullie argumenten/overwegingen zijn welkom.

hoe diep zit de antwerpiaan?
    Dit is de waterlaag waar je op moet.
    Ik heb dit overwogen , toen het nog mocht , 20 jaar geleden.
    Die zat in de streek Lier, Zandhoven Malle, Turnhout op een gemiddelde diepte van 1000 meter.
    Boring, moest machinaal, niet met de hand of waterspuiten, kwam toen op een 25-30€ de meter + buismateriaal + dieptepomp.
    Was nogal een rekening die aantikte.

Ik had op12 meter diepte water, maar zat vol met ijzer, onbruikbaar voor gebruik of je moest het serieuze ijzerinstallatie zetten.

Als je de rekening maakt
    1 kuub water tussen de 6 en de 10€ , + rioleringskosten aan 3 à 6 € de kuub.
    Dan krijg je dat niet terug verdient met putboringen.
    Trouwens als je niet zo diep wil boren, dan zit je met het probleem van verlagen van grondwater en dat is weer een ander issue.
    Misschien overwegen om een grotere regenput te steken ?

Meesten die ik ken met putwater, hebben die geëlimineerd of gebruiken dat water alleen voor andere doeleinden dan drinken.

Of je nu nog vergunning zou krijgen..... Geen idee.
    Maar is duur. Je gaat andere kosten hebben, veel pompen geven het nogal snel op. Filters,. ...

Beste Brodi,

Als je al een op een aanvaarbare diepte op een goede waterlaag zou terechtkomen, is het al te vaak nog nodig om het water bijkomend te laten behandelen en dat is niet goedkoop.
    Een grondige analyse van het water kan hier enkel uitsluitsel geven welke behandeling er precies nodig is, en dan ben je nog niet zeker dat dit het water deze kwaliteit blijft behouden.
    Meestal is zo'n installatie rendabel als er veel water verbruikt zal worden, zodat de kubieke meterprijs een haalbare prijs krijgt.

Met vriendelijke groeten,
    Aquaman

We overwegen om een put te laten boren/spuiten voor drinkwatergebruik en op termijn mogelijks vervanging van Pidpa aansluiting. Wie heeft er ervaring mee ? Of wie heeft het overwogen en finaal toch beslist om dit niet te laten doen? Jullie argumenten/overwegingen zijn welkom.
    Eerste reacties zijn duidelijk eerder negatief.

Misschien kort toelichten waarom je dit wilt? Welk verbruik wil je uit je put halen? Is dit voor een gezin, een boerderij, een kmo,...?

op een gemiddelde diepte van 1000 meter.
    Kan het zijn dat daar een 0'tje te veel staat, Luk? Ik kan me niet inbeelden dat iemand 1000m gaat oppompen voor residentieel gebruik; als ik snel zoek, zijn dat pompen van +€20k (of zit daar misschien wat druk op daar beneden?). De kabel alleen al om die pomp te laten zakken kost waarschijnlijk +€1000.

Overburen hebben 2 jaar geleefd op putwater (ik vermoed niet om van te drinken, wel al de rest). Zit inderdaad ook wel iets van filter tussen, geen idee hoe diep.

Laatst bewerkt:
    Recente prijs voor putboring tot diepte 65m (regio Hasselt), inc. pomp, debiet: 4.000l/ uur => ongeveer 10.000€ (inc. BTW).
    Per extra meter boordiepte: +40€/lm exc. BTW.
    Dan kan je een raming maken wat je dat ongeveer zal kosten. De waterlaag waarnaar Luk verwijst, zit ongeveer op 100m diepte maar dat scheelt van regio tot regio. Soms is dat veel dieper, soms benadert dat die 100m.

Grondwater hoort in de grond thuis

Nico geeft al een redelijke indicatie van de pure materiaalkost.

Als je om een of andere gekke reden het putwater ook als drinkwater wenst te gebruiken komen daar nog wat kosten bij. Denk aan de laboratoriumanalyse waterkwaliteit. Volledige analyse (groep B) is verplicht bij ingebruikname en daarna om de tien jaar, en liefst jaarlijks toch minstens een oppervlakkige screening (groep A). Van zodra je het drinkwater aanbiedt aan derden (bv. omdat je een kamer verhuurt) is jaarlijkse controle verplicht.

Goed om weten: 35% van de in Vlaanderen onderzochte grondwaterstalen van particulieren worden bij labo-onderzoek als absoluut ondrinkbaar geclassificeerd, en nog eens ruim 40% als 'drinkbaar met normafwijkingen' (lees: we raden consumptie sterk af, maar verbieden het niet). Slechts 25% (!) van de geteste stalen voldoen aan de minimale normen voor drinkwater. Voor leidingwater is dat 100%.

Controleer dus zeker de waterkwaliteit grondig voordat je grote kosten begint te maken...

Laatst bewerkt:
    Regio Antwerpse/Limburgse kempen, een bekend bedrijf in de buurt heeft mij ooit een aanbieding gedaan. Diepte waar het "goede" water bij ons zat was 300 a 350m, de diepte waar ook de watergroep zijn water uit op pompt. De prijzen die ik gehad heb, een tiental jaren geleden, lagen in de buurt van @lukanar.

Afhankelijk van jou locatie/diepte neem @NicoP zijn prijzen.

Voor leidingwater is dat 100%.
    En toch vind ik het :poop:.Vorig jaar twee flessen water gevuld in mijn hotel in Tirol Oostenrijk er stond daar een kaartje dat je het geweldig alpenwater was wat perfect was voor consumptie. 1 fles is mee naar Italië gegaan en terug mee naar België. Om te proberen heb ik hier nog van gedronken, mijn vrouw verklaarde mij voor gek, en dat smaakte perfect. Dat moet je met ons leidingwater toch niet doen...

Voor leidingwater is dat 100%.
    En toch vind ik het :poop:.Vorig jaar twee flessen water gevuld in mijn hotel in Tirol Oostenrijk er stond daar een kaartje dat je het geweldig alpenwater was wat perfect was voor consumptie. 1 fles is mee naar Italië gegaan en terug mee naar België. Om te proberen heb ik hier nog van gedronken, mijn vrouw verklaarde mij voor gek, en dat smaakte perfect. Dat moet je met ons leidingwater toch niet doen...
    Veiligheid en smaak zijn twee totaal losstaande zaken. Het (grond)water in Vlaanderen smaakt inderdaad niet erg lekker (o.a. door de hardheid), maar is daarom zeker niet minder gezond of zuiver dan het zachtere water dat je bv. in de Alpen of Noorwegen vindt.

Veruit het minst lekkere leidingwater vind ik Spanje en Italië, daar heb je nog de lekker ouderwetse chloorsmaak. Maar zelfs dat is niet echt ongezond. Gewoon niet lekker...

De kabel alleen al om die pomp te laten zakken kost waarschijnlijk +€1000.
    Ik begrijp wat je wil zeggen maar dat wordt niet met een kabel gedaan. Althans niet voor grote debieten. Bij bv de watergroep hangt de pomp aan de buizen die als leiding dienst doen. Inox buizen van elk 6 meter die met flenzen aan elkaar hangen. Er worden 3 a 4 buizen (Afhankelijk van hoe groot de kraan is.) op de grond aan elkaar gezet en dan in de put gezakt, een klem er op om dan de volgende vier er boven te houden, flens vastzetten, klem er af en zo verder tot de pomp enkele meters van de bodem hangt.

Veruit het minst lekkere leidingwater vind ik Spanje en Italië, daar heb je nog de lekker ouderwetse chloorsmaak.
    Die heb je bij ons toch ook. Enkele zomers geleden BBQ bij een vriend die aan de andere kant van het dorp/stad (dorp met stad allures) woont en ik vroeg een glas water mocht van de kraan zijn was toch wat veel chloor...

Verder geef ik je wel gelijk.

Ik begrijp wat je wil zeggen maar dat wordt niet met een kabel gedaan.
    Ik vergeleek met een klassieke waterput pomp, enige die ik ken hangen met een ijzeren kabel naar beneden; uiteraard niet zo diep, paar tiental meter. Die waterbedrijven zullen wel wat meer budget hebben 😅

Wat doen ze dan als zo'n pomp defect heeft? Heel de boel terug uit het gat? scrappen en laten zitten? of zo'n dingen gaan gewoon niet kapot :p

Wat doen ze dan als zo'n pomp defect heeft? Heel de boel terug uit het gat? scrappen en laten zitten? of zo'n dingen gaan gewoon niet kapot :p
    Er terug uithalen in de andere volgorde hé. Die worden meestal om de zoveel tijd vervangen en dan worden die nagekeken en indien nodig gereviseerd of afgevoerd en een nieuwe in de plaats.

Veruit het minst lekkere leidingwater vind ik Spanje en Italië, daar heb je nog de lekker ouderwetse chloorsmaak.
    Die heb je bij ons toch ook. Enkele zomers geleden BBQ bij een vriend die aan de andere kant van het dorp/stad (dorp met stad allures) woont en ik vroeg een glas water mocht van de kraan zijn was toch wat veel chloor...

Verder geef ik je wel gelijk.
    Er wordt in Vlaanderen, zoals in de meeste Europese landen, inderdaad chloor toegevoegd aan het drinkwater. Dit gebeurt echter in zeer minimale doses,. In feite wordt er continu gemonitord wat het absolute minimum is dat volstaat, en wordt niet meer dan dat gebruikt. Behalve bij het spoelen van leidingen na problemen gaat het om nauwelijks waarneembare gehaltes.

Ofwel ben je heel gevoelig aan chloor, ofwel was het gewoon een slecht moment, ofwel ben je niet gewend aan kraanwater. De meeste mensen worden in Vlaanderen eigenlijk geen chloorsmaak gewaar (ik ook niet).

In bepaalde regios van Zuid- en Oost-Europa met een minder geavanceerde meetinfrastructuur wordt nog simpelweg een vaste 'overmaat' aan chloor toegevoegd om zeker altijd in orde te zijn. Nog altijd ruim onder de Europese norm, maar genoeg om toch een heel penetrante chloorsmaak te geven. Het stadswater in Barcelona is bv. een 'goed' voorbeeld van hoe dat smaakt...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan